Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een commerciële 'high-end' laptop die lang mee zal gaan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Levi379
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-11-2018
Beste gebruikers van het Tweakers forum,

Na 8 jaar mijn ASUS N53JQ te hebben gebruikt heeft deze meer dan zijn dienst bewezen en is het tijd voor een nieuwe laptop. Destijds was mijn huidige laptop een 'entertainment' laptop voor de prijs van €1000,-. Welk model het exact was weet ik niet, maar het kwam in de buurt van de N53JQ-SZ174V: pricewatch: Asus N53JQ-SZ174V

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een Windows apparaat, in de loop van deze 8 jaar zal ik geheid van tijd tot gebruiken om wat videomateriaal te bewerken van hobby's en vakanties. Als beginnend amateur hierin vraag ik dan ook of ik hiervoor moet letten op de videokaart i.v.m. GPU-accelleration of zal dit niet veel uitmaken? Of ik ga gamen weet ik niet zeker, uitsluiten wil ik het niet. Daarentegen kan ik wel zeggen dat het geen grote hobby zal worden en ik absoluut niet de allernieuwste spellen op ultra-settings wil spelen, eerder op medium-high (zolang het maar vloeiend gaat), als het al om de nieuwste games gaat.

Wat is je budget?
Het liefste geef ik een maximum van €1000,- uit, maar aangezien ik er van plan ben om er lang mee te doen mag er best een marge van €200,- bovenop zitten (wat €1200,- maakt in totaal).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De bedoeling is om deze laptop voor thuis en op school te gebruiken. De apparaten die ik nu op het oog heb zijn in ieder geval al lichter, al heeft me dat nooit veel uitgemaakt. Voor de rest ben ik op zoek naar een formaat van 15,6". Accuduur is bij mijn huidige apparaat vanaf het begin 3x knudde geweest en daarna achteruit gegaan totdat ik praktisch áltijd afhankelijk was van netstroom. Iets wat het normaliter al 4 uur uithoudt is voor mij voldoende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voor de rest heb ik geen voorkeur voor een merk. Het beste gevoel heb ik bij ASUS, daarna dan wel bij Acer. Het belangrijkste vind ik hoe dan ook dat het er niet uit ziet als zo'n opgevoerde laptop met gekke lichten en poespas. Een wit verlicht toetsenbord is overigens prima maar geen vereiste. Het hoeft er niet luxe uit te zien, het belangrijkste vind ik dat het gewoon doet wat ervan verwacht wordt. Met mijn huidige laptop ben ik wat verwend geweest met de Banng & Olufsen speakers die erin zitten (naar mijn idee, althans), maar ik kan altijd nog losse boxen erbij kopen of oortjes gebruiken als ik niet tevreden ben met het laptop geluid. Het geluid heeft dus geen prioriteit.

Verder, mogen de capaciteit van het ethernet, WiFI en overige functies wel up to date zijn. Op zijn minst 3 USB-poorten (waarvan 2 USB 3.0) en een USB type C poort is zeer gewenst.

Na een wat research verspreid over 2 maanden kom ik, voor deze doeleinden tot de volgende 2 apparaten:

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Pavilion Power 15-cb040nd€ 1.149,-€ 1.149,-
1HP Pavilion Power 15-cb091nd€ 1.199,-€ 1.199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.348,-

De apparaten zijn grotendeels hetzelfde, al dan niet helemaal, op de videokaart na dan (2Gb vs 4Gb). Dit zal in deze vergelijking ook duidelijk worden: https://tweakers.net/pricewatch/compare/855713;923947/

EDIT: Andere sites geven wel weer dat er geen verschil in klokfrequentie, geheugen en USB poorten zit, in tegenstelling tot Tweakers, iets wat verkopers mij ook hebben verteld.

EDIT: De prijzen in deze lijst zijn op het moment niet helemaal nauwkeurig. De cb040nd kan ik voor €1149,- krijgen (met veel geluk voor €999,-) en de cb091nd voor €949,-.

Mits ik kies uit deze twee modellen (en daar ook naar mijn beschreven behoefte goed aan doe) is mijn vraag dan ook of het uit zal maken of ik voor een 2Gb of 4Gb videokaart zal kiezen. Zoals ik al zei, ik zal geen ijverige gamer worden mocht ik gaan gamen, maar het is wel zo fijn om een spel wat niet al te lang geleden uitkwam een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen op niet al te lage settings (al hoeft het je van het te zijn). Uitgaande van de toegelichte prijzen spreken van €200,- verschil, iets wat per jaar toch al weer als wat minder voelt, maar het is desondanks toch wel fijn om het uit te sparen. Hoe dan ook spendeer ik het liefste het bedrag waarbij ik het meeste plezier voor mijn geld heb uiteindelijk.

Bij voorbaat dank!

Levi

TL;DR: Ik heb twee laptops op het oog, het enige verschil is een GTX1050 met 2Gb vs een GTX1050 4Gb. Voor nu is het prijsverschil €200,- maar kan reduceren tot €50,-. Perk ik mezelf noemenswaardig in, als iemand die op het moment niet gamet, maar eventueel eens af en toe wil gamen, als ik de 2Gb variant boven de 4Gb variant kies? Vindt men dit wel of niet het geld waard?

EDIT: de prijzen onder de tabel zijn toegelicht

[ Voor 9% gewijzigd door Levi379 op 22-08-2018 22:19 ]

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:08
Er zijn wel meer verschillen dan alleen de videokaart:

15-cb040nd:
+ Klokfrequentie 2.8GHz
+ Geheugen 2,4GHz
+ Videomem 4GB

3xUSB 3.1 en 1x USB type-c
HMDI, WiDi
---------------------------------------------------
15-cb091nd:
- Klokfrequentie 2.7GHz
- Geheugen 2,133GHz
- Videomem 2GB

4x USB 3.0
HDMI

Of dat het je 200 euro waard is? Ik vind het persoonlijk niet.

• Levi379
corporalnl schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:12:
Er zijn wel meer verschillen dan alleen de videokaart:

15-cb040nd:
+ Klokfrequentie 2.8GHz
+ Geheugen 2,4GHz
+ Videomem 4GB

3xUSB 3.1 en 1x USB type-c
HMDI, WiDi
---------------------------------------------------
15-cb091nd:
- Klokfrequentie 2.7GHz
- Geheugen 2,133GHz
- Videomem 2GB

4x USB 3.0
HDMI

Of dat het je 200 euro waard is? Ik vind het persoonlijk niet.
Verkopers hebben mij verteld dat alles behalve de videokaarten hetzelfde zouden moeten zijn (als ik hun natuurlijk moet geloven en het eerlijk is wat ze zeggen en niet voortvloeit uit de handelsgeest). Op andere sites heb ik al kunnen bevestigen dat de klokfrequentie van beiden in ieder geval 2.8GHz is (wat ook raar zou zijn met dezelfde processor als je het mij vraagt), de USB poorten hetzelfde zijn en het geheugen ook 2,4GHz is. Over de WiDi heb ik niets kunnen vinden, maar voor nu ben ik content met n HDMI-kabel.

Denk je overigens dat het verschil in VRAM er toe doet voor mijn eisen? Of is dat wat je bedoelt met dat het verschil in €200,- het niet waard is?

[ Voor 3% gewijzigd door Levi379 op 22-08-2018 14:23 ]

• corporalnl
VRAM zou je betere performance geven voor Gaming. Of je dat nodig hebt is aan je zelf. Met 2 kan je alle games spelen. 4gb geeft je wat meer ruimte voor de toekomst. Maar dan is het de vraag is dat je 200 euro waard.

• Levi379
Dat is een goeie ja... De cb040nd is ook al langere tijd zeer beperkt in voorraad heb ik het idee dus die zal denk ik ook niet gauw goedkoper worden.

Iemand heeft me ook verteld dat de GPU tegenwoordig ook RAM van de CPU kan delen en dat het dan eigenlijk niet zoveel uit maakt of ik nu een GPU van 2 of 4 Gb zou hebben. Dit heb ik echter nooit fatsoenlijk terug kunnen lezen elders op het internet, kan iemand bevestigen of dit klopt?

Verwijderd

Alles wat je noemt ben ik ook tegengekomen na een zoektoch naar een nieuwe laptop. Ook Asus voorheen.

Nu kan ik je alvast een paar dingen vertellen:
- Alle HP pavilions hebben een glanzend scherm waardoor je niks meer ziet als er licht op schijnt.
- de HP pavilion cb040nd is op het moment niet te krijgen bij HP, ze verwachten deze weer in de eerste week van september op voorraad te hebben.
- de HP pavilions met een 3.1 USB c poort zijn alleen dataoverdracht.

Nu ben ik 1 model tegen gekomen die in principe aan al mijn eisen voldoet: de Asus Vivobool Pro 15 N580VD. Misschien spreekt dit model je ook aan.

• Levi379
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:18:
Alles wat je noemt ben ik ook tegengekomen na een zoektoch naar een nieuwe laptop. Ook Asus voorheen.

Nu kan ik je alvast een paar dingen vertellen:
- Alle HP pavilions hebben een glanzend scherm waardoor je niks meer ziet als er licht op schijnt.
- de HP pavilion cb040nd is op het moment niet te krijgen bij HP, ze verwachten deze weer in de eerste week van september op voorraad te hebben.
- de HP pavilions met een 3.1 USB c poort zijn alleen dataoverdracht.

Nu ben ik 1 model tegen gekomen die in principe aan al mijn eisen voldoet: de Asus Vivobool Pro 15 N580VD. Misschien spreekt dit model je ook aan.
Bedankt voor je reactie! Het model spreekt me inderdaad aan moet ik zeggen. Op het moment heb ik ook een glanzend scherm en ondanks dat ik het niet fijn vind, heb ik het eigenlijk wel altijd geaccepteerd. Desondanks is mat wellicht wel fijner.

Mag ik vragen waar je de Asus Vivobook Pro 15 N580VD voor gebruikt? Ik zie nu dat deze ook een GTX1050 met 2Gb VRAM heeft. Als je deze laptop gebruikt voor te gamen, merk je dat je tekort schiet met 'slechts' 2 Gb? Ook zie ik dat deze een vrij kleine accucapaciteit heeft egenover de Pavillion, hoe lang doe je hiermee met browse/typwerk tegenover intensiever werk? Verder valt me op dat deze slechts 1 USB 3.0 poort heeft en dat de HDD schijf 5200rpm heeft tegenover 7200 rpm van de Pavillion. Heb je het gevoel dat je hierin wordt tegengehouden?

Verwijderd

Levi379 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor je reactie! Het model spreekt me inderdaad aan moet ik zeggen. Op het moment heb ik ook een glanzend scherm en ondanks dat ik het niet fijn vind, heb ik het eigenlijk wel altijd geaccepteerd. Desondanks is mat wellicht wel fijner.

Mag ik vragen waar je de Asus Vivobook Pro 15 N580VD voor gebruikt? Ik zie nu dat deze ook een GTX1050 met 2Gb VRAM heeft. Als je deze laptop gebruikt voor te gamen, merk je dat je tekort schiet met 'slechts' 2 Gb? Ook zie ik dat deze een vrij kleine accucapaciteit heeft egenover de Pavillion, hoe lang doe je hiermee met browse/typwerk tegenover intensiever werk? Verder valt me op dat deze slechts 1 USB 3.0 poort heeft en dat de HDD schijf 5200rpm heeft tegenover 7200 rpm van de Pavillion. Heb je het gevoel dat je hierin wordt tegengehouden?
Ik kan je nog weinig vertellen over het gebruik van de GPU en accu, aangezien ik de laptop vandaag pas binnen heb. Hoewel hetgeen voor mij de doorslag gaf is het feit dat de Asus 16gb ram heeft en een USB C poort met mogelijkheid om een 4K beeldscherm op aan te sluiten. Er is dus 1x USB 3.0 en 1x USB 3.1 C.
Verder lees ik wel in reviews dat de accu het met normaal gebruik maar 4 uur volhoudt, wat voor mij niet zo'n probleem is.
Ik moet wel zeggen dat de bouwkwaliteit van de Vivobook echt top is.
Als je toch kiest voor de Pavilion, zorg ervoor dat je het 2018 model kiest. Hier heb ik ook even naar zitten kijken maar ook het oudere model komt voor in de 1000+ prijsklasse. Laat me ook even weten in dat geval hoe de Pavilion is, ben ik toch best benieuwd naar aangezien ik best even getwijfeld heb.

• Levi379
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:17:
[...]

Ik kan je nog weinig vertellen over het gebruik van de GPU en accu, aangezien ik de laptop vandaag pas binnen heb. Hoewel hetgeen voor mij de doorslag gaf is het feit dat de Asus 16gb ram heeft en een USB C poort met mogelijkheid om een 4K beeldscherm op aan te sluiten. Er is dus 1x USB 3.0 en 1x USB 3.1 C.
Verder lees ik wel in reviews dat de accu het met normaal gebruik maar 4 uur volhoudt, wat voor mij niet zo'n probleem is.
Ik moet wel zeggen dat de bouwkwaliteit van de Vivobook echt top is.
Als je toch kiest voor de Pavilion, zorg ervoor dat je het 2018 model kiest. Hier heb ik ook even naar zitten kijken maar ook het oudere model komt voor in de 1000+ prijsklasse. Laat me ook even weten in dat geval hoe de Pavilion is, ben ik toch best benieuwd naar aangezien ik best even getwijfeld heb.
Wat is het dat het 2018 model zo gewenst maakt om te verkiezen boven de 2017 modellen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Levi379 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:26:
[...]

Wat is het dat het 2018 model zo gewenst maakt om te verkiezen boven de 2017 modellen?
over de 5400RPM opslag, dat is naast de SSD en dat is redelijk voor een laptop.

Ik kom hier zo'n beetje op
https://tweakers.net/pric...;1225531;1225535;1207195/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Levi379
Hackus schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:38:
[...]

over de 5400RPM opslag, dat is naast de SSD en dat is redelijk voor een laptop.

Ik kom hier zo'n beetje op
https://tweakers.net/pric...;1225531;1225535;1207195/
Bedankt voor je reactie! De cb040nd heeft net zoals de andere modellen die gepresenteerd worden ook 7200RPM opslag én M2 SSD (iets wat niet alle Pavillion 15 modellen hebben volgens mij). Wat betreft de CPU, als ik reviews en benchmarkt tests moet geloven, weet ik niet of het niet-fenominale verschil in overall prestaties én het verschil in energieverbruik tussen de 8750H en 7700HQ de moeite waard is. En in het geval van veel van de andere Pavilion modellen wordt het alleen maar minder aantrekkelijk met een accucapaciteit 52,5Wh tegenover de 70Wh van de cb040nd.

Overigens heb ik nog in de datasheet van de cb040nd gevonden dat de dit type USB C wél USB apparaten kan opladen:

3 USB 3.1 Gen 1 (1 HP opladen in slaapstand);

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Levi379 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:05:
[...]

Bedankt voor je reactie! De cb040nd heeft net zoals de andere modellen die gepresenteerd worden ook 7200RPM opslag én M2 SSD (iets wat niet alle Pavillion 15 modellen hebben volgens mij). Wat betreft de CPU, als ik reviews en benchmarkt tests moet geloven, weet ik niet of het niet-fenominale verschil in overall prestaties én het verschil in energieverbruik tussen de 8750H en 7700HQ de moeite waard is. En in het geval van veel van de andere Pavilion modellen wordt het alleen maar minder aantrekkelijk met een accucapaciteit 52,5Wh tegenover de 70Wh van de cb040nd.

Overigens heb ik nog in de datasheet van de cb040nd gevonden dat de dit type USB C wél USB apparaten kan opladen:

3 USB 3.1 Gen 1 (1 HP opladen in slaapstand);
Kortom, zou dit mijn keuze worden.
pricewatch: HP Pavilion 15-cx0670nd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
corporalnl schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:28:
VRAM zou je betere performance geven voor Gaming. Of je dat nodig hebt is aan je zelf. Met 2 kan je alle games spelen. 4gb geeft je wat meer ruimte voor de toekomst. Maar dan is het de vraag is dat je 200 euro waard.
Dat is best wel een stelling, PUBG gebruikt bij mij al 4-5 gb VRAM, dus het is zeker afhankelijk van welke games je wilt spelen.

Denk sat 4 gb op dit moment wel het minimum is om een beetje gangbare games te spelen, helemaal in de toekomst.

• Levi379
Ah volgens mij heb ik je verkeerd begrepen, ik snap wat je nu bedoelt. Bedankt voor je input!
RedHat schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:17:
[...]

Dat is best wel een stelling, PUBG gebruikt bij mij al 4-5 gb VRAM, dus het is zeker afhankelijk van welke games je wilt spelen.

Denk sat 4 gb op dit moment wel het minimum is om een beetje gangbare games te spelen, helemaal in de toekomst.
Bedankt voor je reactie. De eis aan specificaties voor games vind ik tegenwoordig ook wel hoger, hoger dan ik had verwacht. Misschien dat het dan toch wijsheid is om voor 4GB te gaan, mocht ik me nog bedenken.

• corporalnl
RedHat schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:17:
[...]

Valt mee. Draai zelf op een 2gb videokaart, kan daar alle games op spelen. ( incl PUBG )

• Levi379
Bedankt voor de input iedereen. Het heeft me geholpen een overwogen keuze te maken. Gisteren heb ik de HP Power Pavilion 15-cx0670nd bestelt. Deze komt in de loop van morgen een keer thuis. De specificaties van de laptop vermeld op de Pricewatch komen niet geheel overeen met die van HP zelf. Vandaar dat ik de specificaties dan liever hier bekijk.

Ik hoop dat ik niet vergeet te vermelden wat mijn ervaringen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Levi379 op 27-08-2018 18:20 ]

• Levi379
Hij is vandaag binnen gekomen en ik heb eigenlijk weer besloten om hem terug te brengen. Ik had me vergist in het uiterlijk en had verwacht dat deze hetzelfde was als die van de cb040nd. Nu lijkt hij, als je het mij vraagt, nogal op een gaming computer. Ondanks dat dat iets is waar je wellicht aan zou kunnen wennen, is dat iets waar ik écht niet op wacht.

Daarbij ben ik erachter gekomen dat de pijltjes die naar boven en onderen wijzen eigenlijk verdeeld zijn op de plaats van een enkele toets. Het is dus eigenlijk meer alsof er 3 toetsen op een rij staan waarvan de middelste er eigenlijk 2 zijn. Ook dit is iets waar aan te wennen zal zijn, maar ook hier sta ik niet op te wachten. Het voelt erg ongemakkelijk en het is alsof HP gewoon even lastig wilde doen, want ik zie niet waarom ze het hebben gedaan. Dit is helaas ook zo bij de andere Pavilion modellen zo.

Op het moment ben ik dus eigenlijk weer op zoek naar een alternatief. De cb040nd is het eerste waar ik aan denk, maar heeft op zijn toetsenbord dezelfde ongewenste eigenschappen. De Asus VivoBook Pro N580VD-FY701T ziet er wel mooi uit, heeft naar mijn idee een fijn toetsenbord, een GTX 1050 met 2 GB VRAM vs 4 GB VRAM van de cb040nd en een HDD die roteert met 5400 rpm tegenover de 7200 rpm van de cb040nd. Kiezen of delen komt het eigenlijk op neer, of er moeten nog nieuwe suggesties gedaan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Levi379 op 28-08-2018 12:38 . Reden: Correctie, heeft wel type C USB ]

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-11 20:03
Ik heb ook, zelfs 2x (dom van me, ja zeker), een laptop terug gestuurd vanwege de gaming-look die ik echt niet kan uitstaan. Een gaming-laptop lijkt al gauw op een 12-jarig apparaat die je niet graag meeneemt naar studie of werk.

Uiteindelijk viel mijn keuze ook op de HP Power Pavilion 15-cb030nd (1050 2gb, geupgrade naar 16gb ram, extra 500 ssd), wat een verademing was dat toen ik deze laptop uit de doos haalde na 2x een gaming look gezien te hebben. De laptop ziet er goed uit, premium gevoel, mooi toetsenbord met verlichting. Ik ben er blij mee.

Als je meer persoonlijke ervaringen van mij wilt weten over de HP Power Pavilion, meldt het maar. Succes met je keuze.

• Levi379
Westland1940 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:23:
Ik heb ook, zelfs 2x (dom van me, ja zeker), een laptop terug gestuurd vanwege de gaming-look die ik echt niet kan uitstaan. Een gaming-laptop lijkt al gauw op een 12-jarig apparaat die je niet graag meeneemt naar studie of werk.

Uiteindelijk viel mijn keuze ook op de HP Power Pavilion 15-cb030nd (1050 2gb, geupgrade naar 16gb ram, extra 500 ssd), wat een verademing was dat toen ik deze laptop uit de doos haalde na 2x een gaming look gezien te hebben. De laptop ziet er goed uit, premium gevoel, mooi toetsenbord met verlichting. Ik ben er blij mee.

Als je meer persoonlijke ervaringen van mij wilt weten over de HP Power Pavilion, meldt het maar. Succes met je keuze.
Bedankt voor je reactie! Graag zou ik willen weten hoe het toetsenbord je bevalt. Ik vind het namelijk erg jammer dat die pijltjes toetsen zo (naar mijn idee) onpraktisch op elkaar gepropt zijn. Nu neig ik naar de Asus VivoBook Pro N580VD-FY701T, maar om dan in te leveren op diverse vlakken tegenover de cb040nd of cb091nd, puur en alleen voor het toetsenbord vind ik ook moeilijk. Heb jij last van die pijltjes? Went het snel of heb je altijd een dergelijk toetsenbord gehad?

• Westland1940
Ik had voor de HP een ASUS met de 'gewone' pijltoetsen dus voor mij was het ook wennen en in eerste instantie ook een twijfelmoment of ik dit wel wilden. Diezelfde dag nog van dat ik de HP binnen had heb ik hier verder 0x over nagedacht of over geklaagd. Ik heb er totaal geen last van, daarnaast gebruik ik de pijltoetsen amper tot niet.

Kortom, persoonlijk zijn die toetsen totaal GEEN afknapper om de laptop niet te kopen.

• Levi379
Westland1940 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:13:
Ik had voor de HP een ASUS met de 'gewone' pijltoetsen dus voor mij was het ook wennen en in eerste instantie ook een twijfelmoment of ik dit wel wilden. Diezelfde dag nog van dat ik de HP binnen had heb ik hier verder 0x over nagedacht of over geklaagd. Ik heb er totaal geen last van, daarnaast gebruik ik de pijltoetsen amper tot niet.

Kortom, persoonlijk zijn die toetsen totaal GEEN afknapper om de laptop niet te kopen.
Duidelijk, de pijltjes hoeven dus geen issue te zijn. Heb je verder t idee dat je grafisch iets te kort komt met 2 GB VRAM? Heb je behoefte aan meer VRAM? Speel je überhaupt af en toe eens een game?

• Westland1940
Meer behoefte aan VRAM? > Tot nu toe niet, en ik denk dat ik dat ook niet zal krijgen. Meer is altijd leuk meegenomen maar te heden zit ik goed met de 2 GB.

De reden van aanschaf was dat ik de laptop voornamelijk gebruik voor video-editing, en heel af en toe een game kan spelen. Video-editing loopt soepel. Ik edit voornamelijk 720p/1080p video's, dit gaat allemaal prima.

Meteen na aanschaf wilde ik is testen wat de laptop aan kon dus had ik GTA V geïnstalleerd, dat is nu alweer een paar maanden geleden. Als ik het mij goed herinner had ik de meeste settings op high met sommige op very high en tikte rond de 40-50 fps. The Witcher 3 had ik laatst nog geprobeerd en had de meeste settings op mid met 30-40 fps. Ik heb de TW3 verder niet uitgebreid geprobeerd maar GTA V draait makkelijk op deze laptop.

Dan nu toch 1 opmerking (die volgens mij grotendeels is opgelost), de laptop werd (onnodig) snel warm tot heet. Een aantal keren werd de laptop naar mijn gevoel (te) warm terwijl ik geen zware taken aan het doen was. Bij video editing van 720p videos begon de laptop al vrij snel op te warmen terwijl die dit makkelijk aan zou moeten kunnen. Met gaming werd de laptop ook warm tot heet maar dat lijkt mij een stuk logischer.

Wat later zag ik dat er een hoop updates klaar stonden bij de HP Support Assisant, o.a. wat grafische dingen en BIOS updates. Na die uitgevoerd te hebben heb ik tot heden hier geen last meer van gehad, in ieder geval niet dat je een ei kon bakken op de laptop. Ik heb dit 'probleem' ook is hier aangekaart op het forum en volgens velen waren de temperaturen gewoon normaal, niks aan de hand dus.

• Levi379
Westland1940 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:40:
Meer behoefte aan VRAM? > Tot nu toe niet, en ik denk dat ik dat ook niet zal krijgen. Meer is altijd leuk meegenomen maar te heden zit ik goed met de 2 GB.

De reden van aanschaf was dat ik de laptop voornamelijk gebruik voor video-editing, en heel af en toe een game kan spelen. Video-editing loopt soepel. Ik edit voornamelijk 720p/1080p video's, dit gaat allemaal prima.

Meteen na aanschaf wilde ik is testen wat de laptop aan kon dus had ik GTA V geïnstalleerd, dat is nu alweer een paar maanden geleden. Als ik het mij goed herinner had ik de meeste settings op high met sommige op very high en tikte rond de 40-50 fps. The Witcher 3 had ik laatst nog geprobeerd en had de meeste settings op mid met 30-40 fps. Ik heb de TW3 verder niet uitgebreid geprobeerd maar GTA V draait makkelijk op deze laptop.

Dan nu toch 1 opmerking (die volgens mij grotendeels is opgelost), de laptop werd (onnodig) snel warm tot heet. Een aantal keren werd de laptop naar mijn gevoel (te) warm terwijl ik geen zware taken aan het doen was. Bij video editing van 720p videos begon de laptop al vrij snel op te warmen terwijl die dit makkelijk aan zou moeten kunnen. Met gaming werd de laptop ook warm tot heet maar dat lijkt mij een stuk logischer.

Wat later zag ik dat er een hoop updates klaar stonden bij de HP Support Assisant, o.a. wat grafische dingen en BIOS updates. Na die uitgevoerd te hebben heb ik tot heden hier geen last meer van gehad, in ieder geval niet dat je een ei kon bakken op de laptop. Ik heb dit 'probleem' ook is hier aangekaart op het forum en volgens velen waren de temperaturen gewoon normaal, niks aan de hand dus.
De hitte ben ik wel gewend met mijn huidige laptop, of het een goed teken is of niet. Het is wel fijn om te horen dat de laptop grafisch niet te kort schiet. Wellicht dat ik dan de cb091nd met 2GB VRAM overweeg.

• Levi379
Tot heden toe nog altijd geen laptop aangeschaft, de cb040nd die ik op het oog heb is alleen nog maar voor 1200 euro te krijgen en elders uitverkocht. Ik vind die laptop geen 1200 euro waard.

Mijn vraag is nu heeft iemand een idee waar ik alle Pavilion modellen van HP van 2018 kan vinden? Het is niet dat ik het perse bij Pavilion wil houden, of HP überhaupt, maar ik heb tot heden toe het gevoel dat ik daar (in ieder geval qua specificaties) het meeste waar voor mijn geld krijg (wat nogal tegenstrijdig is met wat ik in mijn tweede zin heb gezegd, maar goed)

Verwijderd

Levi379 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:29:
Tot heden toe nog altijd geen laptop aangeschaft, de cb040nd die ik op het oog heb is alleen nog maar voor 1200 euro te krijgen en elders uitverkocht. Ik vind die laptop geen 1200 euro waard.

Mijn vraag is nu heeft iemand een idee waar ik alle Pavilion modellen van HP van 2018 kan vinden? Het is niet dat ik het perse bij Pavilion wil houden, of HP überhaupt, maar ik heb tot heden toe het gevoel dat ik daar (in ieder geval qua specificaties) het meeste waar voor mijn geld krijg (wat nogal tegenstrijdig is met wat ik in mijn tweede zin heb gezegd, maar goed)
Vreemd dat de cb040nd nu 1200 euro kost, terwijl ik deze een maand geleden op de HP website zag staan mét korting voor maar 800 euro. Hoe dan ook heb ik een mail terug gekregen dat deze half september weer beschikbaar is op de HP site.
Verder een opmerking over het 2018 model van de pavilion: het is te herkennen aan het deksel, bij het oude model was deze achteraan gedraaid terwijl bij het 2018 model gewoon recht is.
2018: pricewatch: HP Pavilion 15-cs0975nd
oud: pricewatch: HP Pavilion 15-ck040nd

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:51
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:47:
[...]

Vreemd dat de cb040nd nu 1200 euro kost, terwijl ik deze een maand geleden op de HP website zag staan mét korting voor maar 800 euro. Hoe dan ook heb ik een mail terug gekregen dat deze half september weer beschikbaar is op de HP site.
Verder een opmerking over het 2018 model van de pavilion: het is te herkennen aan het deksel, bij het oude model was deze achteraan gedraaid terwijl bij het 2018 model gewoon recht is.
De goedkoopste Dell XPS 15 met i5 8300h en GTX 1050 misschien iets? Kan je vaak gemakkelijk 10% korting op krijgen en dan is die ongeveer €1260,-. Is wat betreft scherm en bouwkwaliteit wel een stap hoger dan de hp pavilion (ook al is dat ook een prima laptop).

Zou mij trouwens niet verbazen gezien de leeftijd dat de hp pavilion power binnenkort geupdate wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Matedeor op 09-09-2018 22:11 ]

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-11 21:51
Matedeor schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:37:
[...]

De goedkoopste Dell XPS 15 met i5 8300h en GTX 1050 misschien iets? Kan je vaak gemakkelijk 10% korting op krijgen en dan is die ongeveer €1260,-. Is wat betreft scherm en bouwkwaliteit wel een stap hoger dan de hp pavilion (ook al is dat ook een prima laptop).

Zou mij trouwens niet verbazen gezien de leeftijd dat de hp pavilion power binnenkort geupdate wordt.
Kun je bij die XPS modellen het geheugen of de SSD vervangen?

• Matedeor
rob1985 schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:29:
[...]

Kun je bij die XPS modellen het geheugen of de SSD vervangen?
Ja beide zijn te vervangen.

• Levi379
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:47:
[...]

Veel haast heb ik niet, al is het wel fijn om ondertussen een nieuw apparaat aan te schaffen :*) Wachten kan nog wel even in ieder geval. Is er ergens een lijst van de 2018 modellen van de Pavilion serie te vinden? Sporadisch vind ik op een site wel eens product van 2018, maar ik ga liever wat gerichter op zoek naar iets wat op de cb040nd lijkt qua specificaties.
Matedeor schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:37:
[...]

Die Dell heb ik bekeken en ik kan niet zeggen dat het me geen fijn apparaatje lijkt. Alleen nog maar usb 3.0 en Gen 2. usb type C. Daarnaast heeft deze ook nog eens ferme batterij met 97 Wh. De beperkende factor is dan voor mij toch wel dat er dan voor dat geld geen i7 in zit, waarbij ik denk ik wel de processor boven alles prioriteer als ik moet kiezen. Daarentegen heb ik ook geen geweldig grote kennis van computers, maar gevoelsmatig in ieder geval verkies ik een i7 boven een i5. Ook voel ik er weinig voor om hierbij ook nog eens het geheugen van het apparaat aan te passen.

Overigens ben ik de Acer Aspire 7 A715-72G-76WL tegen gekomen. Heeft iemand hier opmerkingen over?

• Matedeor
Levi379 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:34:
[...]
Die Dell heb ik bekeken en ik kan niet zeggen dat het me geen fijn apparaatje lijkt. Alleen nog maar usb 3.0 en Gen 2. usb type C. Daarnaast heeft deze ook nog eens ferme batterij met 97 Wh. De beperkende factor is dan voor mij toch wel dat er dan voor dat geld geen i7 in zit, waarbij ik denk ik wel de processor boven alles prioriteer als ik moet kiezen. Daarentegen heb ik ook geen geweldig grote kennis van computers, maar gevoelsmatig in ieder geval verkies ik een i7 boven een i5. Ook voel ik er weinig voor om hierbij ook nog eens het geheugen van het apparaat aan te passen.

Overigens ben ik de Acer Aspire 7 A715-72G-76WL tegen gekomen. Heeft iemand hier opmerkingen over?
De nieuwe i5 8300h is sneller dan de oude i7 7700HQ die in de hp pavilion power zit, ongeveer 5% a 10%. Eigenlijk is de i5 8300h gewoon een vernieuwde I7 7700hq, vrijwel exact dezelfde specificaties. Het geheugen zul je inderdaad wel moeten updaten, maar denk dat je voor de meeste dingen nog wel even goed zit met 8gb.

• Levi379
Matedeor schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:50:
[...]

De nieuwe i5 8300h is sneller dan de oude i7 7700HQ die in de hp pavilion power zit, ongeveer 5% a 10%. Eigenlijk is de i5 8300h gewoon een vernieuwde I7 7700hq, vrijwel exact dezelfde specificaties. Het geheugen zul je inderdaad wel moeten updaten, maar denk dat je voor de meeste dingen nog wel even goed zit met 8gb.
Ah kijk... dat had ik niet direct verwacht. Voortaan dus eigenlijk eerst even kijken naar benchmark tests.

Verwijderd

Levi379 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:34:
[...]

Het enige advies dat ik je kan geven is: koop de Acer niet.
Precies dat model heb ik ook gekocht en ik heb deze gelijk retour gestuurd.
Ongelofelijk slecht scherm, niet helder en gele tint over het hele scherm. Verder een vingerafdrukmagneet.

Verwijderd

En een laptop via BTO (X Book 15CL871)?

I7 8750H, 1050TI 4GB, 2x8 GB RAM 2400, Samsung 970 EVO. Kan eventueel nog goedkoper maar met eerder genoemde configuratie blijf je wel onder de 1200,-.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2018 23:00 ]

• Levi379
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:03:
[...]

Het enige advies dat ik je kan geven is: koop de Acer niet.
Precies dat model heb ik ook gekocht en ik heb deze gelijk retour gestuurd.
Ongelofelijk slecht scherm, niet helder en gele tint over het hele scherm. Verder een vingerafdrukmagneet.
Bedankt voor je reactie, vingerafdrukken heb ik niet zo'n probleem mee, maar een gele tint over het hele scherm is een no-go.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:58:
En een laptop via BTO (X Book 15CL871)?

I7 8750H, 1050TI 4GB, 2x8 GB RAM 2400, Samsung 970 EVO. Kan eventueel nog goedkoper maar met eerder genoemde configuratie blijf je wel onder de 1200,-.
Bedankt voor je reactie! Klinkt niet verkeerd. Volgens mij ben ik wel nog duurder uit dan wanneer ik er eentje premade zou kopen met OS en een 250 gb SSD en 1 tb HDD/500 gb SSD. Daarbij heeft deze helaas ook een beetje de gamer look.

[ Voor 4% gewijzigd door Levi379 op 17-09-2018 22:06 . Reden: uiterlijk laptop ]

Pagina: 1