Gebruik RTX voor optische simulaties mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lensos
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-12-2023
Niet echt vertrouwd grafische kaarten, dus vraagje aan de experts:

Worden lichteigenschappen als fase, padlengte (of zelfs polarisatie?), m.a.w. dingen die voor standaard rendering niet nodig zijn, door de hardware acceleratie die de RTX kaarten bieden ook meegenomen? Met andere woorden, tot op welk niveau kan je hier mee simulatie van optische systemen versnellen, waarbij je bvb coherent licht en interferentie e.d. zou verwachten?

Groeten,
Lense

Beste antwoord (via Lensos op 24-08-2018 16:03)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@Lensos Hoe complex zijn de optische systemen waar jij het over hebt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je niet voldoende rekenkracht tot je beschikking heb in een klassieke compute kaart om het resultaat te simuleren.

Om antwoord te geven op je vraag, zeker weten doen we het niet want die info heeft nVidia niet los gelaten. Wat ik deduceer met logisch verstand is dat nVidia er alleen functies in heeft gestopt die nuttig zijn voor renderen met raytracing, wat geen polarisatie en fase omvat. Padlengte wel, maar niet optische padlengten. Ik ga er vanuit dat de lichtsnelheid geen variabele is in raytracing.

Dat in gedachte houdend verwacht ik dat RTX niks gaat toevoegen in het simuleren van optische experimenten, tenzij deze meervoudige lichtbronnen en reflecties omvatten. Iets wat in de regel niet het geval is bij optische experimenten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@Lensos Hoe complex zijn de optische systemen waar jij het over hebt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je niet voldoende rekenkracht tot je beschikking heb in een klassieke compute kaart om het resultaat te simuleren.

Om antwoord te geven op je vraag, zeker weten doen we het niet want die info heeft nVidia niet los gelaten. Wat ik deduceer met logisch verstand is dat nVidia er alleen functies in heeft gestopt die nuttig zijn voor renderen met raytracing, wat geen polarisatie en fase omvat. Padlengte wel, maar niet optische padlengten. Ik ga er vanuit dat de lichtsnelheid geen variabele is in raytracing.

Dat in gedachte houdend verwacht ik dat RTX niks gaat toevoegen in het simuleren van optische experimenten, tenzij deze meervoudige lichtbronnen en reflecties omvatten. Iets wat in de regel niet het geval is bij optische experimenten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensos
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-12-2023
@Blaat Niet zo complex dat het niet te simuleren valt, maar als je er nog wat lussen bovenop zet voor een analyse of optimalisatie is het toch altijd leuk om (aanzienlijk?) sneller te kunnen zijn. Vandaar de vraag.