Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samsung UE55MU7000 - vloeiend beeld maar vervagingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37
Mijn vraag
Ik heb nog niet heel lang een Samsung UE55MU7000 toen ik deze net uitgepakt had en wat test filmpjes gestart vond ik het beeld heel erg vloeiend. (het is mij niet bekend hoeveel hz deze TV heeft. Op tweakers stond eerst 100hz, nu staat er 50. Andere websites geven 100 of 120hz aan..)

Echter wat mij na een tijdje opviel is dat bij de beelden die ook maar iets sneller bewegen een soort vervaging ontstaat. Vooral bij de randjes van objecten. Dit kan zo simpel zijn als iemand die begint te zwaaien. Ik heb een heel goed voorbeeld met een aflevering van Fear the Walking Dead. Hier werd iemand van een dam gegooid en je zag hem vallen. Tijdens het vallen vaagde de man een beetje weg. Hij flitste een beetje en een deel van zijn lichaam was er gewoon niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung UE55MU7000 en ik verdenk de Auto Motion Plus instelling

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gespeeld met de instellingen en ik vond de Auto Motion Plus instelling. Als ik deze uitzet dan valt de man in de aflevering van Fear the Walking Dead gewoon 'goed' Je ziet dan continue zijn lichaam vallen zonder vervagingen oid.

Echter als ik die uitzet dan is mijn beeld niet meer vloeiend. Alsof die op een veel mindere hz zit.

Ik niet veel verstand van TV's maar toen ik zag vergeleek het met 30FPS vs 60FPS qua hoe vloeiend het beeld is.
Op google vond ik wel veel dingen over 'Soap Opera effect' ik snap alleen nog niet echt 100% wat dit inhoud en of dit mijn probleem ook is. De aflevering van Fear the Walking dead keek ik op 1080p.

Met instellingen getest als filmmodus aanzetten heeft geen effect.

Alle reacties

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-11 14:43
Automotion plus veroorzaak inderdaad het soap opera effect.
Heel simpel gezegd gaat de TV extra frames toevoegen om je beeld vloeiender te maken, dat betekent echter wel dat je artifacts rond snel bewegende beelden kan krijgen. Dat is waarschijnlijk wat jij ziet. Dit zijn in feite beeldfouten veroorzaakt door het berekenen van niet bestaande tussenliggende frames.
Daarentegen als je het uit zet heb je soms weer last van ghosting, dat houdt de pixels niet snel genoeg weer uit gaan waardoor je een soort van 'trail' ziet achter een snel bewegend object. Het is een beetje spelen met de automotion instellingen, je kan die ook zelf aanpassen op een lager niveau als je wil.

Ik zelf heb het meestal gewoon helemaal uit staan, omdat ik dus niet vrolijk wordt van het soap opera effect.

De MU7000 heeft een 120Hz beeldscherm.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 23-08-2018 11:00 ]

• Aschtra
Arjant2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:57:
Automotion plus veroorzaak inderdaad het soap opera effect.
Heel simpel gezegd gaat de TV extra frames toevoegen om je beeld vloeiender te maken, dat betekent echter wel dat je artifacts rond snel bewegende beelden kan krijgen. Dat is waarschijnlijk wat jij ziet. Dit zijn in feite beeldfouten veroorzaakt door het berekenen van niet bestaande tussenliggende frames.
Daarentegen als je het uit zet heb je soms weer last van ghosting, dat houdt de pixels niet snel genoeg weer uit gaan waardoor je een soort van 'trail' ziet achter een snel bewegend object. Het is een beetje spelen met de automotion instellingen, je kan die ook zelf aanpassen op een lager niveau als je wil.

Ik zelf heb het meestal gewoon helemaal uit staan, omdat ik dus niet vrolijk wordt van het soap opera effect.

De MU7000 heeft een 120Hz beeldscherm.
Hmm dat is erg jammer. Ik vond dat vloeiende beeld namelijk wel erg mooi, maar door de artifacts is het niet kijkbaar. Ik heb hem inderdaad op 'custom' gezet en beide sliders steeds wat lager gedaan. Blijft echter goed te zien en hoe lager de sliders hoe minder vloeiend :p

Waarschijnlijk zullen het gross van mijn series dan op 24p zijn. Daar lees ik veel over namelijk.

• Arjant2
Tja sommige mensen vinden dat soap opera effect inderdaad mooi ;) daar ben jij er dus 1 van.
Ik kan er daarentegen juist niet tegen. Smaken verschillen echter, er zijn mensen die zweren bij de TV afstellen op knallende kleuren of juist helemaal laten calibreren om de juiste kleuren zoals bedoeld door de content makers weer te kunnen geven.

De motion handling van die TV is volgens RTINGS uitstekend dus voor normaal vloeiend beeld zonder al te veel 'trail' heb je geen motion plus nodig.

• Aschtra
@Arjant2

Het beeld schokt niet zo als ik die automotion uit zet en ziet er grafisch zeer mooi uit uiteraard. Maar de camera bewegingen zijn wel minder vloeiend dan met. Alsof je terugspringt op de PC van 60FPS naar 30FPS dat is de beste vergelijking die ik kan maken.

De framesnelheid van die Fear the walking dead aflevering is 24.

Ik herinner mij wel dat ik 1x een 4K film had gedownload welke wel dat vloeiende beeld / camera beweging had met automotionplus uit. Waarschijnlijk had deze een framesnelheid van 60 dan.
Dat kan ik wel nog een keer testen.

Dus automotionplus doet eigenlijk framensnelheid van 24 kunstmatig hoger maken. Waardoor je die artifacts krijgt (soap opera effect) maar wel vloeiende camera beweging

• Arjant2
Klopt inderdaad, toestel gaat zelf tussenliggende frames berekenen zodat het soepeler lijkt.
En daar ontstaan gewoon beeldfouten bij.
Het is allemaal wat versimpeld weergegeven, want de techniek erachter is natuurlijk wel wat ingewikkelder maar daar kom het grofweg op neer.

Overigens zijn bijna alle films 24FPS, echter wat mee zal spelen is de kwaliteit van de bron.
Een 4K film met hoge bitrate speelt heel wat soepeler af als een gedownloade serie van lagere kwaliteit.

[ Voor 60% gewijzigd door Arjant2 op 23-08-2018 11:46 ]

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-11 12:43
Arjant2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:42:

Overigens zijn bijna alle films 24FPS, echter wat mee zal spelen is de kwaliteit van de bron.
Een 4K film met hoge bitrate speelt heel wat soepeler af als een gedownloade serie van lagere kwaliteit.
Dat heeft weinig met bron kwaliteit temaken, immers 24p is 24p of dit nu 4k is of sd de ververs snelheid blijft gewoon zelfde.

• Arjant2
devil-strike schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

Dat heeft weinig met bron kwaliteit temaken, immers 24p is 24p of dit nu 4k is of sd de ververs snelheid blijft gewoon zelfde.
schokkerig beeld kan zeker wel te maken hebben met de kwaliteit van de bron.
De 24FPS is ook echt geen probleem voor dit 120Hz scherm aldus Rtings.
Je hebt gewoon altijd een beetje te maken met stutter, maar dat zou mee moeten vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjant2 op 24-08-2018 08:02 ]

• Aschtra
Maar het schokt niet hé. Alleen die artifacts dingen als die automotion aan staat.
bitrate was 7959kbs. De 4k film zat ergens bij 63xxxkbs

[ Voor 25% gewijzigd door Aschtra op 23-08-2018 14:40 ]

• Arjant2
Aschtra schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:38:
Maar het schokt niet hé. Alleen die artifacts dingen als die automotion aan staat.
bitrate was 7959kbs. De 4k film zat ergens bij 63xxxkbs
Je zei dat 4K wel vloeiend liep zonder auto motion plus aan. Dat kan dus te maken hebben met een betere kwaliteit bron, want ook dat is ongetwijfeld 24fps.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjant2 op 23-08-2018 14:56 ]

• Aschtra
Het loopt sowieso vloeiend. Met automotion op automatisch een stuk vloeiender (eigenlijk ook een stuk 'nepper') vond automatische settings iets te. Maar zal dus nog even moeten spelen met de settings, grote kans dat ik het überhaupt uit laat want als die ook maar op niveau 1 staat heb je al artifacts

Kan even kijken of ik diezelfde versie nog eens kan downloaden. Dan kan ik even controleren

[ Voor 13% gewijzigd door Aschtra op 23-08-2018 15:08 ]

• Arjant2
Dat neppe wat je ziet noemen ze dus het soap opera effect ;)
Als je er meer over wil lezen, dit vond ik wel een aardig simpel te begrijpen artikel:

https://www.cnet.com/news/what-is-the-soap-opera-effect/

Daar zie je ook wat het probleem is als je TV 24FPS naar 60FPS probeert om te zetten.
Een 120Hz scherm zou dit probleem niet zo erg moeten hebben (immers 120/24=5 een mooi rond getal).

[ Voor 75% gewijzigd door Arjant2 op 23-08-2018 15:15 ]

• Aschtra
Ik zal straks het stukje van Fear the Walking dead wel filmen met mijn telefoon.

@Arjant2

Hier een filmpje met automotion aan en uit, iets dichterbij gefilmd zodat beter te zien is

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vicg3ZGPG0U]

en nog eentje met automotion aan

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6X8pQqSTe9U]

[ Voor 69% gewijzigd door Aschtra op 23-08-2018 16:15 ]

Pagina: 1