• LB.
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-01 10:09
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een financieel adviseur die veel weet over het kopen van een huis in Nederland als buitenlander en hoe zo voordelig mogelijk geld uit het buitenland op een Nederlandse rekening te zetten.

De situatie is als volgt, mijn schoonouders zijn Turks & woonachtig in Turkije. Zij zouden een huis willen kopen in Nederland (zonder hypotheek), zonder de intentie om hierheen te verhuizen. Het zou bedoeld zijn als investering, mogelijk om te verhuren of mogelijk voor ons om in te wonen en voor mijn schoonouders tijdens vakanties. Tevens zou ik een adviseur willen vragen wat de voordeligste manier is voor hun om een deel van hun geld veilig te stellen op een Nederlandse rekening.

Nu heb ik zelf nog nooit een huis gekocht, of überhaupt een financieel adviseur gesproken, dus heb hier helemaal geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat niet elke adviseur hier ervaring mee heeft, dus hoop dat jullie me in de goeie richting kunnen wijzen van het kiezen van een geschikte adviseur.

Alle tips zijn welkom!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 07:36
Aangezien je als buitenlander die niet in de EU woont hier privé geen rekening mag openen, kan het goed zijn dat je een Nederlandse B.V. moet oprichten om hier praktisch zaken te doen en huur te ontvangen. Ook als je hier geld wil stallen is dat waarschijnlijk nodig. Ik zou is bij een belastingadvies en accountantskantoor navraag doen, aangezien zij de zakelijke kant ook kunnen belichten. Idealiter zou je natuurlijk iemand hebben die met de wetgeving en belastingregels in beide landen bekend is, maar ik denk dat voor je schoonouders de Turkse belastingwetgeving in deze belangrijker is. Voor een Turks accountantskantoor zouden dit soort zaken (internationaal zakendoen met de EU) dagelijkse kost moeten zijn en daar zou ik beginnen met praten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:20
*knip* ongepaste reactie in dit topic

[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 23-08-2018 14:33 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
@jmzeeman Volgens mij moet je inderdaad een bedrijfje opzetten, en daar moet je dit in stoppen.
Vanuit die bv kan je dan ook verhuren, onderhoud plegen, en belasting betalen.
Dus in feite levert dit ook geld op voor nederland. En is zal het voor de bezitter alsmaar duurder worden met de instortende lira. Je moet dus wel voldoende huur kunnen vragen.

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 23-08-2018 14:33 ]

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Je kunt gewoon een huis kopen en een bedrijf inschakelen voor verhuur.

Grootste probleem lijkt me een huis vinden en de notaris.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:20
*knip herhaling / discussie van moderatie*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 23-08-2018 15:09 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
*knip discussie over moderatie*

Wellicht kan @LB. beginnen met het benaderen van een accountant of een internationale makelaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 23-08-2018 15:09 ]

Verwijderd

jeroen3 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:31:
@jmzeeman Volgens mij moet je inderdaad een bedrijfje opzetten, en daar moet je dit in stoppen.
Vanuit die bv kan je dan ook verhuren, onderhoud plegen, en belasting betalen.
Dus in feite levert dit ook geld op voor nederland. En is zal het voor de bezitter alsmaar duurder worden met de instortende lira. Je moet dus wel voldoende huur kunnen vragen.
Je vraagt geld in de vorm van Euro's. Dan is het gevaar van de instortende lira marginaal zolang je onderhoud uit de inkomsten van verhuur kan betalen en er geen (turks) geld bij hoeft.

Verwijderd

jmzeeman schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:00:
Aangezien je als buitenlander die niet in de EU woont hier privé geen rekening mag openen
Zou wat wezen, als al die Afrikaanse dictators en Russische sjoemelaars hier geen rekeningen meer zouden mogen bezitten!

Voor de OP: let er ook op dat investeringen in bepaalde Schengen-landen het recht op een permanente verblijfsvergunning (en dus een doorlopend Schengen-Visum) geven, een zogenaamd 'Golden Visa'.

Dat kan een argument zijn om in plaats voor een onroerend goed in Nederland eentje in een ander land te kiezen (want in Nederland is de drempel behoorlijk hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Bedankt voor alle reacties. Ik zal op zoek gaan naar een reguliere financiële adviseur en het eerst daar eens neerleggen. Waarschijnlijk zullen wij in het huis gaan wonen dus verhuur is nog niet direct aan de orde, en wellicht zou dit ook via ons kunnen gaan, maar dit zal ik allemaal bespreken met de adviseur.

Tot zover, dank voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:53
LB. schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:37:
Bedankt voor alle reacties. Ik zal op zoek gaan naar een reguliere financiële adviseur en het eerst daar eens neerleggen. Waarschijnlijk zullen wij in het huis gaan wonen dus verhuur is nog niet direct aan de orde, en wellicht zou dit ook via ons kunnen gaan, maar dit zal ik allemaal bespreken met de adviseur.

Tot zover, dank voor jullie hulp.
Wees dan we eerlijk tegen de adviseur om niet later tegen problemen aan te komen. Wat je wilt is dus dat jullie schoonouders een huis voor jullie kopen om in te gaan wonen en dus ingeschreven te staan. Dus geen vage 'bedoeld zijn als investering, mogelijk om te verhuren of mogelijk voor ons om in te wonen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Ben het niet geheel met je eens, ze willen hier sowieso een huis kopen of wij daar nou gaan wonen of niet. We wonen momenteel fijn, dus hangt erg af van het huis wat ze zouden kopen of wij daar iets mee willen. Uiteraard zal ik alle mogelijkheden bevragen, daarvoor ga ik immers naar een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Wat is je vraag nu precies?

Want elke buitenlander kan in principe een huis kopen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Blazer Coke schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:45:
Wat is je vraag nu precies?

Want elke buitenlander kan in principe een huis kopen in NL.
Inderdaad, is een kwestie van euro's overmaken, heb je niet eens een NL rekening voor nodig.
Daarnaast ben je belastingplichtig voor die woning (zal in box 3 vallen als je voor de rest niet NL belastingplichtig bent).

Wat belangrijker is en waar ik advies over in zou winnen als ik jou schoonouders was is wat de gevolgen zijn voor het hebben van een woning in het buitenland als Turkse belastingplichtige.

Zo zijn er landen waar je dubbel belasting moet betalen of landen die die de eventuele meerwaarde bij verkoop zullen belasten.
Pagina: 1