Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:58
Mijn vraag
De opzet van m'n vraag is vrij simpel: Ik ben op zoek naar een versterker/DAC combo voor mijn 600Ω DT990. Maar omdat er nogal wat van die apparaten op de markt zijn, ben ik toch het overzicht wat kwijt. De bedoeling is dat het apparaat of de apparaten gewoon aan mijn PC gekoppeld blijft/blijven, draagbaarheid is dus niet van belang. FWIW, de DAC zal aan een Asus Maximus VIII Hero komen te hangen, eventueel via optisch uit en anders gewoon via USB. Verder is het mij om het even of het een stack of 'all in one' is, de ruimte is er wel. Verder zou het prettig zijn als er 2 apparaten (of meer) aan gekoppeld zouden kunnen worden. Zo kan dan, als mijn PC uit staat, er een Squeezebox aan gehangen worden. Prijs: Max €350.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 en één of andere, recente Linux - dat wil nogal eens wisselen. Doorgaans een Fedora of *buntu. Support voor Linux zou dus wel prettig zijn, maar ik ga ervan uit dat dat doorgaans wel snor zit. Toch...?

Wat ik al gevonden heb
  • De Cambridge Audio DacMagic Plus
  • Voordeel van de CA is dat er zeker genoeg in- en uitgangen op zitten voor de komende tijd. De communicatie tussen CA apparatuur icm Foobar2000 en de ASIO plugin werkt ook lekker, zo is mijn ervaring. Verder is het een mooi ding, en makkelijk verkrijgbaar op de koop toe. Dat maakt aanspraak maken op garantie ook weer makkelijker. Nadeel: qua bedrag zit het apparaat op de [i]bloody limit[/i] van het budget. En: al verkrijgbaar sinds 2012? Dat is in de IT natuurlijk een eeuwigheid. Echter kan ik ook wel prima geloven dat er niet veel meer te verbeteren valt aan DACs, aangezien er al zo veel R&D in zit.
  • Een Schiit stack bestaande uit een Modi 2 Uber en een Magni 3
    Het grootste voordeel van deze stack is dat het wat goedkoper is dan de Cambridge Audio. Echter is de I/O wat beperkter, maar voldoende voor nu natuurlijk. Echter zijn de Schiits moeilijker te verkrijgen (via één webshop maar) en is er altijd wel iets niet op voorraad. Het feit dat de apparaten zo lastig te verkrijgen zijn geeft mij ook wat zorgen over de evt. aanspraak op garantie. Verder wel mooie dingen qua styling natuurlijk!
Mijn vraag aan jullie is dan uiteindelijk (denk ik): Wat zouden jullie aanraden voor dat budget? De CA of de stack? Of zouden jullie een heel ander apparaat altogether aanraden? Ik hoor het graag!

and thanks for all the fish.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zelf geen ervaring maar de Mayflower ARC schijnt goed te zijn: https://mayflowerelectronics.com/arc-overview/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:01
Hoe klinkt het rechtstreeks aangesloten op het moederbord? Volgens mij de wat duurdere moederborden hebben uitstekende geluidskwaliteit.

Audio wereld zit helaas nogal vol met placebo/pseudowetenschapers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Amdwarrior schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:41:
Hoe klinkt het rechtstreeks aangesloten op het moederbord? Volgens mij de wat duurdere moederborden hebben uitstekende geluidskwaliteit.
Met een 600Ω koptelefoon? Doorsnee koptelefoon doet 32Ω of iets in die orde. Ik denk niet dat er veel geluid uit dat moederbord zal komen. Maar proberen staat natuurlijk vrij.

Eerlijk gezegd lijkt die CA mij een prima optie. Dat ie al sinds 2012 op de markt is doet er weinig toe. In audioland verandert niet zoveel. Zelfs niet op het vlak van digitale techniek. Beschouw het maar als een bewezen ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
CyBeR schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:42:
Zelf geen ervaring maar de Mayflower ARC schijnt goed te zijn: https://mayflowerelectronics.com/arc-overview/
Ah, thanks. Ga ik eens naar kijken. Sowieso misschien wel goed om ook dingen als de O2/ODAC nog eens goed onder de loep te nemen.
Amdwarrior schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:41:

Audio wereld zit helaas nogal vol met placebo/pseudowetenschapers
Hahah, dat laatste ben ik inderdaad helemaal met je eens. Echter heb ik het zelf getest: Ik heb de audiojack van mijn moederbord vergeleken met een degelijke Cambridge Audio streamer en versterker combinatie, en ik hoorde daadwerkelijk behoorlijk verschil in de albums die ik draaide. Natuurlijk wel 2x exact dezelfde audiofiles. Ik neem aan dat het ook deels door de wat hogere impedantie komt - alhoewel de drivers de 600Ω wel herkennen. Het zijn zeker geen easy to drive cans.
downtime schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:52:
[...]

Met een 600Ω koptelefoon? Doorsnee koptelefoon doet 32Ω of iets in die orde. Ik denk niet dat er veel geluid uit dat moederbord zal komen. Maar proberen staat natuurlijk vrij.

Eerlijk gezegd lijkt die CA mij een prima optie. Dat ie al sinds 2012 op de markt is doet er weinig toe. In audioland verandert niet zoveel. Zelfs niet op het vlak van digitale techniek. Beschouw het maar als een bewezen ontwerp.
Er komt zeker wel geluid uit, en het is te vergelijken met de koptelefoon die ik eerst gebruikte. Echter ben ik na wat andere luistersessies erachter gekomen dat er inderdaad een deel mist als ik alleen de audiojack van het moederbord gebruik. Vandaar dat ik op zoek ben naar een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat me bij dat NAD ook iets dergelijks had :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10
Je zou ook een dedicated audiokaart kunnen overwegen. Mijn Xonar Essence stuurt mijn 300 Ohm hoofdtelefoon prima aan en heeft opties voor "extra high gain" 300-600 Ohms hoofdtelefoons. Hoe hij het met jouw hoofdtelefoon doet zul je wellicht in reviews kunnen vinden. Hij is in ieder geval betaalbaarder dan jouw aangedragen opties.

Ik weet niet hoe de ondersteuning onder Linux is. Het voordeel van een extern apparaat is dat je volledig OS onafhankelijk bent en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
The Eagle schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:05:
Staat me bij dat NAD ook iets dergelijks had :)
Klopt! De D3020 bedoel je? Maar voor rond de €449 of meer toch wel ver boven budget.
SlaadjeBla schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:13:
Je zou ook een dedicated audiokaart kunnen overwegen. Mijn Xonar Essence stuurt mijn 300 Ohm hoofdtelefoon prima aan en heeft opties voor "extra high gain" 300-600 Ohms hoofdtelefoons. Hoe hij het met jouw hoofdtelefoon doet zul je wellicht in reviews kunnen vinden. Hij is in ieder geval betaalbaarder dan jouw aangedragen opties.

Ik weet niet hoe de ondersteuning onder Linux is. Het voordeel van een extern apparaat is dat je volledig OS onafhankelijk bent en blijft.
Dat laatste ben ik inderdaad graag. Een interne geluidskaart kan inderdaad zeker, en is ook goedkoper, maar mijn voorkeur gaat eigenlijk toch uit naar standalone apparaat. De reden daarvoor is dat ik dan ook zonder mijn PC aan te hebben naar muziek kan luisteren, wat ik ook wel een leuke handigheid vind. En geluidskaarten en Linux kán heel goed gaan, maar 't kan ook hopeloos misgaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26
Met externe amp gaat het (hopelijk) harder. En potentieel minder ruis/achtergrond rommel op de lijn. Verder kan een verschil in uitgangsimpedantie de response licht beinvloeden, maar dit is vooral het geval als de impedantie van de koptelefoon laag is.

De rest is het welbekende premium gevoel / belevingsaspect. Echt vergelijken is ook lastig, want als je niet blind test dan zit de bias door de verwachtingen je in de weg. En al doe je het blind, dan moeten de devices exact qua volume gematched zijn, anders prefereer je altijd de hardste vd twee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SlaadjeBla schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:13:

Is dat wel zo? Zover ik me herinner zit alleen support voor 44.1KHz en 48KHz DAC's standaard in het OS. Voor hogere bitrates heb je toch drivers nodig. Of is dit inmiddels gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Inmiddels zijn de O2/ODAC en afgeleiden (zoals de Mayflowers) afgevallen na alle reviews die ik wat doorplozen heb. Ze lijken inderdaad een stapje onder de Dacmagic+ e.d. te zitten.
Nu doet zich echter weer de mogelijkheid voor een Teac UD-501 voor €399 te scoren. Wat meer dan ik eerst wilde, true, maar anderzijds heeft het apparaat wel heel veel mogelijkheden. Wat zouden jullie in dit geval doen - of is er tot aan de €399 nog wat anders interessants te vinden met zo veel I/O?

Overigens ben ik een knurft: Ik heb gewoon het 250Ω model natuurlijk, niet de 600Ω. Geen idee waar ik dat idee vandaan haalde }:O

[ Voor 13% gewijzigd door Zalmanman op 24-08-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Die Teac heeft dezelfde opamps als de Xonar Essence STX II. Als dat een indicatie is voor vergelijkbare geluidskwaliteit dan zou ik de gok genomen hebben als ik al niet voorzien was. Ik zou dan nog wel ff proberen te achterhalen of die dan inderdaad linux support heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 24-08-2018 16:04 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Dwarlorf schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:03:
Die Teac heeft dezelfde opamps als de Xonar Essence STX II. Als dat een indicatie is voor vergelijkbare geluidskwaliteit dan zou ik de gok genomen hebben als ik al niet voorzien was. Ik zou dan nog wel ff proberen te achterhalen of die dan inderdaad linux support heeft.
Qua Linux zou het wel goed moeten gaan: https://www.systutorials....501-503-dac-linux-4-9-22/

Het is natuurlijk ook maar net hoe de opamp geïmplementeerd wordt, maar de reviews van dit apparaat liegen er niet om. Het is een heel aantrekkelijk apparaat in ieder geval. Echter lijkt hij uit ong. 2008 te stammen, maar ik neem aan dat dat zo'n invloed niet zal hebben? De drivers zijn W10 compatibel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:01
Zalmanman schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:42:
Inmiddels zijn de O2/ODAC en afgeleiden (zoals de Mayflowers) afgevallen na alle reviews die ik wat doorplozen heb. Ze lijken inderdaad een stapje onder de Dacmagic+ e.d. te zitten.
Wat is er mis met Mayflowers O2 ? Voor die prijs uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Amdwarrior schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

Wat is er mis met Mayflowers O2 ? Voor die prijs uitstekend
Klopt, het is zeker een mooi ding. Waarmee ik vooral zit is dat het óf USB, óf optisch in is. Er is niet zoiets als een input selector bij de O2/Odac of de Arc. En om nou continu kabels te moeten losmaken en aansluiten als ik van apparaat wil wisselen zie ik niet helemaal zitten. En dan kan ik er wel weer een aparte switcher tussen zetten vermoed ik, maar dat voelt echt als iets teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Zalmanman schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:38:
Echter lijkt hij uit ong. 2008 te stammen, maar ik neem aan dat dat zo'n invloed niet zal hebben?
Ik kan het me niet voorstellen. Ik denk dat het eerder een gevoelsmatig punt is dan een rationeel argument.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
Zalmanman schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:33:
[...]
Klopt! De D3020 bedoel je? Maar voor rond de €449 of meer toch wel ver boven budget.
[...]
Op Marktplaats https://www.marktplaats.n...d=31&postcode=&distance=0

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26
Dwarlorf schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

Ik kan het me niet voorstellen. Ik denk dat het eerder een gevoelsmatig punt is dan een rationeel argument.
Alles met betrekking tot DACs is een gevoelsargument. Tenzij je last van ruis of storing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Zalmanman schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:41:
Mijn vraag
De opzet van m'n vraag is vrij simpel: Ik ben op zoek naar een versterker/DAC combo voor mijn 600Ω DT990.

Prijs: Max €350.

Mijn vraag aan jullie is dan uiteindelijk (denk ik): Wat zouden jullie aanraden voor dat budget? De CA of de stack? Of zouden jullie een heel ander apparaat altogether aanraden? Ik hoor het graag!
Heb je al een keuze gemaakt?

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Jorruchie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:30:
[...]

Heb je al een keuze gemaakt?
Zeker! Voor een goede prijs een TEAC UD-501 op de kop kunnen tikken. Heel weg blij mee :-) DSD werkt zelfs prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Proficiat met je aankoop!

De hoofdtelefoon versterker uit dezelfde serie van TEAC heb ik een tijdje in bezit gehad; de HA-501.
Deze klinkt erg goed i.c.m. mijn DT880 (250Ω). Er was echter een defect in de unit, waardoor deze na een week helaas retour is gegaan.

Nu ben ik aan het zoeken naar een waardige opvolger en vraag me af of de UD-501 voldoende uitgangsvermogen levert voor een 250Ω hoofdtelefoon.

Ter indicatie: de HA-501 levert 2x1400mw (32Ω loaded), terwijl de UD-501 slechts 2x100mw levert.
Wat is jouw ervaring?

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman
Jorruchie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:41:
Proficiat met je aankoop!

De hoofdtelefoon versterker uit dezelfde serie van TEAC heb ik een tijdje in bezit gehad; de HA-501.
Deze klinkt erg goed i.c.m. mijn DT880 (250Ω). Er was echter een defect in de unit, waardoor deze na een week helaas retour is gegaan.

Nu ben ik aan het zoeken naar een waardige opvolger en vraag me af of de UD-501 voldoende uitgangsvermogen levert voor een 250Ω hoofdtelefoon.

Ter indicatie: de HA-501 levert 2x1400mw (32Ω loaded), terwijl de UD-501 slechts 2x100mw levert.
Wat is jouw ervaring?
De UD-501 is, wat mij betreft, zeker voldoende qua uitgangsvermogen. Ik kom eigenlijk nooit boven ⅓e van de 'volumeknop'. De 250ohmer wordt prima aangestuurd, van laag tot hoog. Ik zou geen reden zien om te zeggen dat deze DAC niet voldoende uitgangsvermogen levert, tenzij je een koptelefoon met een hele rare impedantie curve hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:36
Als ik nu opnieuw zou mogen kiezen zou het de Topping Dx7s worden:
Gemeten op audiosciencereview en zeer goede resultaten. Prijs kwaliteit super.
Het hangt er wel een beetje vanaf wat je wensen zijn qua aansluitingen en opties. Persoonlijk heb ik graag 6.35mm en balanced aansluitingen (omdat ik die kabels heb).
Pagina: 1