Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

wifi aanlegen groot huis advies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.259 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
beste allemaal,

Ik heb een opdracht gekregen om wifi aan te leggen in een groot huis wat ongeveer 10 a 15 jaar oud is, met betonnen vloeren. Het gaat om 300m2, verdeeld over 3 verdiepingen, waarvan de begane grond 130m2 is, de 2 bovenste verdiepingen ongeveer gelijk zijn. Alleen de buitenmuren zijn dragend, echter zijn de binnenmuren ook van steen/beton.
De bedoeling is dat door het hele huis de bijna maximale internet snelheid te behalen is (200Mb), zonder dode hoeken. Ook zou (snelle stabiele) wifi tot 15 meter buiten het huis aan 1 kant fijn zijn. Zo ver ik weet zijn mijn 2 echte opties een multiroom wifi systeem, of 3 AP's de enige systemen die dit aan kunnen.
Mijn vraag aan jullie is wat de beste optie is, multiroom of AP's, en welke dan. De kabels voor AP's liggen er al dus dat is geen probleem.
Wel vroeg ik me af of een multiroom audio systeem (google cast) goed, snel en stabiel werkt met AP's, bijvoorbeeld als je niet op dezelfde AP hangt als je google cast die je aan wilt zetten, omdat je op een andere verdieping bent. Als dit niet het geval is zijn AP's geen optie.

verder is er een vrij ruim budget aanwezig een richtprijs van 3-500 euro.

Ik hoop dat iemand er wat mee kan, alvast bedankt!

Alle reacties

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat heb je zelf uitgezocht en gevonden, jij hebt immers de opdracht gekregen. Wij gaan niet je huiswerk maken.

39

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14
Kijk eens bij Ubiquiti.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ubiqiti, tenzij er geen geld is. Maar zonder geld krijg je ook geen goed netwerk :p

Geen 'multiroom' (consumentenaftreksel van mesh of coordinated multi-AP), maar gewoon multi-AP gaan, en netwerkkabels van elke AP naar een centrale switch trekken. Alle andere oplossingen zijn gewoon veel duurder en/of een stuk minder goed qua performance.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:36

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 01:00:
beste allemaal,

Ik heb een opdracht gekregen om wifi aan te leggen in een groot huis wat ongeveer 10 a 15 jaar oud is, met betonnen vloeren. Het gaat om 300m2, verdeeld over 3 verdiepingen, waarvan de begane grond 130m2 is, de 2 bovenste verdiepingen ongeveer gelijk zijn. Alleen de buitenmuren zijn dragend, echter zijn de binnenmuren ook van steen/beton.
De bedoeling is dat door het hele huis de bijna maximale internet snelheid te behalen is (200Mb), zonder dode hoeken. Ook zou (snelle stabiele) wifi tot 15 meter buiten het huis aan 1 kant fijn zijn. Zo ver ik weet zijn mijn 2 echte opties een multiroom wifi systeem, of 3 AP's de enige systemen die dit aan kunnen.
Mijn vraag aan jullie is wat de beste optie is, multiroom of AP's, en welke dan. De kabels voor AP's liggen er al dus dat is geen probleem.
Wel vroeg ik me af of een multiroom audio systeem (google cast) goed, snel en stabiel werkt met AP's, bijvoorbeeld als je niet op dezelfde AP hangt als je google cast die je aan wilt zetten, omdat je op een andere verdieping bent. Als dit niet het geval is zijn AP's geen optie.
Dat zou prima moeten werken met een AP als je de DHCP-server gewoon over laat aan de router en dat elk AP gewoon in hetzelfde subnet zit, dan zou je alle apparatuur gewoon moeten kunnen bereiken, ongeacht met welk apparaat je daadwerkelijk bent verbonden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Je bent 19 jaar oud, hebt speciaal voor deze obligate vraag een account aangemaakt en vind 300 tot 500 euro (wat je normaliter met een paar uurtjes werken al verdient) een vrij ruim budget?

Sorry - ga naar de Donald Duck, of naar Tweakers.net - als je inderdaad technologie niet op de proef neemt.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31
Oké,

Ondanks dat ik het met anderen volledig eens ben over dat je je huiswerk moet maken, ga ik je wel een schop in de goede richting geven...

3x een Ac-lite + switch die dit ondersteunt en en controllertje (allemaal voor binnen) dan nog een los accespoint voor buiten... Zoek maar iets leuks uit (hint.. Ac-mesh)

Nu even het serieuze praatje: ik snap dat je als 19 jarige dit graag als "hobby projectje" erbij wil doen. (zo waren we allemaal tijdens die jaren) Maar wat ga je doen als de boel in de soep loopt? Of je sloopt per ongeluk een eigendom van de mensen waar je de boel installeert?

Mag je bijvoorbeeld ook een switch aan de muur monteren?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
300-500 is niet een vrij ruim budget hiervoor, je wilt iig 1 AP per verdieping, mogelijk meer (een schets van de layout van het huis zou handig zijn om te kijken waar het allemaal past).
Dan is het met 3 AP's (225,-), een switch (100,-) en router (100,-) alleen al 425,-....
Dan nog eventueel een Cloudkey (70,-) en je budget is al op...
Dit alles met de aanname dat je maar 3 AP's nodig hebt om het hele huis (en tuin?) te dekken...

Dus je levert gratis werk en als iets DOA is of na zoveel tijd niet meer perfect werkt, dan mag ik hopen dat je met de opdrachtgever hebt afgesproken dat ze niet bij jou aankloppen voordat je nog eens gratis support mag leveren :+

[ Voor 21% gewijzigd door RGAT op 22-08-2018 02:25 ]

Fixing things to the breaking point...

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 08:31
Ik heb een soortgelijke setup (alhoewel mijn "pandje" een factor 3 groter is..) en de oplossing is hier al genoemd.

USG 3P router
Switch POE
Controller Key
3 lite AP
1 pro (want die kan buiten)

Overigens is het wel lastig om ook door muren heen 200mbit te houden. Alhoewel ik van mening ben dat het ook niet nodig is.. Maar als dat inderdaad een vereiste is, dan zou het aantal AP's nog wel eens flink kunnen toenemen, afhankelijk van de muren en de materialen daarin verwerkt.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:08
Je budget is mijns inziens te laag voor de vraag. Je zal met die 3-AP systemen aardige dekking krijgen vermoed ik, maar geen deadzones en ook buiten nog bereik? Dan vermoed ik dat je er liever 5-6 hebt hangen, wat weer wat overkill is tenzij er geld te veel is.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Plaats eens een tekening van het huis? Hoe de muren lopen en waar de tuin ligt.
Dan ook de meterkast etc. Lijkt me wel makkelijker dan maar klakkeloos wat noemen.
Zoals al gezegd, 300-500 euro is geen ruim budget.
Zelf zou ik iig Ubiquiti aanraden (moet het zelf nog aanschaffen, maar dat is de richting die ik ga kiezen voor bij ons).

Als overal 200Mbit moet zijn, dan zou je vanwege muren wellicht in iedere kamer een AP moeten hangen.
Een muur verminderd iig het signaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 22-08-2018 08:31 ]

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:37

lonkhuijzen

100% ADH

Om toch een tegengeluid te geven;)

Hier een huis van 240m2 gewoon aangesloten met een AmpliFi set (wel van ubiquiti) maar dus wel een multi room mesh set.

Juist omdat ik geen behoefte had om dingen in te stellen.

Alleen op zolder geen maximaal ontvangst maar de set kan je eenvoudig uitbreiden met een extra bedrade unit.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 20:27
Zonder plattegrond wordt het lastig om advies te geven. Daarnaast zijn er nog vele externe oorzaken die mee kunnen spelen, zoals bv het aantal bestaande netwerken in de buurt en zelfs inrichting van het huis.
Wil je echt 200 mbit halen in het hele huis zonder black spots dan zal je een meting moeten doen vooraf.

Maar ga maar uit dat je minimaal 3 binnen AP's en 1 voor buiten nodig hebt en waarschijnlijk voor de gestelde eisen nog wel meer.

Mijn woonhuis is 160m2 vloer oppervlakte over 3 lagen verdeeld. Ik heb al 3 AP's in huis ( op elke vloer 1) en 1 buiten om te bereiken wat jij hier wil. Mijn tussen muren zijn ook van beton.
Er zit echter maximaal 1 muur tussen de AP's en de volgende ruimte. Als er meer muren tussen komen zal de max snelheid zeker dalen.
Zeker als je op 5ghz wilt draaien. Of mag alles op de 2.4ghz band ?

Hou ook rekening met een goede kanaal verdeling.

Mijn installatie is van de reeds eerder geadviseerde Unifi
Je kan de standaard router van de provider overigens prima gebruiken als je hier de Wifi op uit kan zetten.
Je hebt dus nodig een switch met poe, AP's en bekabeling naar de AP's. Wil je met een mesh gaan werken wordt het snel boven je budged als je dit stabiel wilt inrichten.

Heb je wel de mogelijkheid om bekabeling te trekken naar de gewenste plekken in huis ?

iig succes.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-11 08:27
Dat ligt aan de indeling van het huis, maar als alles met vrij dik beton is dan heb je minimaal 2 nodig per verdieping (om alles te dekken), of zelfs meer maar dat ligt aan de indeling van het huis en waar je het gaat plaatsen. (zou plafond wel aanraden)

Als je op elke verdieping stabiel snelheid wilt houden moet je toch echt een kabel trekken naar elk verdieping.

Dat 500 euro budget lijkt me genoeg voor 1 of als je geluk hebt 2 verdiepingen, waarschijnlijk 1 als je echt dat 200mbit wilt halen dan heb je minimaal een 1300 AP nodig.

Anyways, good luck. Het is overigens geen vrij ruim budget. Het is niet alsof je een 50 euro AP kan plaatsen per verdieping.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-11 08:55
beste allemaal,

Wel apart overigens dat de kabels er al liggen voordat je hebt bepaalt waar de access points gaan komen. Een budget van 300 tot 500 euro 'per' access point is heel prima. Vier access points installeren en configureren, centrale switch, firewall, inclusief alles en de komende vijf jaar onderhoud inkopen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd welkom op Tweakers.

Je openingspost voldoet momenteel niet aan de wensen/eisen die we er aan stellen, zie: Het algemeen beleid #quickstart. Het is namelijk verplicht om eerst zelf het e.e.a. uit te zoeken en te proberen.

Ga dus even aan de slag met de tips in dit topic. Mocht je daarna nog specifieke vragen hebben, open dan gerust even een nieuw topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.