Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Sinds enige dagen ondervind ik een probleem met mijn SMA SB2000HF omvormer.
De uitlezingen die ik doe via BT - SBFSpot naar PvOutput geven vreemde waarden.

PV Output 1
PV Output 2

Volgens de grafiek zou de omvormer rond middernacht opstarten, wat me redelijk vreemd lijkt.
Ik heb de plant time bekeken en deze staat grandioos mis. Vervolgens heb ik deze trachten te corrigeren via sunny explorer (SE), maar dit werkt niet. SE geeft geen error, volgens de log is de tijd aangepast, maar als ik SE opnieuw open, is de tijd nog steeds verkeerd. Dit heb ik geprobeerd met 2 verschillende computers en 2 verschillende SE versies

Ik heb de tijd min of meer kunnen rechttrekken via sbfspot (-settime). Maar als ik dit commando uitvoer, enkele seconden wacht, en terug bekijk, staat de omvormer direct ongeveer een uur verkeerd.

SB 2000 HF

Voorts heb ik zowel de AC als DC zijde enkele minuten zonder spanning gezet, maar zonder resultaat.
De firmware is vziw ook de recentste

Ik heb deze vraag ook neergelegd bij de installateur en wacht voorlopig af. Iemand ondertussen al een gouden tip of een soortgelijk probleem ondervonden ?

[ Voor 6% gewijzigd door StarWing op 21-08-2018 15:49 ]

Page intentionally left blank.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In sbfspot.cfg aangeven dat de tijd vd omvormer niet meer aangehouden moet worden maar van de computer?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• StarWing
  • Nu online
Dit is een alternatief, maar liever had ik het probleem opgelost op de omvormer zelf.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor 350 (MP) heb je een iets modernere met Ethernet en wifi

En kun je hem via Modbus TCP/IP en Node-red uitlezen op de pi en dan naar grafana.
AUijtdehaag in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
https://snapshot.raintank...8j?refresh=%2030s&orgId=2

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2018 11:09 ]

• StarWing
  • Nu online
Akkoord, maar de omvormer is gekoppeld bij de vreg ivm terugbetaling certificaten en keuring. Indien ik een nieuwe omvormer wil, moet ik deze opnieuw registreren/keuren.
+ zowieso zit er nog garantie op de omvormer.

Andersom probeer ik nu via de computertijd te loggen, maar nu heb ik helemaal geen output meer naar PVoutput. Ik ga ffe mijn vraag neerleggen in het betreffende topic.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik hoop niet dat hij aan het overlijden is.
@Musicmasters had ook zo plots een probleem met uitlezen via Bluetooth. Geen verbinding meer.
Display was ook niet leesbaar meer.
klump4u in "Datalogging: PV systemen"
Verwijderd in "Economische levensduur omvormer zonnepanelen"

De omvormer werkt nog wel gewoon, echter geen uitlezing meer en niets op display.
(heb er maar een kwh meter aan gehangen met m-bus adapter (dorpsgenoot))

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2018 18:56 ]

Pagina: 1