Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp gevraagd bij onduidelijke lag problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik hoop dat jullie willen en kunnen helpen met het volgende:

Mijn PC is van eind 2015. Na een jaar kreeg ik problemen (zwart scherm bij opstarten), heb ik laten nakijken bij een winkel en nadat het moederbord is vervangen (voor hetzelfde type) kwam dit probleem niet meer voor.

Enkele maanden daarna kreeg ik af en toe lag spikes en dat werd langzaam aan alleen maar erger.
Nu is het zo dat als ik een game opstart zoals FIFA17 (speel ik single player) of Battlefield 1, dat de eerste 5 minuten erg soepel draaien, maar standaard elke keer na deze eerste 5 minuten het spel continu gaat laggen, ongeveer elke halve minuut een lag spike. Soms en/of bij langer spelen wordt dit nog erger.

Daarnaast (misschien ander probleem, maar toch) bevriest de computer soms op willekeurige momenten (in game, of net na het opstarten van de PC). En de hele PC blijft af en toe bij het gebruiken van internet ook circa een halve minuut hangen ("wachten op cache"). (alles al eens opgeschoond)

Far Cry 5 heb ik onlangs geïnstalleerd, deze lagt juist zo goed als niet (opvallend genoeg), de PC is tijdens het spelen wel een keer uitgevallen.

Formatteren heeft niet geholpen. Een computerzaak heeft de PC afgelopen week ook nagekeken, allerlei tests uitgevoerd, maar vlekkeloos doorgekomen.

Hebben jullie nog ideeën wat het zou kunnen zijn, wat ik nog zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Specs:
CPU: AMD FX-9590 8-Core 8x4.7GHz (turbo: 5.0Ghz) (watergekoeld)
Moederbord: ASRock 990FX Extreme6
Videokaart: Nvidia Geforce GTX980-4GB
RAM: 8,00GB Dual-Channel DDR3
HD: Samsung SSD 850 EVO 500GB ATA Device (SSD) & Western Digital WDC WD1003FZEX-00MK2A0 (SATA)

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-08-2018 15:33)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
AMD zegt max 57 graden https://www.amd.com/en/products/cpu/fx-9590?page=3

Als de stroomvoorziening (en daarmee bedoel ik niet de voeding/psu) of de cpu te warm worden wordt de kloksnelheid van de cpu terug geklokt om schade aan die onderdelen te voorkomen. Aangezien het een nogal lompe cpu is met een abnormaal hoog verbruik worden er voor die cpu moederbord met een ruime stroomvoorziening geadviseerd. Het door jou gebruikte moederbord heeft een aardige stroomvoorziening maar niet meer dan dat. Als je de cpu support lijst van het moederbord bekijkt zie je bij de FX 9590 een aantekening staan ◊ For cooling the CPU and its surrounding components, please install a decent liquid cooling system and additional air fan. Waterkoeling heb je maar de fan die op het socket en alles daaromheen blaast ontbreekt. De standaard airflow in de kast met een fannetje voor onder en de fannetjes achter boven is niet voldoende. Er moet echt een fan op het moederbord gericht staan.
Eén intakefan is trouwens onvoldoende als je 3x outtake hebt.

Alle reacties

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Ik zou toch is naar je temperaturen kijken en of er iets terug klokt misschien.
En de hele PC blijft af en toe bij het gebruiken van internet ook circa een halve minuut hangen
bovenstaande had ik ook met m'n zelfde generatie ASRock moederbord, nooit een oplossing kunnen vinden.

• Uszka
Heb je de stroomvoorziening op het moederbord actief gekoeld door er een fan op te richten zoals Asrock adviseert in de cpu support lijst?

Welk merk en type voeding gebruik je?

[ Voor 12% gewijzigd door Uszka op 22-08-2018 16:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

De temperatuur van de CPU is tijdens het gamen rond de 82, vond ik ook erg hoog, zeker aangezien ik waterkoeling heb. Maar bij Far Cry is dit ook zo (en geen lag). Bij een AMD processor schijnt het ook normaal te zijn.
Vooraan onderin de kast zit de aanzuigventilator, de uitblaas zit achterin boven en 2x bovenop.

Wat bedoel je met terug klokt? (heb mijn PC niet geklokt)

@Uszka er blaast dus geen fan rechtstreeks op de voeding (die zit achterin onderaan)

De voeding is een coolermaster g750m 85+.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
AMD zegt max 57 graden https://www.amd.com/en/products/cpu/fx-9590?page=3

Als de stroomvoorziening (en daarmee bedoel ik niet de voeding/psu) of de cpu te warm worden wordt de kloksnelheid van de cpu terug geklokt om schade aan die onderdelen te voorkomen. Aangezien het een nogal lompe cpu is met een abnormaal hoog verbruik worden er voor die cpu moederbord met een ruime stroomvoorziening geadviseerd. Het door jou gebruikte moederbord heeft een aardige stroomvoorziening maar niet meer dan dat. Als je de cpu support lijst van het moederbord bekijkt zie je bij de FX 9590 een aantekening staan ◊ For cooling the CPU and its surrounding components, please install a decent liquid cooling system and additional air fan. Waterkoeling heb je maar de fan die op het socket en alles daaromheen blaast ontbreekt. De standaard airflow in de kast met een fannetje voor onder en de fannetjes achter boven is niet voldoende. Er moet echt een fan op het moederbord gericht staan.
Eén intakefan is trouwens onvoldoende als je 3x outtake hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt dan toch het probleem!
Opvallend is namelijk ook dat ik de PC destijds als geassembleerde game PC heb gekocht en toen het moederbord later werd vervangen door de (andere) winkel zagen ze dat de 2 fans bovenop inbliezen en hebben ze dat aangepast naar uitblaas.
Dat is wel zoals het hoort natuurlijk, maar daarom is er nu waarschijnlijk wel minder koeling op het moederbord met de problemen als gevolg.
Ben bang dat er geen ruimte is voor een extra fan op het socket.
Zal de 2 fans weer omdraaien, kijken wat er dan gebeurt!

• Uszka
Welke merk en type behuizing heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Sharkoon BD28

Verwijderd

Topicstarter
de 2 fans bovenop omgedraaid naar intake, niet met het gewenste resultaat helaas. Hogere temperatuur en vrij snel uitval van PC. Nu weer teruggedraaid naar beide outtake.
Toch raar omdat ze het eerste jaar wel gewoon als intake geïnstalleerd waren, toen werkte alles prima.

een extra intake fan aan de voorkant zou volgens mij wel kunnen trouwens, dat is dan niet direct op het socket, maar mogelijk helpt het.

• Uszka
Je hebt qua koeling een slechte behuizing. De intake wordt zo erg belemmerd door het chassis dat de behuizing vacuum getrokken wordt door de 3 outtakefans. In het front kan nog wel een extra 120mm fan. Misschien één fan van top naar front verplaatsen.
Heb je toevallig een tafelventilator in huis? Zo ja, laat die eens in de behuizing blazen op het moederbord vanaf de zijkant als het zijpaneel eraf is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, goed idee! Een ventilator er in laten blazen en daarmee blijft de temperatuur een stuk lager en doen de problemen zich niet voor! In ieder geval is nu de oorzaak 99% zeker.
of 1 extra fan van 120 mm. aan de voorkant voldoende is zal moeten blijken, ik ga het in ieder geval proberen.
maakt het dan nog uit welk type denk je?
bijvoorbeeld https://www.alternate.nl/...l/product/1382847?lk=9301

Nogmaals erg bedankt voor je hulp!
Pagina: 1