Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_ivyk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 21:40
Ik studeer Informatica (Software Engineer) op HBO niveau.
Ik ga binnenkort naar Milaan om daar 5 maanden full-time stage te lopen.
Ik huur hier een appartement en zal met de metro naar mijn stage adres reizen.

Zijn er hier mensen die al eens eerder stage hebben gelopen in het buitenland?
Hebben jullie nog tips voor mij, op het gebied van financiën bijvoorbeeld?
Andere tips of ervaringen zijn ook altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik wil niet lullig doen, maar heb je al eens door Tweakers zelf gebrowsed? Zijn genoeg topics/tips die je al daar uit kan halen. :)

https://gathering.tweaker...&keyword=stage+buitenland

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_ivyk
Slavy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:22:
Ik wil niet lullig doen, maar heb je al eens door Tweakers zelf gebrowsed? Zijn genoeg topics/tips die je al daar uit kan halen. :)

https://gathering.tweaker...&keyword=stage+buitenland
Hartstikke bedankt! Ik gebruik het forum eigenlijk nooit en was vergeten dat dit ook gewoon kon.

Edit: Ik heb even door de topics gebladerd maar ze gaan bijna allemaal over het vinden van een buitenlandse stage. Het stage gedeelte is al geregeld in mijn geval dus dat maakt ze niet echt relevant meer.

[ Voor 19% gewijzigd door sir_ivyk op 22-08-2018 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:50
Dus je hebt al een stage & appartement? Als je ook je financiële zaken op orde hebt dan zou ik mij in eerste instantie geen zorgen maken.

De volgende dingen zou ik sneller en meer doen als ik nog eens zou gaan:

Beginnen met DuoLingo o.i.d. en beginnen om Italiaans te leren en als je in een luxe positie zit er een cursusje bij doen.

Zodra je daar bent snel je draai proberen te vinden en mensen ontmoeten buiten je stage doormiddel van bijvoorbeeld meetup. Een vast avondje voetballen o.i.d. met een groepje, een keer wat drinken na het werk of andere sociale dingen bevorderen indirect je prestaties en algemeen welzijn tijdens de stage. Ik ben dan wel een echte gamer en kan genoeg tijd met mijzelf doorbrengen, maar voor mij persoonlijk en ik denk dat wel meer mensen zo in elkaar zitten, waren dit toch wel de meest waardevolle ervaringen tijdens mijn stage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23

Qwerty-273

Meukposter

Goede schoenen :+

Maar als je stage en woonruimte al geregeld is, dan gewoon lekker je draai zien te vinden. Bijvoorbeeld door met de andere *jeugdige* collega's er op uit te trekken, of om te kijken of je bij een leuke groep studenten aan kan sluiten.
De tips zijn natuurlijk voor de hand liggend, geeft niet te veel uit, zuip (of snuif) je niet klem, doe geen domme dingen, neem je verzekering door (ziektekosten/reisverzekering). En stel ook voor je zelf duidelijk vast wat je uit deze periode wilt halen. Is het alleen de ervaring voor die paar maanden, en dan terug? Of zijn dit de eerste stapjes om te kijken naar emigratie?
En ga niet elke dag alleen in je kamer/appartementje spelen zonder een sociale connectie op te bouwen, dat is nou net juiste de kans die je daar hebt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Zelf een halfjaar in Milaan gezeten. Qua sociale contacten is Erasmus Student Network (ESN) wel een aanrader. Organiseren doordeweeks eigen avonden in de populaire uitgaansgelegenheden, leuk met studentenpubliek en relatief goedkoop. Daarnaast uitstapjes naar steden. Heb er toentertijd veel gebruik van gemaakt, oa de grote party trip naar Sicilie met een paar honderd studenten :D
In Milaan zelf heb je de standaard studenten deals voor het OV en musea, opera is ook leuk (voor een keer ;)).

Verder niet te druk maken en lekker genieten daar, heerlijke stad/land!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je zou een raming kunnen maken van inkomsten en uitgaven om een beeld te krijgen van je financiën tijdens de stage.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_ivyk
Furion2000 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:10:
Dus je hebt al een stage & appartement? Als je ook je financiële zaken op orde hebt dan zou ik mij in eerste instantie geen zorgen maken.

De volgende dingen zou ik sneller en meer doen als ik nog eens zou gaan:

Beginnen met DuoLingo o.i.d. en beginnen om Italiaans te leren en als je in een luxe positie zit er een cursusje bij doen.

Zodra je daar bent snel je draai proberen te vinden en mensen ontmoeten buiten je stage doormiddel van bijvoorbeeld meetup. Een vast avondje voetballen o.i.d. met een groepje, een keer wat drinken na het werk of andere sociale dingen bevorderen indirect je prestaties en algemeen welzijn tijdens de stage. Ik ben dan wel een echte gamer en kan genoeg tijd met mijzelf doorbrengen, maar voor mij persoonlijk en ik denk dat wel meer mensen zo in elkaar zitten, waren dit toch wel de meest waardevolle ervaringen tijdens mijn stage.
Ik heb inderdaad al een stage en een appartement. Vanavond loop ik de financiële zaken nog even een keertje na maar in principe zou dat ook allemaal goed moeten zijn.

Ik heb de DuoLingo app geinstalleerd en ben meteen begonnen met het leren van de taal, bedankt voor deze tip!

Zelf game ik ook dus dat zal ik ook regelmatig blijven doen. Ik heb ook andere hobby's (Dungeons and Dragons en gitaar spelen) waarbij ook een sociaal aspect komt kijken. Misschien dat ik via Meetup daarvoor groepen kan vinden!

Ik ben niet zo van het heel de dag alleen op mijn kamertje zitten en dat wil ik ook graag zo houden.
Qwerty-273 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:17:
Goede schoenen :+

Maar als je stage en woonruimte al geregeld is, dan gewoon lekker je draai zien te vinden. Bijvoorbeeld door met de andere *jeugdige* collega's er op uit te trekken, of om te kijken of je bij een leuke groep studenten aan kan sluiten.
De tips zijn natuurlijk voor de hand liggend, geeft niet te veel uit, zuip (of snuif) je niet klem, doe geen domme dingen, neem je verzekering door (ziektekosten/reisverzekering). En stel ook voor je zelf duidelijk vast wat je uit deze periode wilt halen. Is het alleen de ervaring voor die paar maanden, en dan terug? Of zijn dit de eerste stapjes om te kijken naar emigratie?
En ga niet elke dag alleen in je kamer/appartementje spelen zonder een sociale connectie op te bouwen, dat is nou net juiste de kans die je daar hebt.
Goede schoenen heb ik :P Ik zie het ook een beetje als een ontdekkingsreis van mezelf. Dit is de eerste keer dat ik volledig om mezelf ga wonen. Ik ben al weer meerdere keren verantwoordelijk geweest voor een huishouden maar dat was altijd samen met mijn vriendin. Ik wil graag zelfstandiger worden en nieuwe dingen leren.
cooolkast schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:53:
Zelf een halfjaar in Milaan gezeten. Qua sociale contacten is Erasmus Student Network (ESN) wel een aanrader. Organiseren doordeweeks eigen avonden in de populaire uitgaansgelegenheden, leuk met studentenpubliek en relatief goedkoop. Daarnaast uitstapjes naar steden. Heb er toentertijd veel gebruik van gemaakt, oa de grote party trip naar Sicilie met een paar honderd studenten :D
In Milaan zelf heb je de standaard studenten deals voor het OV en musea, opera is ook leuk (voor een keer ;)).

Verder niet te druk maken en lekker genieten daar, heerlijke stad/land!
Ik zal eens kijken naar ESN, bedankt! Wat was jij ongeveer kwijt aan boodschappen en OV?

[ Voor 38% gewijzigd door sir_ivyk op 23-08-2018 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

sir_ivyk schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:01:
[...]

Ik heb inderdaad al een stage en een appartement. Vanavond loop ik de financiële zaken nog even een keertje na maar in principe zou dat ook allemaal goed moeten zijn.

Ik heb de DuoLingo app geinstalleerd en ben meteen begonnen met het leren van de taal, bedankt voor deze tip!

Zelf game ik ook dus dat zal ik ook regelmatig blijven doen. Ik heb ook andere hobby's (Dungeons and Dragons en gitaar spelen) waarbij ook een sociaal aspect komt kijken. Misschien dat ik via Meetup daarvoor groepen kan vinden!

Ik ben niet zo van het heel de dag alleen op mijn kamertje zitten en dat wil ik ook graag zo houden.

[...]

Goede schoenen heb ik :P Ik zie het ook een beetje als een ontdekkingsreis van mezelf. Dit is de eerste keer dat ik volledig om mezelf ga wonen. Ik ben al weer meerdere keren verantwoordelijk geweest voor een huishouden maar dat was altijd samen met mijn vriendin. Ik wil graag zelfstandiger worden en nieuwe dingen leren.

[...]

Ik zal eens kijken naar ESN, bedankt! Wat was jij ongeveer kwijt aan boodschappen en OV?
Eten & Drinken zat ik rond de €300 per maand, waarvan €200 supermarkt en €100 uit eten gaan. Echt stappen in de kroeg ging ook nog het nodige naartoe :p Entree+drankjes in een club als Le Banque ben je zo €30+ kwijt, maar je kan ook wat voordeliger bier drinken in de pub of La Fontanella(aanrader). Heb zelf ook nog leuke contacten over gehouden aan salsa lessen daar.

OV was ongeveer €20 per maand voor een studentenabonnement.

Dit was wel allemaal in 2012, dus zal vast wel wat veranderd zijn.

Check ook even of je je OV abonnement uit kan zetten. Leverde mij toen €90 per maand op.

Anoniem: 632581

cooolkast schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:47:
[...]

Eten & Drinken zat ik rond de €300 per maand, waarvan €200 supermarkt en €100 uit eten gaan. Echt stappen in de kroeg ging ook nog het nodige naartoe :p Entree+drankjes in een club als Le Banque ben je zo €30+ kwijt, maar je kan ook wat voordeliger bier drinken in de pub of La Fontanella(aanrader). Heb zelf ook nog leuke contacten over gehouden aan salsa lessen daar.

Check ook even of je je OV abonnement uit kan zetten. Leverde mij toen €90 per maand op.
Sinds wanneer krijg je 90 euro extra wanneer je ov opzeg?

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06 11:45
Anoniem: 632581 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:49:
[...]

Dat is alleen mogelijk als je in het buitenland verblijft ivm een stage oid.

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 632581 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:49:
[...]

Staat precies in die link beschreven. Het is een OV-vergoeding wanneer je in het buitenland stage loopt en dus geen gebruik kan maken van je OV in Nederland.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Anoniem: 632581

Excuses, overheen gelezen!

Bensimpel

Positieve meneer

sir_ivyk schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:18:
Ik studeer Informatica (Software Engineer) op HBO niveau.
Ik ga binnenkort naar Milaan om daar 5 maanden full-time stage te lopen.
Ik huur hier een appartement en zal met de metro naar mijn stage adres reizen.

Zijn er hier mensen die al eens eerder stage hebben gelopen in het buitenland?
Hebben jullie nog tips voor mij, op het gebied van financiën bijvoorbeeld?
Andere tips of ervaringen zijn ook altijd welkom.
Zorg altijd voor een buffer (waarde van je ticket terug), just in case je toch eerder terug moet om wat voor rede dan ook.

Op FB heb je veel groepen met studenten die hetzelfde doen als jij, zoek contact met elkaar (Goede manier om de stad te leren kennen, sommige zitten er al langer en kunnen je ook beter de weg wijzen).

Cursusje Italiaans kan nooit kwaad.

Enjoy!

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_ivyk
cooolkast schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:47:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Oh dat is niet duur. Ik ben niet zo'n clubsmens (pubs wel) maar misschien gaat dat nog veranderen.

Heb jij ook contact gemaakt via social media groepen? Zoja, zou je mij dan kunnen vertellen welke?

Ik heb ook even het OV gekeken. Heb jij gebruik gemaakt van de 'Student Electronic Card ATM'?
Want een dagkaartje kost 5,80 dus met €20 per maand red je het dan niet.

Ik heb inderdaad een OV vergoeding aangevraagd. Ik wacht to hij goedgekeurd wordt.
Bensimpel schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:24:
[...]

Zorg altijd voor een buffer (waarde van je ticket terug), just in case je toch eerder terug moet om wat voor rede dan ook.

Op FB heb je veel groepen met studenten die hetzelfde doen als jij, zoek contact met elkaar (Goede manier om de stad te leren kennen, sommige zitten er al langer en kunnen je ook beter de weg wijzen).

Cursusje Italiaans kan nooit kwaad.

Enjoy!
Bedankt voor de tip, gelukkig zijn tickets niet heel prijzig.

Heb jij hier zelf ervaring mee? Ik ben namelijk op het moment aan het zoeken naar zulke groepen maar misschien weet jij de beste wel.

Aangezien ik hier voor vijf maanden zit ben ik zeker van plan om een taalcursus te gaan volgen. Even uitvogelen waar dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1156350

Hi!

Ik zag jullie gesprek over stage lopen in Milaan. Ik ben er zelf ook aan het denken om stage te gaan lopen in Milaan, maar dit heeft tot nu toe nog niet veel opgeleverd. Mag ik vragen hoe jullie aan deze stage zijn gekomen? Hoe jullie bij deze bedrijven zijn gekomen? En waren dit Engelstalige bedrijven (de Italiaanse taal zit er bij mij nog niet zo heel goed in namelijk).
Ik ben zelf al meerdere keren in Milaan geweest en het zou mij dus super lijken hier stage te lopen.

Bedankt! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 1156350 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:02:
Hi!

Ik zag jullie gesprek over stage lopen in Milaan. Ik ben er zelf ook aan het denken om stage te gaan lopen in Milaan, maar dit heeft tot nu toe nog niet veel opgeleverd. Mag ik vragen hoe jullie aan deze stage zijn gekomen? Hoe jullie bij deze bedrijven zijn gekomen? En waren dit Engelstalige bedrijven (de Italiaanse taal zit er bij mij nog niet zo heel goed in namelijk).
Ik ben zelf al meerdere keren in Milaan geweest en het zou mij dus super lijken hier stage te lopen.

Het zou helpen als je vermeldt wat je achtergrond is. Als je in de alfahoek zit en wij komen aan met tips voor technische stages dan heb je er nog steeds niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_ivyk
Anoniem: 1156350 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:02:
Hi!

Super gaaf!

Zelf heb ik gezocht op een hoop verschillende websites met openstaande vacatures.
Bij het bedrijf waar ik uiteindelijk stage ben gaan lopen spreekt iedereen Engels.
Dit is echter niet van zelfsprekend want een hoop Italianen spreken geen Engels.

Als je wat meer informatie geeft kunnen wij je beter op weg helpen.
Pagina: 1