Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 18:27
Ik heb een Mordaunt Short Mezzo 9 subwoofer.
Deze had ik een tijdje niet gebruikt en toen ik hem laatste weer aanzette merkte ik dat er een vreemd, te hoog voor een subwoofer, geluid uit komt, naast de het bas geluid, wanneer de muziek speelt.
Het is een subwoofer met 2 woofers, een push-pull systeem ga ik van uit. Verder ook geen bas-reflex poorten.
Toen ik beter ging luisteren hoorde ik dat het alleen van de woofer aan de achterkant kwam.
Ik heb de subwoofer opengemaakt, niets geks te zien, tot zover ik dat kan beoordelen :-)
Als ik bij de bewuste woofer op de rubberen rand druk, dan kan ik het bijgeluid laten verdwijnen of verergeren, ligt er aan waar ik druk, zoals te zien in deze video: (speelt een subwoofer test op YouTube)

https://drive.google.com/...A2mXK00h8hsGHOgm6_KPSlX_U

Het normale sub-geluid is vrijwel niet te horen op de video (althans ik kan het niet horen op mijn brakke laptop speakertjes :-) maar het bij-geluid is prima te horen.

Mijn vermoeden is dat de speaker niet netjes recht door de spoel beweegt.

Normaal hangt hij aan een Marantz NR1501 reciever, aan de subwoofer-pre-out poort.
Deze poort lijkt (vooral als er geen muziek speelt) ook een soort pulserende ruis uit te sturen,
maar zou ook in de kabel opgepikt kunnen worden. Maar is denk ik ook niet relevant voor dit probleem :-)

In het hierboven genoemde filmpje heb ik hem direct aan mijn telefoon gehangen via de line-in.

Heeft iemand hier enig idee wat het probleem kan zijn en of dit zelf te repareren is?

thx alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Klinkt als gesneuvelde driver die aanloopt. Alleen is dan nog de vraag of het samenhangt met een kapotte sub pre out. Waarschijnlijk niet zou ik denken. Eerder een ground loop probleem.

Maar goed, de oplossing voor je sub is de driver vervangen. Dat moet dan wel dezelfde driver zijn.

Push pull systeem is een verwarrende term voor drivers die tegengesteld bewegen. Dat kan alleen als ze ook tegengesteld gemonteerd zijn (dus 1vd 2 met binnenzijde buiten). Dit is waarschijnlijk gewoon een gesloten sub met twee 8inch drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 18:27
ah thx!

Ben er ook bang voor dat de driver kaput is.....Mordaunt Short maar gemaild, kijken wat die zeggen en of ze nog een driver hebben liggen.........

en weer wat geleerd: dacht dat push-pull ook kon door 1 van de drivers in tegen-fase te zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Ja wat denk je dat er gebeurt dan als je in 1 sub 2 drivers hebt zitten waarvan er 1 in tegenfase zit :) ?

Bij push pull zitten ze feitelijk ook niet in tegenfase; ze bewegen beiden tegelijk naar buiten (positieve druk) en naar binnen (negatieve druk). Het is een manier om de oneven harmonische vervorming lager te maken schijnt. Verder is het niet erg relevant.

Ik kan de driver op ebay ook niet direct vinden. Wat je nog kan doen is een ebay seller van MS drivers, een bericht sturen of hij weet waar deze te vinden.