Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Plugwise Stretch. Welke Domotica Software gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:31

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Topicstarter
Hoi,

Een paar weken terug besloten om een LL warmtepomp aan te schaffen. Deze komt over een maandje.
Aangezien ik mijn stroom opwek -en verbruik bijhoud, leek het me een goed idee om een vermogensmeter aan te sluiten, en heb gekozen voor Plugwise.
Echter Hebben de functies mij gegrepen en ben ik gaan uitbreiden.

Nu heb ik Plugwise Stretch 3.0, Circle+ en 13 Circles. samen met de Plugwise app.
De Smile P1 komt vanmiddag

Werkt allemaal leuk en de App werkt prima, echter vertrouw ik qua logging niet helemaal op Plugwise voor de lange termijn. Op hun site geven ze aan dat tot een jaar opgeslagen wordt, en dat is me te weinig.

Doorzoekend op internet en voornamelijk Tweakers forum ben ik op zoek om Domoticasoftware te gebruiken, en hoewel ik wel commando's tegenkom waarin je in xml gegevens kan opvragen bij de Stretch (en ook kan schakelen) ben ik nog geen software, plugin of bind tegen gekomen die het mogelijk maakt om data zelf op te slaan en te tonen, en te kunnen schakelen via schema's.

Tot nu toe heb ik gevonden:
Domoticz: Via via zijn er scripts, maar die zijn voor de PI. Ik heb een windows server en wil het daar op draaien.
OpenHab: Bied wel ondersteuning, maar dan moet de stick uit de Stretch en in de PC. Dat doe ik liever niet.
Homeseer: Heeft wel een plugin voor Plugwise Stretch, maar de Prijs (250 Dollar)

Zijn er mensen hier die eenzelfde opstelling hebben en het draaiende hebben?
* Windows 10 computer
* Plugwise Stretch met smile en circles.
* Domotica software die communiceert met Stretch en verbruik data goed kan opslaan en weergeven via Grafieken.

Ik zou graag verder opweg geholpen willen worden. Ben best handig met ICT, maar PY en scripting is mij best wel lastig..

Mvg,

De_Sint wijzigde deze reactie 22-08-2018 12:32 (2%)
Reden: zat nog tekst onder

Alle reacties

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-10 20:45
De_Sint schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:21:
Hoi,

Een paar weken terug besloten om een LL warmtepomp aan te schaffen. Deze komt over een maandje.
Aangezien ik mijn stroom opwek -en verbruik bijhoud, leek het me een goed idee om een vermogensmeter aan te sluiten, en heb gekozen voor Plugwise.
Echter Hebben de functies mij gegrepen en ben ik gaan uitbreiden.

Nu heb ik Plugwise Stretch 3.0, Circle+ en 13 Circles. samen met de Plugwise app.
De Smile P1 komt vanmiddag

Doorzoekend op internet en voornamelijk Tweakers forum ben ik op zoek om Domoticasoftware te gebruiken, en hoewel ik wel commando's tegenkom waarin je in xml gegevens kan opvragen bij de Stretch (en ook kan schakelen) ben ik nog geen software, plugin of bind tegen gekomen die het mogelijk maakt om data zelf op te slaan en te tonen, en te kunnen schakelen via schema's.

Tot nu toe heb ik gevonden:
Domoticz: Via via zijn er scripts, maar die zijn voor de PI. Ik heb een windows server en wil het daar op draaien.
OpenHab: Bied wel ondersteuning, maar dan moet de stick uit de Stretch en in de PC. Dat doe ik liever niet.
Homeseer: Heeft wel een plugin voor Plugwise Stretch, maar de Prijs (250 Dollar)

Ik zou graag verder opweg geholpen willen worden. Ben best handig met ICT, maar PY en scripting is mij best wel lastig..

Mvg,
Ben even benieuwd, kan je op de stretch 3.0 een xml file eruit trekken?
Met de stretch 2 kan het wel, kan je dit beamen op de stretch 3?

En de plugwise plugin voor 250 dollar voor homeseer? Ik denk dat jet het verkeerd gezien hebt, deze is gratis.

• De_Sint

De_Sint

Topicstarter
akatar schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:11:
[...]

Ben even benieuwd, kan je op de stretch 3.0 een xml file eruit trekken?
Met de stretch 2 kan het wel, kan je dit beamen op de stretch 3?

En de plugwise plugin voor 250 dollar voor homeseer? Ik denk dat jet het verkeerd gezien hebt, deze is gratis.
Hoi,

Ik ben nog niet verder, en je bent de enige sinds tijden die reageert op deze post.
De stretch 3 reageert wel op xml commando's, maar wat bedoel je met 'eruit trekken?'

Met homeseer bedoelde ik de software De plugin is dd gratis. Maar om gebruik van de plugin te maken moet je eerst homeseer hebben.

Mvg,

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:04

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ik werk zelf met Plugwise ( 22 pluggen ) met Plugwise Source. In PW Source draait een webserver waar je heel gemakkelijk met XML de actuele data ( meerdere malen per minuut ververst ) kan halen.

Die zou je als input kunnen gebruiken voor een eigen interface naar domoticz, InfluxDB/Grafana etc. Zie ook: https://knowledge.zomers....mation-from-Plugwise.aspx

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:25

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Uitlezen met bijv. Node-RED en dan naar InfluxDB pompen en grafieken van maken met Grafana?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• akatar
De_Sint schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:35:
[...]

Hoi,

Ik ben nog niet verder, en je bent de enige sinds tijden die reageert op deze post.
De stretch 3 reageert wel op xml commando's, maar wat bedoel je met 'eruit trekken?'

Met homeseer bedoelde ik de software De plugin is dd gratis. Maar om gebruik van de plugin te maken moet je eerst homeseer hebben.

Mvg,
Het pakket homeseer word o.a. tweedehands aangeboden op domoticaforum.eu
Als je een xml file kan trekken uit de stretch 3, dan staat daar alle info in qua pluggen etc,
wat bedoel je met xml commando's?

• akatar
mkleinman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:40:
Ik werk zelf met Plugwise ( 22 pluggen ) met Plugwise Source. In PW Source draait een webserver waar je heel gemakkelijk met XML de actuele data ( meerdere malen per minuut ververst ) kan halen.

Die zou je als input kunnen gebruiken voor een eigen interface naar domoticz, InfluxDB/Grafana etc. Zie ook: https://knowledge.zomers....mation-from-Plugwise.aspx
Dit kan idd met de source software (de ontwikkeling en ondersteuning hiervan is trouwens door plugwise gestopt, dit is ook mogelijk met de smile p1 en de stretch 2.
Het is mij niet bekend of dit ook mogelijk is met de stretch 3.0 en de Plugwise adam, mocht hier iemand het antwoord op hebben, dan graag.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:04

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

akatar schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:15:
[...]

Dit kan idd met de source software (de ontwikkeling en ondersteuning hiervan is trouwens door plugwise gestopt, dit is ook mogelijk met de smile p1 en de stretch 2.
Het is mij niet bekend of dit ook mogelijk is met de stretch 3.0 en de Plugwise adam, mocht hier iemand het antwoord op hebben, dan graag.
Kan je het niet simpel proberen door naar http://<ip van je stretch>:8080 te navigeren en dan kijken of je een webinterface krijgt?

of

/api/data.xml

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• akatar
mkleinman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:30:
[...]

Kan je het niet simpel proberen door naar http://<ip van je stretch>:8080 te navigeren en dan kijken of je een webinterface krijgt?

of

/api/data.xml
Ik heb nog geen stretch 3 of adam, wil eerst weten of dit mogelijk is. Mocht dit namelijk niet mogelijk zijn zal hij in de kast eindigen.

• De_Sint

De_Sint

Topicstarter
mkleinman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:40:

Hoi,

Klopt, dat had ik al gevonden. Echter ben ik ook gecharmeerd van de Stretch en bijbehorende app.
Helaas kan je niet beiden aangezien de stick in de Stretch zit en er geen twee sticks in een netwerk tegelijk kunnen.
Daarom was ik ook op zoek naar manieren om de XML commando's te gebruiken waarmee de Stretch werkt.

Mvg,

• De_Sint

De_Sint

Topicstarter
akatar schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:33:
[...]

Ik heb nog geen stretch 3 of adam, wil eerst weten of dit mogelijk is. Mocht dit namelijk niet mogelijk zijn zal hij in de kast eindigen.
Als je onderstaande xml en vergelijkbare bedoeld:
http://x.x.x.x/core/appliances (overzicht van alle aangesloten apparaten op het ZigBee netwerk (appliance niveau), met alle gegevens die IN de apparaten staan)

Ja die werken ook op Stretch 3.0. Zie ook handige jongens die met Domoticz en Pi met deze xml's werken.
Ik wil het echter op een windows 10 computer domoticz en hoopte dat dit mogelijk zou zijn, en er iemand ervaring mee heeft.

Mvg,

• akatar
De_Sint schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:03:
[...]

Hoi,

Klopt, dat had ik al gevonden. Echter ben ik ook gecharmeerd van de Stretch en bijbehorende app.
Helaas kan je niet beiden aangezien de stick in de Stretch zit en er geen twee sticks in een netwerk tegelijk kunnen.
Daarom was ik ook op zoek naar manieren om de XML commando's te gebruiken waarmee de Stretch werkt.

Mvg,
http://domoticx.com/plugw...len-met-scripts-http-api/

http://domoticx.nl/plugwi...-0-commandline-interface/

https://www.robbshop.nl/d...aten-schakelen-via-de-hc2

• akatar
De_Sint schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:08:
[...]

Als je onderstaande xml en vergelijkbare bedoeld:
http://x.x.x.x/core/appliances (overzicht van alle aangesloten apparaten op het ZigBee netwerk (appliance niveau), met alle gegevens die IN de apparaten staan)

Ja die werken ook op Stretch 3.0. Zie ook handige jongens die met Domoticz en Pi met deze xml's werken.
Ik wil het echter op een windows 10 computer domoticz en hoopte dat dit mogelijk zou zijn, en er iemand ervaring mee heeft.

Mvg,
Zal binnenkort eens testen, eerst een stretch 3.0 zien te scoren.

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

5220wp

akatar schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:29:
[...]

Zal binnenkort eens testen, eerst een stretch 3.0 zien te scoren.
In plaats van een nieuw topic te openen lijkt dit me goed startpunt.

Ik heb een plugwise netwerk waar ik op dit moment nog Source gebruik, maar vanwege de bugs (meest vervelende: Source kan niet goed optellen bij maand en jaar stats) en het feit dat de ontwikkeling is gestopt, voel ik me een beetje gedwongen om naar de Stretch 3 over te stappen.

Die 100 euro kom ik wel overheen, maar hoe zit het met de functionaliteit? Met Source had ik alles zelf in de hand, mijn eigen backupjes en webservertje etc etc.

Staat het met de Stretch straks niet meer lokaal maar in de cloud? Dus als Plugwise de stekker er uit trekt dan zit iedereen ineens zonder Plugwise, of heb ik er een verkeerd beeld van? Ik kan op de site niet echt duidelijkheid vinden.

Daarnaast zou ik op termijn graag Plugwise willen integreren in een Domotica programma, zoals de TS dat ook wil, maar ik weet niet of dat met de Stretch 3.0 ook mogelijk is. Zijn er mensen die kunnen bevestigen of het wel/niet werkt? Als Plugwise namelijk wil voorkomen dat mensen alternatieve software zoals Domoticz gaan gebruiken en de data staat in de cloud, kunnen ze je het met een firmware update aardig lastig maken.

Fairy wijzigde deze reactie 26-02-2019 10:44 (7%)

• De_Sint

De_Sint

Topicstarter
Fairy schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:43:
[...]

Staat het met de Stretch straks niet meer lokaal maar in de cloud? Dus als Plugwise de stekker er uit trekt dan zit iedereen ineens zonder Plugwise, of heb ik er een verkeerd beeld van? Ik kan op de site niet echt duidelijkheid vinden.

Daarnaast zou ik op termijn graag Plugwise willen integreren in een Domotica programma, zoals de TS dat ook wil, maar ik weet niet of dat met de Stretch 3.0 ook mogelijk is. Zijn er mensen die kunnen bevestigen of het wel/niet werkt? Als Plugwise namelijk wil voorkomen dat mensen alternatieve software zoals Domoticz gaan gebruiken en de data staat in de cloud, kunnen ze je het met een firmware update aardig lastig maken.
Hoi,

Ik heb de source nooit gebruikt, maar ben tevreden over de Stretch. Wel las ik in de Appstore veel klachten dat Plugwise functionaliteiten naar eigen inzicht verwijderd als ze denken dat het niet veel gebruikt wordt. Als het iets is waar je zelf veel baat bij had is dat wel zuur.

Het klopt dat ze (net als veel andere bedrijven tegenwoordig) de cloud als tussenstation gebruiken. Dat heeft voor -en nadelen. Voordeel is dat je buiten huis realtime je circles kan monitoren en schakelen.
Nadeel is, zoals je al zei, dat als ze stoppen, je er ook niet meer bij kan. Maar dit probleem lijkt bij meerdere Demotica Producenten te spelen. Ik heb ook voor mijn airco -en broadlink IR een cloaddienst.

Zelf heb ik wel een paar keer gehad dat een circle niet meer syncte met de app, maar een mailtje naar helpdesk en ze kunnen daar de sync makkelijk herstellen (Circles houden data wel vast, dus je verliest geen gegevens)

Bij mij is de Stretch op wifi, en als mijn modem er even uit heeft gelegen, moet ik de Stretch van -en op het stroom doen om de Circles weer te zien. Gebeurt niet vaak, maar wel vervelend.

Ik heb zelf ook gezocht naar integratie naar Demoticz, en als je het op een Pie hebt draaien schijn je het met scripts op te kunnen lossen die op internet te vinden zijn.
Zelf lukt het me nog om het met de Plugwise App op te lossen (Timers, en devices van Plugwise zijn beperkt te automatiseren) maar verwacht geen IFTTT.

Dit zijn mijn ervaringen tot nu toe.

Mvg,

• Fairy
  • Niet online

Fairy

5220wp

@De_Sint Dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik denk inderdaad dat ik er niet omheen kan om uiteindelijk naar de Stretch te migreren. Juist het IFTTT spreekt me aan omdat ik legio dingen kan bedenken om daarmee te gaan doen.

Ik heb op dit moment een historie in Plugwise die teruggaat tot 2011. Heb ik in de stretch straks nog wel een historie waarbij is voorgaande jaren met elkaar kan vergelijken, of kun je dan niet meer zover terug? Oude data importeren hoeft natuurlijk niet per se, want ik heb de source nog als naslag.

Ik heb die vraag ook gesteld aan Plugwise, maar mijn 5 voorgaande mails heb ik ook nooit reactie op mogen ontvangen, dus heel veel vertrouwen heb ik daar niet in. Maarja, misschien omdat ze nu wat kunnen verkopen dat het wel lukt? We zullen zien :)

In mijn huidige plugwise source kan ik namelijk ook naar CSV exporteren. Ik heb gevraagd of ik dat straks nog steeds kan, ben benieuwd.

Fairy wijzigde deze reactie 26-02-2019 11:19 (5%)

• De_Sint

De_Sint

Topicstarter
De Circles houden een historie een half jaar vast. Maar ik weet niet of je zoiezo nog oude gegevens kan behouden. De stick gaat niet langer in je computer, maar in de Stretch die als een soort mini doorgeefluik/computer werkt.

Ik heb wel via de app een historie opbouw, maar betwijfel of microgevens bewaard blijven. Vroeger moest je voor die dienst betalen, maar dat is nu gratis. Inruil is wellicht dat samenvoegen na een bepaalde tijd. Zoiezo is de app erg onhandig als je bijv. vorig jaar 23 september dag registratie zou willen inzien. Bij bijv dag selectie kun je alleen vooruit en achteruit. Het is niet dat je een datum kunt invoeren of kan inzoomen.

Ik heb het nog nooit gedaan, maar het zou kunnen dat je de Circles dan moet wissen en opnieuw aanmelden. Ligt eraan of de registratie op de stick is of op de Strech. Wellicht iemand die het heeft gedaan en meer weet?

Wel raar dat ze niet reageren. Ik heb meestal binnen 24 uur reactie.
Voor langdurige registratie gaat bij mij alles Excel in. Maar het 1 keer in de week overtikken zou ik graag door Demoticz willen laten overnemen.

Ik kan via de app wel een CSV export doen, maar is ook niet echt handig.

Mvg,

Mvg,

De_Sint wijzigde deze reactie 26-02-2019 12:16 (27%)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

5220wp

@De_Sint Dank voor je reactie,

Ik heb tot op heden nog steeds geen reactie. Ik heb gisteren een mail gestuurd.
Heb de gok maar genomen en een Stretch 3.0 besteld, dus morgen kan ik aan de slag.

• De_Sint

De_Sint

Topicstarter
Fairy schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:22:

Heb de gok maar genomen en een Stretch 3.0 besteld, dus morgen kan ik aan de slag.
Laat je ervaringen achter als je er wat ervaring mee hebt.

Mvg,

• Fairy
  • Niet online

Fairy

5220wp

De_Sint schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Laat je ervaringen achter als je er wat ervaring mee hebt.

Mvg,
Zal ik zeker doen!

• akatar
Fairy schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:22:

Het schijnt dat de stretch3 anders werkt qua api dan de stretch2, het zou kunnen dat de stretch 3 dus niet werkt met de bestaande plugins.
Voordeel van werken met de source is dat alle data op jouw pc staat.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

5220wp

De_Sint schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:09:

Wel raar dat ze niet reageren. Ik heb meestal binnen 24 uur reactie.
Ze moeten nog steeds reageren op mijn mails uit 2015 en 2016 :)

PS. Op mijn mail van maandag heb ik ook nog steeds geen reactie ontvangen... En eigenlijk verwacht ik dat ook niet, want zo gaat het al heel lang.

Ik heb de stretch 3 intussen al wel binnengekregen (op mijn werk). Dus vanavond kan ik er mee gaan stoeien.

• akatar
Fairy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:56:
[...]

Ze moeten nog steeds reageren op mijn mails uit 2015 en 2016 :)

PS. Op mijn mail van maandag heb ik ook nog steeds geen reactie ontvangen... En eigenlijk verwacht ik dat ook niet, want zo gaat het al heel lang.

Ik heb de stretch 3 intussen al wel binnengekregen (op mijn werk). Dus vanavond kan ik er mee gaan stoeien.
Laat je, als je wil, weten of deze met de bestaande plugins werkt.

wat betreft de mails, ook de mijne worden genegeerd.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

5220wp

Ik heb de Stretch aangesloten en ben gaan experimenteren, maar wat een onaangename verrassing.

1. De verbinding is log en instabiel. Om de app aan te melden moet je wel 100x op het pijltje drukken voordat de app verder gaat.
2. Statistieken gaan alle kanten op. Je hebt een aantal uren wat gemeten, dit komt bijvoorbeeld op 4kWh. Even later ga je weer kijken en staat er ineens 6kWh over dezelfde periode.
3. Grafieken met gegevens verschijnen, maar verdwijnen zo ook weer spontaan waarbij waardes ineens anders zijn.
4. Solarpanelen op een Circle doen niets anders dan switchen tussen verbruik en opbrengst, elke 10 seconden staat er wat anders (geel-groen-geel-groen) dat terwijl er gewoon zonnestroom binnenkomt.
5. Het apparaat stond vol informatie van iemand anders (postcode, solar parameters etc) en de stretch gaf aan dat hij sinds 24 oktober 2018 in gebruik was, terwijl ik hem pas gisteren heb ontvangen.
6. Via mobiel buiten het netwerk kwam ik er ineens niet meer op. De telefoon van mijn vrouw wel. Uiteindelijk de hele app leeg moeten halen en opnieuw instellen, toen kon ik er weer bij.

Ik heb het bedrijf waar ik hem bestel heb verzocht een retourorder aan te maken en het bedrag terug te storten. Ik ga er van uit dat dit probleemloos wordt afgehandeld. Zo niet dan neem ik aan dat dit ook onder de wet koop op afstand zal vallen, maar ik neem aan dat dat niet nodig is.

De app is mijns inziens enorm onoverzichtelijk, loopt steeds vast en heeft niet half de functionaliteit die de Source software heeft.

1 gelukje, toen ik de stick weer in de Source computer stak, werden alle achterstallige gegevens weer gedownload, dus dit uitstapje heeft me geen statistieken gekost.

Ik blijf voorlopig nog de Source software gebruiken, want dit ding is me geen 100 euro waard, want je gaat er (imo) qua functionaliteit enorm op achteruit.

Fairy wijzigde deze reactie 28-02-2019 21:43 (5%)

• De_Sint

De_Sint

Topicstarter
@Fairy

Jammer dat je ervaring niet is wat je er van had verwacht. Ik kan niet vergelijken met Source omdat ik vanaf dag één de Stretch heb gebruikt.
Ik herken de installatie wel hoor. Ook omdat het bij mij zowel het Zigbee netwerk als de Wifi moest worden ingesteld met mijn mobiel.
Dat gegevens, vooral bij Zonnepanelen zo raar reageren ervaar ik niet. Die van mij is zeer accuraat. Als ik de Plugwise meting vergelijk met SolarEdge app, komt precies het omvormers verlies in per % uit.

Wellicht moeten er een paar dagen als eikpunt draaien tot de data goed klopt, maargoed je hebt hem alweer terug gestuurd.

De app is de light versie, maar voor wat ik er mee wil is hij afdoende, en zoals je eerder al aangaf. De Source stopt vroeg op laat.

Mvg,

• Fairy
  • Niet online

Fairy

5220wp

@De_Sint Ik heb contact gehad met Plugwise en zij hebben toch nog uitgebreid gereageerd. De Source software wordt niet meer actief ontwikkeld, maar zal ook niet stoppen of worden geblokkeerd, dus die kun je gewoon blijven gebruiken in de huidige vorm.

Die Stretch die ik heb gekregen lijkt een maandagmorgen model, maar sowieso dat hij al vol zat met informatie geeft mij geen goed gevoel. Ik heb hem ingepakt en hij gaat zometeen op de post retour. Ik houd het voorlopig op de Source software, want die werkt verder goed, los van de bekende quirks.

Blij dat de source in ieder geval de statistieken heeft hersteld :)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True