Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor o.a. studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nuett
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-12-2022
Hallo,
Omdat ik komend jaar ga studeren wil ik een laptop aanschaffen. Ik heb al veel op internet gezocht maar ik heb er weinig verstand van dus hopelijk kunnen jullie me een beetje adviseren!

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil de laptop gebruiken voor mijn studie, het kijken van series en het bewerken van foto's (en eventueel video's)

Wat is je budget?
Maximaal 750 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik weet niet of deze eisen realistisch zijn maar naar een tijdje gegoogled te hebben kwam ik op het volgende:
- niet groter dan 14 inch
- i5 / i7 processor
- minimaal full hd scherm
- minimaal 8 gb
- SSD
- een accu die minstens 5 uur mee gaat

Zelf heb ik de volgende laptops gevonden

- hp 14ck 0950 nd
- acer swift 3
- lenova ideapad 320

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• jellecraft2000
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 14:40
Voor de mensen die liever lui dan moe zijn, maar toch mee willen helpen, hier de hyperlinks:
pricewatch: HP 14-ck0950nd
pricewatch: Acer Swift 3 SF314-52-5936 (het is een lijn, geen specifiek product dus heb een gekozen)
pricewatch: Lenovo IdeaPad 320S-14IKB 80X40097MH (zelfde + typefout eruit gehaald)

Hi!
Je zegt veel te hebben gegoogled. Zou je mij ook kunnen vertellen waarom je de afweging hebt gemaakt een 14" scherm te nemen? Dit puur uit nieuwsgierigheid hoor..

Aangezien je zegt veel bezig te gaan met het bewerken van fotos, stel ik je voor om een laptop te nemen met een redelijke opslag. Ik denk dat je daarbij moet bedenken dat alles boven de 128GB goed is. Dus ik zal ervoor kiezen om de door jou gekozen HP niet mee te nemen in je volgende lijst.

Daarnaast weet ik ondertussen niet meer helemaal hoe foto's en videos gerenderd wordt, of het voornamelijk CPU is hedendaags of ook nog GPU. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om een laptop te nemen met een 'dedicated graphic card" (en losse grafische kaart. Bij je huidige selectie zit er een soort videochip bij je processor in die voor je beeld zorgt). Zulke dedicated graphic cards zijn een stuk(je) sterker dan de processor's videochip. Ik kan zo met jouw voorkeuren niet een zien met een aparte kaart.
Als je dat wel zou willen moet je overwegen een grotere laptop te nemen.
Dingen die ik je wil meegeven voor bij je afweging:
Een losse videokaart vraagt meer stroom MAAR bij een grotere laptop komt meestal ook een grotere accu. (dat zegt niet meteen dat ie langer mee gaat trouwens)

Als je wel een grotere neemt, kom je bij het 15,6" segment.
2 voorbeelden:
pricewatch: Asus VivoBook S510UN-BQ349T
pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15IKBR 81DE00WJMH

Ik heb deze 2 gekozen omdat:
A) Beide hebben zowel een SSD als een HDD (SSD is snel, dus kan je windows opzetten en je programmas op draaien, en de HDD is voor het opslaan van je bestanden) Dit is 128GB ssd, en 1TB HDD.
B)Een groter scherm (15,6 ipv 14)
C)Beide dezelfde i5 processor die in de meeste huidige laptops voorkomt, en beide 8GB ram.
D) Ze hebben een aparte videokaart
E) ze vallen binnen je budget

Als ik mocht kiezen uit deze 2, koos ik de asus vivobook. Die heeft een USB meer, en is lichter. De accuduur is 8h ipv 5,5h en het toetsenbord is verlicht (de lenovo niet).

Mocht je nog vragen hebben stel ze. Mocht iemand anders nog commentaar+suggesties op mij hebben, hou je niet in!

Succes :)

Stay curious

• nuett
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-12-2022
Hoi Jelle, bedankt voor je uitgebreide reactie! Het bewerken van foto's is voor nu niet de prioriteit maar dit wil ik in de toekomst misschien gaan doen vandaar dat ik het toch bij mijn lijstje heb gezet. Ik wil graag een 14" (of 13,3") omdat ik de laptop veel mee zal nemen en ik dan liever geen 'grote' laptop meesleep! Zou je de acer of de lenovo wel aanraden?