Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viducius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste medetweakers,

Ik ben sinds een jaar full-time aan het werk en woon momenteel nog steeds bij vaders en moeders. Nu wil ik heel graag iets op mezelf gaan zoeken alleen ben ik ten einde raad op het moment.

Ik ben momenteel 20 jaar, verdien €2000,- bruto per maand en ben alleen op zoek. Ik ben op zoek naar een woning in regio Tilburg of regio Breda. Nu heb ik naar huurhuizen gekeken maar deze zijn hier niet te betalen en starten al snel bij de €800,- per maand, wat met alle andere vaste lasten natuurlijk veel te krap gaat zijn voor mijn inkomen. Sociale huur is ook niet te doen omdat sinds kort plannen veranderd zijn en ik dus nergens ingeschreven sta.

Heb dus de suggestie gekregen om te kijken naar koopwoningen omdat de huurprijs zo belachelijk hoog is. Echter kan ik maximaal ongeveer een hypotheek van €105.000 krijgen, in deze prijs range is momenteel weinig aanbod, of veel te klein.

Nu zit ik er niet op te wachten om in een studentenhuis te gaan zitten omdat ik toch fulltime werk en graag een eigen stekkie heb als ik na een dag werken thuis kom |:(

Ik ben een beetje ten einde raad op het momenteel, wat zouden jullie adviseren?
Bedankt alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door Viducius op 21-08-2018 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan het zijn dat ik wat mis? 105K hypotheek bij een vast dienstverband, komt neer op minder dan €1900 bruto per maand inkomen (snelle berekening). Bij 2K netto, zit je op ongeveer een hypotheek in de buurt van de 150K. Dat zou ik nog eens narekenen, of met een andere hypotheekverstrekker gaan praten.

800 huur met een beetje planning, komt op 1100 tot 1200 met alle vaste lasten erbij. Geen idee waar je die overige 800 Euro van je inkomen laat maar misschien wil je dat eens toelichten? Er zijn veel huishoudens die minder per maand "over" hebben.

Er zijn trouwens ook soms mogelijkheden om anti-kraak te wonen en/of een (hogere) startershypotheek te krijgen; had je mogelijk hier al naar geinformeerd bij enkele (gemeentelijke) instanties?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoek werken de huisgenoten, 'idealiter' vrienden (van vrienden).

Volledig klote natuurlijk maar helaas niets aan te doen op korte termijn in deze 'fantastische Woningmarkt'.

Hou het in gedachte als je de volgende keer mag stemmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
MAX3400 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:49:
Kan het zijn dat ik wat mis? 105K hypotheek bij een vast dienstverband, komt neer op minder dan €1900 bruto per maand inkomen (snelle berekening). Bij 2K netto, zit je op ongeveer een hypotheek in de buurt van de 150K. Dat zou ik nog eens narekenen, of met een andere hypotheekverstrekker gaan praten.

800 huur met een beetje planning, komt op 1100 tot 1200 met alle vaste lasten erbij. Geen idee waar je die overige 800 Euro van je inkomen laat maar misschien wil je dat eens toelichten? Er zijn veel huishoudens die minder per maand "over" hebben.

Er zijn trouwens ook soms mogelijkheden om anti-kraak te wonen en/of een (hogere) startershypotheek te krijgen; had je mogelijk hier al naar geinformeerd bij enkele (gemeentelijke) instanties?
Geen idee, misschien wennen omdat ik nu geen woonlasten heb en 2k per maand verdien maar ik vind €800,- per maand over houden best weinig, of heb ik dan echt een verkeerd beeld van de werkelijkheid als starter?

En toch nog eens wat extra onderzoek doen dan naar hypotheken. Startershypotheek heb ik ook nog niet van gehoord om eerlijk te zijn, ook maar eens checken dan. Bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
GoldenSample schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:50:
Zoek werken de huisgenoten, 'idealiter' vrienden (van vrienden).

Volledig klote natuurlijk maar helaas niets aan te doen op korte termijn in deze 'fantastische Woningmarkt'.

Hou het in gedachte als je de volgende keer mag stemmen..
Meeste vrienden zitten nog op school en wonen thuis, nadeel van vroeg beginnen met werken.
En gelukkig hou ik daar al 2 jaar rekening mee met stemmen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Viducius schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

Geen idee, misschien wennen omdat ik nu geen woonlasten heb en 2k per maand verdien maar ik vind €800,- per maand over houden best weinig, of heb ik dan echt een verkeerd beeld van de werkelijkheid als starter?
Dan vraag ik het anders; je hoeft het nog niet eens te posten maar ga eens bij jezelf na waar je elke maand 800 aan moet uitgeven dan als je huur, gsm, internet, gas, water en electra al betaald is. Die zette ik gezamenlijk even op €1200 maar mogelijk kan dit iets verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:17

Wat reken jij allemaal onder de vaste lasten dan? Geld gaat snel hoor
Gas, water, stroom, (gemeentelijke)belastingen, Boodschappen, mobieltje, verzekeringen, auto, kleding, uitgaan etc. Dat is bij mij zeker een stuk meer dan 2-300 euro;)

Volgens de maximale hypotheek calculator van de ABN amro kan je met 2000 bruto + vakantiegeld ongeveer 115.000 lenen.

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Mits je geen studieschuld of andere schulden hebt moet je meer kunnen lenen met je inkomen.

Als je consumptief krediet hebt in welke vorm dan ook zou mijn advies die zo snel mogelijk af te lossen en daarna te kijken voor een nieuwe hypotheek.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
3x3 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:58:
Mits je geen studieschuld of andere schulden hebt moet je meer kunnen lenen met je inkomen.

Als je consumptief krediet hebt in welke vorm dan ook zou mijn advies die zo snel mogelijk af te lossen en daarna te kijken voor een nieuwe hypotheek.
Ik heb momenteel alleen mijn telefoon, verder niks gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

3x3 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:58:

Alsmede rood staan (mogelijkheid tot) op betaalrekeningen en/of creditcards, smartphone op afbetaling en meer van dat gedoe (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
Pindakaas schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:56:
[...]

Wat reken jij allemaal onder de vaste lasten dan? Geld gaat snel hoor
Gas, water, stroom, (gemeentelijke)belastingen, Boodschappen, mobieltje, verzekeringen, auto, kleding, uitgaan etc. Dat is bij mij zeker een stuk meer dan 2-300 euro;)

Volgens de maximale hypotheek calculator van de ABN amro kan je met 2000 bruto + vakantiegeld ongeveer 115.000 lenen.
Ja ik heb inderdaad een paar calculators geprobeerd en daar kreeg ik inderdaad tussen de 100.000 en de 115.000 ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Viducius schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:59:
[...]

Ik heb momenteel alleen mijn telefoon, verder niks gelukkig!
Kan het zijn dat je in de rekentoets hebt gerekend met je netto salaris terwijl ze om je bruto inkomen vragen?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
3x3 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:00:
[...]

Kan het zijn dat je in de rekentoets hebt gerekend met je netto salaris terwijl ze om je bruto inkomen vragen?
Haha nee gelukkig niet, thanks voor de tip desondanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:53
Met 2000 euro netto kun je toch wel een huis huren van 800. Er zijn genoeg mensen die het veel en veel slechter hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door NotSoSteady op 21-08-2018 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
Viducius schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:00:
[...]

Ja ik heb inderdaad een paar calculators geprobeerd en daar kreeg ik inderdaad tussen de 100.000 en de 115.000 ongeveer.
Ik zie nu dat je 2000 netto verdient terwijl ik met bruto gerekend heb. Je zou dus inderdaad een stuk meer moeten kunnen lenen ;)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
Pindakaas schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:01:
[...]

Ik zie nu dat je 2000 netto verdient terwijl ik met bruto gerekend heb. Je zou dus inderdaad een stuk meer moeten kunnen lenen ;)
Oeps foutje van mij... ik verdien 2000 bruto, niet netto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Viducius schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Oeps foutje van mij... ik verdien 2000 bruto, niet netto...
Dan kom je inderdaad net aan aan een ton. Dan hou je dus na €1200 vaste lasten inderdaad minder over.

Terug naar de calculator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
Je zou de Blauwe Kei in Breda een beetje in de gaten kunnen houden. Daar woonde mijn vriendin ook voordat ze bij mij introk. Huur is daar volgens mij zo rond de 500 euro, dat zou al een stuk betaalbaarder zijn voor je.
Volgens Funda staat daar alleen nu even niets beschikbaar.
https://www.funda.nl/huur/breda/blauwe-kei/

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:43
Sociale huur zou inderdaad jouw terrein moeten zijn, maar dat is dus geen realistische optie. Als je vooral je eigen ruimte zoekt, en misschien nog niet per se vastigheid nodig hebt, is anti-kraak dan niet iets om naar te kijken? Dat zou budget-technisch een mooie optie zijn en je hopelijk de ruimte geven om rustig verder te sparen als je goed op een rijtje hebt waar je inkomen (vaste lasten, maar ook voor de leuke dingen des levens) elke maand naar toe gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Trenchdog op 21-08-2018 22:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:50
Viducius schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:39:
Ik ben een beetje ten einde raad op het momenteel, wat zouden jullie adviseren?
Bedankt alvast!
Het advies is afhankelijk van je situatie, wensen en compromissen die je wilt maken.

Je bent nu 20 jaar. Er zijn 3 situaties:
- thuis blijven wonen en sparen totdat je genoeg geld hebt om iets naar wens te kopen
- een huurhuis en accepteren dat het nog lang gaat duren voordat je een huis kan kopen
- iets nu kopen en genoegen nemen met minder

Thuis blijven wonen
Een ideale manier om geld te sparen zodat je later je droomhuis kunt kopen. Als je nu 1400 netto verdient dan zou je toch wel 1000 euro (ligt wel aan wat je uitgeeft aan zorgverzekering, stappen, wel of geen kostgeld) kunnen sparen. Dat is 12.000 per jaar. Over een jaar of 3 heb je dan al bijna 40.000 waarmee je al iets duurders kan kopen, mits de prijzen niet blijven stijgen

Een huurhuis
Kost geld. Particulier is onwijs duur, voor sociale huurwoning kom je niet in aanmerking. Dat betekent dus eventueel bij iemand 'samen wonen' om kosten te delen in de huur. Dan heb je dus nog niet je eigen stekje, maar het kan wel een relatief goedkope manier zijn. Denk ook aan bijvoorbeeld anti-kraak woningen. Het is alleen niet 'van jou' en je hebt 'geen zekerheid'

Iets kopen
Je zal maximaal een flatje kunnen kopen. Dat betekent hypotheeklasten en VVE kosten. Al met al kost het aardig wat geld, maar je zei al dat je niet te klein wilt wonen. Toch is dit de snelste manier om op jezelf te gaan. De bank gaat jou nooit meer lenen dan je kan betalen. Met een hypotheek van 110k vallen je (netto) maandlasten voor de hypotheek mee. Bijvoorbeeld: 500 hypotheek, 100 VVE, 100 zorgverzekering, 30 euro aansprakelijkheidsverzekering en inboedelverzekering, 200 eten, 100 kleding schoenen, 40 ziggo, 30 gemeente belasting, geen idee of je een auto (nodig) hebt?, etc. Gewoon even een lijstje voor jezelf maken. Als de bank je 100k wil lenen dan betekent het dat je met een normaal leven het allemaal zou moeten kunnen betalen!

Geen idee waar je voorkeur naar uit gaat, hoeveel spaargeld je op het moment hebt en of het niet mogelijk is dat je ouders kunnen helpen middels een (belastingvrije) schenking?

[ Voor 12% gewijzigd door President op 21-08-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
President schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:12:
[...]

Het advies is afhankelijk van je situatie, wensen en compromissen die je wilt maken.

Je bent nu 20 jaar. Er zijn 3 situaties:
- thuis blijven wonen en sparen totdat je genoeg geld hebt om iets naar wens te kopen
- een huurhuis en accepteren dat het nog lang gaat duren voordat je een huis kan kopen
- iets nu kopen en genoegen nemen met minder

Thuis blijven wonen
Een ideale manier om geld te sparen zodat je later je droomhuis kunt kopen. Als je nu 1400 netto verdient dan zou je toch wel 1000 euro (ligt wel aan wat je uitgeeft aan zorgverzekering, stappen, wel of geen kostgeld) kunnen sparen. Dat is 12.000 per jaar. Over een jaar of 3 heb je dan al bijna 40.000 waarmee je al iets duurders kan kopen, mits de prijzen niet blijven stijgen

Een huurhuis
Kost geld. Particulier is onwijs duur, voor sociale huurwoning kom je niet in aanmerking. Dat betekent dus eventueel bij iemand 'samen wonen' om kosten te delen in de huur. Dan heb je dus nog niet je eigen stekje, maar het kan wel een relatief goedkope manier zijn. Denk ook aan bijvoorbeeld anti-kraak woningen. Het is alleen niet 'van jou' en je hebt 'geen zekerheid'

Iets kopen
Je zal maximaal een flatje kunnen kopen. Dat betekent hypotheeklasten en VVE kosten. Al met al kost het aardig wat geld, maar je zei al dat je niet te klein wilt wonen. Toch is dit de snelste manier om op jezelf te gaan. De bank gaat jou nooit meer lenen dan je kan betalen. Met een hypotheek van 110k vallen je (netto) maandlasten voor de hypotheek mee. Bijvoorbeeld: 500 hypotheek, 100 VVE, 100 zorgverzekering, 30 euro aansprakelijkheidsverzekering en inboedelverzekering, 200 eten, 100 kleding schoenen, 40 ziggo, 30 gemeente belasting, geen idee of je een auto (nodig) hebt?, etc. Gewoon even een lijstje voor jezelf maken. Als de bank je 100k wil lenen dan betekent het dat je met een normaal leven het allemaal zou moeten kunnen betalen!

Geen idee waar je voorkeur naar uit gaat, hoeveel spaargeld je op het moment hebt en of het niet mogelijk is dat je ouders kunnen helpen middels een (belastingvrije) schenking?
Thuiswonen is niet echt een optie, ik rij momenteel 240km (heen/terug)..
Appartement kopen was ook mijn bedoeling als ik ging kopen, dus dat is geen probleem. Het gaat me er meer om dat ik een fatsoenlijke woonkamer en slaapkamer kan hebben, en dat ik ook ergens een bureau kwijt kan.

Bedankt voor al jullie advies, ik weet in ieder geval weer iets meer en hoop toch nog een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
TheFes schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:08:
Je zou de Blauwe Kei in Breda een beetje in de gaten kunnen houden. Daar woonde mijn vriendin ook voordat ze bij mij introk. Huur is daar volgens mij zo rond de 500 euro, dat zou al een stuk betaalbaarder zijn voor je.
Volgens Funda staat daar alleen nu even niets beschikbaar.
https://www.funda.nl/huur/breda/blauwe-kei/
Bedankt voor de tip, ga ik zeker in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:43
Een open deur, maar laat vooral ook ini je werkomgeving vallen dat je iets zoekt. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt etc, je hebt maar een goede tip/referentie nodig!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als 20-jarige heb je nog niet eens recht op huurtoeslag of op het minimum-loon voor volwassenen. Dan al een volledige woning willen vind ik wel ambitieus...

Waarom niet idd een aantal jaar (goedkoop) bij je ouders blijven en sparen? Je gaat straks toch 10k nodig hebben om een woning te kunnen kopen, meer vergroot alleen maar je mogelijkheden.

Overigens, bega niet de fout om nu, nu je nog vrijwel 0 kosten hebt, 80% van je inkomen uit te geven. Dit is het moment om 80% van je inkomen te sparen en 20% uit te geven...

Als je nu niet die 80% kunt sparen, kun je straks al helemaal niet de kosten van een zelfstandige woning bekostigen.

Reken op € 200 eten en drinken, en € 100 aan "extra'tjes" in een maand, dat is (als je op jezelf woont, je speelgeld. De rest van je inkomen zul je vermoedelijk kwijt zijn aan vaste lasten en nuttige dingen. Nog afgezien van 'n eventuele auto...

Wat betreft die 240 km (120 km enkele reis, heb ik ook wel een aantal maanden gedaan toen ik al 'n koopwoning had): het lijkt me dat je in jouw salaris-range prima iets moet kunnen vinden dat veel dichter bij is.

Tevens is het helemaal niet raar om op jouw leeftijd thuis te wonen, of op kamers / anti-kraak. Zeker in jouw situatie is anti-kraak ideaal omdat je altijd 'n basis hebt om op terug te vallen (ouders) en nergens aan vast zit.

En schrijf je NU in bij minstens 3 sociale huur-instellingen... Dan heb je wellicht over 'n jaar of 4-8 een woning...

Ook heb ik wel ok verhalen gehoord over Marktplaats, al is dat echt heel shady en 't afvoerputje, je kan het treffen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 20:46

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Wachten tot de huizenpijzen weer gaan dalen, want nu de huizenprijzen met 6-10% per jaar stijgen kun je daar niet tegenaan sparen met 1000 per maand.

In de tussentijd toch sparen en eventueel huren.
Kijk ook eens naar antikraak, lekker goedkoop huren en met je kamer thuis als backup hoeft het geen groot probleem te zijn als je er over een half jaar weer uit moet.
Of kopen met een "slimmerkopen" constructie met tot 30% korting. Let wel op de kleine lettertjes (verschilt per aanbieder).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salandur
  • Laatst online: 14:27

Salandur

Software Engineer

Het zal inderdaad lastig zijn iets te vinden dat past bij jouw salaris op dit moment. De woningmarkt is niet echt makkelijk momenteel. Als je echt iets wilt kopen, zul je klein moeten beginnen, dus denk aan een 2kamer appartementje.

Om jezelf beter voor te bereiden op toekomstige lasten zal je nu al op je geld moeten gaan letten en leven alsof je al op jezelf woont. Een goede manier om dat te doen is zodra je salaris betaald is, een redelijk bedrag dat overeen zal komen met wat je verwacht aan vaste lasten te hebben, minus de eventuele bedrage die je aan je ouders betaald, direct opzij te zetten op een spaarrekening. Als je dit doet en hier een tijdje mee bezig bent dan zal het later makkelijker zijn om je vaste lasten te betalen en met minder geld ook leuke dingen te kunnen doen.
En mocht je in 2 a 3 jaar tijd een woning kunnen kopen, heb je al gelijk een mooi bedrag opzij gezet dat je kan gebruiken voor een aanbetaling, het aanschaffen van meubels en de inrichting.

Als je nu al begint met het verstandig met je geld om te gaan, dus niet alles uit te geven, zal je dit later in je leven erg veel helpen. Hoeveel mensen denken na over hun financiële situatie als er wijzigingen plaats vinden, zoals samenwonen, trouwen, kinderen krijgen, onverwachts overlijden of een scheiding?

Ik heb een tijd geleden The Wealthy Barber gelezen en daarin staan een aantal goede tips over hoe met je geld om te gaan, te sparen voor later (pensioen), en andere zaken die hiermee verband houden.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:22
Naast wat er al geschreven is door anderen...
Je bent nu een jaar fulltime aan het werk.
Heb je een vast dienst verband of een tijdelijk contract?
Verwacht je lang bij deze werkgever te werken?

Wellicht ook iets om over na te denken, buiten de huidige lastige woningmarkt:
Wil je überhaupt in die regio wonen / verhuizen naar een andere regio voor je werk?
Dat moet je ook net liggen om in een andere regio te gaan wonen, ik weet dat er genoeg zijn die het doen, ook bijvoorbeeld voor studies.
Is er ook voldoende werkgelegenheid in de regio van andere bedrijven (in je profiel zie ik software developer)?

[ Voor 12% gewijzigd door Myliobatis op 21-08-2018 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Laatst online: 26-01 12:22
Er zijn groepen op Facebook waarin mensen op zoek zijn naar (werkende) huisgenootjes. Delen is niet optimaal maar wel de beste oplossing als thuiswonen geen optie is. Als je mazzel hebt kan het nog leuke huisgenootjes zijn en maak je zo nieuwe vrienden. Regio Tilburg/Breda moet betaalbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door FrostNixon op 21-08-2018 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zie hier de trieste situatie van wonen in Nederland, waar in feite geen enkele serieuze optie voor betaalbaar wonen meer over is, zeker voor starters niet.

Ik zou heel goed nadenken over je volgende stap. Welke woonvorm je nu ook kiest, met je huidige salaris zal een enorm deel van je salaris opgaan aan vaste lasten, waardoor er weinig ruimte over is om te sparen. Als je niet kunt sparen, kun je je eerste woonvorm niet verbeteren en zit je jarenlang klem. En die eerste woonvorm zal niet veel soeps zijn, gezien je leeftijd en salaris.

Of je dit wel of niet moet doen hangt af van details waar je weinig van prijsgegeven hebt. Kunnen je ouders helpen? Hoe gaat het met je baan, verwacht je een stevige loonontwikkeling? Heb je een vriend(in) wat eventueel een 2e salaris kan zijn of worden? Je zegt dat je veel rijd? Is de auto van jou? Met die afstanden mag je rekenen op 500 euro per maand (inc brandstof en afschrijving).

Ik weet niet of thuiswonen geen optie is vanwege afstand of vanwege familie problemen? Als er geen familie problemen zijn, zou ik nog een jaartje of 5 werken en maximaal sparen. 240km stelt niets voor als je gratis woont en bij het eten kunt aanschuiven. Met die 240km verdien je naar schatting 1500 euro per maand, vergeleken met op jezelf wonen. Ik snap overigens je gevoel over een eigen stek heel goed, op een gegeven moment kriebelt het.

Vreemd maar nog beter advies is om een partner te vinden. Uiteraard uit liefde, maar we zijn berekend genoeg om ook te beseffen dat er een wereld voor je open gaat met een 2e salaris. Waar je nu niets kunt, kan dan ineens vrijwel alles. Je kunt niet sparen tegen een 2e salaris, en je kunt je loon niet ontwikkelen tegen een 2e salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:49

Foamy

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 01:18:
Zie hier de trieste situatie van wonen in Nederland, waar in feite geen enkele serieuze optie voor betaalbaar wonen meer over is, zeker voor starters niet.
Is er geen serieuze optie, of leggen starters de lat voor wat zij willen hebben niet gewoon veel te hoog? Ik ben met mijn met vrouw (toen vriendin, inmiddels getrouwd) begonnen in sociale huur. Na pak m beet een jaar of 6 doorverhuisd naar onze huidige 2 onder 1 kap nieuwbouwwoning, die ongeveer 6 keer zo groot is... Het kan prima, maar je moet gewoon niet als eerste woning al je droomvilla verwachten met alle faciliteiten binnen handbereik.

blub

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Foamy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 01:31:
[...]

Is er geen serieuze optie, of leggen starters de lat voor wat zij willen hebben niet gewoon veel te hoog? Ik ben met mijn met vrouw (toen vriendin, inmiddels getrouwd) begonnen in sociale huur. Na pak m beet een jaar of 6 doorverhuisd naar onze huidige 2 onder 1 kap nieuwbouwwoning, die ongeveer 6 keer zo groot is... Het kan prima, maar je moet gewoon niet als eerste woning al je droomvilla verwachten met alle faciliteiten binnen handbereik.
Je uitgangspunt hierbij is dat je eigen geschiedenis en de situatie destijds oneindig waar is, ook voor de jeugd nu. Daarmee negeer je volledig de slechte ontwikkelingen op de woningmarkt.

Er is een schrijnend tekort aan leefbare en betaalbare huurwoningen, en de huren zijn schrikbarend gestegen. De salarisen niet, en de vaste lasten wel. Koophuizen kosten inmiddels gemiddeld 270.000 euro. Nee, iemand van 20 mag niet verwachten meteen zo'n huis te hebben, maar met een "normaal" salaris 1 ton kunnen lenen staat in geen verhouding, want de leencapaciteit is ondertussen dus ook sterk gereduceerd. Verder is er 10 jaar chronisch te weinig gebouwd, waardoor het aanbod schraal is. Oftewel, bij iedere woonvorm in de rij staan en het maximale betalen om het minimale te krijgen.

Je kunt die ontwikkelingen niet negeren en afdoen als verwende jeugd. De jeugd heeft het gewoon slechter. Laat ik dat onderbouwen met een eigen geschiedenis. Ik kwam in 2000 schuldenvrij van school (dat kon toen nog), kon een paar jaar later voor 400 euro in een zeer ruim huur appartement, en kon zelfs van mijn startsalaris 800 euro per maand sparen, en leefde echt niet super zuinig. Ik verdiende bij met vakkenvullen, 13 gulden per uur, mag je best in euros vertalen tegenwoordig.

Paar jaar later en op mijn 30e kopen we ons droomhuis. Vrijstaand, A-lokatie. Uiteraard met de gulle leenregelingen van destijds, en we kunnen de lasten met gemak betalen, zelfs op een salaris.

En dan zijn wij nog pechvogels: een generatie ouder dan ons, laten we stellen 10 jaar ouder, hebben per stel een paar ton aan huizen verdiend.

Het moraal van het verhaal: jeugd die nu precies hetzelfde doet als ik destijds, heeft het slechter. Is duurder uit, heeft minder kansen, minder geld over. Tijden en omstandigheden veranderen in den extreme tegenwoordig dus wat voor jou toen geldde, is niet waar voor de jeugd. En de huidige langdurige trend is dat hoe jonger je bent, hoe harder je genaaid bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:06
In Tilburg kun je jezelf inschrijven bij https://www.woninginzicht.nl. Je betaalt een klein bedrag aan inschrijfgeld en jaarlijks een klein bedrag om ingeschreven te blijven staan. Als je voor een huurwoning in aanmerking wilt komen kan dit op 3 manieren:
  • Aan de hand van de inschrijfduur (gemiddeld vaak wel 7/8 jaar wil je een beetje keus hebben, dus niet echt aan de orde nu)
  • Op basis van loting: stel er reageren 212 mensen op een woning, komt er (ik meen) een top 10 uit. De nummer 1 mag eerst kijken en beslissen, bij weigering nummer 2, enz.
  • Op basis van als eerste reageren: zodra de woning online komt en je meteen klikt op "ik wil huren'' o.i.d. en je staat eerste, heb je dus eerste keus
Toen ik voor het eerst ging huren samen met mijn vriendin in Tilburg hebben we onszelf ingeschreven voor loting modellen (maximaal 3 p.w. geloof ik) en hebben we het geprobeerd via "direct te huur". Erg spannend ook, we zaten elke avond om 19:00u op het moment dat de woningen online kwamen klaar om te klikken ;) Uiteindelijk hebben we op die manier ook een prachtig nieuwbouw appartement kunnen betrekken destijds!

Er komen in ieder geval veel verschillende woningen op, zowel huizen als appartementen en ook sociale huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:57

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je 20 bent, heb je waarschijnlijk geen idee waar je de komende 10 jaar gaat wonen, dat is afhankelijk van je werk, je eventuele partner, of je ergens wel of niet kan aarden etcetera. Eigenlijk zou je je niet moeten vastleggen aan iets van een koophuis, denk ik.

Particuliere huur en sociale huur zijn blijkbaar geen optie, maar er zijn in grote steden zat serieuze kamers te huur, volgens mij. Een soort studentenhuis, maar dan met werkenden. Ik denk dat dat in Tilburg ook wel kan. Misschien zijn er wel oude mensen die ergens een kamer verhuren? Antikraak kwam ook voorbij...

Dit is de tijd om te sparen, zodat je, als je straks wat meer verdient en misschien samen met iemand een huis wil kopen, ook gelijk goed kan kopen. Vastigheid is op jouw leeftijd geen pro, maar een con, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

remzor schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 02:23:
In Tilburg kun je jezelf inschrijven bij https://www.woninginzicht.nl. Je betaalt een klein bedrag aan inschrijfgeld en jaarlijks een klein bedrag om ingeschreven te blijven staan. Als je voor een huurwoning in aanmerking wilt komen kan dit op 3 manieren:
  • Aan de hand van de inschrijfduur (gemiddeld vaak wel 7/8 jaar wil je een beetje keus hebben, dus niet echt aan de orde nu)
  • Op basis van loting: stel er reageren 212 mensen op een woning, komt er (ik meen) een top 10 uit. De nummer 1 mag eerst kijken en beslissen, bij weigering nummer 2, enz.
  • Op basis van als eerste reageren: zodra de woning online komt en je meteen klikt op "ik wil huren'' o.i.d. en je staat eerste, heb je dus eerste keus
Toen ik voor het eerst ging huren samen met mijn vriendin in Tilburg hebben we onszelf ingeschreven voor loting modellen (maximaal 3 p.w. geloof ik) en hebben we het geprobeerd via "direct te huur". Erg spannend ook, we zaten elke avond om 19:00u op het moment dat de woningen online kwamen klaar om te klikken ;) Uiteindelijk hebben we op die manier ook een prachtig nieuwbouw appartement kunnen betrekken destijds!

Er komen in ieder geval veel verschillende woningen op, zowel huizen als appartementen en ook sociale huur.
Goh, wat zou het fijn zijn als er hier een relatie bestond tussen inspanning en kans op een woning. Hier (Leiden) bestaat enkel de vorm ‘inschrijfduur’, dus tenzij alle 600 andere woningzoekenden aan het slapen zijn, sta je, na 3 jaar wachten, nog steeds bij iedere woning 50e van de 100 reageerders.

Wachttijd: minimaal 6 jaar, maar gemiddeld eerder 8 of 10...

Tip aan iedereen: vertel alle 18-jarigen dat ze zich bij minimaal 3 regio’s moeten inschrijven willen ze ooit kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:28
Herkenbaar! Been there done that. Ik ben begonnen in een sociale huurwoning toen ik nog studeerde. Na afstuderen ben ik ook gaan oriënteren voor een koopwoning ook met een salaris van 2000,-
Kom je inderdaad niet ver mee, hoewel toentertijd kon je nog 106% lenen, 2 jaar later viel het wel in budget.

Voor koop kijken naar de regio Breda/Tilburg daar is de woningmarkt is best prijzig, dan zou je meer richting het westen moeten kijken (Roosendaal/Bergen op Zoom), hier is de woningmarkt nog een beetje 'rustig', je moet maar toevallig tegen een in goede staat zijnde bouwval aanlopen :+ verwacht dus maar dat een koopwoning er helaas nog niet in zit.

Huren is op dit moment je beste optie. Zoals @remzor zegt, schrijf je in bij een woningcorporatie ([quel https://www.alwel.nl/uote] voor Breda) maar ik gok dat je niet ver komt met alleen maar gokken op loting-woningen, in de momenten dat ik reageerde op woningen (tijdsbestek van 1 jaar) heb ik nooit een loting toegewezen gekregen. Daarbij zeggende dat een vriendin die nu bezig is met zoeken (3 maanden zoiets) onlangs 4de was bij een lotingwoning, moet je geluk mee hebben.
Daarnaast ook even interessant om bij jezelf na te gaan, weet je hoeveel je maandelijkse vaste lasten gaan worden?

Wil je nu een woning? Anti-kraak it is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht is een starterslening een optie? Klik
Hier had ik destijds ook onderzoek naar gedaan, was uiteindelijk niet nodig bij mij maar was wel een interessante optie.
Regels zijn per gemeente anders, maar waar ik een woning wou kopen begon de terugbetaling pas na 3 jaar, op dat moment heb je als het goed is al 2 keer loonsverhoging gehad, dus kun je de extra lasten beter aan.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hij heeft het over 2000 bruto, niet netto.

Dat is misschien iets van 1250 netto ofzo. Dan moet je echt geen woning van 800 euro per maand gaan betalen...

Ik kocht mijn eerste appartement toen ik ongeveer 2300 euro bruto verdiende. In een achterbuurt van Rotterdam en 60m2. Daar was ik netto iets van 500 euro per maand aan kwijt (netto hypotheek en VVE) en dat vond ik destijds duur genoeg.

Kortom, als TS graag op zichzelf wil wonen wordt het toch een klein flatje / studio.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:07
Heb toen ik op mij zelf ging wonen ook in een soort studentenhuis gewoond. Echter werkte meer dan de helft. Kan best gezellig zijn, samen koken, op stap etc. Maar toch ook de lagere lasten.

Wie weet kom je over tijdje een vriendin tegen en willen jullie over 2-3 jaar gaan samen wonen. Dan is het best lastig als je een appartement hebt gekocht dat dan weer veel te klein zou zijn.

Tips:
- vraag collega’s of men wat weet
- spaar zo veel als het kan. Als je al tijdje werkt en verder geen uitgaven hebt dan moet er ook op de bank een aardige pot spaargeld ontstaan. (Die zal je nodig hebben als je wilt kopen). Vergeet naast het kopen van een huis ook niet de inrichting. Bank/kast etc. Maar ook pannen, borden, bestek. Je zal het nodig hebben.

Andere optie:
- dichterbij huis een baan zoeken. Bespaart je de nodige kosten aan je auto. (Ondanks km-vergoeding, afschrijving en onderhoud betaal je toch)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:28
Paragon93 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:28:
Wellicht is een starterslening een optie? Klik
Hier had ik destijds ook onderzoek naar gedaan, was uiteindelijk niet nodig bij mij maar was wel een interessante optie.
Regels zijn per gemeente anders, maar waar ik een woning wou kopen begon de terugbetaling pas na 3 jaar, op dat moment heb je als het goed is al 2 keer loonsverhoging gehad, dus kun je de extra lasten beter aan.
Naja dan komt hij op 130 uit, nog niet veel maar je hebt inderdaad meer mogelijkheden.

Alleen:
De verkoper betaalt 1% van de verkoopprijs aan kosten van de starterslening. Koper en verkoper ondertekenen hiervoor de
Wat is dat voor een regel? Verkoper moet wel desperate zijn om hiermee in te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Beste medetweakers,

Ik ben momenteel 20 jaar, verdien €2000,- bruto per maand en ben alleen op zoek. Ik ben op zoek naar een woning in regio Tilburg of regio Breda. Nu heb ik naar huurhuizen gekeken maar deze zijn hier niet te betalen en starten al snel bij de €800,- per maand, wat met alle andere vaste lasten natuurlijk veel te krap gaat zijn voor mijn inkomen. Sociale huur is ook niet te doen omdat sinds kort plannen veranderd zijn en ik dus nergens ingeschreven sta.
Aangezien je in deze regio op zoek bent, neem ik aan dat je ergens tussen Breda / Tilburg werkt ?
Is het eventueel dan een optie om bijvoorbeeld in Zeeland iets te zoeken ? Dan zit je ongeveer een uurtje in de auto 's ochtends naar je werk.

De huizenprijzen liggen in Zeeland nog niet zo hoog als in de rest van Nederland. Ook de regio Zuidwest Brabant ligt wat dat betreft nog aan de gunstige kant (al stijgen de prijzen daar ook wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 13:12
Ardana schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:12:
[...]

Goh, wat zou het fijn zijn als er hier een relatie bestond tussen inspanning en kans op een woning. Hier (Leiden) bestaat enkel de vorm ‘inschrijfduur’, dus tenzij alle 600 andere woningzoekenden aan het slapen zijn, sta je, na 3 jaar wachten, nog steeds bij iedere woning 50e van de 100 reageerders.

Tip aan iedereen: vertel alle 18-jarigen dat ze zich bij minimaal 3 regio’s moeten inschrijven willen ze ooit kans maken.
Yep, been there. dik 10jaar op een wachtlijst gestaan, en bij 3 appartementen uitgenodigd om te kijken waarbij ik 10e op de lijst stond. Was geen prio, dus masa's mensen die net waren ingeschreven die dringen vooraan in de rij.
Maar particulier gehuurd toendertijd, je kan simpelweg niet anders.

Dat is nu alweer dik 10jaar geleden, dus neem aan dat het alleen maar erger is geworden.

Voor TS is kopen niet echt een optie vrees ik, teminste niet in een hippe stad. inschrijven en kijken wat er op je pad komt. Of inderdaad kijken/zoeken of er wellicht een particuliere te huur staat voor redelijk.
Je blijft er niet 10 jaar wonen, dus 60m2 is zat.

[ Voor 11% gewijzigd door Sniffels op 22-08-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lethalis schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:31:
[...]

Hij heeft het over 2000 bruto, niet netto.
Als je de post-tijden en edits ziet van topicstarter, is de aanname begonnen met 2000 netto continu. Toen dat door topicstarter gecorrigeerd werd naar bruto, ben ik ook gestopt met posten. :)

Zie MAX3400 in "Eerste woning, advies gezocht.."

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 22-08-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 13:12
MAX3400 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:17:
[...]

Als je de post-tijden en edits ziet van topicstarter, is de aanname begonnen met 2000 netto continu. Toen dat door topicstarter gecorrigeerd werd naar bruto, ben ik ook gestopt met posten. :)

Zie MAX3400 in "Eerste woning, advies gezocht.."
Toch prima als starter niv.3 bij Peak-IT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik zou als TS zijnde eerst gewoon eens een jaar full time werken, je weet dan:
1: blijf ik hier vast werken
2: wil ik hier blijven werken

Daarnaast moet je je dus inschrijven bij meerdere van die "ik zoek een woning" websites/services.

Ik ben na 3 jaar ingeschreven te staan wel in een mazzeltje gevallen in een twee slaapkamer appartement met alles erop en eraan in Zutphen (totaal andere regio maar ik denk dat je gewoon mazzel moet hebben).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 12:28

Theo

moederbord

één tip: Sparen sparen sparen! Je hebt netto ongeveer 1500 euro per maand, plus een reiskosten of kmvergoeding. Zorg dat je met deze vergoeding je woon-werk kunt betalen (kleine auto op diesel of LPG)

Van die 1500 euro kun je als je thuiswoont zomaar 1k per maand sparen voor een eerste woning, wellicht wel meer. Zorg dat je maximaal spaart; je kan dan best 12-13k per jaar sparen. In drie jaar tijd is 40K haalbaar.

Waarom zoveel sparen?
Je hebt 18K keihard nodig aan spaargeld als je een woning koopt. Met minder ga je het niet redden (zie hieronder)

Over drie jaar is je salaris hoger waardoor je een hogere hypotheek kunt krijgen. Als deze 2k je startsalaris nu is (voor een 20 jarige) dan is over 3 jaar 2500 euro per maand best reeel. Dan kun je al ongeveer 150K lenen.

Alles wat je dan meer hebt aan spaargeld dan 18K kun je gebruiken om een grotere woning te kopen en beter in te richten. Heb je 40K aan spaargeld kun je dus kijken naar een woning die geen 150K kost maar kun je kijken naar woningen van 172K.

Waarom heb je 18K nodig?

Koop je een huis dan is eigen geld noodzakelijk, en veel ook. Een woning die een prijs heeft van 150K kost je ongeveer 159K (notaris:1K5, hypotheekadviseur: 2K, overdrachtbelasting: 3K, NHG, 1k5, bouwkeuring en taxatie 0k5), en die 9K moet je uit eigen zak betalen.

En dan heb je een leeg huis waar je een nieuwe laminaatvloer in wil leggen; waar de muren opnieuw in de verf moeten en waar je wellicht ook wat kleine dingen wil fixxen. Voor een appartement ben je dan al snel 2k kwijt. En dan doe ik de aanname dat je zelf alles kunt vervoeren en geen busje hoeft te huren....

En dan wil je ook nog meubels, een lamp, bestekbak en handdoeken. Meubels en verlichting kun je bij de kringloop halen, maar je bestek, pannen, magnetron en handdoeken heb je toch liever nieuw. Al met al ben je zomaar 2K kwijt. Wil je een nieuwe bank? Dan heb je meer geld nodig.

Totaal zit je dan al op 13K aan echt noodzakelijke kosten.

Je wil eigenlijk altijd een buffer hebben van 5K. Hier kom je niet zomaar aan en gebruik je als noodbuffer. Dan is al 18K nodig als spaargeld om een woning te kopen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Theo op 22-08-2018 09:44 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:53

LankHoar

Langharig tuig

Helemaal eens met @Ardana en @Theo en anderen in dit topic; gebruik die situatie van thuis wonen en spaar alsof je leven er van af hangt! :)

Nog een toevoeging die ik niet voorbij heb zien komen: zorg voordat je gaat huren of kopen dat je een buffer hebt opgebouwd van 3-6 maanden leefgeld. Het laatste wat je wilt is een maximale (raad ik sowieso af, houd het op 25-30% van je netto inkomen) hypotheek afsluiten en dan 1 of 2 maanden later ontslagen worden/langere tijd ziek zijn of iets anders naars. Dan word die droomwoning ineens een nachtmerrie.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

LankHoar schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:16:
Helemaal eens met @Ardana en @Theo en anderen in dit topic; gebruik die situatie van thuis wonen en spaar alsof je leven er van af hangt! :)

Nog een toevoeging die ik niet voorbij heb zien komen: zorg voordat je gaat huren of kopen dat je een buffer hebt opgebouwd van 3-6 maanden leefgeld. Het laatste wat je wilt is een maximale (raad ik sowieso af, houd het op 25-30% van je netto inkomen) hypotheek afsluiten en dan 1 of 2 maanden later ontslagen worden/langere tijd ziek zijn of iets anders naars. Dan word die droomwoning ineens een nachtmerrie.
Bij veel hypotheken ligt de nettomaandlasten ook op 25-30% van de max hypotheek.

3300 euro bruto per maand is ongeveer 2500 euro netto. Je kan een hypotheek krijgen van 200K wat je netto 700 euro kost (800 euro bruto)

Die 700 euro netto kosten is 28% van je netto maandsalaris van 2500 euro. En dit is je maximale hypotheek.

De tijd dat je een hypotheek af kon sluiten warbij je maandlasten veel meer dan 30% van je netto maandinkomen kon zijn ligt al weer redelijk ver achter ons.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

2000 bruto is 1700 netto volgens de bruto netto rekentools.

Aangezien TS dus nog thuis woont en blijkbaar geen kostgeld hoeft te betalen blijven ziektekosten en telefoon en wat kleedgeld over. Ziektekosten krijgt hij nog wat toeslag voor.

Maar het plaatje is wat onduidelijk want hoe worden die 240 km woon werk gedaan? Lease auto/eigen vervoer of OV. Want dat kan ook een aardige post zijn.

Maar minimaal 1250 moet wel gespaard kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
Hmm lastig, werk dus momenteel in Eindhoven en woon randje Zeeland (net geen west-brabant). Ik zou het liefst zelf ook gewoon willen blijven sparen alleen zie ik het totaal niet zitten om jaren lang nog 240km per dag te rijden. Enige optie zou dan dus zijn om een nieuwe baan te zoeken, echter zit ik hier pas 3 maanden.. (met garantie op vast contract dus dat is geen probleem, ik val in de smaak blijkbaar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
Barrycade schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:35:
2000 bruto is 1700 netto volgens de bruto netto rekentools.

Aangezien TS dus nog thuis woont en blijkbaar geen kostgeld hoeft te betalen blijven ziektekosten en telefoon en wat kleedgeld over. Ziektekosten krijgt hij nog wat toeslag voor.

Maar het plaatje is wat onduidelijk want hoe worden die 240 km woon werk gedaan? Lease auto/eigen vervoer of OV. Want dat kan ook een aardige post zijn.

Maar minimaal 1250 moet wel gespaard kunnen worden.
240km rij ik iedere dag met eigen auto, een zuinige diesel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:46
Mijn tip: op klikvoorwonen.nl elke dag reageren op de alle lotingwoningen die beschikbaar komen. Op die manier kreeg ik binnen 2 maanden een huis toegewezen in Roosendaal. Helaas bleek m'n inkomen achteraf te hoog (vakantie geld -_-) en woon ik nu 2x zo duur in een studio in Breda. Zit zelf op 3000 euro bruto.

[ Voor 5% gewijzigd door Anatidae op 22-08-2018 10:50 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Welcome 2 the real world.

Antikraak of thuisblijven wonen en dan sparen.
Je kan eventueel kijken in Oosterhout of Waalwijk.

Bedenk wel goed of je er wilt blijven wonen als je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Viducius schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:36:
[...]

240km rij ik iedere dag met eigen auto, een zuinige diesel :)
Geen reiskostenvergoeding?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
Nu heb ik naar huurhuizen gekeken maar deze zijn hier niet te betalen en starten al snel bij de €800,- per maand
Ja, precies.

Lonen stijgen al 30 jaar niet. Al je leeftijdsgenoten zeggen dat ze voor minimaal 3000 bruto pas aan de bak moeten.

Verder is het in grote steden heel normaal om met 'werkende starters' in een huis te wonen.

Sociale huur zou ik ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
Gelukkig wel, standaard 19ct per km regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Viducius schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Zet anders even voor jezelf op een rijtje wat je per maand kwijt bent, en waaraan.
als je dat vervolgens ook met ons deelt dan hebben we een beetje inzage in wat je over houd en hoe je situatie er uit ziet. Misschien iets meer (relevante) informatie over je huidige situatie is ook niet verkeerd. Wat voor werk doe je bijvoorbeeld? Dan kunnen we pas goed meedenken over jou probleem ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Pindakaas op 22-08-2018 11:48 ]

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
240km.... Zelf rijd ik per dag 130km en dat vind ik al ver.
Is er echt niet anders te vinden in de buurt waar je nu woont?
Aangezien je pas 20 bent, en je geen echte vaste lasten hebt, kan je zoveel job hoppen als je wilt en zonder enig risico.Dat je hier pas 3 maanden zit en garantie op en vast contract hebt, maakt niets uit.
Een vast contract stelt tegenwoordig toch niets meer voor.

Mijn advies zou echt zijn om een baan dichter bij huis te vinden. Vaak kan je dan bij de loon onderhandelingen al gauw een eurotje of 100/200 extra krijgen ook.
En als je geen problemen thuis hebt, zou ik daar zo lang mogelijk blijven zitten en sparen tot je een ons weegt.
Als je iets wilt gaan kopen, moet je sowieso de k.k. zelf meenemen en ook eventuele verbouwings/klus kosten kan je niet financieren. En als je in de tussentijd een flink bedrag gespaard hebt, dan scheelt dat enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Viducius schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Dat is best netjes; dat moet rond de 950 euro per maand zijn aan vergoeding. Terwijl je auto waarschijnlijk aan brandstof, onderhoud, verzekering en belasting rond de 700 euro per maand kwijt zal zijn (plus afschrijving) . Een kleine auto op LPG zal in de maandlasten goedkoper zijn (rond de 400 euro, plus afschrijving)
Mocht je bij deze werkgever blijven werken dan kan het lonen om je kleine dieselauto om te verkopen en een kleine LPG auto te kopen. Dat bespaart je 3500 euro per jaar

Er zijn heel veel werkgevers die minder royaal zijn met die vergoeding. Veelal wordt bijvoorbeeld max 20, 35 of 50km vergoedt per enkele rit. Vergoeden van de totale 120km (enkele rit) is iets wat je vaker niet dan wel ziet...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Met 2k bruto / maand is het lastig om iets te vinden...
Maar behalve dat, heb je al "iets" van spaargeld opgebouwd? Er zijn, naast de hypotheekkosten, nog andere kosten die je moet betalen bij het kopen van een huis / appartement. En die kan je nu niet meer meefinancieren...

Daarnaast weet ik niet hoe je ouders het financieel hebben, maar wellicht kunnen zij helpen om een paar duizend euro te "schenken" of (onderhands) lenen om je eerste appartement aan te schaffen.

Zie dat er een 2kamer appartement op Funda staat voor € 119.500,- k.k.
Zit net boven jouw budget, maar als pa en ma wellicht € 10.000 euro mee willen financieren (als je die luxe hebt), is het misschien mogelijk.

En als er niks is, laat je vooral niet gek maken! Blijf lekker thuis wonen en spek die spaarrekening!
Als starter zal je redelijk wat eigen geld moeten inleggen. Dus hoe meer je hebt, hoe beter het is!

Vergeet ook niet kosten die je hebt als eigenaar van een woning / appartement.
Bij een woning (afhankelijk van het bouwjaar en de staat van de woning) zal je ook een bedrag moeten reserveren voor onderhoud e.d.
Bij een appartement heb je vaak ook nog VVE kosten, die naast je hypotheek erbij komen.

Maar kijk ook vooral naar wat je financieel wilt betalen / kan betalen!
Een eigen woning / appartement hebben is leuk, maar het wordt minder leuk als jouw volledige salaris er naar toe gaat. Dan ga je werken om te wonen, terwijl je geen leuke dingen meer kan doen!

Mijn advies zou zijn, nog lekker een jaartje of twee - drie bij je ouders blijven wonen, proberen minimaal 60% op je spaarrekening te zetten en zodra je wat meer in loon omhoog bent gegaan dan pas lekker op jezelf gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ardana schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:12:

Tsja, op inschrijfduur is hier ook haast niet te doen hoor. Maar de andere opties zijn prima als je geen haast hebt. Je moet er dan consequent mee bezig zijn en een beetje geluk hebben; wij hadden na 6 maandem bingo destijds.
Ook niet te kritisch zijn waar je in mee wilt dingen want het populairste appartement kent wel 800 mensen die deelnemen aan loting en een minder geliefde woning misschien maar 67.

Overigens zou ik zelf ook nooit in Leiden of andere andere randstadsteden willen wonen. Als mensen dat persé willen weten ze in ieder geval ook waar ze aan toe zijn qua woningmarkt ;)
EdjeCageman schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:27:
Huren is op dit moment je beste optie. Zoals @remzor zegt, schrijf je in bij een woningcorporatie ([quel https://www.alwel.nl/uote] voor Breda) maar ik gok dat je niet ver komt met alleen maar gokken op loting-woningen, in de momenten dat ik reageerde op woningen (tijdsbestek van 1 jaar) heb ik nooit een loting toegewezen gekregen. Daarbij zeggende dat een vriendin die nu bezig is met zoeken (3 maanden zoiets) onlangs 4de was bij een lotingwoning, moet je geluk mee hebben.
Het kost ook haast niets en is ook niet veel moeite. Wij hadden na 6 maanden een woning op de manier die ik eerder beschreef. Het kan dus best, als je er zelf wat voor wilt doen en geen haast hebt. Het kan idd maanden of misschien wel een jaar duren.

Ik had toen altijd een beetje een hekel aan de mensen die alleen maar zeurden dat er niks was, geen kans, alleen wachttijden en blabla. Wij waren 2 starters en hadden na 6 maanden een woning. Mijn neef toen getipt en zij ook binnen 6 maanden.
Beetje uitzoeken, elke dag mee doen met direct te huur en loting modellen, prima mogelijk. Maar op een of andere manier zijn veel mensen dan toch te lui of nemen ze geen initiatief. Irritant.

[ Voor 37% gewijzigd door remzor op 22-08-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

remzor schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:24:
[...]
Overigens zou ik zelf ook nooit in Leiden of andere andere randstadsteden willen wonen. Als mensen dat persé willen weten ze in ieder geval ook waar ze aan toe zijn qua woningmarkt ;)
Het is fijn als je de keuze hebt. Als je wegens medische behandelingen, WMO, beperkte mobiliteit en netwerk vast zit aan een bepaalde stad, is het gewoon wat lastiger.
Het kost ook haast niets en is ook niet veel moeite. Wij hadden na 6 maanden een woning op de manier die ik eerder beschreef. Het kan dus best, als je er zelf wat voor wilt doen en geen haast hebt. Het kan idd maanden of misschien wel een jaar duren.

Ik had toen altijd een beetje een hekel aan de mensen die alleen maar zeurden dat er niks was, geen kans, alleen wachttijden en blabla. Wij waren 2 starters en hadden na 6 maanden een woning. Mijn neef toen getipt en zij ook binnen 6 maanden.
Beetje uitzoeken, elke dag mee doen met direct te huur en loting modellen, prima mogelijk. Maar op een of andere manier zijn veel mensen dan toch te lui of nemen ze geen initiatief. Irritant.
Dat kan dus alleen als er ook andere mogelijkheden zijn dan enkel wachtlijst, óf als je een fatsoenlijk inkomen hebt zodat je particulier kunt huren. Ik ben zelf ook maanden bezig geweest om iets te vinden, maar door iedere particuliere verhuurder werd ik afgewezen want ik heb geen werk maar een uitkering, en loting, of wie het eerste is kennen ze hier niet.

Dan kun je wellicht wel inschrijven bij al die betaalde sites en diensten, maar daar kun je een godsvermogen aan kwijt zijn, zonder dat je ook maar een betere kans hebt... Dat kan je afdoen als "lui of geen initiatief", of denken dat het misschien wel slim is om het kleine beetje geld dat er is niet zomaar in de plons te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik zou niet vergeten dat het niet voor iedereen een optie is om thuis te blijven wonen. Mijn moeder zat in de bijstand, waardoor al haar toeslagen en dergelijke vervielen. Toen moest ik ineens alles gaan lappen thuis.

Dan heb je geen mogelijkheid om te sparen om later je huisje netjes in te richten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Dat is best netjes; dat moet rond de 950 euro per maand zijn aan vergoeding. Terwijl je auto waarschijnlijk aan brandstof, onderhoud, verzekering en belasting rond de 700 euro per maand kwijt zal zijn (plus afschrijving) . Een kleine auto op LPG zal in de maandlasten goedkoper zijn (rond de 400 euro, plus afschrijving)
Mocht je bij deze werkgever blijven werken dan kan het lonen om je kleine dieselauto om te verkopen en een kleine LPG auto te kopen. Dat bespaart je 3500 euro per jaar

Er zijn heel veel werkgevers die minder royaal zijn met die vergoeding. Veelal wordt bijvoorbeeld max 20, 35 of 50km vergoedt per enkele rit. Vergoeden van de totale 120km (enkele rit) is iets wat je vaker niet dan wel ziet...
Droom lekker verder. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand 950 euro aan reisvergoeding krijgt alleen maar om op het werk te komen, waarbij de werkplek vast is. Voor zover ik weet heeft vrijwel ieder modern arbeidscontract een km vergoeding per km tot een maximum, van zeg ergens tussen de 200 en 300 euro.

Kan best CAO gebonden zijn, dus ik kan het mishebben, maar 900 euro lijkt me echt niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:40
Fonta schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:55:
240km.... Zelf rijd ik per dag 130km en dat vind ik al ver.
Is er echt niet anders te vinden in de buurt waar je nu woont?
Aangezien je pas 20 bent, en je geen echte vaste lasten hebt, kan je zoveel job hoppen als je wilt en zonder enig risico.Dat je hier pas 3 maanden zit en garantie op en vast contract hebt, maakt niets uit.
Een vast contract stelt tegenwoordig toch niets meer voor.

Mijn advies zou echt zijn om een baan dichter bij huis te vinden. Vaak kan je dan bij de loon onderhandelingen al gauw een eurotje of 100/200 extra krijgen ook.
En als je geen problemen thuis hebt, zou ik daar zo lang mogelijk blijven zitten en sparen tot je een ons weegt.
Als je iets wilt gaan kopen, moet je sowieso de k.k. zelf meenemen en ook eventuele verbouwings/klus kosten kan je niet financieren. En als je in de tussentijd een flink bedrag gespaard hebt, dan scheelt dat enorm.
Precies wat ik wilde typen. Ik weet niet wat voor een baan je hebt, maar 2000 bruto zou voor een geschoold iemand in elke gewenste regio verdient moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Fledder2000 niet elke werkgever heeft een overkoepelende / centrale CAO. Ik heb ook langere tijd 4300km per maand gereden en altijd €0.19/km ervoor gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:44:
@Fledder2000 niet elke werkgever heeft een overkoepelende / centrale CAO. Ik heb ook langere tijd 4300km per maand gereden en altijd €0.19/km ervoor gekregen.
Dan laten we het over aan TS om duidelijkheid te scheppen. Wat hij sowieso moet doen want menig detail ontbreekt en we zitten hier vooral tegen elkaar te lullen. We kunnen het net zo goed over het weer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:08:
[...]

Dan laten we het over aan TS om duidelijkheid te scheppen. Wat hij sowieso moet doen want menig detail ontbreekt en we zitten hier vooral tegen elkaar te lullen. We kunnen het net zo goed over het weer hebben.
Het is inderdaad prachtig weer vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Ardana schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:07:
Dat kan dus alleen als er ook andere mogelijkheden zijn dan enkel wachtlijst, óf als je een fatsoenlijk inkomen hebt zodat je particulier kunt huren. Ik ben zelf ook maanden bezig geweest om iets te vinden, maar door iedere particuliere verhuurder werd ik afgewezen want ik heb geen werk maar een uitkering, en loting, of wie het eerste is kennen ze hier niet.

Dan kun je wellicht wel inschrijven bij al die betaalde sites en diensten, maar daar kun je een godsvermogen aan kwijt zijn, zonder dat je ook maar een betere kans hebt... Dat kan je afdoen als "lui of geen initiatief", of denken dat het misschien wel slim is om het kleine beetje geld dat er is niet zomaar in de plons te gooien.
Maar de mensen waar ik een hekel aan had die zeurden bevonden zich in mijn kringen. Dus m.a.w. die hadden dezelfde kansen en mogelijkheden als die wij hadden, in Tilburg dus. Ik doel ook helemaal niet op andere steden en mensen van buitenaf, want hoe daar de situatie is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lodo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:08:
Ik zou niet vergeten dat het niet voor iedereen een optie is om thuis te blijven wonen. Mijn moeder zat in de bijstand, waardoor al haar toeslagen en dergelijke vervielen. Toen moest ik ineens alles gaan lappen thuis.

Dan heb je geen mogelijkheid om te sparen om later je huisje netjes in te richten bijvoorbeeld.
Dan woon je alsnog goedkoper dan wanneer je op jezelf woont. En dus kun je nog steeds meer sparen dan wanneer je op jezelf woont.

Dat je daar geen zin in hebt, is 'n tweede. Maar voor julie beiden is het netto goedkoper om thuis te blijven wonen, dan om 2 (reguliere) zelfstandige woningen te hebben.

Dus de optie heb je wel degelijk, alleen kan het best zijn dat het idd niet zo voordelig is als je ouders alles zelf kunnen betalen. Maar dat laatste lijkt me zo logisch dat het vanzelfsprekend is. Iemand moet dat dak boven je hoofd betalen, en als je het niet zelf bent, doen je ouders dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zoals anderen ook al zeggen en waar ik je nog geen (expliciet) nee op heb zie geven, kijk vooral naar antikraak. Een mix tussen op jezelf wonen en huisgenoten, vaak met schappelijke prijzen die zelfs voor studenten goed te doen zijn. Bovendien kan een fijn antikraakpand ook een stukje sociaal contact zijn als je naar een omgeving ver vandaan verhuist. In mijn omgeving zitten best veel mensen in antikraak, en ik hoor maar weinig slechte ervaringen als je je inleest over de nette verhuurdersmaatschappijen (zitten ook rotte tussen). Bovendien zie ik op elke verjaardag van die mensen wel 1 of 2 goede vrienden uit die panden, hartstikke gezellig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Wat ik nog mis: meer salaris vragen. Of een andere baan zoeken.

Met de huidige economie ben je als werknemer misschien wel wat meer onmisbaar dan jouw baas doet voorkomen. Ik zie om mij heen dat sommige jongeren zichzelf niet goed verkopen als het om salaris gaat. Bedenk dat 50 euro bruto extra per maand net dat beetje kan zijn dat nodig is om een hypotheek te krijgen (afhankelijk van je wensen).

Het kan helpen om je werkgever uit te leggen dat je tegenwoordig geen huis kan kopen met jouw salaris. Als jouw werkgever graag wil dat je de komende 5 jaar bij hem blijft, is het voor hem aantrekkelijk om je salaris te verhogen. Want als jij in de buurt van je werk een huis koopt, kan je namelijk niet zo 123 in een andere stad gaan werken omdat je dan eerst je huis moet verkopen of ver moet reizen wat niet aantrekkelijk is.

Los van dit hele verhaal zou ik ook met je werkgever afspreken hoe je salaris de komende jaren groeit. Als je HBO niveau werk doet is 5% per jaar erbij tot 2023 helemaal niet zo gek.

[ Voor 17% gewijzigd door wouter6022 op 26-09-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in ieder geval nog 2 jaar wachten.. Je kunt veel sparen en moet toch wel zeker 5 tot 10k kunnen sparen. Bij een normale loonstijging heb je dan al wat meer troeven. Wellicht heb je dan wel een partner waar je mee samen kunt huren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Viducius schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:36:
... werk dus momenteel in Eindhoven ...
Hier komen regelmatig appartementen en huizen in Eindhoven langs voor 80-120k: https://www.slimmerkopen.nl/
Na inschrijven kun je je "abonneren" op bepaalde wijken en reageren op woningen. Op basis van loting kun je dan de kans krijgen om de woning te kopen. Inschrijven en reageren is gratis en vrijblijvend.

Mijn broer heeft er net een appartement gekocht, hij kon op 1 salaris niets vinden binnen budget, maar met de korting van Trudo was het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
W1LL3M schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:53:
met de korting van Trudo was het goed te doen.
Korting is een beetje een verkeerde term in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Napo schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:34:
[...]

Korting is een beetje een verkeerde term in deze situatie.
Zo noemen ze het zelf, en het is geen korting maar een hypotheek zonder rente of aflossing. Deze rente die je niet betaald zou je kunnen zien als korting. Er zijn wel wat voorwaarden die verder duidelijk op hun site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
Het is me compleet onduidelijk waarom je als 20-jarige een huis moet huren van 800,- euro per maand. Wees slim, huur anti-kraak of desnoods een studentenkamer. Nee, je maakt er niet de blits mee bij de chickies (of boys, dat kan ook natuurlijk), maar je zit nu in de positie dat je met gemak 1.000 euro per maand kunt sparen. Over 5 jaar heb je dan 50k bij elkaar gesprokkeld en dat is een verdomd mooi bedrag lijkt me.

Wijze woorden van een wijs man. Die overigens zelf dat nooit heeft gedaan en daar nog steeds spijt van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viducius
Bedankt allemaal voor het advies en de informatie, ik weet weer even een stuk beter wat een realistisch beeld is. Hier kan ik zeker weer even mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Laatst online: 09-12-2024
Ben je er van bewust dat je ouders je tot 100.000 belastingvrij mogen schenken voor een huis? Ik snap dat er weinig zijn die zoveel geld hebben liggen, maar iets minder kan altijd.

Daarnaast kan je ook een constructie verzinnen dat je bijvoorbeeld 20k leent voor 6% aan rente. Dit betaal je dan terug en de rente schenken je ouders weer (tot 5k max op jaarbasis)

Of misschien kunnen je ouders een huis kopen wat jij huurt (desnoods met een kamergenoot)?

Mochten je ouders erg vermogend zijn kan je ook bij hun een hypotheek nemen. Dit moet marktconform zijn, maar ze hoeven zich niet aan de max te houden die de bank heeft en kunnen je wel wat meer lenen

Ben het trouwens met de meeste wel eens dat je beter kan gaan huren als je iets fatsoenlijks vind, maar bovenstaande opties waren nog niet genoemd
Pagina: 1