Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

lichtgewicht laptop voor opleiding voor €800,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor mijn ICT-opleiding die binnenkort start zoek ik een nieuwe laptop. Vanuit de opleiding zijn de eisen als volgt:
  • i5 of hoger
  • 8GB ram
  • minimaal 256GB SSD
  • minimaal 14" beeldscherm
Mijn eigen must-haves:
  • lichtgewicht laptop, hoe lichter hoe beter
  • finke accuduur
  • 14"- 15,6" beeldscherm (maar een 14" scherm in een 13,3" model vind ik ook helemaal prima)
  • mat IPS beeldscherm
  • nieuw model en niet refurbished
  • Windows erop, home of pro maakt niet uit
  • qua uiterlijk geen roze met vlindertjes of zo'n gaming apparaat met rode lampjes
  • budget is ~€800,-
Nice to haves:
  • ethernetpoort, volledige HDMI en USB-C (maar met verloopjes zou het ook moeten lukken)
  • wil er nog 4 jaar mee doen dus geheugen kunnen bijprikken zou prettig zijn
  • beetje hufterproof, ik ben klunzig
  • numeriek toetsenblok
Er zal dus op de opleiding wat licht programmeerwerk mee gedaan worden, wat VM's draaien en office dingetjes. Ik wil er niet per se op gamen of fotobewerking doen dus een aparte GPU is niet noodzakelijk. Verder gewoon wat standaard surfen en streamen.

Met deze waslijst ben ik de pricewatch ingedoken en dan kom ik uit op:
Asus Zenbook
Asus Zenbook UX430UA-GV265T of
Asus Zenbook UX410UA-GV298T

Deze is verreweg het lichtste, maar heeft dan weer niet de gewenste poorten erop. Ook lees ik van alles over dat je spanning voelt op de behuizing, dat moet ik geloof ik zelf ervaren.

Dan de Lenovo IdeaPads, 320S, 330S en 520S en dit leek een goede optie en qua prijs het interessantst tot ik op de forums van Lenovo van alles las over blazende en piepende fans en fan throttling waar nog steeds geen oplossing voor is en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Alhoewel de fan throttling volgens mij een probleem is van de hele i5-8250 serie hoeft gepiep en extreem geblaas voor mij echt niet, zeker als er na een half jaar nog geen fix voor is.

De Asus VivoBook zou ook nog een optie zijn qua specs maar die weegt dan wel al weer 1,7kg en is eigenlijk geen lichtgewicht meer.

Een andere Asus is de Asus K406UA-BM229T die wel lekker licht is maar daar zit dan weer DDR3 in en de USB-C is gen 1.

Dan komt er nog één HP uit het lijstje: de HP Pavilion14-ce0820nd. Deze zit net op het randje van gewicht met 1,59kg maar heeft dan wel weer een ethernetpoort.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer-- heeft iemand advies over bovenstaand rijtje of wellicht tips voor een optie die ik over het hoofd heb gezien? alvast bedankt! :)

Alle reacties

Verwijderd

Een fraaie alu 14" in een 13,3" behuizing;

https://bto.eu/product/u-book-14cl834/

• Frieda
  • Niet online
Thanks voor de tip! Die ziet er inderdaad fraai uit! Helaas bij wat doorklikken naar de i5, 8GB ram en 256GB SSD en een besturingssysteem kom ik ook alweer gauw boven de €918,- uit en dan heb ik nog niet eens knap geheugen uitgezocht.

Ik was vanavond nog even in de BCC en de Mediamarkt en die spanning op de Zenbook voelde ik inderdaad heel duidelijk, ik vind het nogal creepy aanvoelen. Je kunt niet met je vinger over de laptop heen glijden maar je "stottert" eroverheen. Wel een mooi apparaat om te zien.

Net als de Vivobooks, daar ben ik toch ook wel van gecharmeerd nu ik ze live heb gezien. En 15" in een klein jasje. Bij de Mediamarkt lag onder andere dit exemplaar Asus R520UQ BQ813T met een wat ouder GeForce 940MX kaartje erin en maar 1,5kg. Alleen ook weer 900,- en dat is eigenlijk boven budget. Er zit overigens wel DDR4 in en niet 3 zoals de specs in de pricewatch aangeven, heb de sticker op de doos gecheckt.

En dan is er voor dezelfde prijs ook nog een i7 met MX-150 kaartje Asus VivoBook S510UN-BQ114T die in de pricewatch een beetje rare prijs aangeeft en daar ook als 1,5kg is gemeld terwijl die bij de Mediamarkt 1,7kg weegt.

Maar goed, allebei eigenlijk wat ik niet wilde, dus tips nog steeds welkom! :)

• Frieda
  • Niet online
Ben er nog steeds niet uit of ik nu een 14" of een 15,6" moet nemen, voor programmeren lijkt een groter scherm me handiger maar je hebt dan wel meteen weer een bakbeest bij je, het verschil tussen de twee formaten is echt groot. Is er iemand die mij kan adviseren qua formaat? Is een groter scherm echt beter of kan 14" ook prima zonder leesbril?

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb zelf veel op een 15.6" gewerkt (office taken, niet programmeren). Ik vind 14" zelf fijner (minder ervaring mee): Ik deed zelf niet heel veel met extra ruimte en had geen moeite met lezen van tekst.

Wat ik wel prettig vind is net dat beetje betere mobiliteit van een 14". Het is net even wat beter mee te sjouwen.

Tot 2014 gebruikte ik een Asus. Niets mis mee, maar inderdaad dat stroomprobleem. Heeft mij nooit heel erg in de weg gezeten.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:41
Ik zou ook niet voor een 15.6 gaan persoonlijk. Had zelf tijdje 12.5 en dat werkte best goed voor onderweg. 14 inch is ook wel goed maar zou niks groters als dat nemen helemaal als je thuis nog een pc hebt met een groot scherm.

Zal vooral kijken naar een goed toetsenbord en een goed scherm dat zijn de dingen waar je tenslotte het meeste mee werkt en kijkt. Ips is zeker wel een aanrader maar dat had je zelf al n je lijstje staan. Ben zelf meestal we” een fan van ibm laptops en met name thinkpads. Wel erg basic kwa vormgeving maar goede bouwkwaliteit. Ik weet dat sommige ips schermen hebben maar veel ook niet.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Frieda schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:02:
[...]
Ik was vanavond nog even in de BCC en de Mediamarkt en die spanning op de Zenbook voelde ik inderdaad heel duidelijk, ik vind het nogal creepy aanvoelen. Je kunt niet met je vinger over de laptop heen glijden maar je "stottert" eroverheen.
Er zijn maar bijzonder weinig tot geen metalen laptops die dat niet hebben. Als je dit écht niet wilt dan moet je dus voor een kunststof behuizing gaan.
Pagina: 1