[voip] experiabox achter USG [kpn glas]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:10
Onlangs een netwerk ingesteld met een Unifi USG als modem voor kpn (glas) internet en iptv.

Dit werkt, enkel is er nu nog een vaste telefoon verbinding.

Ik zou graag op weg geholpen worden, om de experiabox achter de USG te krijgen
om het voip gedeelte te kunnen gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik (alles up to date)

UniFi Security Gateway 4P
UniFi Switch 24 AT-250W
UniFi AP-AC-Pro (4x)
Cloud key
Experiabox v10
Windows omgeving

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het iptv en internet werkt dus, dit was al een beste klus aangezien het vrij onbekend terrein is
voor mij. Maar met behulp van diverse google hits is het uiteindelijk toch gelukt.
Een niet zo handig maar helaas op dit moment de enige manier is dat ik het via teamviewer heb
moeten bewerkstelligen. Het omprikken van de utp, en instellen via 4G/hotspot hielpen daar op
dat moment ook niet echt bij. Maar na uren is dit toch gelukt.

De volgende uitleg heeft IPTV en Internet op de USG aan de praat gekregen.
https://forum.telfort.nl/...eriabox-72204/index2.html
En dan de post van "warsong"

Nou heb ik het idee dat de manier waarop ik het gedaan heb, de manier is door de bekabeling
te routeren, en in de GUI alles in te stellen. Ik zie ook veel terug over json scripts die een
en ander in de USG dan kunnen routeren. Dit was voor mij in eerste instantie niet wenselijk, aangezien
dat helemaal een grijs gebied is voor mij. Mocht dit nodig zijn wil ik mij er wel aan wagen.
Hoewel de manier die ik toegepast heb, al een boel factory resets en frustratie heeft gebracht voor het werkte.

Goed, wat ik heb geprobeerd om VOIP aan de gang te krijgen. ( alles gaf een ingesprek toon, en werkte dus niet)

op de USG, WAN2 een secundair netwerk maken 192.168.2.*. Dat in een LAN op de experiabox
vervolgens een VLAN 7 profiel op een port van de switch, en die naar de WAN van de experiabox

2 poging

Vervolgens ook een LAN2
aangemaakt, in de veronderstelling hier vlan 7 aan te kunnen koppelen maar dat gaat dus niet.
Er ontstond wel een 2e netwerk in de 2.* range.

Ik ga er nog vanuit dat de eerste poging, de juiste richting op is. Er wordt ook gescheven over
tagged en untagged...Dit is mij tevens niet duidelijk.

Dat iptv en internet op de USG werkt, maakt mij alles behalve een netwerk nerd :9
Hopelijk dan ook niet op een al te "pro" manier de antwoorden. THX

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
vanuit de USG moet je op de WAN port een bridge maken naar de tweede wan/lan port.
Deze geeft je VIP7 mee.

De kabel in deze port gaat dan weer in het WAN portje van de experia box.
Waarbij de experia box de rest afhandeld en je telefoon het weer zou moeten doen.

let wel om dit te kunnen doen moet dit wel aangepast worden in je JSON en je USG opnieuw provisionen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ppeterr
To_Tall schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:06:
vanuit de USG moet je op de WAN port een bridge maken naar de tweede wan/lan port.
Deze geeft je VIP7 mee.

De kabel in deze port gaat dan weer in het WAN portje van de experia box.
Waarbij de experia box de rest afhandeld en je telefoon het weer zou moeten doen.

let wel om dit te kunnen doen moet dit wel aangepast worden in je JSON en je USG opnieuw provisionen.
dus

op de USG in networks maak ik een netwerk aan genaamd "voip" - vlan only - VLAN 7

op de switch set ik het profiel op de poort naar de experiabox naar het aangemaakte VLAN7

Kabel van switch naar WAN experia box

vervolgens maak ik een config.gateway.json bestand met:
[met dank aan @MisteRMeesteR (ander topic waar mijn vraag snel verdween)]

interfaces {
    bridge br0 {
        aging 300
        bridged-conntrack disable
        hello-time 2
        max-age 20
        priority 32768
        promiscuous disable
        stp false
    }
ethernet eth0 {
        vif 7 {
            bridge-group {
                bridge br0
            }
       }  
}
ethernet eth2 {
        vif 7 {
            bridge-group {
                bridge br0
            }
        }
    }
} 

Dan SSH ik naar de USG cloudkey en plaats ik deze config in "<unifi_base>/data/sites/site_ID"

• To_Tall
Op de switch hoef je niets te doen.

ETH2 gaat direct in de wan port van de experiabox. ETH0 is de netwerk kabel van uit je ntu. En ETH1 is je lan port die wel naar een switch gaat.

• ppeterr
To_Tall schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:45:
Op de switch hoef je niets te doen.

ETH2 gaat direct in de wan port van de experiabox. ETH0 is de netwerk kabel van uit je ntu. En ETH1 is je lan port die wel naar een switch gaat.
Aha, nu valt er een muntje.

Nu even stoeien om met scp de config op de key te krijgen.
Kan gelukkig een term openen op de switch en dan ssh'n naar de key.

• To_Tall
download putty :+ makkelijker kan haast niet om vanuit windows een SSH sessie op te zetten.

• ppeterr
To_Tall schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:04:
download putty :+ makkelijker kan haast niet om vanuit windows een SSH sessie op te zetten.
Ik zit niet op het lokale netwerk, kan wel via de cloudkey een term openen op de switch.
daar op een ssh naar de key.

dan vervolgens probeer ik

#scp /c/config.gateway.json root@192.168.1.28:/srv/unifi/data/sites/default

lukt, enkel de C schijf aanduiding pakt ie niet op

jaja lekker moeilijk doen :P

Maar dat lukt natuurlijk ook niet...want ben dom bezig, die term draait natuurlijk ook niet lokaal hier 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door ppeterr op 23-08-2018 17:12 ]

• To_Tall
Klopt, je ssh naar de CloudKey via de switch. de eerste verbinding van de Cloud key is de switch. en deze heeft geen C:\ drive..

je zou ook handmatig je Json.config kunnen openen. en daar dan je aanpassingen handmatig in kunnen typen. Let wel op dat je geen schrijf fouten maakt :)

• ppeterr
To_Tall schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:16:
Klopt, je ssh naar de CloudKey via de switch. de eerste verbinding van de Cloud key is de switch. en deze heeft geen C:\ drive..

je zou ook handmatig je Json.config kunnen openen. en daar dan je aanpassingen handmatig in kunnen typen. Let wel op dat je geen schrijf fouten maakt :)
Ik had geheel nog geen config daar staan, alles via de GUI gedaan.

Heb nu via touch een bestand gemaakt, en met VIM dat de config erin gepaste, maar wat
een drama is vi zeg.....maar even zoeken hoe dat ook alweer gaat.

maar succes (zo lijkt het) - dit is wel allemaal erg nieuw voor mij

"config.gateway.json" 49 lines, 453 characters written
root@UniFi-CloudKey:/srv/unifi/data/sites/default#

edit

Alles even een reboot gegeven, en het komt allemaal weer gewoon up (gelukkig)

De eigenaar zal straks de kabeltjes erin prikken en kijken of het werkt.
Naderhand gezien had ik even moeten kijken of eth0 en eth2 correct is....maar goed

@To_Tall thx voor nu :) even afwachten of het werkt dus.

[edit 2] Het werkt dus niet, en als ik het bekijk, met de gegeven oplossing lijkt mij dat te komen
omdat de werkende situatie met iptv dus werkt na het om patchen. Zodat de USG achter
de switch staat. (zie de link om iptv werkend te krijgen).

Dus omdat de USG nu na de switch komt, zal de bridge niet correct werken ?

.

[ Voor 40% gewijzigd door ppeterr op 23-08-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Ik weet dat deze topic echt bejaard is, maar ik probeer nu zelf om een config.gateway.json aan te maken, alleen ben ik m'n hele internet verbinding kwijt wanneer ik de bovenstaande configuratie omzet naar config.gateway.json.

De data in mijn config.gateway.json is het onderstaande:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
{
  "interfaces": {
    "bridge": {
      "br0": {
        "aging": "300",
        "bridged-conntrack": "disable",
        "hello-time": "2",
        "max-age": "20",
        "priority": "32768",
        "promiscuous": "disable",
        "stp": "false"
      }
    },
    "ethernet": {
      "eth0": {
        "vif": {
          "7": {
            "bridge-group": {
              "bridge": "br0"
            }
          }
        }
      },
      "eth2": {
        "vif": {
          "7": {
            "bridge-group": {
              "bridge": "br0"
            }
          }
        }
      }
    }
  }
}

Ik krijg alleen het idee dat dit lang niet genoeg is en dat daarom m'n hele internet uitvalt zodra ik deze file provision met een 'forced provision' op m'n USG.

Als iemand een werkende config.gateway.json kan posten hier zou dat erg behulpzaam zijn, en niet alleen voor mij, denk ik.

PS: LAN draait op 192.168.2.0/24 ... ik ben bereid om dit eventueel om te zetten naar iets anders als dat echt moet, maar bij voorkeur natuurlijk niet :)

[ Voor 12% gewijzigd door cappie op 01-08-2021 08:27 . Reden: verkeerde versie van de file gepost in het code block ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

Ik wil alleen telefonie werkend krijgen; IPTV heb ik niet en wil ik ook niet (heb al 15 jaar geen TV meer en dat wil ik graag zo houden).

Bedankt voor de suggestie.. ik ga het daar proberen.. Ik vind 't jammer om te zien dat forums tegenwoordig zijn veranderd in een verzameling forum-thread die werken als chat kanalen, in plaats van individuele threads die problemen bespreken.. maargoed, mijn verwachtigen zullen wel te hoog liggen ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik wil gerust hier je vraag opvolgen. Enkel ben ik aan het werk. Dus dan zal je wat langer moeten wachten. Tevens zit daar een berg meer kennis waarheen ik je verwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik niet die experiabox er achter wilde hebben heb ik dit ooit opgelost doormiddel van de pricewatch: Cisco SPA112 ATA

Deze is niet meer leverbaar maar zijn vervanger wel. Voip gegevens kan je van de KPN site afhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

ppeterr schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:13:
Ik wil gerust hier je vraag opvolgen. Enkel ben ik aan het werk. Dus dan zal je wat langer moeten wachten. Tevens zit daar een berg meer kennis waarheen ik je verwijs.
Graag.. ik ben nu al 4 dagen bezig maar ik krijg het niet voor elkaar met de config.gateway.json die ik nu gebruik. Het enige wat ik op internet vind zijn die complexe configs om het ook voor iptv aan de praat te krijgen, maar ik wil echt nooit meer TV in huis, vandaar de wens om 't alleen bij het bridgen van VLAN 7 naar m'n WAN/LAN2 port te doen waar de Experiabox aan hangt met z'n WAN port

De thread die je noemt is maar lastig in te zoeken naar wat ik zoek omdat 'ie inmiddels ook >60 pagina's lang is.

Ontzettend bedankt voor het kijken in ieder geval!

[ Voor 7% gewijzigd door cappie op 02-08-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan.altena
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
@cappie
Was het jou al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

Nee, helaas niet.. ik heb het maar opgegeven doordat ik telkens m'n internet verbinding kwijt was en andere dingen te doen had waar ik toch echt een werkende verbinding voor nodig heb.

Ik snap dat dingen hier samengevoegd worden in threads, maar het is me echt een raadsel waarom dit handig zou zijn; ik was na een kwartier lezen wel klaar om post voor post alles door te moeten nemen, want naar iets zoeken wat je nog niet weet in een gebrekkige search is behoorlijk contraproductief :X

Ik zou 't wel heel graag werkend willen hebben, dus als je een nog een oplossing weet (of een werkende config hebt), dan heel graag!

[ Voor 24% gewijzigd door cappie op 09-08-2021 17:55 ]

Pagina: 1