Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies thuisnetwerk nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 12:49
Hi!

Ik woon sinds een jaar nu in een nieuwbouw woning en in zoals alle moderne woningen zit de hele boel vol beton en staal en is het WiFi signaal een instabiel drama. Nu alle grote dingen gedaan zijn is het tijd om dit pijnpuntje aan te pakken.

Situatie is als volgt:
  • Eengezinswoning met 3 verdiepingen
  • Iedere verdieping is voorzien van meerdere Cat 6a aansluitingen met een patchpanel in de meterkast
  • WiFi wordt nu geleverd door een Apple Time Capsule in de meterkast met een repeater op de eerste verdieping.
  • De volgende apparatuur zit op het netwerk: 2 TV's via de kabel, NAS in de meterkast, 2 laptops, 2 telefoons, PS4, 1 vaste pc via wifi
We zijn met zijn tweeën thuis en behalve een snelle en stabiele verbinding heb ik verder geen eisen aan het netwerk m.b.t. bijvoorbeeld losse netwerken voor gasten etc. Daar heb ik sowieso niet echt kaas van gegeten O-)

Het idee wat ik heb is om een unmanaged switch op te hangen in de meterkast, met ondersteuning voor PoE, bijvoorbeeld deze: pricewatch: D-Link DGS-1008P en dan op de begane grond en de eerste verdieping een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Op de begane grond komt het AP in de achterkant van de woonkamer te hangen. Daar is onze zithoek en dan dekt hij ook meteen de tuin. Daar wil ik liever niet nog extra kabels naar het AP willen lopen, vandaar de PoE switch. De AP komt in dezelfde ruimte als de vaste pc op de eerste verdieping, zodat hij zich aan de voorkant van het huis bevind.

Volgens mij dek ik zo in ieder geval de begane grond en de eerste verdieping fatsoenlijk en hopelijk de zolder ook enigszins. Die laatste is minder/niet belangrijk aangezien we daar niet echt leven. In het kader van kostenbesparing hoef ik daar niet ook meteen een eigen AP te hebben.

De switch heeft wel voldoende PoE poorten en Budget (68 watt, de AC Lite's gebruiken 6.5 ieder) om eventueel later nog een derde AC Lite aan te kunnen sluiten.

Mijn vraag: zie ik nog iets over het hoofd? Zijn er nog mogelijkheden voor verbetering?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via balfnl op 28-08-2018 14:56)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
balfnl schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:15:
[...]

Op zich een goed idee, alleen gaat het nu om 1 per verdieping en later eventueel meer. Dan moet extra stopcontacten in mijn meterkast gaan maken 8) PoE switch is dan makkelijker en wellicht goedkoper denk ik.

Onze achterpui is voor 75% van glas. Ik red nu vanaf de meterkast (voorkant van het huis) het net de tuin in, dus heb de hoop dat ik het met een AP achter in het huis wel door de hele tuin red. Tuin is vrij klein dus dat scheelt :)
Goedkoper denk ik niet. de POE injector zit namelijk al in de verpakking. Die heb je dus al. En een simpele verleng kabel die je netjes kan ophangen is ook zo gepiept. voor 5 euro ben je klaar :) POE switch is wel wat netter.

ik heb een schuifpui huis is 5,20 breed en schuifpui 4,50. echter schuifpui heeft triple glas, de middelste glasplaat is voorzien van een doorzichtige metaal coating. deze laat wel licht door. maar houd eigenlijk alle WIFI signalen tegen. de muur wat overblijft is zo'n 75cm dik. hout binnen werk, isolatie met vochtwerende laag (aluminium coating) daarna de stenen muur ook deze houd nagenoeg alle WIFI signalen tegen..

Goed tegen warmte verlies. en dus zuinig met verwarming in de winter :) maar slecht voor mijn wifi.. Ik zou daarom wel je WIFI goed doortesten buiten. met alle ramen en deuren gesloten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Alle reacties

• To_Tall
voor 1 AP heb je niet direct een POE switch nodig. je kan ook de POE injector die meegeleverd wordt met je UNIFI-AC-AP in je meterkast plaatsen. dan heb je bij je ap ook gewoon stroom.

Daarnaast met mijn ervaring in mijn huis bouwjaar 2015. dat al plaats ik mijn AP tegen de buitenmuur aan. het signaal niet verder komdat dan +/- 1m de tuin in. de Isolatie van nieuwbouw houden nagenoeg alles naar buiten tegen. UMTS signaal is in mijn huis ook redelijk brak. Ik heb daarom dmv powerline een Unifi-ap-pro in de schuur hangen.

Ook WIFI naar de boven verdiepingen is dramatisch. op elke verdieping heb ik iig een AP nodig om goed bereik te hebben door de hele woning heen.

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 12:49
To_Tall schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:06:
voor 1 AP heb je niet direct een POE switch nodig. je kan ook de POE injector die meegeleverd wordt met je UNIFI-AC-AP in je meterkast plaatsen. dan heb je bij je ap ook gewoon stroom.

Daarnaast met mijn ervaring in mijn huis bouwjaar 2015. dat al plaats ik mijn AP tegen de buitenmuur aan. het signaal niet verder komdat dan +/- 1m de tuin in. de Isolatie van nieuwbouw houden nagenoeg alles naar buiten tegen. UMTS signaal is in mijn huis ook redelijk brak. Ik heb daarom dmv powerline een Unifi-ap-pro in de schuur hangen.

Ook WIFI naar de boven verdiepingen is dramatisch. op elke verdieping heb ik iig een AP nodig om goed bereik te hebben door de hele woning heen.
Op zich een goed idee, alleen gaat het nu om 1 per verdieping en later eventueel meer. Dan moet extra stopcontacten in mijn meterkast gaan maken 8) PoE switch is dan makkelijker en wellicht goedkoper denk ik.

Onze achterpui is voor 75% van glas. Ik red nu vanaf de meterkast (voorkant van het huis) het net de tuin in, dus heb de hoop dat ik het met een AP achter in het huis wel door de hele tuin red. Tuin is vrij klein dus dat scheelt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• To_Tall
balfnl schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:15:
[...]

Goedkoper denk ik niet. de POE injector zit namelijk al in de verpakking. Die heb je dus al. En een simpele verleng kabel die je netjes kan ophangen is ook zo gepiept. voor 5 euro ben je klaar :) POE switch is wel wat netter.

ik heb een schuifpui huis is 5,20 breed en schuifpui 4,50. echter schuifpui heeft triple glas, de middelste glasplaat is voorzien van een doorzichtige metaal coating. deze laat wel licht door. maar houd eigenlijk alle WIFI signalen tegen. de muur wat overblijft is zo'n 75cm dik. hout binnen werk, isolatie met vochtwerende laag (aluminium coating) daarna de stenen muur ook deze houd nagenoeg alle WIFI signalen tegen..

Goed tegen warmte verlies. en dus zuinig met verwarming in de winter :) maar slecht voor mijn wifi.. Ik zou daarom wel je WIFI goed doortesten buiten. met alle ramen en deuren gesloten.