Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkels2
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-03-2024
Goedenavond,

ik ben van plan om op korte termijn zonnepanelen aan te schaffen en vroeg mij af of het nut heeft om deze nog net voor de winter te monteren of dat ze beter in het voorjaar gemonteerd/aangeschaft kunnen worden?

Ik heb namelijk een voordelig set zonnepanelen gevonden, zelf monteren is het probleem niet zo echter heeft dit nut net voor de winter?

Zonnepanelen pakket

Ik lees verschillende verhalen hierover en zou de vraag graag eens willen stellen aan jullie.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Als de zon ook in de winter schijnt, zullen ze vast wat opbrengen. Dus gewoon gelijk monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:07

g0tanks

Moderator CSA
Henkels2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:53:
Ik lees verschillende verhalen hierover en zou de vraag graag eens willen stellen aan jullie.
Misschien dat het helpt als je ook samenvat wat je hier al over hebt gelezen.

Eerder aanschaffen kan vast geen kwaad, maar ik kan me voorstellen dat de productie die je haalt in de winter insignificant is t.o.v. de zomer.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ach, je opbrengst zal in de winter laag zijn. Ik zou vooral kijken naar het fiscale aspect. Mocht je een boel spaargeld hebben, dan vermijd je vermogensbelasting.

Maar als je de btw van de zonnepanelen wil aftrekken (en dat wil je), dan werkt de btw-aangifte tegen je als je panelen net voor de jaargrens aanschaft. Je kunt namelijk nauwelijks de exacte btw berekenen, dus de belastingdienst gebruikt forfaitaire bedragen die afhangen van je opwerkvermogen (en niet van de aanschafdatum). Je krijgt dus een btw-aanslag voor het hele jaar, terwijl je de panelen maar een paar maanden in 2018 hebt gehad.

Ik heb in het verleden dit forfait omzeild door de energieleverancier een rekening te sturen waarmee ik het btw-bedrag kon verantwoorden. Zowel de energieleverancier als de belastingdienst heeft dit gepikt, hoewel ik de eerste was die dit ooit zo had gedaan (aldus de energieleverancier).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkels2
Ik ga niet genoeg opwekken om voldoende terug te leveren voor de belastingdienst dus ik wil wel graag de vrijstelling daarvoor... Ik wek ca. 615 euro per (heel) jaar op met dat set als ik het goed begrijp.

Dan ontloop ik toch de btw-aanslag voor het gehele jaar, toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Henkels2 op 21-08-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom een wat gedateerd setje en niet wat panelen met meer Wp?
https://www.sun-solar.nl/...or-3-4-4-0-euro-sunsolar/
Hier zit de bevestiging en solar kabels ook bij.

Maar veel leuker is een custom pakketje/setje samen te stellen waarbij het dak(en) gewoon vol ligt
Ik heb hier noord en zuid in de loop der jaren volgelegd.
En nu ga ik 14x zuid vernieuwen voor betere panelen.
Dus.....

Maar op de vraag terug te komen.
Februari /maart is tijd genoeg.
December/januari is de opbrengst toch erg weinig

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2018 20:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkels2
Voor 3225 euro incl. btw heb ik daar ook de 295WP full black zonnepanelen compleet met montagematerialen en bekabeling, dat is nog altijd ruim 200 euro goedkoper maar daar gaat het me niet om. Ik wilde graag dit set, panelen komen aan de achterkant van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:13
In september eindigt de importheffing op chinese panelen.
Wellicht dalen dan de prijzen van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkels2
Zo wordt de keuze steeds moeilijker haha, zou dit direct merkbaar zijn? Ik geloof dat niet zo eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mijn panelen zijn “made in Vietnam”, de Chinezen werken daar al omheen ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkels2
Ik ben eruit denk ik, ik ga ze toch nu komende maand aanschaffen. Je weet nooit wat de toekomst doet, het kan alle kanten uitgaan maar ze moeten het wel stimuleren anders koopt niemand ze meer. De btw aftrek momenteel geeft voor mij in ieder geval wel de doorslag, of het nu wel of niet goed is om net voor de winter de zonnepanelen te leggen dat zal blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb juist geen btw terug gevraagd.
Ik wil namelijk geen ondernemer voor de btw zijn. Dan hoef ik ook geen btw af te dragen (over de zonnestroom uit eigen moestuintje die je terugleverd aan het net)
/aluhoedje af

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2018 06:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:24
Misschien dat dit verhaaltje met mijn ervaring je nog verder kan overtuigen:

Mijn panelen werden ergens in januari gemonteerd. Met het oog op het weer begonnen de monteurs 's ochtends met het plaatsen van de panelen, om 's middags het werk binnenshuis te doen. Bij het plaatsen van het laatste paneel begon het licht te sneeuwen.

Na de lunch begonnen ze binnen met het plaatsen van de omvormer e.d. Terwijl de ene monteur de laatste hand legde, begon de ander vast wat spullen in het busje te laden. "Nou, ze zullen niet veel meer doen denk ik, er ligt al een lekker laagje sneeuw op" riep de opruimer naar z'n collega. "Dan heb je het mooi mis, ze doen toch nog 50 Watt" riep de ander lachend terug.

Dit bewijst maar weer dat de gedachte die veel mensen hebben, dat de zon hoog aan de hemel moet staan om energie op te wekken, verkeerd is. Zelfs op een winterdag met een laagje sneeuw op de panelen leveren ze nog energie (wel minder uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
In februari zijn mijn panelen gemonteerd, op donderdag. Die zondag heb ik 20,5KWh opgewekt. Uiteraard bij een strakblauwe hemel. Op 23 juli heb ik 20,48KWh opgewekt, ook bij een vrijwel onbewolkte dag, gezien de mooie ronde curve. Het verschil? Temperatuur. Mijn panelen hebben last van hoge temperaturen, en hoe kouder, hoe meer ze per saldo opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 06:36:
Ik heb juist geen btw terug gevraagd.
Ik wil namelijk geen ondernemer voor de btw zijn. Dan hoef ik ook geen btw af te dragen (over de zonnestroom uit eigen moestuintje die je terugleverd aan het net)
/aluhoedje af
Daar heb je toch de klein ondernemers regeling voor?
Je kan zelfs een ontheffing administratieve verplichtingen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
ik lees even mee, zit met het dezelfde vraagstuk :)

Reden die ik zou kunnen bedenken om uit te stellen tot het voorjaar: Het najaar/winter is een periode waarin de opbrengst sowieso al lager is t.o.v. voorjaar/zomer. Zonde om de panelen in het najaar/winter al vies te laten worden (aanslag/vogelpoep e.d.). (..wat mogelijk weer van invloed is op de performance in het komende voorjaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Na 3 jaar zonnepanelen, perfect op het zuiden gericht op de best mogelijke hoek, want plat dak:
In de zomermaanden, mei tot juli, leveren de panelen, 3250Wp, mij ongeveer 400-500 kWh per maand op.
In December zo rond de 30 kWh en Jan rond de 70-80 kWh en Feb zo rond de 80-130 kWh per maand.

De winter levert echt wel een factor 4-8 minder op dan de zomermaanden.

De top periode ligt bij mei-juni
Het dal bij december.

Een goed moment voor installatie is zo rond maart, maar als je het nu kunt laten doen levert je dat ook nog wel wat op. Ik zou het niet plannen in Oct-Jan.

Dit is op basis van 3 jaar data op mijn eigen systeem.
krflyer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:34:
In februari zijn mijn panelen gemonteerd, op donderdag. Die zondag heb ik 20,5KWh opgewekt. Uiteraard bij een strakblauwe hemel. Op 23 juli heb ik 20,48KWh opgewekt, ook bij een vrijwel onbewolkte dag, gezien de mooie ronde curve. Het verschil? Temperatuur. Mijn panelen hebben last van hoge temperaturen, en hoe kouder, hoe meer ze per saldo opwekken.
Prima dat je een dag gevonden hebt waarop het overeenkomt, maar het gaat om de hele maand. Je hebt wel eens goede dagen in februari, maar een bewolkte dag in feb zorgt voor een gigantische dip in opbrengst terwijl dat in de zomer nog steeds wel een redelijke opbrengst geeft.

23 juli leverde bij mij ruim 18 kWh op 25 feb (die zondag waar je het over hebt) kwam er bij mij 12.8 kWh van de band rollen. Dat was de dag met de hoogste opbrengst in februari, terwijl het voor juli een slechts een redelijke dag was. Ik vind dat je dus de verkeerde impressie geeft met je vergelijking.

[ Voor 44% gewijzigd door Hann1BaL op 22-08-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Hoeveel ga je leggen aan wp, hoeveel verbruik je?
Wanneer is je jaar voorbij bij de energieleverancier?
Ik heb nu een dag of 10 panelen.
Mijn energiecontract loopt 21 november 2018 af, een te korte tijd om ff het jaarverbruik af te dekkken.
Lagen ze hier begin juni dan had ik in 6 maanden opwek 2018 op 0 gehad.
Loopt jou contract tot ergens volgend jaar, dan zou ik zeggen: knal ze er maar op.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:15

Fiets

A.K.A. Bambi

BlueTooth76 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:28:
[...]

Mijn panelen zijn “made in Vietnam”, de Chinezen werken daar al omheen ;)
En tevens gaat het mogelijk niet eens door dat die importheffing er af gaat.

https://solarmagazine.nl/...lsnog-verlengd-met-1-jaar

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Marijnsp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:12:
[...]

Daar heb je toch de klein ondernemers regeling voor?
Je kan zelfs een ontheffing administratieve verplichtingen aanvragen.
Daar heeft de belastingdienst zelfs een gecombineerd formulier voor in het leven geroepen. Aanmelden als klein ondernemer + direct de optie om aan te vinken dat je ontheffing wil aanvragen voor de daarop volgende jaren. Kind kan de was doen. Zo heb ik het ook gedaan. Ik krijg dus in de toekomst niet meer te maken met BTW aangifte.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
Hann1BaL schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:26:
Ik vind dat je dus de verkeerde impressie geeft met je vergelijking.
Het ging er om dat hoewel in februari de zon lager staat en minder zonuren opleveren (zon later op en vroeger onder) temperatuur een belangrijke factor is. Dat is alleen te verklaren met de hogere temperatuur. Ik zie het duidelijk terug in het grafiek: in februari piekt die bijna op 3,1KWh, en in juli komt die niet boven de 2,6KWh.

Dat februari vaker guur weer en dus bewolking kent, en de zon lager hangt en minder zonuren kent, staat er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:25
Doen!

Btw; ik vind het op deze site toch een stuk goedkoper https://www.solar-bouwmarkt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

krflyer schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Het ging er om dat hoewel in februari de zon lager staat en minder zonuren opleveren (zon later op en vroeger onder) temperatuur een belangrijke factor is. Dat is alleen te verklaren met de hogere temperatuur. Ik zie het duidelijk terug in het grafiek: in februari piekt die bijna op 3,1KWh, en in juli komt die niet boven de 2,6KWh.

Dat februari vaker guur weer en dus bewolking kent, en de zon lager hangt en minder zonuren kent, staat er los van.
Gaat om de vraag te beantwoorden toch simpelweg om wat het oplevert? Heeft het zin om panelen in de winter te monteren? Dan zijn individuele factoren als temperatuur of stand van de zon toch van ondergeschikt belang?

Juli was dit jaar overigens veel warmer dan normaal. Ik geloof dat iedereen dat wel weet 8)
Echter komt dat ook met meer zonuren dan normaal in juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:02

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Als je puur kijkt naar de opbrengst, is de winter (nov, dec, jan) gewoon een beroerde tijd. Natuurlijk heb je wel een paar koude + zonnige dagen en dan hengel je vrolijk wat kWh'tjes binnen, maar van die maanden moet je het absoluut niet hebben. Wie anders beweert: show me the numbers.

Dit grafiekje (mijn 5,5 kWp installatie,) spreekt voor zich denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JnJdSAhPrKZOcH3TKpw1dih9/full.png

Om het wat tastbaarder te maken: dec '17 leverde omgerekend EUR 12,- op. Jul '18 EUR 194,-
Wel is het zo dat alle kleine beetjes helpen natuurlijk, maar waarschijnlijk zijn er andere factoren die zwaarder wegen, zoals hierboven ook vermeldt (vermogensbelasting, BTW teruggave, toekomstige PV prijzen).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Henkels2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:47:
Ik ben eruit denk ik, ik ga ze toch nu komende maand aanschaffen. Je weet nooit wat de toekomst doet, het kan alle kanten uitgaan maar ze moeten het wel stimuleren anders koopt niemand ze meer. De btw aftrek momenteel geeft voor mij in ieder geval wel de doorslag, of het nu wel of niet goed is om net voor de winter de zonnepanelen te leggen dat zal blijken.
Je had ze gisteren moeten plaatsen dan had je vandaag daar de foto's van kunnen laten zien. :Y
Je geeft al aan dat je het de komende maand gaat plaatsen, prima! je hebt namelijk ook
goed weer nodig om dat uit te voeren, geen idee of je het moet plaatsen op een plat of schuin dak
maar in alle gevallen heb je dan niets aan bagger weer ( ijzel, storm, regen, sneeuw, vorst, enz, )
en die kant gaan we wel op qua seizoen, en niets is mooier als jij straks begin februari lekker
achterover kunt leunen , te genieten van die eerste super pieken die net die ene week van die
maand februari al binnen knallen, en dan nog niet het dak op moet om ze te leggen terwijl je
op het nieuws net hoort "it giet oan " dan sla jij je ook voor je kop dat je ze al niet in september....
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

Gewoon nu monteren. Lekker bezig gaan en zorgen dat alles naar wens is. Daarbij hoort een goede logging. Omdat de opbrengst nu toch afloopt is een dagje om te sleutelen niet zo erg. En een heel kalenderjaar om mee te beginnen is ook leuk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Om de btw-discussie samen te vatten:

Oude regeling:
Je meldt jezelf als ondernemer. Je kunt hiermee de btw op je aanschaf terugvragen bij in het eerste jaar. Omdat je dan ook btw moet afdragen over opgewekte energie moet je deze btw bij je omzetbelasting-aangifte opgeven. Omdat je normaliter geen facturen stuurt naar je energiemaatschappij heeft de belastingdienst besloten via een forfait deze btw te berekenen, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/eigenaren_van_zonnepanelen. Mocht dit onevenredig veel omzetbelasting opleveren (bijv omdat je je panelen in December geplaatst hebt), dan mag je de 'echte' gedeclareerde btw gebruiken, maar dit betekent dat je een factuur naar je energiemaatschappij moet sturen.

Voor de volgende jaren: omdat de omzetbelasting extra werk is, vraag je in het eerste jaar een ontheffing aan vanaf het volgende jaar (vrijstelling kleine ondernemer). Hiermee hoef je geen omzetbelasting-aangifte meer te doen vanaf het tweede jaar.

Vereenvoudigde wijze (zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/vereenvoudigde-werkwijze-voor-particulieren-die-btw-terug-willen-vragen-over-zonnepanelen):
Je vult het formulier "Opgaaf Zonnepaneelhouders" in. Dit doet hetzelfde als de oude regeling. De vraag is of hier impliciet het forfait in gebruikt wordt, en hoe je hier onderuit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@KabouterSuper
Je hebt er verstand van....
Hoe zit het met de teruggevraagde btw over het aankoopbedrag als je je huis en dus je panelen ook verkoopt?
Moet je dan de verkregen btw weer terugbetalen aan de BD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
En als je in 2017 een set heb gelegd en in 2019 nog een set wil gaan leggen. Nu voor 2017 aanvragen of beide tegelijk 2019 aanvragen?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:42:
@KabouterSuper
Je hebt er verstand van....
Hoe zit het met de teruggevraagde btw over het aankoopbedrag als je je huis en dus je panelen ook verkoopt?
Moet je dan de verkregen btw weer terugbetalen aan de BD?
Pfoe....zonder expliciete voorkennis zou ik zeggen dat zonnepanelen roerend zijn. Dit betekent dat je ze zult meenemen bij een verhuizing (voor de belastingdienst). Als je ze meeverkoopt bij een huis zou je strikt gezien de btw weer moeten terugbetalen. Maar je hebt een vrijstelling als kleine ondernemer, dus je wordt vrijgesteld van die verplichting.

Voorzichtige conclusie: geen terugbetalingsverplichting.
Erwin_83 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:47:
En als je in 2017 een set heb gelegd en in 2019 nog een set wil gaan leggen. Nu voor 2017 aanvragen of beide tegelijk 2019 aanvragen?
Leuk, nog zo'n randgeval waar niets over bekend is. Ik zou zeggen dat je ofwel kleine ondernemer bent, ofwel niet. Dus zodra je vrijstelling hebt, kan je nieuwe panelen niet meer aftrekken. Heb je geen vrijstelling, dan kan dat wel, maar ben je btw-plichtig via het forfait. Mijn voorstel: gewoon aanvragen, maar expliciet geen vrijstelling aanvragen voor 2019, en dus btw-plichtig blijven t/m 2019.

[ Voor 30% gewijzigd door KabouterSuper op 22-08-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Is in 1 keer aanvragen niet makkelijker dan ? Dacht gezien te hebben dat je het binnen 5 jaar moest aanvragen . Kan ik dat BTW gedoe niet vergeten in de tussentijd.

Gaat trouwens om setjes van 6 panelen, dus het bedrag is nog te overzien.

Of is nu 1 set op mijn naam en de andere set volgend jaar op mijn vrouw haar naam een op lossing ?

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 22-08-2018 13:16 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:04:
Is in 1 keer aanvragen niet makkelijker dan ? Dacht gezien te hebben dat je het binnen 5 jaar moest aanvragen . Kan ik dat BTW gedoe niet vergeten in de tussentijd.

Gaat trouwens om setjes van 6 panelen, dus het bedrag is nog te overzien.

Of is nu 1 set op mijn naam en de andere set volgend jaar op mijn vrouw haar naam een op lossing ?
Zodra je zeker weet dat de extra panelen erop komen, dan is in 1 keer aanvragen inderdaad gemakkelijker. Als je twijfelt, dan kan je voor de zekerheid de eerste set panelen alvast aanvragen, dan kan je dat niet vergeten. Het maakt qua teruggave-bedrag niets uit; dat lijkt me het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Bedankt voor de info. De panelen gaan er wel komen, alleen moet ik volgend jaar eerst de oude berging slopen en een nieuw met veranda bouwen waar de panelen op komen. Stond voor nu op de planning maar de kozijnen vervangen ging voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Waarom pas in het voorjaar plaatsen als je ze nu al gaat bestellen echt in de verpakking in de opslag leveren ze niets op ook al leveren ze 10% van hun capaciteit je bent ze al aan het terug verdienen op het moment dat ze uit de verpakking op je dak liggen.
Pagina: 1