Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
Mijn vraag
De PC van mijn moeder, die ik ongeveer 5 jaar geleden in elkaar heb gedraaid, start af en toe niet op. Nadat je op de aan-knop drukt gaat het ledje aan, de fan gaat draaien maar géén beeld.

Dit gebeurd dus niet altijd! Meestal start de PC gewoon op, niks aan de hand.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 103,90€ 103,90
1ASRock H81M-ITX€ 0,-€ 0,-
1Lian Li PC-Q02€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 69,95€ 69,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 0,-€ 0,-
1Lite-On DL-8ATSH€ 0,-€ 0,-
1Fortron Source FSP300-60GHS€ 57,48€ 57,48
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 231,33

De PC draait Windows 10, alle updates geïnstalleerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • PC aansluiten op monitor met VGA, DVI, HDMI kabel: maakt niet uit
  • Andere monitor doet het ook niet
  • MemTest86 gedraaid, geen problemen gevonden
  • Voltages bekeken in de BIOS; de voltages zijn als volgt: CPU 1.7V, VCore 1V, +12V = 11.88V, +5V = 5.1V, +3.30V = 3.39V; Dat lijkt me goed genoeg, toch?
  • CPU temperatuur is 60 graden; geen probleem toch?
  • Backup van de PC gemaakt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door upje op 21-08-2018 19:40 ]

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Welke voeding zit er in? Vooral een stabiele 5v stand-by is erg belangrijk, lc-power en co hebben voor dit formaat helaas ook voedingen gemaakt

• upje
Ik heb de voeding even toegevoegd aan de configuratie; het gaat om een Fortron FSP300-60GHS; deze werd bij de Lian Li (kast) geleverd, deze is dus niet apart aangeschaft.

Het zal misschien niet de beste voeding ever zijn, maar wel prima als ik deze review mag geloven.

[ Voor 36% gewijzigd door upje op 21-08-2018 19:45 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Op welk voltage staat het geheugen?

• upje
Kan ik niet vinden in de BIOS; ik heb uiteraard niks lopen tweaken; het is een email/office PC-tje voor mijn moeder. Even CPU-Z geïnstalleerd die geeft ook geen voltage aan voor zover ik kan zien.
Het gaat om 4GB DDR3 geheugen (1 reepje, dus single channel)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
BIOS update?

Gebeurt het meestal na een cold boot? bijv. wanneer de pc 2 uur of langer heeft uitgestaan of is het uit slaapstand?

Daarnaast, 60 graden voor een CPU met een TDP van 53w is niet te warm maar, ook niet geheel normaal

Heb je daarnaast een andere PSU om mee te testen? het zal uiteindelijk ben ik bang op het uitwisselen van onderdelen komen en dan opnieuw testen component voor component.

[ Voor 55% gewijzigd door McFastFood op 21-08-2018 20:04 ]

• upje
Ik ga liever niet de BIOS updaten; dat wil helaas nog wel een mis gaan.

Cold boot is een interessante, dat zou zo maar eens kunnen. Ik zit nu al een tijdje met de PC te prutsen; hij is nu al meer dan 10-20 keer zonder probleem opgestart, maar de 1e keer wou de PC niet.

Wat zou dat kunnen betekenen?

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
upje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:04:
Ik ga liever niet de BIOS updaten; dat wil helaas nog wel een mis gaan.

Cold boot is een interessante, dat zou zo maar eens kunnen. Ik zit nu al een tijdje met de PC te prutsen; hij is nu al meer dan 10-20 keer zonder probleem opgestart, maar de 1e keer wou de PC niet.

Wat zou dat kunnen betekenen?
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Soms hebben pc's pas problemen wanneer als deze een langere tijd heeft uitgestaan dit i.v.m. ontladen elco's.

Ik zou eerst een andere PSU proberen.

Daarnaast, update ik dagelijks en wekelijks talloze biossen. Heb er nog nooit 1 kapot geflasht. Maar. als je het niet aandurft moet je het niet doen. Daarnaast, kunnen BIOS update's wel de meest rare problemen oplossen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Is de cpu 60 graden idle of load? Idle is het abnormaal veel, load normaal.

• upje
Die 60 graden was een uitschieter; idle is het ongeveer 50 graden.

De BIOS versie die er nu op staat is versie 1.60; er zijn nieuwere versies beschikbaar, maar aan de hand van de omschrijving van de BIOS updates heb ik nou niet het idee dat het wat zou kunnen oplossen.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
@upje
Dan niet updaten uiteraard. Wat je zelf al zegt, als het mis gaat ben je verder van huis. Bios alleen updaten als er iets bij zit waar jij problemen mee hebt.

Just to confirm.

• upje
Ik denk dat ik het beste maar de voeding kan vervangen, al is het wel een gok of dat het probleem is of niet.

Ik heb een SFX-voeding nodig, 300W is genoeg. Verder is de CPU-connector nu van het ATX type, kennelijk is er nu een EPS type? Klopt het dat ik een 4+4 pins EPS wel kan aansluiten op dit moederbord?

Dan kan ik kiezen uit de volgende voedingen. Welke zou een goede keuze zijn?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

upje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:42:
Ik denk dat ik het beste maar de voeding kan vervangen, al is het wel een gok of dat het probleem is of niet.

Ik heb een SFX-voeding nodig, 300W is genoeg. Verder is de CPU-connector nu van het ATX type, kennelijk is er nu een EPS type? Klopt het dat ik een 4+4 pins EPS wel kan aansluiten op dit moederbord?
EPS/ATX/P4 is maar een naampje. Eerder noemde men het simpelweg de P4 connector omdat het voor het eerst op borden verscheen voor de Pentium 4. Later werd dat EPS.

De ATX naam wordt eigenlijk altijd gebruikt voor de 20 of 24-pin aansluiting op het moederbord.

Geen compatibiliteitsproblemen :) driedubbele woordwaarde, bam

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• upje
Even een update: er zit een nieuwe voeding in de PC, een Corsair SF450. Qua wattage behoorlijke overkill, maar deze is modulair, dat leek me wel handig in zo'n klein kastje. Sinds het vervangen van de voeding (nog) geen rare problemen gehad.

De temperaturen van de CPU blijken trouwens véél lager te liggen dan de BIOS aangeeft, als je tenminste Core Temp mag geloven. De CPU is idle ongeveer 31 graden en maximaal 46 graden... De BIOS meldt compleet andere waardes dus.
Pagina: 1