Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 11:35
Goedemiddag allemaal,

Een klant van me heeft sinds begin dit jaar een upgrade gemaakt van een Synology NAS naar een HPE ProLiant DL360 Gen10. Daarop staat Hyper-V geïnstalleerd met een aantal virtuele machines (AD, DNS, DHCP, Printservices en Fileservices). Er ligt een 100/100 glasvezelverbinding en er staat een Fortigate 60D (router, firewall en VPN). Lokaal werkt alles meer dan snel genoeg, het verschil is gigantisch met de oude NAS (wat logisch is :+).

Wanneer men verbinding maakt met de SSL-VPN gaat dat vanuit Nederland helemaal prima, een fatsoenlijke internetverbinding is echter wel vereist. Zeker wanneer je je bedenkt dat veel Word- en Excel-bestanden soms wel 10MB groot zijn. Het probleem zit 'm alleen in het opzetten van de VPN-verbinding in het buitenland. Vanuit bijna alle landen gaat dit goed, maar vanuit Maleisië en China werkt het met enige regelmaat niet goed. Als er dan al een verbinding is, dan valt deze vaak weg en is zó traag (200-300kB/s) dat het onwerkbaar is.

Nu wil ik het werken in de cloud meer gaan inzetten bij deze klant, zodat de bestanden van de klant lokaal op de laptops komen te staan. Alle gebruikers hebben een Office 365 Business Essentials account. Nu leek het mij een goed idee om iets in de vorm van OneDrive in te gaan zetten. De vraag is alleen, hoe ga ik dat aanpakken? Ik begrijp dat OneDrive for Business vooral iets is voor de gebruikers persoonlijk. Dan lees ik ook het eea. over SharePoint dat hiervoor in te zetten is, maar die zou een limiet hebben van maximaal 5000 bestanden. Belangrijk is dat er te allen tijde gesynchroniseerd wordt met de lokale fileserver (in realtime).

Ik zie de bomen door het bos even niet meer. Wellicht is bv. een oplossing met OwnCloud/NextCloud in een docker omgeving ook nog een oplossing? :D

Beste antwoord (via Beunhaas91 op 24-08-2018 20:56)

• maussio
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-10 15:07
Het idee achter Office 365 is dat de gebruikers alle data opslaan in de Cloud. Zoals hierboven al duidelijk wordt.

OneDrive for Business is voor de 'Persoonlijke' data.
SharePoint is voor de 'gedeelde' team / afdeling data.

In het full cloud plaatje zit vaak geen lokale file server meer.

Om nog even terug te komen op de maximaal 5000 bestanden. Dit is gekoppeld aan een list en dus niet volledig aan SharePoint. Binnen SharePoint kan er veel meer worden opgeslagen dan 5000 bestanden.

https://support.office.co...49-408b-abc0-b605e1f6d498
http://icansharepoint.com...to-size-and-usage-limits/

Alle reacties

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49
Nexcloud werkt prima als je het onprem wil houden en gebruiker lokaal wilt laten werken. Wat ook kan is een rds/citrix server optuigen. Dat gaat over het algemeen ook lekker over een dunne lijn.

• Beunhaas91
powerboat schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:30:
Nexcloud werkt prima als je het onprem wil houden en gebruiker lokaal wilt laten werken. Wat ook kan is een rds/citrix server optuigen. Dat gaat over het algemeen ook lekker over een dunne lijn.
Ja, daar heb ik ook al aan zitten denken. Echter, we praten over een bedrijf van 7-8 gebruikers. Even een RDS/Citrix server optuigen is niet heel erg goedkoop, natuurlijk. Qua hardware allemaal geen probleem (even 32GB erbij prikken), maar licentie technisch wel érg prijzig. Overigens, de latency zal dan blijven. Vanuit Maleisië zit je al gauw op 300-400ms en dat voelt natuurlijk erg traag aan. Klant heeft ook aangegeven dat niet te willen, helaas.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

De combinatie China en VPN is sowieso vragen om problemen. Ze hebben geen volledig internet in dat land. Alles dat encrypted is zien ze als 'verdacht' omdat ze het niet kunnen inzien.

• powerboat
Als je niet vies bent van een beetje knutselen zou je 3x win10 retail licenties kunnen kopen deze in een vm stoppen en via haproxy loadbalancen :p over een guacamole rdp server.

• powerboat
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:37:
De combinatie China en VPN is sowieso vragen om problemen. Ze hebben geen volledig internet in dat land. Alles dat encrypted is zien ze als 'verdacht' omdat ze het niet kunnen inzien.
Idd SSL zal daar ook een probleem worden en 10mb files in sync houden gaat ongetwijfeld ook moeilijk worden 🤔

• Beunhaas91
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:37:
Jep, dat is inderdaad héél lastig. Overigens, het probleem speelt zich vooral af in Maleisië. Of beter gezegd, daar hebben ze er het meeste last van aangezien ze daar het vaakst zijn (China enkele keren per jaar, Maleisië toch wel zo'n 20-30x per jaar).
powerboat schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:37:
Als je niet vies bent van een beetje knutselen zou je 3x win10 retail licenties kunnen kopen deze in een vm stoppen en via haproxy loadbalancen :p over een guacamole rdp server.
Ja, maar dan zit ik toch alsnog te stoeien met de latency? Dus dan zitten we nog steeds met een 'traagheid' probleem. Mijn inziens moet er echt een cloudoplossing komen, maar wat is er mogelijk met bv. OneDrive of SharePoint?

• powerboat
Voor office gebruik moet de latency niet hoger zijn dan 300ms. Voordeel is dat bestanden altijd in sync zijn (omdat je niet hoeft te syncen :+ )

Probleem bij nextcloud/onedrive/gmail/dropbox is dat je toch wel afhankelijk bent van je upload 🤔 om de bestanden in sync te houden. Voordeel is wel dat je offline kan werken.

Je kan voor beide relatief snel een test opstelling maken.

[ Voor 11% gewijzigd door powerboat op 21-08-2018 19:09 ]

• Beunhaas91
De vraag is, hoe is zoiets op te zetten? Men heeft OneDrive/SharePoint (beiden worden momenteel niet gebruikt).

Wat is er nodig?

• powerboat
Beunhaas91 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:12:
De vraag is, hoe is zoiets op te zetten? Men heeft OneDrive/SharePoint (beiden worden momenteel niet gebruikt).

Wat is er nodig?
Voor rds een vm met windows en een vm met guacamole haproxy heb je pas nodig als je gaat loadbalance.

Voor onedrive enkel je endpoints die in het AD hangen (laptop/desktop), die kun je met gpo zo inrichten dat de instellingen gepushed/pulled worden. (Weet niet zeker of je daar ook geen AzureAD voor nodig hebt. Ben meer een tux gebruiker ;) ).

Als je gebruik maakt van Ansible dan kun je mijn guacamole playbook downloaden van github. 8)

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50
Beunhaas91 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:26:

Nu wil ik het werken in de cloud meer gaan inzetten bij deze klant, zodat de bestanden van de klant lokaal op de laptops komen te staan. Alle gebruikers hebben een Office 365 Business Essentials account. Nu leek het mij een goed idee om iets in de vorm van OneDrive in te gaan zetten. De vraag is alleen, hoe ga ik dat aanpakken? Ik begrijp dat OneDrive for Business vooral iets is voor de gebruikers persoonlijk. Dan lees ik ook het eea. over SharePoint dat hiervoor in te zetten is, maar die zou een limiet hebben van maximaal 5000 bestanden. Belangrijk is dat er te allen tijde gesynchroniseerd wordt met de lokale fileserver (in realtime).
OneDrive for Business is inderdaad iets voor op de devices zelf. Via OneDrive kunnen gebruikers wel bestanden met elkaar delen, maar heel handig werkt dat niet als je veel bestanden moet gaan delen.

Kijk anders eens naar Microsoft Teams. Hiermee kun je vrij eenvoudig bestanden met meerdere medewerkers tegelijkertijd delen (is Sharepoint op de achtergrond). Tevens bevat het programma allerlei handige functies, zoals chats, Skype, etc

• Beunhaas91
nextware schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:01:
[...]

OneDrive for Business is inderdaad iets voor op de devices zelf. Via OneDrive kunnen gebruikers wel bestanden met elkaar delen, maar heel handig werkt dat niet als je veel bestanden moet gaan delen.

Kijk anders eens naar Microsoft Teams. Hiermee kun je vrij eenvoudig bestanden met meerdere medewerkers tegelijkertijd delen (is Sharepoint op de achtergrond). Tevens bevat het programma allerlei handige functies, zoals chats, Skype, etc
Ik zie het. Even geïnstalleerd en zelf mee gespeeld (heb zelf ook Office 365). Maar wat nu als ik zeg dat de eindgebruiker persé zijn bestanden via de verkenner wil openen? Dus, het moet er hetzelfde uitzien als nu.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
kijk eens naar vboxx!
Ben ik al een aantal keer tegen gekomen en werkt prima.
Tarieven zou je even moeten kijken die weet ik niet precies, maar het werkt dropbox-achtig

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Beunhaas91 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Ik zie het. Even geïnstalleerd en zelf mee gespeeld (heb zelf ook Office 365). Maar wat nu als ik zeg dat de eindgebruiker persé zijn bestanden via de verkenner wil openen? Dus, het moet er hetzelfde uitzien als nu.
Nu heb ik het zelf niet geprobeerd in Teams, maar aangezien het gewoon sharepoint is is het gewoon webdav.
En webdav kun je als mapped drive in je verkenner toevoegen.

edit: Wat @Wish hieronder ook zegt, die een aantal seconden later was.

[ Voor 6% gewijzigd door Meekoh op 22-08-2018 10:19 ]

Computer says no

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-11 20:03

Wish

ingwell

[...]

Voor Onedrive is dat gewoon 1 op 1, volgens mij (maar kan het nu even niet checken) kun je ook gewoon een library uit teams beschikbaar maken in de verkenner. Dan blijft het dus hetzelfde eruit zien.

(op de achtergrond gebruikt Teams namelijk Sharepoint - en die libraries daaruit kun je als netwerklocatie toevoegen)

(Wat @Meekoh dus zegt die sneller kan tikken)

[ Voor 3% gewijzigd door Wish op 22-08-2018 10:04 ]

No drama

• nextware
[...]

Ook geen probleem. Zet een sync aan tussen de betreffende teamspagina en Windows. Krijg je een quick access optie in Windows Verkenner te zien. En hier langs kun je dan de bestanden openen :)

• Beunhaas91
Tot nu toe lukt dat inderdaad prima. Maar, hoe zorg ik er nu voor dat de fileserver zijn gegevens synchroniseert met deze SharePoint website? Andersom moet dus ook gaan werken, wanneer een bestand in SharePoint/OneDrive/whatever aangepast wordt, moet die aanpassing ook realtime op de fileserver verwerkt worden.

[ Voor 99% gewijzigd door Beunhaas91 op 22-08-2018 17:49 ]

• nextware
Waarom zou je nog een fileserver willen gebruiken ? Alles draait in de cloud. Op het moment dat iemand lid is van een team heeft die persoon toegang tot de bestanden. Als deze persoon hier een wijziging in aanbrengt is deze ook beschikbaar voor de andere personen die hier toegang toe hebben.

En anders zijn er wel tools beschikbaar die dat voor je kunnen regelen. Bijvoorbeeld https://www.layer2solutio...ent-migration-backup-sync

[ Voor 14% gewijzigd door nextware op 22-08-2018 18:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• maussio
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-10 15:07
Het idee achter Office 365 is dat de gebruikers alle data opslaan in de Cloud. Zoals hierboven al duidelijk wordt.

OneDrive for Business is voor de 'Persoonlijke' data.
SharePoint is voor de 'gedeelde' team / afdeling data.

In het full cloud plaatje zit vaak geen lokale file server meer.

Om nog even terug te komen op de maximaal 5000 bestanden. Dit is gekoppeld aan een list en dus niet volledig aan SharePoint. Binnen SharePoint kan er veel meer worden opgeslagen dan 5000 bestanden.

https://support.office.co...49-408b-abc0-b605e1f6d498
http://icansharepoint.com...to-size-and-usage-limits/

• Beunhaas91
Dank voor alle reacties. Inmiddels heb ik de Layer2 Cloud Connect software gekocht voor de klant en vandaag geïmplementeerd. Dit werkt tot nu toe voortreffelijk!

Jammer dat een hybride oplossing niet werkt zonder speciale software. Overigens is dit ook geen perfecte oplossing, maar begin volgend jaar komt er een server op hun tweede locatie in Maleisië. Deze gaan we dan via een site-to-site verbinding aan elkaar koppelen en via DFS lekker laten synchroniseren naar elkaar.
Pagina: 1