Zoeken op unieknummer en lijst met resultaten weergeven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem_van_raak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik wil graag in excel uit een lijst met alle producten die al mijn klanten hebben afgenomen een lijst creeren op basis van het unieke debiteuren nummer (B2)

het gaat om 7 kolommen.
Ik ben niet thuis in programeren, heb met INDEX, VLOOKUP alles al geprobeerd, wie kan me op weg helpen?

Alle reacties

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:26
filteren?
Of, als je het voor alle debiteurennummers nodig hebt, een draaitabel

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Een oplossing m.b.v. vba zou als volgt kunnen:
Doorloop kolom B vanaf B2 (bv. met een for-nextlus) en kijk in welke cel een debiteurennummer voor de eerste keer voorkomt (bij B2 is dat uiteraard al het geval). Bij de eerste keer: maak een nieuw blad aan, en geef het een naam (bv. het debiteurennummer). Doorloop dan vanaf die cel de rest van kolom B (bv. met een tweede for-nextlus) en kopieer van elk rij met hetzelfde debiteurennr. de gewenste gegegevens (de eerste keer bv. B2:F2) naar het nieuw aangemaakte blad. Kijken of een debiteurennummer voor de eerste keer voorkomt of al eerder is voorgekomen, kan met de functie Countif.

• jochem_van_raak
Helaas is vba abracadabra voor mij, dus gaat dit lastig worden.

Het liefste heb ik een blad waar ik een kop heb met
- Debiteur Nummer
- Klant Naam
- Plaats

en daaronder kolommen met de volgende data
| Artikel Nr. | Omschrijving | Eenheid | Minimum aantal | Prijs | Marge |

Deze data heb ik allemaal beschikbaar in 1 bestand, moet ze alleen ordenen, het liefste iedere keer op een nieuwe pagina.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 17:36
@jochem_van_raak In principe zou dat wel moeten kunnen zonder VBA, afhankelijk van hoe de bron van de data er uitziet. Welke versie van Excel gebruik je trouwens?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• jochem_van_raak
Ik gebruik Excel 2016, Heb het nu werkend doormiddel van Draaitabellen, maar dit is te belastend voor de server en dus erg traag.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:26
jochem_van_raak schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:22:
Ik gebruik Excel 2016, Heb het nu werkend doormiddel van Draaitabellen, maar dit is te belastend voor de server en dus erg traag.
Als draaitabellen te belastend zijn voor de server, dan is het:
  • OF een enórme berg aan data (lees 500.000 - 1.000.000 rijen).. Excel is dan waarschijnlijk niet de tool die je moet gebruiken voor analyse van deze data. Ik denk dat als snel aan R, of python.
  • OF je brondata is een dermate 'meuk' van formules, doorgelinkte sheets, iteraties en kruisverwijzingen, dat je je brondata eens grondig moet her-/reconstrueren,
  • OF je server is een brakke doos die een trap onder zijn reet nodig heeft

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 23-08-2018 17:51 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
jochem_van_raak schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:48:
Ik wil graag in excel uit een lijst met alle producten die al mijn klanten hebben afgenomen een lijst creeren op basis van het unieke debiteuren nummer (B2)
Hoezo wil je dit überhaupt in Excel doen? Excel is een spreadsheetprogramma, geen database-tool. Al eens aan MS Access gedacht?

• dix-neuf
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:59:
Hoezo wil je dit überhaupt in Excel doen? Excel is een spreadsheetprogramma, geen database-tool.
Niettemin kan in Excel (bv. m.b.v. vba, zoals ik hierboven aangaf) het resultaat dat de vragensteller wenst,
zeer goed verkregen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
dix-neuf schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:29:
[...]
Niettemin kan in Excel (bv. m.b.v. vba, zoals ik hierboven aangaf) het resultaat dat de vragensteller wenst,
zeer goed verkregen worden.
Kan ja. Maar zeer goed is het niet. Zeker niet als het met draaitabellen al te traag wordt. Dit goed doen in VBA vraagt wel wat meer.

@jochem_van_raak is gewoon filteren niet afdoende? Wat wil je met het resultaat? Moet dat er ook nog op een bepaalde manier uitzien (visueel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
BertS schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 06:58:
Kan ja. Maar zeer goed is het niet. Zeker niet als het met draaitabellen al te traag wordt. Dit goed doen in VBA vraagt wel wat meer.
Waarom zou een macro niet goed zijn? Dat lijkt mij juist de béste oplossing, omdat de vragensteller alleen op die manier de oplossing krijgt die hij wenst, namelijk: voor elke klant een eigen blad met de gewenste gegevens van die klant. Nu weet ik niet om hoeveel klanten het gaat, maar traag zal zo'n macro niet werken. De macro schrijven vergt inderdaad wel heel wat meer tijd dan het maken van een draaitabel, maar met het resultaat heb je dan ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
dix-neuf schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:58:
[...]

Waarom zou een macro niet goed zijn? Dat lijkt mij juist de béste oplossing, omdat de vragensteller alleen op die manier de oplossing krijgt die hij wenst, namelijk: voor elke klant een eigen blad met de gewenste gegevens van die klant. Nu weet ik niet om hoeveel klanten het gaat, maar traag zal zo'n macro niet werken. De macro schrijven vergt inderdaad wel heel wat meer tijd dan het maken van een draaitabel, maar met het resultaat heb je dan ook wat.
Wat vraagt hij, en wat heeft hij nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
BertS schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:15:
Wat vraagt hij, en wat heeft hij nodig?
Dat schreef de vragensteller in het derde bericht van dit topic; zie:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56207507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
dix-neuf schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:44:
[...]
Dat schreef de vragensteller in het derde bericht van dit topic; zie:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56207507
Dat was zijn vraag ja. En wat heeft hij nodig?
Het lijkt er sterk op dat hij gezien de wens en de hoeveelheid data beter geholpen is met een database + rapport. Access is denk ik een geschiktere kandidaat om zijn werkelijke behoefte te vervullen. En dat met minder benodigde expertise dan iets in VBA te maken. Alleen al omdat een te verwachten vervolg is dat het wat visuele aankleding moet hebben om het naar de klant te kunnen sturen.

• dix-neuf
  • Niet online
Dat staat in hetzelfde bericht van de vragensteller, zie:
Deze data heb ik allemaal beschikbaar in 1 bestand, moet ze alleen ordenen,
het liefste iedere keer op een nieuwe pagina..
Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over lijkt mij.
En dat is het laatste dat ik ervan zeg.
Pagina: 1