Paypal betaling, verzending buitenland; oplichting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 06:54
Zoals velen van jullie ook wel eens iets verkopen via marktplaats en benaderd worden door de overbekende "can you send the item to XXXX, i will transfer the money to you", ben ik ook benaderd door een (potentiële) scammer voor de verkoop van een laptop.

De beste meneer wil dat ik een laptop van €150 met €60 verzendkosten naar Amerika stuur, zogenaamd "voor zijn zoon". Enfin, normaliter willen ze de betaling regelen via moneygram of een andere vage betalingsmethode, maar deze wil betalen via Paypal.

Maar paypal is toch een betrouwbaar betalingsmiddel? Met een trackingcode op het pakket (met handtekening) lijkt mij toch zeker dat het pakket aankomt. Dus iemand enig idee hoe ze Paypal gebruiken om te scammen? Of wordt er nooit getekend voor ontvangst en dienen ze dan een paypal claim in?

Beste antwoord (via Terrz op 27-08-2018 19:30)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De koper zegt dat hij niets heeft gekreken, of iets anders heeft gekregen.
Koper start een claim bij paypal.
Paypal keert uit onder "koperbescherming", jij hebt geen laptop en geen geld.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De koper zegt dat hij niets heeft gekreken, of iets anders heeft gekregen.
Koper start een claim bij paypal.
Paypal keert uit onder "koperbescherming", jij hebt geen laptop en geen geld.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Waarschijnlijk willen ze dat je dit gaat verzenden via paypal "vrienden betaling" dan geniet je niet van de verkopers/kopersbescherming.

Hoe dan ook is de kans groot dat ze proberen te claimen met een andere reden of dat de paypal account gestolen is.

Edit: Normaal heb je een verzendbewijs met tracking, mogelijk zit hier de scam?

[ Voor 14% gewijzigd door Ghostrider op 23-08-2018 09:08 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

MadEgg

Tux is lievvv

Terrz schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:06:
Zoals velen van jullie ook wel eens iets verkopen via marktplaats en benaderd worden door de overbekende "can you send the item to XXXX, i will transfer the money to you", ben ik ook benaderd door een (potentiële) scammer voor de verkoop van een laptop.

De beste meneer wil dat ik een laptop van €150 met €60 verzendkosten naar Amerika stuur, zogenaamd "voor zijn zoon". Enfin, normaliter willen ze de betaling regelen via moneygram of een andere vage betalingsmethode, maar deze wil betalen via Paypal.

Maar paypal is toch een betrouwbaar betalingsmiddel? Met een trackingcode op het pakket (met handtekening) lijkt mij toch zeker dat het pakket aankomt. Dus iemand enig idee hoe ze Paypal gebruiken om te scammen? Of wordt er nooit getekend voor ontvangst en dienen ze dan een paypal claim in?
Ik had jaren terug ook een dergelijk verzoek, toen kreeg ik een gefingeerd betaalbewijs van PayPal dat ze betaald zouden hebben. Ondertussen niets te zien op mijn PayPal account, dus dat ging mooi niet door natuurlijk.

Ik zou het er niet op wagen. Voor internationale marktplaatsactiviteiten zou ik ebay gebruiken, dat is daar een stuk beter op ingericht met meer waarborgen aan beide zijden van de transactie.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Tik je laptopmodel in op ebay, zie dat ze daar ook makkelijk te kopen zijn in USA, verwijder het betreffende mailtje, ga weer verder met je leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
Ik ga sowieso nooit in zee met PayPal als verkoper zijnde.

Ik wil geen arbitraire tussenpartij die gaat bepalen of ik wel of niet heb geleverd. Want dit gaat natuurlijk geheid gebeuren.

Verwijderd

Fornoo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:18:

Ik wil geen arbitraire tussenpartij die gaat bepalen of ik wel of niet heb geleverd. Want dit gaat natuurlijk geheid gebeuren.
Dit.

Daarom accepteer ik ook op T.net geen PayPal.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jouw IBAN is de veiligste manier. En ja, dat kan ook internationaal en het geld is zo goed als dezelfde dag binnen.

Wil de koper dat niet: pech...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
2e hands spullen verzenden naar het buitenland terwijl het geen uberspeciale collector's items of gekke onverkrijgbare hobbydingen zijn is ALTIJD oplichting. Nou ja, vrijwel altijd, in ieder geval niet de moeite waard om op in te gaan, laat staan proberen de scammer te slim af te zijn.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 06:54
Bedankt voor de antwoorden! Ik was sowieso niet van plan om er op in te gaan of er überhaupt tijd in te steken, ik was gewoon benieuwd. Ben weer wat wijzer over hoe ze Paypal dus misbruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 23-08-2018 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Naast de al genoemde scam methodes kan het ook om een gehacked account gaan.
Zelfs al heb je volledig bewijs inclusief wellicht van de " koper " zelf dat je de goederen hebt afgeleverd kan het fout gaan.
Paypal draait in veelal de meeste gevallen de betaling terug onder het mom " voor uw veiligheid " of " ongeautoriseerde transactie " als blijkt dat het om een gehacked account ging en de originele account eigenaar zijn geld terug wil.

Het devies is dus om Paypal volledig te meiden als verkoper.
Scheelt ook een hoop aan transactiekosten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelfs in NL wil niets met Paypal doen, niet op de normale manier of met de vrienden manier. De normale manier kost mij geld en geeft mij al het risico. Ik krjg er niets voor terug en moet er nog voor betalen ook. 1x gedaan, wat wel goed ging, maar daarna nooit meer. Bij een geschil is de verkoper meestal de sjaak en die verkoper betaald de fee aan Paypal.

Verder is 60 euro willen betalen voor een 150 euro laptop natuurlijk compleet gestoord. Hoe de scam ook zit, het is een scam.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als leverancier van digitale producten aan eindklanten, zijn we afgestapt van paypal als betaalmiddel. Er is gewoon teveel fraude mee inderdaad. Kopersbescherming is leuk en ben ik ook zeker voor, maar zelfs als je bewijzen kan aanleveren aan paypal als leverancier dat je wel geleverd hebt, word vaak de eindklant/koper toch nog in het gelijk gesteld.

Om die reden gebruiken wij geen paypal meer als payment gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastRDust
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:36:
Als leverancier van digitale producten aan eindklanten, zijn we afgestapt van paypal als betaalmiddel. Er is gewoon teveel fraude mee inderdaad. Kopersbescherming is leuk en ben ik ook zeker voor, maar zelfs als je bewijzen kan aanleveren aan paypal als leverancier dat je wel geleverd hebt, word vaak de eindklant/koper toch nog in het gelijk gesteld.

Om die reden gebruiken wij geen paypal meer als payment gateway.
niet om dit in twijfel te trekken maar is het niet zo dat aangetekend aflever bewijs jou bewijs zou zijn van aflevering?

Okay als ze het aantekenen als "niet het juiste product" en ik wil me geld terug zou het anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:26

St@m

@ Your Service

Ghostrider schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:07:
Waarschijnlijk willen ze dat je dit gaat verzenden via paypal "vrienden betaling" dan geniet je niet van de verkopers/kopersbescherming.

Hoe dan ook is de kans groot dat ze proberen te claimen met een andere reden of dat de paypal account gestolen is.

Edit: Normaal heb je een verzendbewijs met tracking, mogelijk zit hier de scam?
Laten betalen via vrienden en familie lost juist alles op. Koper heeft geen poot om op te staan.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En daarom zou ik als koper die optie nooit accepteren ;). Dat blijft altijd het probleem, iemand gaat een risico lopen. De verkopers willen nooit de optie waarbij zij risico lopen, en kopers niet de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

FastRDust schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

niet om dit in twijfel te trekken maar is het niet zo dat aangetekend aflever bewijs jou bewijs zou zijn van aflevering?

Okay als ze het aantekenen als "niet het juiste product" en ik wil me geld terug zou het anders zijn.
En een willekeurige krabbel van een snelle PostNL-jongen zegt ook weer erg weinig. Er bestaat niet echt een balans hierin die níet doorslaat naar 1 kant. Paypal kiest daarmee vooral de koper haar kant. Vroeger kon je ook niet om Paypal heen als je zonder creditcard vaak internationaal iets wilde aankopen, wellicht dat ze ook wel eens er over nadenken het accent meer te verleggen naar de verkoper. Paypal gebruik ik bijvoorbeeld regelmatig als koper, maar als verkoper sluit ik Paypal juist uit.

Overigens krijg je met dit soort scam een belachelijk slecht nagemaakt e-mailtje met draaiende GIF's. Dus als je je verveelt, ga dan vooral juist even 'in zee', puur om je eigen vermaak.

In mijn geval de ervaring van jaren geleden: Scam?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St@m schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Laten betalen via vrienden en familie lost juist alles op. Koper heeft geen poot om op te staan.
Mja daar gaan de klanten niet mee akkoord. En terecht natuurlijk. Ook de klant moet natuurlijk wel zijn rechten blijven houden. Alleen slaat paypal er iets in door vind ik.

Iedereen mag natuurlijk zelf weten of ze paypal willen gebruiken of blijven gebruiken. Voor de koper veel voordelen, voor de verkoper veel nadelen. Risico-baten afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:26

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Mja daar gaan de klanten niet mee akkoord. En terecht natuurlijk. Ook de klant moet natuurlijk wel zijn rechten blijven houden. Alleen slaat paypal er iets in door vind ik.

Iedereen mag natuurlijk zelf weten of ze paypal willen gebruiken of blijven gebruiken. Voor de koper veel voordelen, voor de verkoper veel nadelen. Risico-baten afweging.
Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon deze optie bieden, en anders jammer dan.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-01-2024

Bow

Heb veel PayPal gebruikt op eBay. Als koper en verkoper. Maar ben er als verkoper helemaal klaar mee op eBay. Je moet jezelf gaan verdedigen terwijl je gewoon goede spullen levert. Rekening geblokkeerd op PayPal,geld kwijt wat terug gaat als koper bescherming ,maar mijn spullen niet terug.
Ze zijn te ver door geschoten met aankoop beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_v_L
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 21:44
Wat hierboven staat beschreven sluit ik mij bij aan.
Als koper heb veel rechten op PayPal. Als verkoper sta je standaard 1-0 achter.

Zoals ik dan altijd maar zeg; Bij twijfel niet inhalen!

<offtopic> @Bhagavad Moest wel lachen om je meiden/mijden reactie! :P </offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07-2024
Veel oplichters gebruiken trouwens ook neppe paypal mails. Dat je de tracking code van het pakket moet opsturen voordat het bedrag wordt vrijgegeven bijv.

Ps4/switch gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:59
Fornoo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:18:

Maar je hebt zeker juist wel de voorkeur voor Paypal als je iets koopt, vanwege de kopersbescherming? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:28
Dit is zo ongeveer het schoolvoorbeeld van oplichting :o Welke gek betaalt er $150 voor een laptop, EN dan nog eens $60 verzendkosten? Haal er dan een voor $200 in je eigen land, heb je ook meteen de goede adapter...

Met betrekking tot Paypal. Misschien is de achterliggende rekening wel leeg, of is de creditcard gestolen. En dan heb je natuurlijk nog de optie dat ze zeggen dat ze niks hebben ontvangen, of dat het kapot is, of ze willen het retour sturen maar in plaats van je eigen laptop krijg je een baksteen, of een kapotte (tip: maak voor verkoop een foto van je serienummer, ook bij verkoop in Nederland door ogenschijnlijk legitieme kopers).

Ik zou nu wel benieuwd zijn wat er gebeurt als je zogenaamd akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
@retroguy. Zo hypocriet ben ik niet.

Als koper kom ik langs. Op knullige dingetjes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

O88088 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:09:
tip: maak voor verkoop een foto van je serienummer, ook bij verkoop in Nederland door ogenschijnlijk legitieme kopers
Goede tip, en zet deze foto, eventueel deels geblurred, ook bij je mp/ebay advertentie. Oplichters die de wisseltruc willen proberen reageren dan niet als ze slim zijn :*)
Pagina: 1