Toon posts:

server en benodigde software voor thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een thuisnetwerkje in elkaar zetten met een aparte server, ik wil dus niet mijn eigen pc hiervoor gebruiken, de internetverbinding die gedeeld gaat worden moet nl altijd beschikbaar zijn en ik heb geen zin om een firewall op mijn eigen pc te draaien.

Deze server moet dus als firewall dienen en de erop aangesloten verbinding onder de verschillende pc's verdelen. Het netwerk zal in het begin uit 1 server en 3 gewone pc's bestaan. Binnenkort wil ik de server ook gaan gebruiken om testjes met php uit te gaan voeren en misschien een kleine website erop laten draaien. Wat raden jullie mij aan? Is een celeron al genoeg of toch maar een p3? Ik wil er graag win2000 op gaan draaien en in de toekomst misschien xp pro (of zoiets, iig de uitgebreide versie). Ohja, liefst niet al te duur dus kom niet met 19 inch rack modellen aan. Ik moet hem zelf betalen, misschien dat ik m'n pa me nog een beetje kan laten sponsoren :P maar dat weet ik nog niet zeker.

Alvast bedankt.

Verwijderd

pentium 133 32 mb geheugen en een hdd van 4.5 GB,
DONE :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16
Processor: hoeft niet zoveel.
Mobo: veel pci slots, evt. RAID :)
Geheugen: veel

Videokaart is wel handig, maar onboard volstaat. Een geluidskaart is ook niet nodig als het dedicated is. Voor harddisk heb je niet al teveel nodig, aangezien toch alle processen via de CPU lopen :)

Als software Win2k Server, eventueel in combinatie van MS ISA Server (Internet Security & Acceleration).

Dan moet het allemaal wel aardig werken :)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
een een goedkope 2ehands van +- 300 piek is genoeg. zet er dan wel nt 4 op en geen windows 2000.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 18 juli 2001 21:03 schreef dennisdotcom het volgende:

Videokaart is wel handig, maar onboard volstaat. Een geluidskaart is ook niet nodig als het dedicated is. Voor harddisk heb je niet al teveel nodig, aangezien toch alle processen via de CPU lopen :)

Als software Win2k Server, eventueel in combinatie van MS ISA Server (Internet Security & Acceleration).

Dan moet het allemaal wel aardig werken :)
SJEES! Wat wil je allemaal wel niet gaan draaien? Win2k adv. server voor paar duizend ers? :? Oke is overdreven, maar ik heb hier een P90 met 32Mb, 4Gb en NT4, Sygate, @Guard, ServU, Httpd, edonkey e.d. en dat draait als een trein :) oke, laden duurt lang :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 21:08 schreef nigelator het volgende:

[..]

oke, laden duurt lang :P
netwerk zal het wel soepel doen, maar het werk op de server zal wel minder zijn ja ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 21:02 schreef masterwill het volgende:
pentium 133 32 mb geheugen en een hdd van 4.5 GB,
DONE :)
Ben toch bang dat dit iets te weinig is voor win2000 :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 21:03 schreef dennisdotcom het volgende:

[...]
Wat vind jij veel? Ik zat zelf aan 128 of 256 mb te denken, dat geheugen kost toch geen ene drol meer.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 21:05 schreef Noork het volgende:
een een goedkope 2ehands van +- 300 piek is genoeg. zet er dan wel nt 4 op en geen windows 2000.
Ja maar wat ik dus wil is dat die server flink wat jaartjes mee gaat want alle pc's die hier bij mij thuis binnenkomen bouw ik zelf en kan ik dus ook uitbreiden. Ik heb dus geen oudjes die als server kunnen fungeren.

Verwijderd

dan moet je het wat steviger aanpakken en denken rond een 600 Mhz Proc (denk ik zo)
256/512 mb Geheugen en 10 Gb hdd ruimte enz :)

dan kan je er weer ff tegenaan dacht ik zo :)

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
'k wil zelf ok zoiets doen, een servertje wat alleen inet hoeft te sharen. maar een 486 op 66 moet toch voldoende zijn?
maar welke geheugen is daarbij nodig?
en hoeveel geheugen is wenselijk?
kan dan nt 4 hierop, nee denk?
tnx.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 08:28 schreef the noise het volgende:
'k wil zelf ok zoiets doen, een servertje wat alleen inet hoeft te sharen. maar een 486 op 66 moet toch voldoende zijn?
tnx.
486 is prima
Ik weet niet wat het minimum is van Windows NT 4, check www.microsoft.com
maar ik denk dat je moet denken rond 64mb minimaal, en ik weet niet of je die op een 486 moederbord krijgt geprikt ;)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 19 juli 2001 08:28 schreef the noise het volgende:
tnx.
Voor alleen Inet sharen is FreeSCO perfect. Kan zelfs op een 386 met 4 MB.

Kan ook vanaf floppy, heb je niet eens een HDD nodig. :)

Aannames zijn fataal.

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Als je Hardware niets mag kosten..
waarom geef je dan een kapitaal uit aan je software ??
Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/nono.gif

1+1+1 = 1

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op donderdag 19 juli 2001 12:14 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Voor alleen Inet sharen is FreeSCO perfect. Kan zelfs op een 386 met 4 MB.

Kan ook vanaf floppy, heb je niet eens een HDD nodig. :)
ok ok
maar 'k d8 winroute te gaan gebruiken om de eenvoudigheid en de firewall die goed schijnt te zijn.
is dit wel het geval bij FreeSCO :?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 15:11
Heb hier winroute pro op w98 op een cyrix 120 MHz met 32 Mb. Werkt perfect als routertje, ftp-server, mailserver en firewall.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Windows 2000 op een 32 MB pentium I-tje, nee dat kan eigenlijk niet.
Windows XP kan ik niet helemaal serieus nemen.

Ik zou zeggen zet Windows NT 4 server er op met Winroute pro. Minimaal een Pentium I nodig, met 32 MB, maar het liefst 64 MB. Is ook niet zo moeilijk gezien de lage geheugenprijzen :7

Intussen zet je Linux of FreeBSD of OpenBSD (ik raad FreeBSD aan) op een machine die niet rechtstreeks aan internet hangt. Je leert alles van dat OS (en dan bedoel ik niet Mandrake met Drakconf installeren |:( maar het echte werk zonder X vanaf de shell). Zodra je denkt ver genoeg te zijn bouw je een proef-servertje en daarna ga je geheel over op Linux of FreeBSD.
Vrije software, gratis te downloaden en te gebruiken (dus geen illegale shit), goede software, veilig, functioneel en lage systeem-eisen. Apache, PHP en MySQL er op voor fun met een webserver. En uiteraard een ftp-server :)
Samba er op voor filesharing onder Windows en domain controller. Klaar.

Maar denk er aan: Eerst oefenen met Linux/FreeBSD totdat je in ieder geval op dat gebied geen newbie meer bent. Tijdelijk maar ff Windows NT (Windows 2000/XP zijn veels te zwaar, Windows 9x/ME zijn onstabiele crap) en daarna kan het echte werk dan beginnen met een Unix based OS :P

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

pentium 233 128 mb intern (liefst meer kost toch bijna niks meer)

winnt zal ik erop draaien kost minder geheugen dus is het minder duur

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 20 juli 2001 11:49 schreef dreamer het volgende:
pentium 233 128 mb intern (liefst meer kost toch bijna niks meer)

winnt zal ik erop draaien kost minder geheugen dus is het minder duur
Huh??? Tis Microsoft software dus het kost $$$ Het is inderdaad goedkoper als Windows 2000 server, maar dat heeft niets met memory te maken :)

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45

dijkmane

biertje ?

Op vrijdag 20 juli 2001 01:55 schreef svdmeer het volgende:
Windows 2000 op een 32 MB pentium I-tje, nee dat kan eigenlijk niet.
Windows XP kan ik niet helemaal serieus nemen.

Ik zou zeggen zet Windows NT 4 server er op met Winroute pro. Minimaal een Pentium I nodig, met 32 MB, maar het liefst 64 MB. Is ook niet zo moeilijk gezien de lage geheugenprijzen :7

Intussen zet je Linux of FreeBSD of OpenBSD (ik raad FreeBSD aan) op een machine die niet rechtstreeks aan internet hangt. Je leert alles van dat OS (en dan bedoel ik niet Mandrake met Drakconf installeren |:( maar het echte werk zonder X vanaf de shell). Zodra je denkt ver genoeg te zijn bouw je een proef-servertje en daarna ga je geheel over op Linux of FreeBSD.
Vrije software, gratis te downloaden en te gebruiken (dus geen illegale shit), goede software, veilig, functioneel en lage systeem-eisen. Apache, PHP en MySQL er op voor fun met een webserver. En uiteraard een ftp-server :)
Samba er op voor filesharing onder Windows en domain controller. Klaar.

Maar denk er aan: Eerst oefenen met Linux/FreeBSD totdat je in ieder geval op dat gebied geen newbie meer bent. Tijdelijk maar ff Windows NT (Windows 2000/XP zijn veels te zwaar, Windows 9x/ME zijn onstabiele crap) en daarna kan het echte werk dan beginnen met een Unix based OS :P
helemaal mee eens, een pI 133-200 moet toch voor weinig aan te komen zijn.

specs : wil je niet weten

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Effies erbij tussendoor: ik heb nog een p1 75mhz staan, 16mb (alle edoslots vol). Kan ik daar winnt4 op trekken? Ik denk eigenlijk dat er te weinig geheugen in zit.
Wat ik ermee wil: ISND kaartje erin (heb ik al), netwerkkaartje erin, en 'm als internetserver laten werken. Niks als datadoorvoer dus... Ik heb geen tijd om me in linux te verdiepen, dus laat dat maar zitten. Evt. win95 (lijkt redelijk stabiel so far) met een paar share- etc.- proggies erop? Gebruik hem toch maar een paar uurtjes per dag....
Ik heb trouwens ook pcAnywhere (en ik kan ermee werken) dus zelfs een monitor is niet nodig.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-08 17:32

allure

Titaan fase 2/3

Op vrijdag 20 juli 2001 14:12 schreef bart1234 het volgende:
Effies erbij tussendoor: ik heb nog een p1 75mhz staan, 16mb (alle edoslots vol). Kan ik daar winnt4 op trekken? Ik denk eigenlijk dat er te weinig geheugen in zit.
Wat ik ermee wil: ISND kaartje erin (heb ik al), netwerkkaartje erin, en 'm als internetserver laten werken. Niks als datadoorvoer dus... Ik heb geen tijd om me in linux te verdiepen, dus laat dat maar zitten. Evt. win95 (lijkt redelijk stabiel so far) met een paar share- etc.- proggies erop? Gebruik hem toch maar een paar uurtjes per dag....
Ik heb trouwens ook pcAnywhere (en ik kan ermee werken) dus zelfs een monitor is niet nodig.
ja hoor werkt prima
Pagina: 1