Toon posts:

1 scsi device aansluiten op een flatcable met 3 connectors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Noob vraagje over scsi, maar ik kan het niet zo snel vinden.

Ik heb een scsi behuizing voor 2 drives.
Extern heeft deze 2 centronics connectors
1 daarvan is aangesloten op mijn controller, op de andere zit nu een terminator.
Intern een flatcable met 2 vrije connectors voor de drives.

Wanneer ik maar 1 drive aansluit, werkt het dan naar behoren?
Of is door de ongebruikte connector de keten verbroken?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2018 11:06 . Reden: typo ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je maar terminate dan maakt het niet zoveel uit. En vergeet ook niet je SCSI ID in te stellen op de drive (en controller).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie!
Wat ik wil weten is: wanneer ik 1 van de interne connectors ongebruikt laat, verbreek ik dan daarmee de chain? Dan zou de terminator op het einde geen effect hebben.

computer----controller----kabel----centronics ext----device1----open connector----centronics ext----terminator

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor zover ik me kan herinderne (wow scsi, das lang geleden) doen die connectors helemaal niets,
Ze onderbreken niets, dus zolang jij geen apparatuur op die connectors aansluit hebben ze 0 invloed, en kun je ze dus gewoon wegdenken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat zou mooi zijn.
En ja - zeker lang geleden :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je moet alleen het einde terminaten inderdaad. Zo'n connector waar geen apparaat aanhangt doet niets, zoals @heuveltje ook al zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Check.
En nog een vraagje, hoewel ik daaarvoor misschien beter een nieuw topic open (?)

Ik heb altijd begrepen dat wanneer je zowel interne als externe scsi devices wilt aansluiten, de controller daar tussenin wordt aangesloten (met terminatie uitgeschakeld). Wat is de reden daarvoor? Is dat uit praktische overwegingen omdat je anders met verloopjes/adapters moet werken? Of heeft het met de architectuur van de bus te maken? Waarom kan ik bv niet als volgt aansluiten:

computer----scsi controller (terminator actief)----interne hd---externe drive (terminator actief)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
Check.
En nog een vraagje, hoewel ik daaarvoor misschien beter een nieuw topic open (?)

Ik heb altijd begrepen dat wanneer je zowel interne als externe scsi devices wilt aansluiten, de controller daar tussenin wordt aangesloten (met terminatie uitgeschakeld). Wat is de reden daarvoor? Is dat uit praktische overwegingen omdat je anders met verloopjes/adapters moet werken? Of heeft het met de architectuur van de bus te maken? Waarom kan ik bv niet als volgt aansluiten:

computer----scsi controller (terminator actief)----interne hd---externe drive (terminator actief)
Volgens mij maakt heel de volgorde niet uit, zolang de terminators maar op het einde van de kabels zitten ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Dat zegt mijn boerenverstand ook, maar veel meer dan dat heb ik niet in huis ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De volgorde maakt volgens mij ook niet zo gek veel uit. als de kabels maar geterminate zijn. Er zijn apparaten die ook al kunnen terminaten, de controller zelf bijvoorbeeld. Maar in de regel maakt 't niet zo heel gek veel uit waar welk apparaat is aangesloten, als de ID's maar goed ingesteld zijn en begin en eind een terminator hebben.

Moet zeggen dat dit inmiddels wel heel stoffig is geworden, lang geleden dat ik echt met SCSI gewerkt heb.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Volgorde maakt helemaal niets uit. Maar wij adviseerden altijd om de controller altijd halverwege te houden. Zeker omdat bijvoorbeeld Adaptec kaarten een enkele Interne en een enkele externe connector hadden.

Belangrijk is wel dat je een goede terminators gebruikt aan het einde. Overigens zowel de interne als de externe connector simultaan gebruiken is vaak vragen om problemen vanwege de lengte van de totale kabel.

Eigenlijk kan je met SCSI weinig fout doen zolang de terminators maar goed zijn en de ID's kloppen. Overigens zijn er adapters die weigeren te booten van een harddisk welke een SCSI ID heeft anders dan 0.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1