files SATA drive uit laptop niet te zien in windows 7 pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-12-2025
Mijn vraag:

Mijn vriendin heeft een oude Dell laptop waarvan ze het boot wachtwoord niet meer weet, maar ze wil wel de data op haar hard disk hebben.

Na wat rommelen met online code generators, heb ik de schijf er maar uit gehaald en in een oude windows 7 pc gehangen. Na de boot volgorde in de bios goed gezet te hebben kon ik deze opstarten.

Ik zie de disk wel herkend in device manager, maar niet tussen de disk drives staan. Ik kan ook geen letter toekennen, omdat de schijf in disk manager eerst geïnitialiseerd moet worden en dat kan niet.

De schijf die al in de pc zat heeft overigens een c en d partitie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
SATA drive uit Dell latitude e6400
windows 7 pc

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
device uninstallen en opnieuw hardware zoeken.

Alvast bedankt voor de input!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een beetje Dell zet een "eigen key" op de HDD om dit soort omwegen te voorkomen.

Je zou kunnen proberen om te booten met een Linux Live distro maar ook dat geef ik eerlijk gezegd weinig kans.

Dell is de beroerdste niet; mogelijk dat de klantenservice jouw laptop weer kan "resetten" zodat er een nieuw vers wachtwoord aangemaakt kan worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24

TommieW

Numa numa.

Dat lijkt dan een wachtwoord op de HDD zelf te zijn. Volgens mij zijn er wel een aantal tools waarmee zo'n wachtwoord verwijderd kan worden. Welk merk+model HDD hebben we het over?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• ThaBilly
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-12-2025
Heb je testdisk van cgsecurity al geprobeerd? Werkt bij mij altijd om data te recoveren (is ook gratis, maar wel dos based)

• _Anvil_
MAX3400 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:55:
Een beetje Dell zet een "eigen key" op de HDD om dit soort omwegen te voorkomen.

Je zou kunnen proberen om te booten met een Linux Live distro maar ook dat geef ik eerlijk gezegd weinig kans.

Dell is de beroerdste niet; mogelijk dat de klantenservice jouw laptop weer kan "resetten" zodat er een nieuw vers wachtwoord aangemaakt kan worden.
ik denk dat de laptop nog op naam van een oude werkgever staat, zal wel geld kosten dan?
TommieW schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:55:
Dat lijkt dan een wachtwoord op de HDD zelf te zijn. Volgens mij zijn er wel een aantal tools waarmee zo'n wachtwoord verwijderd kan worden. Welk merk+model HDD hebben we het over?
Hitachi 80gb 7200rpm 7K320-80

[ Voor 23% gewijzigd door _Anvil_ op 21-08-2018 21:08 ]

• _Anvil_
ThaBilly schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:58:
Heb je testdisk van cgsecurity al geprobeerd? Werkt bij mij altijd om data te recoveren (is ook gratis, maar wel dos based)
wil ik best proberen, maar feitelijk wil ik geen data recoveren. de schijf zou gewoon in verkenner getoond moeten worden, volgens mij was de laptop schijf ook voorzien van windows 7.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pak eens een Hiren BootCD (via de downloads sectie hier downloaden), zet die op een USB stick en boot daar eens van. Dan kan je wellicht nog wat zien of terughalen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001

Croga

The Unreasonable Man

_Anvil_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:06:
ik denk dat de laptop nog op naam van een oude werkgever staat, zal wel geld kosten dan?
Grote kans dat de schijf dan encrypted is. En dan gaat Dell je daar zeker niet mee helpen. En terecht natuurlijk; iedereen kan wel zeggen "Zeg, ik heb hier een encrypted laptop, kunnen jullie effe zorgen dat ik bij de data kan?"

• _Anvil_
redfoxert schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:10:
Pak eens een Hiren BootCD (via de downloads sectie hier downloaden), zet die op een USB stick en boot daar eens van. Dan kan je wellicht nog wat zien of terughalen.
heb zo'n Cd liggen en wou die ook gebruiken, maar ik kan niet in de bios om de boot order aan te passen. dat zal voor usb dan toch ook gelden?

• ThaBilly
Kan je anders even aangeven om wat voor laptop het gaat?

• redfoxert
  • Niet online
_Anvil_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:13:
[...]

heb zo'n Cd liggen en wou die ook gebruiken, maar ik kan niet in de bios om de boot order aan te passen. dat zal voor usb dan toch ook gelden?
Vaak hoef je in het bios niets te veranderen, als je maar in het boot menu kunt komen. Voor Dell laptops is dat volgens mij F2 of F11 ... mn Dell kennis is wat roestig :)

• _Anvil_
redfoxert schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:24:
[...]

Vaak hoef je in het bios niets te veranderen, als je maar in het boot menu kunt komen. Voor Dell laptops is dat volgens mij F2 of F11 ... mn Dell kennis is wat roestig :)
dat is uiteraard geblocked, je krijgt direct het password scherm. De laptop was van een ICT bedrijf. dat hirens cd boot truukje heb ik ook eerder gedaan, op de laptop van een scholengemeenschap :)

• redfoxert
  • Niet online
_Anvil_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:30:
[...]

dat is uiteraard geblocked, je krijgt direct het password scherm. De laptop was van een ICT bedrijf. dat hirens cd boot truukje heb ik ook eerder gedaan, op de laptop van een scholengemeenschap :)
In dat geval, met de laptop terug naar het ICT bedrijf en het zaakje laten ontgrendelen. Zo heb je weinig aan die laptop denk ik. Als de data op de disk niet meer interessant is, dan is ook de disk niet meer interessant (want 80GB?) Indien wel het geval zal er ook op de HDD een encryptie aanwezig zijn waardoor je die data ook niet kan recoveren met een recovery disk.

[ Voor 10% gewijzigd door redfoxert op 21-08-2018 21:49 ]

• _Anvil_
redfoxert schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:48:
[...]

In dat geval, met de laptop terug naar het ICT bedrijf en het zaakje laten ontgrendelen. Zo heb je weinig aan die laptop denk ik. Als de data op de disk niet meer interessant is, dan is ook de disk niet meer interessant (want 80GB?) Indien wel het geval zal er ook op de HDD een encryptie aanwezig zijn waardoor je die data ook niet kan recoveren met een recovery disk.
Helaas te lang geleden, bestaat ook niet meer in die hoedanigheid.
ThaBilly schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:20:
Kan je anders even aangeven om wat voor laptop het gaat?
Dell e6400, stond in mn openingspost he ;)

[ Voor 16% gewijzigd door _Anvil_ op 21-08-2018 21:56 ]

• ThaBilly
_Anvil_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:55:

Dell e6400, stond in mn openingspost he ;)
Oeps! Mijn fout! :F

Je geeft daar trouwens ook aan dat je de data nodig hebt die op de laptop staat, maar waarom geef je dan later aan dat je geen data wilt recoveren?

Als je op geen andere manier toegang heb, zou dit toch echt de beste oplossing zijn?

• redfoxert
  • Niet online
_Anvil_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:55:
[...]
Helaas te lang geleden, bestaat ook niet meer in die hoedanigheid.
Wellicht ver gezocht maar, een van de beheerders van destijds benaderen? Indien bekend ... longshot. Als er echt een password ook op de HDD zit dan kan je die recovery vergeten, tenzij je een smak geld wilt neertellen. Het is immers geen reguliere recovery en de vraag is uberhaubt of het mogelijk is.

• _Anvil_
ah ok, de term "recoveren" doet mij denken aan een beschadigde of geformateerde schijf, vandaar.

• ThaBilly
Ik ben eens wat verder gaan duiken in dit type harddisk en blijkbaar ondersteund deze hitachi BDE, dus zelfs de PCB vervangen heeft geen nut in dat geval want de zodra je de bios chip overzet is er alsnog een wachtwoord nodig en doe je dat niet dan is de data alsnog onleesbaar.. Het is te hopen dat dit dus niet aanstaat.

• _Anvil_
Een vriend van me die handig is met hardware gaf aan dat het truukje met het verwijderen en weer terugplaatsen van de bios batterij uit de laptop (lees je nog al eens online) niet werkt meer op nieuwere laptops.

Verder opperde hij nog de mogelijkheid om een andere hd in de laptop te stoppen, wat mogelijk het PW zou resetten. Als er encryptie op de disk zelf zit allemaal zinloos denk ik.

Mijn eigen laptop heeft bitlocker encyptie, als deze Dell het ook heeft (staat niet echt in het menu) wordt het inderdaad heeeel lastig.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Wellicht ten overvloede maar alvast een heads up, we gaan je uiteraard niet helpen op illegale wijzen beveiliging te omzeilen :). Zie Het algemeen beleid #verbodenhacken.

• _Anvil_
Vriendin gaat proberen via via een ex collega te benaderen en anders is Dell de laatste optie. Allemaal bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1