Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
de PC zal voornamelijk gebruik worden voor render doeleinden, meer bepaald in Blender.
Uiteraard zal een game links en rechts ook wel gedraaid worden. (Total War - Warhammer) Maar daar hoef ik niet alle settings op max te kunnen zetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem (excl. randapparatuur) moet tussen de €1500-2000 zitten
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een HD mee van een vorig systeem (WD blue 2Tb)
Randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) gaat ook mee.
Scherm wordt later misschien nog wel eens vernieuwd.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, CPU, Koeler, GPU, RAM geheugen, SSD, voeding, behuizing
Voor de CPU koeler twijfel ik nog of een luchtkoeler voldoende is, of dat ik beter een waterkoeler kies.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: Hier had ik graag voor een AMD Threadripper gegaan. Voornamelijk voor de vele cores/threads, die zijn essentieel bij het renderen. Ik zou voor een 1920X kiezen (1950x is me te duur, Threadripper 2 zal ook te duur uitvallen)
GPU: NVIDEA GTX, CUDA core rendering is nog steeds de snelste manier in Blender Cycles. tevens moet de GPU voldoende(veel) RAM aan boord hebben. Dat bepaalt immers de grootte van scenes die je op de GPU kan renderen.
Nieuwe generatie RTX kaarten met RT cores kan in de toekomst interessant worden, maar zal in het begin te duur zijn voor mijn budget.
RAM: Threadripper ondersteunt quad channel geheugen, dus 4 latjes. Ik dacht aan 32GB (ben niet zeker of dat een must is)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik wil zeker ook een dual boot windows/linux opzetten, omdat Blender onder Linux naar verluid tot 15% sneller zou kunnen renderen??
Ga je overklokken?
initieel niet, later misschien mocht ik tegen limieten aanlopen.
Wat verwacht je van ons?[i]
- check op de compatibiliteit van de gekozen componenten. (vooral de combinatie threadripper - RAM ben ik onzeker over)
- is het echt nodig om voor quad channel geheugen te gaan in combinatie met de Threadripper, of kan hij evengoed overweg met 2 latjes? Dan zou ik initieel voor dual channel gaan en later, als de prijzen hopelijk terug wat zakken kunnen uitbreiden naar quad channel RAM
- Voorstellen om te zien waar ik nog kosten kan besparen.
- ervaringen met 1920x/1950x en Blender zijn ook welkom.
- met de nieuwe generatie CPU's (Threadripper2) en GPU's(RTX) op komst, is het een goed moment om dit systeem aan te schaffen of is het te verwachtne dat de prijzen nog scherp kunnen dalen?
Dit is het systeem dat ik in gedachten heb:
de PC zal voornamelijk gebruik worden voor render doeleinden, meer bepaald in Blender.
Uiteraard zal een game links en rechts ook wel gedraaid worden. (Total War - Warhammer) Maar daar hoef ik niet alle settings op max te kunnen zetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem (excl. randapparatuur) moet tussen de €1500-2000 zitten
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een HD mee van een vorig systeem (WD blue 2Tb)
Randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) gaat ook mee.
Scherm wordt later misschien nog wel eens vernieuwd.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, CPU, Koeler, GPU, RAM geheugen, SSD, voeding, behuizing
Voor de CPU koeler twijfel ik nog of een luchtkoeler voldoende is, of dat ik beter een waterkoeler kies.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: Hier had ik graag voor een AMD Threadripper gegaan. Voornamelijk voor de vele cores/threads, die zijn essentieel bij het renderen. Ik zou voor een 1920X kiezen (1950x is me te duur, Threadripper 2 zal ook te duur uitvallen)
GPU: NVIDEA GTX, CUDA core rendering is nog steeds de snelste manier in Blender Cycles. tevens moet de GPU voldoende(veel) RAM aan boord hebben. Dat bepaalt immers de grootte van scenes die je op de GPU kan renderen.
Nieuwe generatie RTX kaarten met RT cores kan in de toekomst interessant worden, maar zal in het begin te duur zijn voor mijn budget.
RAM: Threadripper ondersteunt quad channel geheugen, dus 4 latjes. Ik dacht aan 32GB (ben niet zeker of dat een must is)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik wil zeker ook een dual boot windows/linux opzetten, omdat Blender onder Linux naar verluid tot 15% sneller zou kunnen renderen??
Ga je overklokken?
initieel niet, later misschien mocht ik tegen limieten aanlopen.
Wat verwacht je van ons?[i]
- check op de compatibiliteit van de gekozen componenten. (vooral de combinatie threadripper - RAM ben ik onzeker over)
- is het echt nodig om voor quad channel geheugen te gaan in combinatie met de Threadripper, of kan hij evengoed overweg met 2 latjes? Dan zou ik initieel voor dual channel gaan en later, als de prijzen hopelijk terug wat zakken kunnen uitbreiden naar quad channel RAM
- Voorstellen om te zien waar ik nog kosten kan besparen.
- ervaringen met 1920x/1950x en Blender zijn ook welkom.
- met de nieuwe generatie CPU's (Threadripper2) en GPU's(RTX) op komst, is het een goed moment om dit systeem aan te schaffen of is het te verwachtne dat de prijzen nog scherp kunnen dalen?
Dit is het systeem dat ik in gedachten heb:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen Threadripper 1920X Boxed | € 412,01 | € 412,01 |
| 1 | ASRock X399 Taichi | € 331,99 | € 331,99 |
| 1 | Asus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced | € 480,14 | € 480,14 |
| 1 | NZXT H500 Wit | € 74,78 | € 74,78 |
| 1 | Noctua NH-U14S TR4-SP3 | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4D3000C16 | € 316,50 | € 316,50 |
| 1 | Corsair RM850i | € 138,50 | € 138,50 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 84,95 | € 84,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.913,77 | |