Muur injecteren tegen optrekkend vocht: Floset gel of...

Pagina: 1
Acties:

• Pablamor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01 10:58
Beste tweakers,

Onze binnenmuren hebben last van optrekkend vocht. Ze zijn op staal gefundeerd (dus geen palen maar de stenen rusten op de zandbodem). Nu wil ik de muren laten injecteren om zodoende een waterdichte barrière aan te leggen tegen het optrekkende vocht.

Na vele speur- en leeswerk op het internet heb ik begrepen dat de meest gebruikte producten op basis zijn van siliconen (silanen/siloxanen). Producten op basis van harsen, kitten, acrylamiden zouden minder efficiënt zijn of zelfs niet werken.

Ik kreeg een offerte van een bedrijf dat werkt met "Floset gel". Dat is een product op basis van Acryl en wordt volgens de producent zelfs gebruikt bij tunnel en mijnen. https://www.snf.us/wp-content/uploads/2014/08/FLOSET-GEL.pdf

Het verhaal klinkt goed, ik krijg er zelfs 10 jaar garantie op, maar toch. De wetenschap zegt: alleen silicone producten. Wie o wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:25
geeft siliconenspul in je muur geen problemen met afwerken en toekomstige reparaties? Ik kan me voorstellen dat er aan een met siliconen verzadigde steen niks blijft plakken. Dan lijkt me waterbasis spul logischer, maar misschien zeg ik nu wat geks.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb het bij mij zelf gedaan, alle stuckwerk wegkappen ongeveer een meter boven te injecteren lijn.

Gaatjes boren in je steen 3/4e diep op x afstand van elkaar.

Ik heb dryzone gebruikt. Deze injecteren en wachten. Steen droogt ongeveer 1cm per week. Dus na een paar maanden kan je opnieuw stucken. Stuck zeker niet lager dan je lijn waar je ingespoten hebt, anders heeft je injectering geen zin.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Jellabie schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:40:
Ik heb het bij mij zelf gedaan, alle stuckwerk wegkappen ongeveer een meter boven te injecteren lijn.

Gaatjes boren in je steen 3/4e diep op x afstand van elkaar.

Ik heb dryzone gebruikt. Deze injecteren en wachten. Steen droogt ongeveer 1cm per week. Dus na een paar maanden kan je opnieuw stucken. Stuck zeker niet lager dan je lijn waar je ingespoten hebt, anders heeft je injectering geen zin.
Heeft dit bij juo goed geholpen? Ik ben dit ook van plan in onze boerderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

joost.schoon88 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:28:
[...]

Heeft dit bij juo goed geholpen? Ik ben dit ook van plan in onze boerderij.
Alles is mooi droog boven die lijn :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

10 jaar garantie betekend hier ook een technische levensduur van 10 jaar, is vaak de levensduur van acryl.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

paQ

Ik heb na flinke buien / natte perioden ook last van vocht in de kelder. (staal op zand)
Met name door de bodem, maar hier en daar zie ik ook bollend stucwerk.
De muren zijn voor mijn gevoel 'droog', maar de bodem toont wel degelijk vochtige plekken

Kun je de bodem op een zelfde wijze injecteren?

@Jellabie
Hoe bepaal je tot waar je moet gaan op een muur?
En is dit voor elke doe het zelver zelf te doen? ipv 100 euro per meter te moeten afrekenen?

Mijn vloer is beton, mijn muren weet ik eigenlijk niet.
Ik zal eens een stuk moeten openkappen. Op ooghoogte is het baksteen, maar of daar een betonnen fundering onder zit en vanaf waar weet ik niet.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 03-01-2022 13:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

@paQ Wat bedoel je met hoever je moet gaan op een muur?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jellabie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:13:
@paQ Wat bedoel je met hoever je moet gaan op een muur?
Moet je een muur over de gehele hoogte injecteren?
Het punt is dat er nu diverse soorten mortel, stucwerk, al dan niet geverfde delen op mijn keldermuren zitten.
Het is een bloemlezing aan 'afwerkingen' en deels echt hevig opbollende delen. Zonder de muren te strippen als het ware word ik vooralsnog niet heel veel wijzer.
Van de andere kant: als je de hele muur (van bodem tot plafond) dient te injecteren, dan maakt het wellicht niet zoveel uit wat er achter de stuclagen gebeurt. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

paQ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Moet je een muur over de gehele hoogte injecteren?
Het punt is dat er nu diverse soorten mortel, stucwerk, al dan niet geverfde delen op mijn keldermuren zitten.
Het is een bloemlezing aan 'afwerkingen' en deels echt hevig opbollende delen. Zonder de muren te strippen als het ware word ik vooralsnog niet heel veel wijzer.
Van de andere kant: als je de hele muur (van bodem tot plafond) dient te injecteren, dan maakt het wellicht niet zoveel uit wat er achter de stuclagen gebeurt. (?)
In uw kelder gaat dat injecteren niets helpen vrees ik, denk eerder dat het water langs de muren zelf komt, want kelder. Mij lijkt het beste om langs buiten alles af te graven en de muren langs buiten te behandelen met een waterkering. Over heel de muur dus.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jellabie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:40:
[...]

In uw kelder gaat dat injecteren niets helpen vrees ik, denk eerder dat het water langs de muren zelf komt, want kelder. Mij lijkt het beste om langs buiten alles af te graven en de muren langs buiten te behandelen met een waterkering. Over heel de muur dus.
hell of a job :+

Maar bovenal, de helft van mijn keldermuren zitten onder het huis. Daar kun je onmogelijk bijkomen van buitenaf.

Als ik het zo eens bekijk, moet toch alles beton zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lBW_-mVmkfgg7FLh5-DYYQm5TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxpnPFet6KEZC5QqzyMpcZ4g.png?f=fotoalbum_large

edit:
ah ik snap nu wat je bedoelt met injecteren geen zin.
Ik doe er wellicht beter aan alles van binnenuit te sealen?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 03-01-2022 14:10 ]

Pagina: 1