Welk mesh systeem met veel kabels in huis te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmeijer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik heb een woning waarbij er heel veel bekabelde aansluitingen door de woning liggen. Deze kabels komen allemaal samen in de meterkast. Deze meterkast is echter niet ideaal geplaatst om de WiFi dekking goed te krijgen. Nu wil ik graag een mesh netwerk aanleggen.

Ik heb me er een klein beetje in verdiept en zit te twijfelen tussen de Linksys Velop en Google WiFi.

Nu vraag ik me alleen af of ik de Experiabox van KPN kan gebruiken als modem en deze bekabeld kan aansluiten met 1 node van de mesh systemen. Vervolgens de andere ethernet poot kan gebruiken met een switch om alle andere kabels van de woning op aan te sluiten. En als laatste om de andere nodes her en der door de woning kan plaatsen voor optimale dekking en toch de bekabelde verbindingen kan gebruiken in hetzelfde netwerk.

De WiFi van de Experiabox zal hierbij uitgeschakeld worden en de tv zal rechtstreeks op de Experiabox aangesloten worden voor de interactieve televisie.

Beste antwoord (via mfmeijer op 23-08-2018 21:46)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:20
mfmeijer schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:07:
[...]

Oké maar is een Google WiFi of Linksys Velop niet een goedkoper systeem? Ik ben zelf mede hierin geïnteresseerd aangezien deze 2 er ook nog eens aantrekkelijk uitzien. De acceptatie factor van mijn wederhelft speelt hier natuurlijk ook een rol
Mesh met een draadloos backbone is in ieder geval zelden goedkoper. Dit omdat je bedrade APs zo ver uit elkaar kunt plaatsen dat je maar een beetje overlap hebt. Bij mesh kan dit niet. Het volgende meshpoint moet immers binnen het bereik van de vorige staan en aangezien de straling 360° bestrijkt heb je ook aardig veel overlap. Dit betekent dus ook dat je meer meshpoints nodig en het dus duurder wordt. Bv bij een huis met twee verdiepingen kun je bedraad een AP op de benedenverdieping en op zolder plaatsen. Op de eerste verdieping heb je dan ontvangst van beide. Ga je voor mesh met een draadloos backbone kun je dit niet doen, omdat het signaal van beneden niet goed tot de zolder komt, dus moet je een extra punt plaatsen op de eerste verdieping. Als je (gedeeltelijk) bedraad gaat aansluiten komt dat uiteraard weer te vervallen.

Qua prijs is Ubiquiti dan denk ik wel nog voordeliger. Een UAP AC Lite heb je voor een 75 euro en dus 225 euro voor drie stuks waar je bij Velop 230 kwijt bent voor 3 en bij Google Wifi zelfs 350 euro voor 3 stuks. Voor dat geld koop je ook 3 UAP AC Pros.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 18:55
Als je zo veel kabels door je huis hebt, kun je waarschijnlijk beter kijken naar het Unifi systeem van Ubiquiti. Het is een stuk goedkoper en levert je vaak nog een beter netwerk op ook :)
Je moet dan wel elk accesspoint (ofwel node) bedraad aansluiten op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmeijer
theblindman schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:16:
Als je zo veel kabels door je huis hebt, kun je waarschijnlijk beter kijken naar het Unifi systeem van Ubiquiti. Het is een stuk goedkoper en levert je vaak nog een beter netwerk op ook :)
Je moet dan wel elk accesspoint (ofwel node) bedraad aansluiten op je netwerk.
De bedrade aansluitingen wil ik dan graag gebruiken voor uitbreidingen die niet via WiFi werken maar toch in mijn netwerk willen opnemen. Ook zullen er een aantal gebruikt worden voor tv ontvangers die rechtstreeks op de Experiabox aangesloten dienen te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

mfmeijer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:18:
[...]

De bedrade aansluitingen wil ik dan graag gebruiken voor uitbreidingen die niet via WiFi werken maar toch in mijn netwerk willen opnemen. Ook zullen er een aantal gebruikt worden voor tv ontvangers die rechtstreeks op de Experiabox aangesloten dienen te worden.
Dan zet je er op die plekken een switchje tussen.
Wifi over een Mesh kost je alleen maar bandbreedte die je op al die plekken (en veel meer gecentraliseerd) ook hebt via kabels.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmeijer
Het probleem dat ik overhoud is dat op de plekken waar ik de netwerk aansluitingen over heb zodat ik niet met meerdere switches hoef te werken, is dat op de plekken waar de nodes geplaatst moeten worden ik geen netwerk aansluitingen over heb

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:33

lier

MikroTik nerd

Dan neem je (bijvoorbeeld) de UAP-AC-IW, kan je mooi in de muur inbouwen en hij heeft twee netwerkaansluitingen. Je gaat onwijs spijt krijgen van een Mesh systeem als je bekabeld kan aansluiten. Maar...het is jouw keuze ;-)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Neem anders gewoon AP's met ingebouwde switches. Die van KPN zijn prima, kosten geen drol en geven je per locatie 4 extra pooorten.

Mesh is een lapmiddel voor als je geen kabels hebt, als je kabels hebt is het een onzinnig dure, slecht presterende alternatief.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:16:
Neem anders gewoon AP's met ingebouwde switches. Die van KPN zijn prima, kosten geen drol en geven je per locatie 4 extra pooorten.
Kun je ook een netwerk printer neerzetten :)
Om maar iets te noemen.

Maar de concensus hier is duidelijk: Cable is King!

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmeijer
Het punt is dus dat ik geen kabels over heb op de punten waar de nodes geïnstalleerd moeten worden, daarnaast wil ik hier ook niet werken met switches om extra kabels te realiseren. Mijn vraag is dus puur welke van de 2 aan mijn wensen voldoet en welke daarvan dan de beste keus is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05:31
mfmeijer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:41:
Het punt is dus dat ik geen kabels over heb op de punten waar de nodes geïnstalleerd moeten worden, daarnaast wil ik hier ook niet werken met switches om extra kabels te realiseren. Mijn vraag is dus puur welke van de 2 aan mijn wensen voldoet en welke daarvan dan de beste keus is
Zoals hierboven al is aangegeven werken de UniFi InWalls hier perfect voor. Naast dat ze WiFi uitzenden zit er aan de onderzijde ook een Ethernet-poort (als uitgang). De ingang zit aan de achterkant in de muur.

[ Voor 4% gewijzigd door iAdema op 22-08-2018 18:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 06:46
Ik denk dat de TS per se mesh wil hebben en dat dat niets te maken heeft met hoe het presteert.

Elk willekeurig mesh systeem zal dus voldoen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Je bedoelt denk ik dat elk willekeurig mesh systeem niet zal voldoen.
Mesh is gewoon geld besteden aan marketing bullshit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:16:

Mesh is een lapmiddel voor als je geen kabels hebt, als je kabels hebt is het een onzinnig dure, slecht presterende alternatief.
Als de TS toch (genoeg?) wall-outlets heeft welke in z'n meterkast samen komen, waarom dan niet middels PoE(+) de AP's gaan voorzien van stroom waarbij er misschien een kabeltje getrokken moet worden van de outlet naar 't AP?

Voor 't nette leg je die kabels in een extra leiding welke je infreest, maar.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mfmeijer
Op de plekken waar ik de mesh nodes wil zetten hebben niet allemaal mogelijkheden voor het bekabeld aansluiten, graag wil ik 1 systeem dat simpel te installeren is. Vandaar dat ik voor een mesh systeem wil gaan. Ik heb boven en in de schuur geen utp kabels liggen en ook geen mogelijkheden om die daar heen te trekken. Wel wil ik hier goede WiFi ontvangst hebben en daarom is mijn vraag dus welke van de 2, Linksys Velop of Google WiFi, dan de beste keus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
mfmeijer schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:39:
Op de plekken waar ik de mesh nodes wil zetten hebben niet allemaal mogelijkheden voor het bekabeld aansluiten, graag wil ik 1 systeem dat simpel te installeren is. Vandaar dat ik voor een mesh systeem wil gaan. Ik heb boven en in de schuur geen utp kabels liggen en ook geen mogelijkheden om die daar heen te trekken. Wel wil ik hier goede WiFi ontvangst hebben en daarom is mijn vraag dus welke van de 2, Linksys Velop of Google WiFi, dan de beste keus is.
Als je in de schuur of boven geen goed wifi ontvangst hebt gaat een mesh systeem daar niet direct iets aan veranderen. Als je op die plekken met een mobiele telefoon/laptop/whatever geen ontvangst hebt heeft het mesh systeem daar ook geen ontvangst (deze maakt immers gebruik van hetzelfde signaal).

En m.b.t. een systeem dat eenvoudig te beheren is. Dat geldt juist ook voor de eerder aangedragen APs van Ubiquiti. Deze beheer je allemaal uit 1 applicatie waarbij het niet uitmaakt of je verschillende modellen door elkaar heen gebruikt (bv de UAP AC In-Wall voor die plekken waar je eentje in de muur kunt plaatsen, een UAP AC-Mesh voor in de schuur, en een UAP AC Lite voor boven). Daarnaast ondersteunen deze ook een "wireless uplink" waarbij ze dus als repeater werken (of in fancy termen "mesh"). Uiteraard valt het dan wel nog steeds aan te bevelen om er zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten, maar als het echt niet anders kan kun je ze dus ook draadloos gebruiken.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gebruik gewoon Aircube's van Ubiquti zijn relatief goedkoop Wifi AC simpele interface en heeft 4 RJ45 poorten dus 1 in en nog 3 uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 18:55
mfmeijer schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:39:
Om je vraag te beantwoorden: ze zullen allebei teleurstellen. In de schuur gaan ze het allebei niet (goed) doen, maar ook op de bovenverdieping hoef je (afhankelijk van de bouwmaterialen van je huis) niet op een supersnelle verbinding te rekenen. Volgens de buren van Hardware.info is de Linksys Velop de beste keus.
Ligt er misschien Coax naar de schuur of de bovenverdieping? Want in dat geval zou ik aanraden om een setje van deze te gebruiken om een bekabelde verbinding te krijgen. pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32) Op die verbinding kun je vervolgens een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) aansluiten, en je hebt supersnelle, betrouwbare wifi :)

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23
mfmeijer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:11:
Ik heb een woning waarbij er heel veel bekabelde aansluitingen door de woning liggen. Deze kabels komen allemaal samen in de meterkast. Deze meterkast is echter niet ideaal geplaatst om de WiFi dekking goed te krijgen. Nu wil ik graag een mesh netwerk aanleggen.

Ik heb me er een klein beetje in verdiept en zit te twijfelen tussen de Linksys Velop en Google WiFi.

Nu vraag ik me alleen af of ik de Experiabox van KPN kan gebruiken als modem en deze bekabeld kan aansluiten met 1 node van de mesh systemen. Vervolgens de andere ethernet poot kan gebruiken met een switch om alle andere kabels van de woning op aan te sluiten. En als laatste om de andere nodes her en der door de woning kan plaatsen voor optimale dekking en toch de bekabelde verbindingen kan gebruiken in hetzelfde netwerk.

De WiFi van de Experiabox zal hierbij uitgeschakeld worden en de tv zal rechtstreeks op de Experiabox aangesloten worden voor de interactieve televisie.
Dit is enkel interessant met een v8, gezien je deze kunt bridgen. Ik heb mijn 3 Google Wifi's allen aan de kabel hangen, want waarom niet als het kan? Overigens is mijn keuze inmiddels een half jaar geleden op de Google Wifi gevallen ivm gemak en gezien een 3-pack voor een kleine €100 minder bij eGlobal te verkrijgen is.

Mijn netwerksituatie is nu als volgt:

Experiabox V8 > Google Wifi > ZyXEL switch. Vervolgens kun je alles achter die switch hangen, inclusief bekabelde Google Wifi nodes. Waar nodig laat je 'm draadloos uitbreiden.

dion.dev

• mfmeijer
diotav schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:42:
[...]
Dit is enkel interessant met een v8, gezien je deze kunt bridgen. Ik heb mijn 3 Google Wifi's allen aan de kabel hangen, want waarom niet als het kan? Overigens is mijn keuze inmiddels een half jaar geleden op de Google Wifi gevallen ivm gemak en gezien een 3-pack voor een kleine €100 minder bij eGlobal te verkrijgen is.

Mijn netwerksituatie is nu als volgt:

Experiabox V8 > Google Wifi > ZyXEL switch. Vervolgens kun je alles achter die switch hangen, inclusief bekabelde Google Wifi nodes. Waar nodig laat je 'm draadloos uitbreiden.
Ik zal een aantal nodes van de Google WiFi bedraad aan kunnen sluiten en zal er een aantal draadloos moeten gebruiken vrees ik. Daarom is de Unifi oplossing ook niet geschikt zoals ik meerdere keren heb gemeld. Onze woning is verder helemaal klaar en we zullen er bijna intrekken. Kabels trekken gaat daarom ook niet gebeuren. In de schuur en op de bovenverdieping zal ik geen hoge bandbreedte nodig zijn en daarom zal de draadloze oplossing hier voldoende zijn. Ik kan nodes plaatsen om mijn dekking genoeg uit te breiden en daarom is mijn keuze gevallen op een mesh netwerk. Had ik de optie om alles te bekabelen dan had ik waarschijnlijk voor een Unifi systeem gekozen.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 22:46
Unifi heeft een amplifi serie wat ook gewoon een Mesh systeem is welke zeer eenvoudig is uit te breiden.

• RobertMe
mfmeijer schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:38:
[...]

Ik zal een aantal nodes van de Google WiFi bedraad aan kunnen sluiten en zal er een aantal draadloos moeten gebruiken vrees ik. Daarom is de Unifi oplossing ook niet geschikt zoals ik meerdere keren heb gemeld. Onze woning is verder helemaal klaar en we zullen er bijna intrekken. Kabels trekken gaat daarom ook niet gebeuren. In de schuur en op de bovenverdieping zal ik geen hoge bandbreedte nodig zijn en daarom zal de draadloze oplossing hier voldoende zijn. Ik kan nodes plaatsen om mijn dekking genoeg uit te breiden en daarom is mijn keuze gevallen op een mesh netwerk. Had ik de optie om alles te bekabelen dan had ik waarschijnlijk voor een Unifi systeem gekozen.
Dan heb je je niet genoeg erin verdiept. Want zoals in ieder geval ikzelf al schreef kun je de UAPs ook draadloos als een mesh systeem gebruiken, maar ook daarbij blijft het aan te raden om zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten.

• mfmeijer
RobertMe schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:04:
[...]

Dan heb je je niet genoeg erin verdiept. Want zoals in ieder geval ikzelf al schreef kun je de UAPs ook draadloos als een mesh systeem gebruiken, maar ook daarbij blijft het aan te raden om zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten.
Oké maar is een Google WiFi of Linksys Velop niet een goedkoper systeem? Ik ben zelf mede hierin geïnteresseerd aangezien deze 2 er ook nog eens aantrekkelijk uitzien. De acceptatie factor van mijn wederhelft speelt hier natuurlijk ook een rol

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mfmeijer schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:07:
[...]

Mesh met een draadloos backbone is in ieder geval zelden goedkoper. Dit omdat je bedrade APs zo ver uit elkaar kunt plaatsen dat je maar een beetje overlap hebt. Bij mesh kan dit niet. Het volgende meshpoint moet immers binnen het bereik van de vorige staan en aangezien de straling 360° bestrijkt heb je ook aardig veel overlap. Dit betekent dus ook dat je meer meshpoints nodig en het dus duurder wordt. Bv bij een huis met twee verdiepingen kun je bedraad een AP op de benedenverdieping en op zolder plaatsen. Op de eerste verdieping heb je dan ontvangst van beide. Ga je voor mesh met een draadloos backbone kun je dit niet doen, omdat het signaal van beneden niet goed tot de zolder komt, dus moet je een extra punt plaatsen op de eerste verdieping. Als je (gedeeltelijk) bedraad gaat aansluiten komt dat uiteraard weer te vervallen.

Qua prijs is Ubiquiti dan denk ik wel nog voordeliger. Een UAP AC Lite heb je voor een 75 euro en dus 225 euro voor drie stuks waar je bij Velop 230 kwijt bent voor 3 en bij Google Wifi zelfs 350 euro voor 3 stuks. Voor dat geld koop je ook 3 UAP AC Pros.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-06 14:00
AiMesh van Asus nog een idee? Dan heb je veel opties van een normale AP en een mesh systeem, is ook zeer betrouwbaar en het bereik erg goed.
Pagina: 1