Toon posts:

grote HDD in een p100 kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compraq p100 machine die ik dienst wil laten doen als servertje. En ook als het beestje dat 24/7 aan het downloaden mag gaan. Nu is daar een beetje grote schijf(-en) voor nodig, nu ben ik erachter dat het nieuwst bios HDD's ondersteund tot 2.1GB.

Nu denk ik dat ik daar wel overheen kan met een HDDmanager. Echter is nog een probleem, hoe krijg ik een grote (zegt 15 GB+) DMA66 of DMA100 schijf zover dat hij wil werken op
een DMA33 kabel?

Snelheid vindt ik niet erg (wie komt er ook ooit boven de 33 mb/s), maar ik geloof dat zo'n schijf echt helemaal niets doet op een DMA33 kabel, en dat is natuurlijk vervelend.

Zou iemand hier uitsluitsel over kunnen geven. Kan het gewoon of moet ik opzoek naar DMA33 schijven?

Verwijderd

Een ATA100 of ATA66 schijf is gewoon backward compatible met een ATA33 kabel.

Zelfs als zou je 'm PIO0 draaien, dan werkt dat gewoon. Geen probleem.

Verwijderd

zal iig wel gaan met een extra ata 66/100 controler denk ik.. kost nog geen 100 piek....

Verwijderd

Het is mogelijk om de HDD erop aan te sluiten. Heb je geen speciale kabel voor nodig. 't Is alleen de vraag of jij die 15Gb wel kunt benutten. Maar als jij nou eens een UDMA controller in die PC stampt, dan heb je dus wel een hoge snelheid en hoef je je BIOS niet te foppen (correct me if i'm wrong).

Verwijderd

Je heb took een ide enhancer daarmee kun je tot 134 gig gaan.

Deze stop je in een lege isa slot.(of pci)

Verwijderd

ken wel, als je er een maxtor (sorry) in duwt, dan draait dat wel, zelfs op een 386 (haha), op maxtor.com is er een proggie, maxblast te downen dat je os faket, os ziet dan bijv. 20 gig, terwijl de bios niet verder gaat dan 8 gig.. werkt ideaal, alleen niet met fdisk gaan klooien daarna... (je kan de partities indelen in het programma zelf, inclusief formatteren 5 minuutjes werk)
let wel, dit proggie werkt alleen met maxtor schijven :(

Verwijderd

Een extra IDE hardware controller (van Promise bv) is sterk aan te raden boven een harddiskextender-programma.

Ik weet niet wat voor OS je erop draait, maar win95 kan niet overweg met harddisks groter dan 32GB fysiek.
Is ergens een artikel van MS over.
Aan te raden valt dan Linux of win98 kleiner gemaakt dmv bv www.98lite.net -> 98lite

Verwijderd

Topicstarter
het ding heeft welgetelt 1 pci-slot en die wordt gebruikt door een 100mbit NICje.

Ik d8 zelf ook altijd dat het backward compatible was. Maar toen ik mijn nieuwe pc'tje in elkaar aan het schroeven was, probeerder ik wat oude dma 33 kabels op mijn dma 66 maxtor en abit kt7-raid. Dit omdat ik nog een paar helelange dma 33 kabels had liggen. En het bios vond de schijf niet, ff wat andere kabels geprobeert weer niets. Toen de bijgeleverder dma66/100 kabels en perfect (wel hdd een stukje lager mijn tower moeten zetten)

Mare jullie zijn 100% zeker dat het zou moeten werken?

(werkt het niet dan is het geen ramp, genoeg pc's die hem wel lusten hier)

Verwijderd

van die maxtor weet ik 100.7% zeker, andere proggies niet

[off-topic]
1 pci slot....
hmmm...
toch niet zo'n pc100 all-in bordje???
[/off-topic]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Welk type Compaq heb je? Grote kans dat er een BIOS-update is waarmee je die schijf gewoon helemaal door je BIOS herkend (voor de Rotterdammers onder ons: herkonnen) kan laten worden.
Ik spreek uit ervaring -> 32 Comprakkies van allerlei smaken onder handen gehad.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
het is een p100 (pentium 100mhz) niet pc100.
er zitten 4 isa sloten en 1 pci slot in ( voor een compaq dus groot te noemen) maar pci was ook vrij schaars toen denk ik.

het is trouwens een prolinea 5100e, mocht iemand daar iets aan hebben, maar dat lijkt me sterk

Maar de oplossing van een extra controller is niet echt haalbaar. Aangezien isa gewoon veel te traag is. Ik heb ook een ide-controller gekocht voor mijn dx4 om er grotere schijven dan 540mb in te kunnen stoppen. En die EIDE-controller (enhanced) had al een vesa local bus nodig, en had dus niet voldoende aan een gewoon isa slot. Lijkt me sterkt dat het nu wel zou kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
^

dus niemand weet echt zeker of een dma66 schijf gezien word door een oude dma33 controller en een dma33 kabel

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Jawel dat weten we wel zeker. DAT werkt gewoon. Maar desondanks is het _echt_ een goed idee om een promise kaartje a f99 erbij te kopen, want die loaders vertragen echt extreem.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Topicstarter
beetje pci he die kaart, en zo'n slot het ik niet vrij alleen isa.

Toevallig bij mycom wel een oude isa controller gevonden. ff een meeltje sturen met wat de mogelijkheden zijn.

• VlasBaard
Dan haal je die NIC eruit. Ik bedoel, wat moet je met een p100 met een 100mbit nic.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Op donderdag 19 juli 2001 00:05 schreef The Rapier het volgende:
beetje pci he die kaart, en zo'n slot het ik niet vrij alleen isa.

Toevallig bij mycom wel een oude isa controller gevonden. ff een meeltje sturen met wat de mogelijkheden zijn.
ik zou ff opzoek gaan naar een ISA netwerkkaartje... dan lekker die controller in de PCI slot stoppen :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Zeker weten dat je het hier over een comp met ide aansluiting hebt ? Zou ook nog MFM of zoiets kunnen zijn.

• VlasBaard
MFM was ten tijde van de XT. De AT in ATA is niet per ongeluk hoor.

Verwijderd

Prolinea 5100....???

Forget it!
Ten eerste vreet die alleen maar schijven met Compaq firmware.
Ten tweede gaat te Bios herfik (uit mijn hoofd)niet verder dan 8.zoveel Gb. Er moet dan nog steeds een Compaq schijf in.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

DH - je kan op ELKE disk Compaq firmware zetten hoor...

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

mmm p100 en daar nig een hd bij proppen??? wat heeft het voor zin het eigste wat je er mee kunt is text verwerken en een paar mp3tjes luisteren en natuurlijk de classics spelen als Quake 1 meschien zelfs wel 2 en DukeNukem 3d of zo dus heeft niet echt zin denk ik |:(

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:27
Ik heb een Compraq Deskpro 590 (dus P90) en daar heb ik laatst een 4.3 GB Quantum Bigfoot ingezet. Werkt prima naast de bestaand 1 GB SCSI schijf, maar dat moet en zal ie per se van IDE opstarten.
Volgens mij heb ik trouwens 2-3 PCI sloten erin zitten...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 09:05 schreef Vilenin het volgende:
DH - je kan op ELKE disk Compaq firmware zetten hoor...
Veklaar je nader? Hoe zet jij firmware op een disk? Firmware is voor mij de firmware die de drive bestuurt. Niet de F10 utils of iets dergelijks. Dat is software

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op donderdag 19 juli 2001 09:07 schreef Chainsaw_4_Ever het volgende:
mmm p100 en daar nig een hd bij proppen??? wat heeft het voor zin het eigste wat je er mee kunt is text verwerken en een paar mp3tjes luisteren en natuurlijk de classics spelen als Quake 1 meschien zelfs wel 2 en DukeNukem 3d of zo dus heeft niet echt zin denk ik |:(
lezen is ook een kunst .....
Ik heb een compraq p100 machine die ik dienst wil laten doen als servertje. En ook als het beestje dat 24/7 aan het downloaden mag gaan.
dat wil ie er dus mee doen |:(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Op donderdag 19 juli 2001 00:12 schreef VlasBaard het volgende:
Dan haal je die NIC eruit. Ik bedoel, wat moet je met een p100 met een 100mbit nic.
hij zegt toch dat ie hem als server wil gaan gebruiken :? nou, wat moet je dan met een NIC :?

mijn T.net systeemspecspagina

• VlasBaard
Op donderdag 19 juli 2001 22:53 schreef RRX het volgende:
hij zegt toch dat ie hem als server wil gaan gebruiken :? nou, wat moet je dan met een NIC :?
Ja en dan koop je dus een ISA 10 mibt |:(

Pagina: 1