Toon posts:

Waarde onthouden bij verschuiving van datum.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Is het volgende mogelijk? En wie zou mij daarbij kunnen helpen?

Ik ben op zoek naar een formule waarbij de uitkomst als vaste waarde genoteerd dient te worden.

Zie bijgaand een snel opgesteld voorbeeld. Link: https://www.mupload.nl/img/tmhy2xsl.png

In cel C1 staat de formule =vandaag()
In de tabel (cellen G3:I5) staat een formule die vergelijkt of de datum van vandaag overeenkomt met de datum in de tabel en vervolgens een waarde selecteert. Echter dient de uitkomst als vaste waarde genoteerd te worden. Nu loop ik tegen het probleem dat wanneer de datum van vandaag verschuift er geen waardes meer zijn in mijn tabel.

Mijn excuses voor de slechte omschrijving, geen idee hoe ik dit beter omschreven had.

Met vriendelijk groet,

P1MP3RN3L

Beste antwoord (via Lustucru op 22-08-2018 20:34)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je hebt dus één plansheet en het resultaat daarvan wil je terug laten komen in een ander sheet, afhankelijk van de datum.

De meest robuuste oplossing is een kleine macro die je start met een knopje bv 'planning akkoord'. Die macro schrijft dan de planning terug op de juiste plek.

Met formules kán ook, maar die mogelijkheid is met goede reden standaard uitgeschakeld in Excel. Je moet een cel dan namelijk naar zichzelf laten verwijzen. Normaliter geeft dat een foutmelding, maar je kunt het expliciet toestaan dmv opties->formules->iteratieve berekeningen toestaan. Aantal iteraties instellen op 1. Omdat die instelling geldt voor alle werkbladen is het niet aan te bevelen, maar het werkt wel. Je kunt dan iets doen in de trant van =ALS(cel1=cel2; zoek_de_waarde_op;cel_waarin_de_formule_staat).

Leuk om te proberen, niet geschikt voor produktiegebruik bij zoiets belangrijks als de planning van een logistiek bedrijf. En dat brengt me tot de beste aanbeveling: als ik je sheets zie werk je bij een logistiek bedrijf. Gooi er een paar honderd euro tegenaan en laat iemand met kennis van zaken een robuust sheet in elkaar zetten naar jouw wensen. Kost minder dan een bandje of een halve tank diesel. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is natuurlijk de natuur van formules, dat ze steeds opnieuw berekend worden. Ik gok (maar het zou handig zijn als je wat meer functionele context zou geven wat je precies probeert te bereiken) dat die waardes van 'vandaag' invoer zijn die je op die dag doet en opgeslagen wilt zien in de data tabel of iets dergelijks?

Je kan natuurlijk na het invoeren van de gegevens van vandaag de betreffende kolom kopieren en daarna plakken als waardes. Maar dat is een extra stap handwerk.

Alternatief is om niet alleen de invoer van vandaag te hebben, maar de invoer gewoon op datum te doen en daarbij de invoer die op eerdere data is gedaan te behouden. Dus in plaats van 1 kolom C met de waardes van vandaag, gewoon een kolom per datum, waar je de waardes inzet en waar het dan opgezocht kan worden om je datatabel te vullen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:33:
Dat is natuurlijk de natuur van formules, dat ze steeds opnieuw berekend worden. Ik gok (maar het zou handig zijn als je wat meer functionele context zou geven wat je precies probeert te bereiken) dat die waardes van 'vandaag' invoer zijn die je op die dag doet en opgeslagen wilt zien in de data tabel of iets dergelijks?

Je kan natuurlijk na het invoeren van de gegevens van vandaag de betreffende kolom kopieren en daarna plakken als waardes. Maar dat is een extra stap handwerk.

Alternatief is om niet alleen de invoer van vandaag te hebben, maar de invoer gewoon op datum te doen en daarbij de invoer die op eerdere data is gedaan te behouden. Dus in plaats van 1 kolom C met de waardes van vandaag, gewoon een kolom per datum, waar je de waardes inzet en waar het dan opgezocht kan worden om je datatabel te vullen.
Beste Orion 84,

Dank voor je antwoord.

Het kopiëren en plakken van waardes is inderdaad een extra handeling. Daarnaast verlies ik data wanneer deze handeling niet wordt uitgevoerd.

Het gaat om een werkblad waar elke werkdag opnieuw nieuwe data wordt toegevoegd en oude verwijderd. Helaas is het door koppelingen naar andere bestanden niet mogelijk om bijvoorbeeld 1 bestand of 1 blad per dag te maken.

Ik zoek dus eigenlijk een formule die de uitkomst als vaste waarde noteert waarna de formule an sich verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 16:31

WCA

Hier iemand met het zelfde probleem als jij :

https://superuser.com/que...rmulas-only-evaluate-once
8
down vote
accepted

In some cases where you want to get a static answer from a formula you can do what you want without using a formula.

In your example Excel doesn't know whether TODAY() was meant to mean today's date or the date that it was entered in the spreadsheet.

You can, however insert the current date and/or time in a cell: You can select a cell and press CTRL+; or CTRL+SHIFT+; for current date and current time respectively (for both CTRL+; then SPACE then CTRL+SHIFT+;).

In other cases, I tend to copy and then paste special as value.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:25:
[...]
Het gaat om een werkblad waar elke werkdag opnieuw nieuwe data wordt toegevoegd en oude verwijderd.
Maar kan je die oude gegevens niet gewoon laten staan dan en alleen de nieuwe gegevens toevoegen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 17:36
Orion84 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:40:
[...]

Maar kan je die oude gegevens niet gewoon laten staan dan en alleen de nieuwe gegevens toevoegen?
^^ dit.

Mocht dat niet kunnen, zou je dan de situatie willen schetsen waar je dit voor gebruikt en hoe het in de praktijk gebruikt wordt?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TRON schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:48:
[...]

^^ dit.

Mocht dat niet kunnen, zou je dan de situatie willen schetsen waar je dit voor gebruikt en hoe het in de praktijk gebruikt wordt?
Dat kan inderdaad helaas niet.

De situatie is als volgt:

Er wordt gewerkt met een pool van mensen. Deze mensen kunnen ofwel ziek, vrij, tijd voor tijd, bijzonder verlof, later beginnen, eerder beginnen of werken. Elke mogelijkheid wordt genoteerd in een soort van digitale agenda (database) in Excel. Deze informatie is namelijk cruciaal voor het maken van een planning. Aan de hand van een formule zoekt Excel de juiste informatie voor de betreffende te plannen dag. Dit werkt allemaal prima.

Echter bij het maken van een planning dient vooral de informatie zoals "werken" en "tijd voor tijd" teruggekoppeld te worden naar de betreffende dag in de database.

Aangezien een van de formules die de juiste data uit de database triggert "=vandaag()+1" is, krijg ik het niet voor elkaar om vervolgens weer data terug te koppelen naar de database.

Hoop dat je me een beetje kan volgen.

Met vriendelijke groet,

P1MP3RN3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Orion84 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:33:
Dat is natuurlijk de natuur van formules, dat ze steeds opnieuw berekend worden.
Dat, punt.

Alternatieven: datum met de hand invoeren, VBA leren en dan gebruiken om de dag in te vullen, iets anders dan Excel gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:39:
[...]
Hoop dat je me een beetje kan volgen.
Nee, niet echt eerlijk gezegd. Wellicht moet je een iets uitgebreider voorbeeld delen van hoe de sheet in elkaar steekt.

Maar ik denk dat de sleutel ligt in het op een of andere manier kwijtraken van de afhankelijkheid van vandaag() in je formule(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 17:36
'k Probeer je te volgen, maar ik kan er nog niet echt een beeld bij krijgen. Kan je een geanonimiseerde versie maken en daarvan een screenshot plaatsen? En dan met name het stuk over hoe je tijd-voor-tijd, vrij en werken bijhoudt van de verschillende collega's.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TRON schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

'k Probeer je te volgen, maar ik kan er nog niet echt een beeld bij krijgen. Kan je een geanonimiseerde versie maken en daarvan een screenshot plaatsen? En dan met name het stuk over hoe je tijd-voor-tijd, vrij en werken bijhoudt van de verschillende collega's.
Het gaat met name om deze sheets:
-Planlijst: https://www.mupload.nl/img/q2n9ri.png
-Agenda: https://www.mupload.nl/img/4qd152ijdzken.png

Boven in de sheet "planlijst" staat de datum vandaag en daaronder de te plannen datum. Dit is altijd 1 dag na de dag van vandaag, behalve op vrijdag, dan plannen we voor maandag.

In de sheet "agenda" wordt data genoteerd zoals verlof, bijzonder verlof, op tijd thuis, later beginnen. Eigenlijk alle informatie omtrent werknemers die van invloed is op een planning.

Echter bij het maken van een planning kan het zijn dat er minder werk is dan er werknemers zijn. De werknemers krijgt in dat geval tijd voor tijd. Deze informatie samen met wie werkt dient teruggekoppeld te worden naar de agenda.

Hoor graag of dit het duidelijker maakt.

Met vriendelijke groet,

P1MP3RN3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:09:
[...]

Het gaat met name om deze sheets:
-Planlijst: https://www.mupload.nl/img/q2n9ri.png
-Agenda: https://www.mupload.nl/img/4qd152ijdzken.png

Boven in de sheet "planlijst" staat de datum vandaag en daaronder de te plannen datum. Dit is altijd 1 dag na de dag van vandaag, behalve op vrijdag, dan plannen we voor maandag.

In de sheet "agenda" wordt data genoteerd zoals verlof, bijzonder verlof, op tijd thuis, later beginnen. Eigenlijk alle informatie omtrent werknemers die van invloed is op een planning.

Echter bij het maken van een planning kan het zijn dat er minder werk is dan er werknemers zijn. De werknemers krijgt in dat geval tijd voor tijd. Deze informatie samen met wie werkt dient teruggekoppeld te worden naar de agenda.

Hoor graag of dit het duidelijker maakt.

Met vriendelijke groet,

P1MP3RN3L
Ter info: de formule te zien in de sheet "agenda" zoekt naar de betreffende te plannen dag in de rechtstaande tabellen per dag en laat deze informatie zien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je hebt dus één plansheet en het resultaat daarvan wil je terug laten komen in een ander sheet, afhankelijk van de datum.

De meest robuuste oplossing is een kleine macro die je start met een knopje bv 'planning akkoord'. Die macro schrijft dan de planning terug op de juiste plek.

Met formules kán ook, maar die mogelijkheid is met goede reden standaard uitgeschakeld in Excel. Je moet een cel dan namelijk naar zichzelf laten verwijzen. Normaliter geeft dat een foutmelding, maar je kunt het expliciet toestaan dmv opties->formules->iteratieve berekeningen toestaan. Aantal iteraties instellen op 1. Omdat die instelling geldt voor alle werkbladen is het niet aan te bevelen, maar het werkt wel. Je kunt dan iets doen in de trant van =ALS(cel1=cel2; zoek_de_waarde_op;cel_waarin_de_formule_staat).

Leuk om te proberen, niet geschikt voor produktiegebruik bij zoiets belangrijks als de planning van een logistiek bedrijf. En dat brengt me tot de beste aanbeveling: als ik je sheets zie werk je bij een logistiek bedrijf. Gooi er een paar honderd euro tegenaan en laat iemand met kennis van zaken een robuust sheet in elkaar zetten naar jouw wensen. Kost minder dan een bandje of een halve tank diesel. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lustucru schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:41:

Beide oplossingen gaan me inderdaad de pet te boven. Normaal kom ik een heel eind met dit forum. Macro's is natuurlijk een heel ander verheel.

Hahaha, je hebt helemaal gelijk! Brengt me op het volgende: Interesse om een robuuste sheet in elkaar te zetten?

Hoor graag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:54:
[...]
Hahaha, je hebt helemaal gelijk! Brengt me op het volgende: Interesse om een robuuste sheet in elkaar te zetten?

Hoor graag,
Met liefde en plezier, maar oproepen voor betaald werk passen niet op het forum. Wel in vraag en aanbod; categorie: Software development Zet daar even een advertentie.

Pagina: 1