Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 13:20
Beste Tweakers

Wat is het verchil en verschil in prestatie?

Ik kan goedkoop 2x 8GB DDR3 Corsair Vengeance 1600 kopen.
Op dit moment heb ik 3x 4GB DDR 1600 in TRIPPLE CHANNEL in mijn x58 systeem zitten.

Het probleem is dat een hardware store mij in het verleden een verkeerde stick heeft verkocht.
Ik wou een extra 4GB stick erbij van hetzelfde type... Hij heeft mij een 1.35v versie gegeven.
Op zich geen ramp en draait prima mee in tripple channel met mijn Xeon 5670 wonderkind.
Echter twijfel ik soms of ik nog wat extra’s, stabiel uit mijn systeem kan halen door bijvoorbeeld gelijkwaardige sticks.
De 2x 8GB zal in DUAL CHANNEL draaien.

Kan iemand mij wat uitleg geven wat zal veranderen? Los van de extra 4GB (die snap ik hahaha)
Op de één of andere manier heb ik mij nooit verdiept in RAM geheugen. Ook tweak ik hier weinig aan in mijn OC.
Helaas is er ook weinig te vinden op het inet. Mensen roepen direct blablabla DDR4 is beter of verwarren begrippen en namen bijv. DDR2 als dual zien en DDR3 als tripple.

Ik ben zeker geen leek, maar simpelweg geen “in depth” leer gehad in RAM.
We praten natuurlijk wel over een oud systeem, maar wel het beste systeem! X58

Mij geheugen specs nu CPU-Z

12GB channel=tripple
NB freq= 2138
DRAM=668.1 (underclock???)
9
9
9
24

Het rare is dat onder het tabblad SPD in CPU-Z, de 1.35v stick achter het merknaam in het “rank” vakje DUAL staat vermeld. De andere twee 1.5v geven SINGLE aan.
Ik ga ervan uit dat dit slechts productinfo is en dat de 1.35v stick in dualpacks werd verkocht en de 1.5v als losse sticks. Correct me if I’m wrong...

Met jullie stukje kennis verrijking zou ik mijn vraag kunnen beantwoorden.

- Is een 20 eu het waard om te switchen van géén gelijke sticks 3x 4GB tripple naar gelijke sticks 2x 8gb dual?

Ik lees graag jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lang verhaal, weinig tastbare info maar de X58 chipset wil voornamelijk een triple-channel setup hebben.

De enige reden hiervoor (anders dan de design-keuze van Intel): de geheugen-bandbreedte bij het niet benutten van alle slots gaat zo hard achteruit dat je dit merkbaar in benchmarks en bepaalde applicaties gaat merken.

That said; jouw post, ondanks heel lang, bevat een berg verkeerde aannames en het verhaspelen van termen onder/door/met elkaar. Allicht maar je zegt het hele internet al uit te hebben, zou het lonen om hier toch nog eens naar te zoeken/Googlen. Dat scheelt je, zeker met die paar tientjes, veel ergernis als je toch het verkeerde koopt of de machine (met extra geheugen) toch bijvoorbeeld 30% langzamer lijkt te lopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:31
De dual en single die cpu-z aangeeft bij spd slaat op het aantal ranks en heeft helemaal niets met single of dual channel kits te maken. Daarnaast is er ook geen correlatie met de spanning. Het is een beetje een klok/klepel verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
MAX3400 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:30:
Lang verhaal, weinig tastbare info maar de X58 chipset wil voornamelijk een triple-channel setup hebben.

De enige reden hiervoor (anders dan de design-keuze van Intel): de geheugen-bandbreedte bij het niet benutten van alle slots gaat zo hard achteruit dat je dit merkbaar in benchmarks en bepaalde applicaties gaat merken.

That said; jouw post, ondanks heel lang, bevat een berg verkeerde aannames en het verhaspelen van termen onder/door/met elkaar. Allicht maar je zegt het hele internet al uit te hebben, zou het lonen om hier toch nog eens naar te zoeken/Googlen. Dat scheelt je, zeker met die paar tientjes, veel ergernis als je toch het verkeerde koopt of de machine (met extra geheugen) toch bijvoorbeeld 30% langzamer lijkt te lopen.
Beste,

Sorry maar het is juist uw antwoord die kompleet nutteloos en inhoudloos is.
Helaas roept u ook waarden die volstrekt onwaar zijn.
DDR3 dual of tripple channel zal never nooit een perfomance verschil van 30% hebben.
Ook is het moederboard niet de bepalende factor maar de cpu is de controller voor single/dual/trippel/quad channel. In die tijd waren bijv. alleen de i7 9xx series in staat om tripple channel aan te sturen.

Mijn verhaal, vraag en situatie zijn meer dan duidelijk geformuleerd.
Uw “tweakers” logo verbaasd mij dan ook ten zeerste

Ik raad u aan om deze info te lezen voordat u wat roept en andere aanspreekt op weinig onderzoek...

https://www.hardwaresecre...l-memory-architectures/7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Nielson schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:34:
De dual en single die cpu-z aangeeft bij spd slaat op het aantal ranks en heeft helemaal niets met single of dual channel kits te maken. Daarnaast is er ook geen correlatie met de spanning. Het is een beetje een klok/klepel verhaal.
Dank voor de duidelijkheid. Ik trok mij er al niet veel van aan. Slechts iets wat mij opviel en aangeeft dat ik helaas geen 3 identieke sticks heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

CrazyNES schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:04:
[...]

Beste,

Sorry maar het is juist uw antwoord die kompleet nutteloos en inhoudloos is.
Helaas roept u ook waarden die volstrekt onwaar zijn.
DDR3 dual of tripple channel zal never nooit een perfomance verschil van 30% hebben.
Ook is het moederboard niet de bepalende factor maar de cpu is de controller voor single/dual/trippel/quad channel. In die tijd waren bijv. alleen de i7 9xx series in staat om tripple channel aan te sturen.

Mijn verhaal, vraag en situatie zijn meer dan duidelijk geformuleerd.
Uw “tweakers” logo verbaasd mij dan ook ten zeerste

Ik raad u aan om deze info te lezen voordat u wat roept en andere aanspreekt op weinig onderzoek...

https://www.hardwaresecre...l-memory-architectures/7/
Ik quote even:
As you can assume by the name, the triple-channel architecture triples the available memory bandwidth
which is accomplished by accessing three memory modules at the same time.
You will need three identical memory modules.
Is een 20 eu het waard om te switchen van géén gelijke sticks 3x 4GB tripple naar gelijke sticks 2x 8gb dual?
Laten we exacte timings van elke module even gelijk trekken; stel dat elke RAM-module 20Gbit aan kan.

Zet je dan 2x 8GB erin, dan is de "totale" doorvoer dus 40Gbit.
Zet je dan 3x 4GB erin, dan is de "totale" doorvoer dus 60Gbit.

Ik zie dan nog steeds een verschil van grofweg 30%. Verder heb je het erover dat je 3x 4GB DDR3-1600 hebt en erover nadenkt om 2x 8GB DDR3-1600 erin te zetten. De snelheid is hetzelfde. Hooguit is de latency iets anders maar dat zal "nooit" het verschil maken voor de totale doorvoer.

Daarna heb je zeker gelijk dat de memory-controller ook invloed heeft maar als je de architectuur van X58 opzoekt, heeft Intel daar ooit een heel mooi plaatje voor gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/X58_Block_Diagram.png
Ook hier zie je dat er per definitie voor X58 wordt gesproken over 3 (of meervoud) memory-slots per socket.

Goed, dan ga ik even naar vandaag / mijn huidige job; onder andere op VMware ESX en Microsoft Hyper-V doe ik capacity-planning. Hiertoe moet ik sockets, controllers, DIMM's, VM-density, overcommit en andere zaken "berekenen". Heb dus ook te maken met hosts met meerdere CPU's maar niet allemaal met dezelfde hoeveelheid alloceerbaar geheugen; dit heeft dus invloed op de snelheid van de VM's per NUMA-node.

Terug naar de vraagstelling: 2x 8GB zal zeker wel werken maar niet in "officieel" dual-channel zoals dat voor andere Intel chipsets gedefinieerd is. De CPU en de memory-controller detecteren geen 3 maar maar 2 DIMM's en die zullen dan inderdaad maar met zijn tweeen aangesproken worden. Maar, zoals ik eerder simpel berekende; je mist dan dus 1 DIMM-channel dus in mijn rekenvoorbeeld heb je ineens maar 40Gbit doorvoer ipv 60Gbit.

Bijgaand een plaatje uit een review; de 2 bovenste moederborden praten tegen 3 DIMMs tegelijk; de overige moederborden leunen allemaal op "echt" dual-channel en dat zie je terugkomen in de bandbreedte
Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/images/reviews/1457/sandra_memory.jpg

Lang verhaal kort; jammer dat je het niet helemaal eens bent met mijn vorige reply. Dat kan en ook ik kan het niet helemaal goed hebben. Hoor graag waar dan (mogelijk wederom) mijn tekort aan informatie vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:31
@MAX3400 goede informatie! Volgens mij maakt het alleen in de praktijk weinig uit. Ik kan daar niet echt benchmarks van vinden (die zijn er wel, dat weet ik zeker) maar ik draai nu al vanaf 2011 een setup met dual channel in plaats van tripple channel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Maks De dagelijkse merkbare performance van een memory-controller die de DIMMs aanspreekt in "paren" of "trio's" is inderdaad niet heel erg aanwezig. De gemiddelde gebruiker zal misschien 5 minuten per dag de maximale doorvoer op de memory-channels benutten.

Daarnaast zijn OS'en de laatste jaren ook doorgegroeid en is er een optimalisatie doorgevoerd in het aantal kernel-modules wat moet/mag worden geladen, hoe er wordt omgegaan met RAM-memory en virtual memory maar ook het afhandelen van het aantal threads is verbeterd.

Ik draai thuis ook nog steeds "oudere" dual-channel systeempjes op de Z97-chipset maar heb geen enkele moeite om hier ESX / Hyper-V te starten en dan een bergje VM's te starten en te beheren voor studie/tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Zucht...

U doet erg uw best met copy paste en computer jargon.
Ik kan dat ook doen maar daar schiet niemand niks mee op. De link die ik stuurde is bekende stof voor iedereen die zich bezig houdt met de ontwikkelingen in de computerwereld van de afgelopen 15-20 jaar.
Ook fijn dat uw oude systemen zonder moeite operationeel zijn. Dat zijn de mijne ook. ;-)
Heeft u nou inhoudelijk antwoord gegeven op mijn vraagstelling in deze topic?
Nee.
Ironisch is het wel dat u mijn verhaal lang en inhoudloos noemt.

Precies wat Maks zegt... in de praktijk maakt het weinig uit.
Ik heb zelf benchmarks gevonden die waarden laten zien van 2.3% to 4.5% verschil. Helaas op slechts enkele applicaties die geen algemeen beeld geven.

Laten we verder de communicatie stoppen.
Toch wil ik u bedanken voor de moeite.

Andere, die praktijk ervaringen hebben met x58 systemen met Xeon OC resultaten, hoor ik graag!
Lees wel mijn vraagstelling m.b.t. het RAM geheugen.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Kort geschreven: tripplechannel is sneller dan dualchannel.
Is het snelheidsverschil duidelijk merkbaar? Voor de normale gebruiker niet. Maar mensen die processen hebben draaien die veel geheugen nodig hebben, hebben er zeker baat bij.

Om ook echt stabiel dualchannel of tripplechannel te kunnen draaien, dienen alle ram-modules uit de zelfde productie-batch te komen. (Elke productie heeft zijn eigen kleine afwijkingen, maar door modules uit de zelfde batch te gebruiken zijn die afwijkingen vrijwel identiek en daar maakt men dus gebruik van.)
Als je verschillende ram-modules hebt, dan wordt de snelheid van de langzaamste module aangehouden.

Als je met de huidige 12GB ram voldoende hebt en nauwelijks boven de 10GB gebruik komt, zou ik die 3 modules gewoon laten zitten. Zit je toch boven die grens, dan is het zeker de moeite waard om de 16GB ram erin te stoppen. Het hebben van voldoende vrij ram-geheugen is meer waard dan dat het systeem moeite heeft om het beschikbare ram-geheugen te verdelen, ondanks de snellere lees/schrijfacties van de tripplechannel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je moet vragen of je Tripplechannel nodig hebt: heb je het niet nodig...

Fixing things to the breaking point...

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:51

KneoK

Not in a million lightyears

CrazyNES schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:18:
Zucht...

U doet erg uw best met copy paste en computer jargon.
Ik kan dat ook doen maar daar schiet niemand niks mee op. De link die ik stuurde is bekende stof voor iedereen die zich bezig houdt met de ontwikkelingen in de computerwereld van de afgelopen 15-20 jaar.
Ook fijn dat uw oude systemen zonder moeite operationeel zijn. Dat zijn de mijne ook. ;-)
Heeft u nou inhoudelijk antwoord gegeven op mijn vraagstelling in deze topic?
Nee.
Ironisch is het wel dat u mijn verhaal lang en inhoudloos noemt.

Precies wat Maks zegt... in de praktijk maakt het weinig uit.
Ik heb zelf benchmarks gevonden die waarden laten zien van 2.3% to 4.5% verschil. Helaas op slechts enkele applicaties die geen algemeen beeld geven.

Laten we verder de communicatie stoppen.
Toch wil ik u bedanken voor de moeite.

Andere, die praktijk ervaringen hebben met x58 systemen met Xeon OC resultaten, hoor ik graag!
Lees wel mijn vraagstelling m.b.t. het RAM geheugen.
Alvast bedankt.
Als je er toch al uit bent dat het merkbare verschil in snelheid te verwaarlozen is, dan is de belangrijkere vraag denk ik, kom je geheugen tekort? Gaat die 4GB je wat opleveren?

Ik denk dat het antwoord daarop weer een beetje dubbel is, want als je daadwerkelijk meer dan 12GB gaat gebruiken, dan is de kans natuurlijk weer aanwezig dat je dat doet met programma's of games die wel wat bandbreedte lusten en kom je misschien toch weer in die uitzonderlijke situatie waarin je gaat merken dat je in dual channel draait.

Daartegenover staat natuurlijk weer dat als je nu al geheugen tekort komt, dan zul je eerder gebruikmaken van je HDD voor de swap, dus dan heb je weer flink wat snelheidswinst als je er 4GB extra bij krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
Ik vindt je houding tegenover iemand die je probeert te helpen erg raar. Je geeft nauwelijks aan wat je al weet, maar verwacht wel dat anderen iets 'nieuws' brengen.

Anyway, als je nu geen geheugen tekort komt kan je er alleen maar op achteruit gaan.

Daarnaast, veel X58 bordjes ondersteunen geen 8gb sticks, maar je geeft niet aan welke je hebt en welke bios er dan op staat. Dat kun je zelf verder googlen natuurlijk.
Pagina: 1