Vraag

• Steef435
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-10 18:15
Beste tweakers,

Ik zoek een?
Vervanging/upgrade voor mijn Moto E (2016). (gebarsten scherm, brakke camera, te weinig opslag, ...)

Wat is je budget?
Rond de 100-200 euro. (Telefoons overleven het in mijn broekzak meestal niet langer dan een ruim jaar, dus veel geld wil ik er niet aan kwijt zijn).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- WhatsApp, Telegram
- Internetten (op huidige telefoon vervelend traag)
- Foto's maken, evt delen op instagram oid (hoeft zeker geen superkwaliteit te zijn)

Andere voorkeuren (t.o.v. huidige):
- Stevig
- Nieuwe (stockige) Android-versie
- Goed update-beleid
- Meer ROM (8GB voor OS + apps bleek te weinig)
- Goede accuduur
- Vingerafdrukscanner (lijkt me handig, geen must)
- Dat ie in m'n broekzak past

Wat heb je zelf al gevonden?
Op het moment ben ik me op de Nokia-lijn aan het doodstaren: stevig, goed update-beleid, tikje meer ROM en RAM, ongetwijfeld een iets betere camera, vingerafdrukscanners.

De Nokia 5 gaat op het moment voor €130,- en lijkt aan al mijn eisen te voldoen. Ik twijfel alleen of 16GB ROM voldoende zal zijn.

In dezelfde prijsklasse staat de Nokia 3.1 die wat nieuwer is en in het Android One-programma zit. Dus daar denk ik meer van updates verzekerd te zijn. Echter geen vingerafdrukscanner en een MediaTek processor (waar ik niet altijd goede zaken over lees). Kunnen jullie inschatten of de performance beter of slechter is dan die van de 5? Als ik naar benchmarks kijk lijkt de 5 licht voorop te lopen, maar ik weet niet waar ik moet kijken.

Een andere optie is de Nokia 6 die op het moment voor 170 euro te krijgen is. 3GB RAM, 32GB ROM, een tikje groter met een grotere resolutie, maar wel dezelfde SoC als de 5. Deze lijkt me toekomstbestendiger en 40 euro voor 16GB ROM en 1GB RAM lijkt me geen slechte investering.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik twijfel op het moment vooral tussen de 6 en de 5. Wat denken jullie? Heb ik nog een apparaat gemist?

Alle reacties

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:40
Steef435 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:21:
...
De Nokia 5 gaat op het moment voor €130,- en lijkt aan al mijn eisen te voldoen. Ik twijfel alleen of 16GB ROM voldoende zal zijn.
...
In de Nokia 5 kan je wel een geheugenkaartje (microSD, microSDHC, microSDXC) stoppen om de opslagcapaciteit te vergroten mocht je niet genoeg hebben aan de 16GB.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-11 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Xiaomi mi a2 lite? product: Xiaomi Mi A2 Lite (3GB intern, 32 GB opslag)
Betere specs dan de rest en android one.

• Steef435
akerssies schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:42:
[...]

In de Nokia 5 kan je wel een geheugenkaartje (microSD, microSDHC, microSDXC) stoppen om de opslagcapaciteit te vergroten mocht je niet genoeg hebben aan de 16GB.
Over opslag van foto's en dergelijke maak ik me inderdaad geen zorgen, maar opslag van apps werkt uit ervaring nogal traag op externe opslag, ik vraag me af of ik daar genoeg ruimte voor heb. (en dan heb je natuurlijk nog WhatsApp die 4GB aan memes per se op internal storage moet opslaan...)
Die had ik nog niet voorbij zien komen! Ziet er interessant uit. Ik vraag me alleen af of deze telefoon tegen een stootje kan, hopelijk kunnen eigenaars in het ervaringen topic daar iets over zeggen. (sowieso geen gorilla glass zie ik, dat is wel jammer)

Als die echt niet stevig blijkt moet ik misschien naar de Nokia 6 (2018) kijken, zelfde SoC, dan betaal ik 40 euro voor stevigheid (en verlies op gebied van camera). Aan de andere kant kan ik die 40 euro ook opzij zetten voor de volgende telefoon :)

Bedankt voor jullie berichten!

EDIT: Ik zie dat de Nokia 5.1 plus en 6.1 plus wellicht binnenkort naar Europa komen, dus ik wacht denk ik nog even af...

[ Voor 3% gewijzigd door Steef435 op 22-08-2018 17:58 ]

• Steef435
Uiteindelijk heb ik een Nokia 6.1 Plus weten te bemachtigen waar ik zeer tevreden over ben. Bedankt voor de reacties!