Op zoek naar een nieuwe Macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloubeer96
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik bezit al 6 jaar een macbook pro 13' (mid 2012). Heb toen der tijd de goedkoopste variant aangeschaft maar kan nu een stuk meer veroorloven.
Ik merk dat het apparaat niet optimaal meer functioneert;
- De batterij is niet meer wat het geweest is.
- Hij is traag, vooral met opstarten en meerdere programma's te gelijk.
- loopt af en toe zelfs vast.
- Trackpad is wat minder er aan toe.

Ik gebruik mijn macbook als mijn gewone computer. Doe er dus eigenlijk alles op. Ik ben docent maar niet in een grafisch vak. Voor de rest zou ik het fijn vinden als een spel als CIV 6 er normaal op zou kunnen draaien.
Zelf ben ik redelijk gevoelig voor high-end producten. Vind het leuk om iets sterks en robuusts te hebben.

Kan iemand mij een macbook aanraden, graag met wat toelichting erbij.
alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Baloubeer96 op 22-08-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Kun je iets meer toelichting geven op wat je budget is en of je mogelijk zware programma's gaat draaien voor werk? Wat betreft CIV6 durf ik niet te zeggen of t goed draait omdat ik het zelf niet speel.

Anyway,
Ik kan een objectief antwoord geven omdat ik op het werk een dell laptop gebruik met 16GB geheugen en ik alles wat maar met Mac OS te maken heeft zwaar mis (stabiliteit/snelheid/betrouwbaarheid/).

Mocht je tot het aankopen overgaan, aangeraden wordt tegenwoordig minimaal 8GB geheugen.
Je zou ook naar tweedehandsjes kunnen kijken als geld evt een factor is, gezien je voor een nieuwe MBP minimaal wel richting de 1500 gaat.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

CIV6 gaat in ieder geval niet lukken op onboard graphics, dus dan zal je naar een 15” MacBook Pro moeten. Processor mag je basis laten, die is snel zat (6 cores). 16GB RAM is voor de volgende paar jaar ook meer dan voldoende.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 21:50
Ik zou even wachten, tenzij je toch al de Macbook Pro wilt hebben. De pro met 8th gen Intel is nu een goede koop. Anders even wachten op de nieuwe Macbook Air; https://www.macrumors.com...macbook-air-pro-mac-mini/

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:02
Als het binnen je budget past, dan zou ik voor de basis configuratie van de 2018 MacBook Pro 15" gaan. Die heeft een dedicated GPU en CIV 6 zal daar prima op draaien. Als het buiten je budget valt, dan zou je kunnen kijken naar een tweedehands MacBook Pro 15" uit 2016 of 2017.

Als docent kan je ook onderwijskorting krijgen op de aanschaf van een MacBook Pro, dus ik zou daar zeker gebruik van maken. Tot oktober krijg je ook nog eens een gratis Beats-koptelefoon bij de aanschaf van een nieuwe Mac.

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
Misschien is het handig om te wachten tot 14 september. Dan geeft Apple een event en mogelijk zal daar de opvolger van de Macbook air aangekondigd worden.

De MacBook Air is het middenmodel van Apple, krachtiger dan de macbook maar minder krachtig dan de macbook pro line.

Correctie: 14 september is nog een gerucht maar wel aannemelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Maart1992 op 23-08-2018 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
Ik heb mijn vorige Macbook zeven jaar gebruikt, wel met diverse upgrades omdat dat toen nog kon en relatief goedkoop was. Nieuwprijs in 2009 was 1200 euro, en ik heb 'm kunnen verkopen voor 250 euro via zo'n online Mac inkoopprogramma. Ongelooflijk dat dat ervoor betaald werd zonder het ding ook maar te zien.

Die van mij zag er nog goed uit, geen krassen, scherm flikkerde soms een beetje, trackpad werkte niet meer 100%, accu was redelijk op maar oplader was nog prima. Ik had er inmiddels een 1TB harddisk in zitten, en een upgrade naar 8GB RAM. De 1TB HD heb ik eruit gehaald, en de originele 160GB teruggezet (scheelde 10 euro), met een secure erase zodat alles overschreven was en daarna laatste OSX erop met alle laatste updates.

Maar dat scheelt dus 250 euro in het budget, dus is goed voor jou om uit te zoeken. Uiteraard verkoop je 'm pas als de nieuwe goed werkt en alle data is overgezet. Let er wel op dat je opeens teruggaat naar een peperdure interne SSD, en dus ga je waarschijnlijk voor de goedkoopste SSD: 256GB groot. Ik heb een interne Micro SD-kaart toegevoegd via een adapter die niet uitsteekt. Het werkt traag, maar doet z'n werk en is onmisbaar.

Verder zou ik ook wachten tot september. Je werkt nu zes jaar met dit ding, dan kun je ook een maand wachten. Niet alleen krijg je dan meer opties, maar de huidige laptops worden straks goedkoper aangeboden.

Als je straks een meerprijs van 1300 euro's gaat betalen om CIV6 te kunnen spelen op een 15" Mac, bekijk dan eens wat het kost om een losse Windows/Ubuntu desktop erbij te nemen. Geen idee wat dat gaat kosten, maar de stap van 13" (1500) naar 15" (2700) is zeer prijzig.

[ Voor 11% gewijzigd door sumac op 26-08-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de begeleiding zijn echt kennis voor mij. Ik zie er ook goed uit, een nieuw Macbook

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wil je civ-6 spelen dan zul je voor de 15” MBP moeten gaan. Een nieuwe MacBook Air (als de geruchten al kloppen) zal hier gewoon te zwak voor zijn. Op een 2018 MBP draait dit spel al niet, de igpu is er gewoon niet sterk genoeg voor.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1