Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Hoi,

We hebben al jaren een N300A IP Gigaset VOIP welke eigenlijk altijd goed heeft gewerkt.We hebben / hadden een Nederlands nummer via Voys (eerst via Belcentrale) en een Frans nummer via Orange.

Echter sinds kort zijn we overgestapt naar xs4all.nl en ovh.fr voor zowel een Nederlands als Frans telefoonnummer. Beide providers zijn via de configuratie wizard toegevoegd. Beide verbindingen worden ook normaal geregistreerd.

Maar het vreemde is dat er elke paar minuten een poging wordt gedaan om opnieuw een registratie uit te voeren. In de instellingen staat de interval op 1800 seconden (zou ongeveer kunnen kloppen; elke 3 minuten).
Bij de registratie wordt een fout gegenereerd (Registration failed) waardoor de verbinding met de providers wordt verbroken. Meteen daarna is de verbinding weer hersteld. Het is ook zo dat dit altijd voorkomt bij beide providers tegelijk.
Het lastige hierbij is dat dit ook voorkomt tijdens een telefoongesprek; verbinding verbroken => gesprek verbroken. Het gesprek is helaas niet meer verbonden als de verbinding weer hersteld is..

We hebben de interval aangepast naar 1 uur maar dat heeft weinig effect gehad. De Gigaset is teruggezet naar de fabrieksinstellingen en daarna zijn weer handmatig de verbindingen opgezet... helaas zelfde resultaat.
De Gigaset heeft de laatste firmware update.

Tijdens het testen draaien we in 2 dos boxen een oneindige ping naar de sip servers: sip4.ovh.fr en sip.xs4all.nl
Als de verbinding wegvalt (Registration failed) blijft de ping gewoon doorlopen. Het is dus niet zo dat de gehele internet verbinding wegvalt.

We hebben ook de Gigaset voor de zoveelste keer teruggezet naar de fabrieksinstellingen en maar 1 provider (xs4all) ingesteld... ook dit heeft niet het gewenste resultaat. Ook alleen ovh gebruiken maakt ook niets uit.

We kunnen met beide providers gewoon bellen en gebeld worden... alleen na 3 minuten worden we eruit gegooid.

We zijn benieuwd of er iemand is met een goed advies, idee, of nog beter een oplossing :*)
Alvast dank voor jullie tijd en moeite .We horen het graag

met groet
Walther

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46
1800 seconden is geen 3 minuten, maar 30min ;).

Is het mogelijk om als test een vorige firmware te installeren? Of een andere poort te pakken als die beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:32
Met 'interval' zal de 'Expires' waarde in de SIP REGISTER worden gevuld. Je stelt dus een register tijd van 1800 seconden voor. De SIP server waar je de REGISTER naar toe stuurt kan echter besluiten om die niet te honoreren en een andere EXPIRE waarde terug te geven. Het toestel moet dit dat ook honoreren.
Je kan een trace maken (misschien door het toestel even met een hub aan te sluiten en je pc op dezelfde hub aan te sluiten) en te kijken hoe de SIP REGISTER er exact uit ziet en wat er met de EXPIRES waarde gebeurt.
Zie hieronder een voorbeeld REGISTER (bron: https://tools.ietf.org/html/rfc3665) waarbij de client overigens geen voorstel doet voor de REGISTER tijd. Je kan dit zelf eventueel ook doen door de interval op 0 te zetten?

F1 REGISTER Bob -> SIP Server

REGISTER sips:ss2.biloxi.example.com SIP/2.0
Via: SIP/2.0/TLS client.biloxi.example.com:5061;branch=z9hG4bKnashds7
Max-Forwards: 70
From: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>;tag=a73kszlfl
To: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>
Call-ID: 1j9FpLxk3uxtm8tn@biloxi.example.com
CSeq: 1 REGISTER
Content-Length: 0

F2 401 Unauthorized SIP Server -> Bob

SIP/2.0 401 Unauthorized
Via: SIP/2.0/TLS client.biloxi.example.com:5061;branch=z9hG4bKnashds7
;received=192.0.2.201
From: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>;tag=a73kszlfl
To: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>;tag=1410948204
CSeq: 1 REGISTER
WWW-Authenticate: Digest realm="atlanta.example.com", qop="auth",
nonce="ea9c8e88df84f1cec4341ae6cbe5a359",
opaque="", stale=FALSE, algorithm=MD5

F3 REGISTER Bob -> SIP Server

REGISTER sips:ss2.biloxi.example.com SIP/2.0
Via: SIP/2.0/TLS client.biloxi.example.com:5061;branch=z9hG4bKnashd92
Max-Forwards: 70
From: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>;tag=ja743ks76zlflH
To: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>
CSeq: 2 REGISTER
Authorization: Digest username="bob", realm="atlanta.example.com"
nonce="ea9c8e88df84f1cec4341ae6cbe5a359", opaque="",
uri="sips:ss2.biloxi.example.com",
response="dfe56131d1958046689d83306477ecc"

F4 200 OK SIP Server -> Bob

SIP/2.0 200 OK
Via: SIP/2.0/TLS client.biloxi.example.com:5061;branch=z9hG4bKnashd92
;received=192.0.2.201
From: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>;tag=ja743ks76zlflH
To: Bob <sips:bob@biloxi.example.com>;tag=37GkEhwl6
CSeq: 2 REGISTER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
krakendmodem schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:32:
1800 seconden is geen 3 minuten, maar 30min ;).

Is het mogelijk om als test een vorige firmware te installeren? Of een andere poort te pakken als die beschikbaar is?
inderdaad 1800 s = 30 m
het blijkt dat xs4all standaard 180 s gebruikt en ovh 3600 s

een oudere versie firmware gaan we morgen achteraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
zjeeraar84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:02:
Met 'interval' zal de 'Expires' waarde in de SIP REGISTER worden gevuld. Je stelt dus een register tijd van 1800 seconden voor. De SIP server waar je de REGISTER naar toe stuurt kan echter besluiten om die niet te honoreren en een andere EXPIRE waarde terug te geven. Het toestel moet dit dat ook honoreren.
Je kan een trace maken (misschien door het toestel even met een hub aan te sluiten en je pc op dezelfde hub aan te sluiten) en te kijken hoe de SIP REGISTER er exact uit ziet en wat er met de EXPIRES waarde gebeurt.
Zie hieronder een voorbeeld REGISTER (bron: https://tools.ietf.org/html/rfc3665) waarbij de client overigens geen voorstel doet voor de REGISTER tijd. Je kan dit zelf eventueel ook doen door de interval op 0 te zetten?
Met "interval" bedoelen we "Registration refresh time:" wat je zou kunnen opvatten als een 'Expires' waarde..
maar voor de rest is je uitleg toch te technisch.
Als ik dan de interval op 0 zet dan wordt er helemaal geen verbinding gelegd.

Kun je je antwoord iets meer toelichten?
met dank

• walther
De Gigaset is gedowngraded naar de firmware version 42.049 (420490000000 / V42.00). Alles fabrieksinstellingen gelaten alleen de provider xs4all toegevoegd.
Resultaat is nu dat met regelmaat de gehele internet verbinding vebroken wordt; te volgen in de dosboxen die open staan met een ping.

• walther
Oke laatste update: het viel al op dat de volledige internet verbinding werd verbroken. Ook de pings hadden een flinke response tijd varierend van 40 tot boven de 200ms.

We hebben het huidige modem (TP-Link C2300) vervangen door een ouder modem (TP-Link WR543G). Alle pings liggen nu rond de 30ms; geen willekeurige drops meer. Daarna de firmware van de Gigaset weer geupdate naar de laatste versie 2.247 (422470000000 / V42.00).En de providers weer toegevoegd... tot op heden geen problemen. De verbindingen blijven stabiel.

Blijkbaar zit er toch iets niet lekker in dat TP-Link C2300 modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakers2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik heb sinds kort een Gigaset N300A en gebruik die voorlopig hoofdzakelijk voor mijn Gigaset handsets. Dat aanmelden ging probleemloos. Ik schrijf "hoofdzakelijk gebruik voor mijn handsets "omdat ik ook een Gigaset Repeater 2.0 bij de N300A wil aanmelden. Als ik probeer om die aan te melden dan knippert het linker lichtje van die Repeater en gaat na aanmelden bij de N300A het linker lampje uit en gaat het rechter lampje constant branden. Het linker lichtje zou volgens de handleiding van de repeater eigenlijk constant moeten branden als bewijs dat hij is aangemeld. Bij de Repeater brandt nu constant het rechter lampje en het linker lampje doet niks. Ik zie ook niet echt bij mijn handset dat de Repeater effect sorteert.
Mijn vraag is: Zou ik op de N300A webinterface moeten zien dat de Repeater 2.0 is aangemeld (ik zie dat nu niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@tweakers2013 maak even een eigen topic aan s.v.p..

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.