Toon posts:

Mac Mini 2012, verstandige aankoop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil graag een capabele werkstation voor video editing (final cut) en Home record (pro tools). Ik overweeg de aanschaf van een Mac Mini. Na wat onderzoek kom ik uit bij een Mac Mini uit 2012. In tegenstelling tot de duo core uit 2018 is dit een quad core, met ook nog 240 gb extra ssd geheugen. Is dit een aan te raden aankoop of snij je jezelf in je vingers met een te oud product?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:02
Ik zou het niet doen. Bloomberg kwam gister nog met een artikel naar buiten dat Apple dit jaar eindelijk weer een nieuwe Mac Mini gaat uitbrengen. Ik zou dus nog even wachten. Mocht je echt snel een workstation nodig hebben, dan is een Hackintosh een betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een dual-core uit 2018 is waarschijnlijk (nadruk) effectiever, sneller en zuiniger dan een quad-core van 5 jaar oud; ook is het zo dat modernere CPU's van Intel, en dan met name de versies 7xxx en 8xxx al modelnummer, ondersteuning hebben voor HEVC/H265 zodat je zelfs de gemiddelde 4K-opnamen kan editen/afspelen zonder dat de CPU op 100% komt te staan.

Puur op basis van de startpost zou ik je willen aanraden om eens wat benchmarks erbij te pakken van de CPU's die in beide modellen zitten waar je het over hebt en dan specifieker zoeken naar encoding / decoding bechmarks.

En ik zou ook het typenummer van de SSD natrekken; er is een gerede kans dat ook die trager is dan wat je in 2018 van een SSD verwacht dus dan zit je zometeen met een "relatief" duur apparaat wat 2x zo langzaam is als een nieuw apparaat wat maar 1.5x zo duur is, bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Eensch met MAX3400. Een computer van zes jaar oud is bijna nooit de aantrekkelijkste optie, tenzij je 'm echt voor heel weinig kunt kopen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
Het is natuurlijk de vraag wat wil TS uitgeven aan de Mac mini.
Maar veelal is het geen verstandige optie om een 5-6 jaar oude pc te kopen en die zwaar te belasten met 4K editing. Het zal vast werken maar verwacht geen hoogvliegers.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:48
Over de eventuele nieuwe Mac mini, laten we reeel wezen dat de performance van de laatste mini nou niet echt over naar huis te schrijven is tov de 2011/2012 modellen met een daadwerkelijke quadcore

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is overigens geen "2018" Mac Mini op dit moment. Het model dat nieuw te koop is stamt uit 2014 en is geen haar sneller dan de 2012.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52
SpoekGTi schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:18:
Over de eventuele nieuwe Mac mini, laten we reeel wezen dat de performance van de laatste mini nou niet echt over naar huis te schrijven is tov de 2011/2012 modellen met een daadwerkelijke quadcore
Dat was best wel treurig inderdaad. Ik draai hier een mac mini 2012 server met dus die i7. 16GB ram en dat ding gaat als een tierelier.

Overigens zou ik een 2012 nemen om eind dit jaar te kunnen upgraden. Anders zou ik wachten (als dat het toe laat). Nieuw nu nog niet kopen want je schrijft direct veel af op het moment dat het nieuwe model uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
jctjepkema schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:28:
[...]

Dat was best wel treurig inderdaad. Ik draai hier een mac mini 2012 server met dus die i7. 16GB ram en dat ding gaat als een tierelier.

Overigens zou ik een 2012 nemen om eind dit jaar te kunnen upgraden. Anders zou ik wachten (als dat het toe laat). Nieuw nu nog niet kopen want je schrijft direct veel af op het moment dat het nieuwe model uit gaat komen.
Zit hier met een Mini uit 2011 met een i5 en 16GB en 256gb SSD beetje overkill voor een plex bakje maar goed it gets the job done jammer alleen dat hij obsolete is verklaart door Apple door Mojave er niet voor uit te brengen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

SpoekGTi schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:28:
[...]

Zit hier met een Mini uit 2011 met een i5 en 16GB en 256gb SSD beetje overkill voor een plex bakje maar goed it gets the job done jammer alleen dat hij obsolete is verklaart door Apple door Mojave er niet voor uit te brengen
Ken je er niet Ubuntu of Windows op installeren?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• SpoekGTi
kevinl schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:18:
[...]

Ken je er niet Ubuntu of Windows op installeren?
Vast wel, maar goed, ik krijg denk nog wel een tijdje security fixes Apple kennende en anders inderdaad een vSphere erop met iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:19:
Mijn vraag
Ik wil graag een capabele werkstation voor video editing (final cut) en Home record (pro tools). Ik overweeg de aanschaf van een Mac Mini. Na wat onderzoek kom ik uit bij een Mac Mini uit 2012. In tegenstelling tot de duo core uit 2018 is dit een quad core, met ook nog 240 gb extra ssd geheugen. Is dit een aan te raden aankoop of snij je jezelf in je vingers met een te oud product?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Welke resolutie video wil je editen? Zelf heb ik een 2014 Mac mini (i5 duo core) voor dagelijkse dingen als internet, tekst enzovoort. Heb er wel eens wat in Final cut mee gedaan, dat werkt prima met 1080p/full HD, maar 4k gaat echt niet lukken. Vrees dat een 2012 model, ondanks de quad core dusdanig oud is dat je snel tegen limitaties aanloopt. Daarnaast vraag ik me af hoe lang Apple deze Mac mini ondersteund met updates. Of misschien is ie al niet meer ondersteund. Zoals andere al aangeven, wacht even de 2018 versie af. Ik verwacht dat Final cut daar aanzienlijk beter op gaat draaien dan op een oud beestje uit het 720p/hd ready tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
Hoe staat het met de updates voor de 2012? Dat jaar had je ook de Macbook Pro Unibody laptop, die tot 2017 in productie is geweest als alternatief voor de duurdere retina macbooks. Als ik het goed heb krijgt dat systeem geen updates meer, en de kans is groot dat dat ook geldt voor de Mini. Het hoeft overigens niet zo te zijn, want het ligt aan bepaalde hardware die mogelijk in de Mini anders is dan in de Macbook. Maar ik verwacht eigenlijk weinig of geen verschil, want de Mini is niks meer dan een laptop zonder scherm en toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
De Mac mini Late 2012 krijgt Mojave, oudere mini’s officieel niet...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hEgelia
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 17:38
De enige actuele Mac in Apple's aanbod is MacBook Pro; alle overige modellen zijn verouderd. In 't geval van de Mac mini is dit zelfs ronduit beschamend te noemen, omdat deze computer letterlijk stamt uit 2014 en Apple deze nog steeds nieuw verkoopt voor de originele prijzen. Ook binnen de (pro) Apple gemeenschap wordt dit als absolute schande beschouwd.

De verwachting is dat Apple in oktober een evenement houdt waar ze bijna alle Macs van een update of redesign voorzien. Alleen de langverwachte opvolger van Mac Pro zal nog niet uitkomen, maar ik verwacht wel dat Apple hier enige informatie over zal bieden. De Mac mini blijft bestaan, zoveel is zeker, sinds zowel Phil Schiller als Tim Cook op verschillende tijdstippen verklaarden dat deze computer een 'belangrijk' onderdeel blijft van 't aanbod.

Mijn advies is om niet 't 2012 model Mac mini te kopen voor Final Cut en ProTools gebruik. Voor zijn tijd was deze machine indrukwekkend, zeker de i7 quadcore uitvoering, en relatief makkelijk te maximaliseren naar 16 GB geheugen en 'n SSD drive. Inmiddels is 't echter een verouderd beestje geworden (tenzij je veel bescheidener eisen zou hebben natuurlijk).

Als je 't nog kunt uitstellen, wacht dan tenminste af tot en met oktober, want Apple gaat vrijwel zeker een Mac evenement houden. De Mac mini is meer dan hoog toe aan 'n flinke vernieuwing en de geruchten gaan dat Apple de machine meer wilt richten op de Pro markt. Persoonlijk verwacht ik een gloednieuwe Mac mini, met hopelijk dezelfde indrukwekkende specs als z'n voorganger uit 2012. We zullen 't gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Die buyers guide lijkt wat dramatischer dan het is. Als ze een nieuwe verwachten is het "Don't buy", dat houdt niet in dat het meteen een kutcomputer is. Maar in het geval van de Mac Mini zou ik echt skippen, alle modellen.

iOS developer

Pagina: 1