HDR gaming voegt het echt veel toe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:59
Ik lees heel verschillende meningen over HDR gamen. Sommige vinden het erg mooi en andere vinden het niks. Helaas ken ik niemand die HDR heeft om het zelf te ervaren.

Ik wil een 2080 kopen en vind graphics erg belangrijk. Ik heb nu een 4K monitor zonder HDR en twijfel of ik voor 1440 of 4k gaat (maar dat is een andere discussie).

4K HDR lijkt me super mooi. Helaas heb je dan geen G-Sync dus twijfel of het goed te doen is dan.

Ik twijfel tussen de 27 en 32 inch wbt grootte scherm. Wil graag in het spel gezogen worden. Bv Battlefield 5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10 17:24

WCA

Ik heb sinds een paar weken een HDR gaming monitor. Ziet er tov niet HDR wel een heel stuk mooier uit hoor. Maar ik kan je aanraden om een keer eens te gaan kijken bij een Mediamarkt ofzo, dan kan je het verschil goed zien.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
GreNade schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:52:
Ik heb sinds een paar weken een HDR gaming monitor. Ziet er tov niet HDR wel een heel stuk mooier uit hoor. Maar ik kan je aanraden om een keer eens te gaan kijken bij een Mediamarkt ofzo, dan kan je het verschil goed zien.
ik las ergens dat de cut-scenes juist weer lelijker waren, hoe ervaar jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TweakerVincent schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:54:
[...]

De game die ik speel in HDR (Redout) heeft geen cutscenes, dus dat kan ik je niet vertellen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 12:35

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Persoonlijk is dit. Heb een 4k HDR tv en het is echt next level qua gamen. Maar wat jij zegt over cutscenes kan ik heel kort over zijn met dit voorbeeld: 4k en HDR maakt het allemaal super mooi scherp levendig etc. Maar soms hoort een scène van een fiom niet zo scherp te zijn dat het alles laat zien. Dan is de film mooier in 1080p als je begrijpt wat ik bedoel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
GreNade schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:55:
[...]

De game die ik speel in HDR (Redout) heeft geen cutscenes, dus dat kan ik je niet vertellen
Ik was een tijd terug in de mediamarkt maar daar stonden 20 schermen aangesloten op 1 bron en kon ik geen verschil zien. Ik hoorde laatst van iemand dat de mm in amsterdam een gaming hoek heeft, wellicht kan ik het daar wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TweakerVincent schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:57:
[...]

Ik was een tijd terug in de mediamarkt maar daar stonden 20 schermen aangesloten op 1 bron en kon ik geen verschil zien. Ik hoorde laatst van iemand dat de mm in amsterdam een gaming hoek heeft, wellicht kan ik het daar wel zien.
Als er 20 schermen op 1 bron staan, staat wellicht HDR niet aan op de geschikte monitoren. Zou ik even vragen, want op mijn scherm is het verschil echt behoorlijk. (pricewatch: Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
GreNade schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:58:
[...]

Als er 20 schermen op 1 bron staan, staat wellicht HDR niet aan op de geschikte monitoren. Zou ik even vragen, want op mijn scherm is het verschil echt behoorlijk. (pricewatch: Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart
jammer dat deze monitor geen g-sync heeft hoewel g-sync HDR veel te duur is. Ben bang voor tearing met een 2080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TweakerVincent schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:01:
[...]

jammer dat deze monitor geen g-sync heeft hoewel g-sync HDR veel te duur is. Ben bang voor tearing met een 2080
Ik gebruik zelf een GTX1070, op 144hz kan ik je vertellen dat tearing, ook zonder g/freesync amper nog een probleem is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
GreNade schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:02:
[...]

Ik gebruik zelf een GTX1070, op 144hz kan ik je vertellen dat tearing, ook zonder g/freesync amper nog een probleem is.
Oh zelfs als je dan bv maar 45 frames haalt? Speel je altijd met V-sync uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TweakerVincent schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Oh zelfs als je dan bv maar 45 frames haalt? Speel je altijd met V-sync uit?
Altijd met v-sync uit, maar ik kom doorgaans niet in de buurt bij die framerate. 45hz gaat g/freesync meesteal niet bij helpen daarnaast, de minimale verversingssnelheid is doorgaans 48Hz

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zolang Freesync (en volgens mij ook g-sync) range minimaal een factor twee is, is er geen ondergrens aan het bereik. Dan kan hij simpelweg frames gaan herhalen.

Maar goed, of je al dan niet last hebt van tearing / v-sync stutters is persoonlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Sissors schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:17:
Zolang Freesync (en volgens mij ook g-sync) range minimaal een factor twee is, is er geen ondergrens aan het bereik. Dan kan hij simpelweg frames gaan herhalen.

Maar goed, of je al dan niet last hebt van tearing / v-sync stutters is persoonlijke.
Wat bedoel je precies hiermee? als ik 100 fps haal dat ik geen tearing heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Verschilt per game. In FC5 voegt HDR ook veel toe, die doen tenminste nog wat aan diepere kleuren.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn ervaring: als het goed werkt is het prachtig!

Helaas ben je echter sterk afhankelijk van de implementatie van de developer, waardoor resultaten in de praktijk varieren. Om te beginnen is het lijstje games wat HDR ondersteunt gewoon klein. Dat zijn echt maar een handje vol titels en die moet je maar net spelen.

Ten tweede is de implementatie van de ene game helaas de andere niet. Ik heb een HDR OLED TV (Sony 55" AF8) met een PS4 Pro en een Windows based steam box met een 7700k en een 1080Ti in de woonkamer staan. Games als God of War en Horizon: Zero Dawn zijn een feestje voor het oog. In die situaties is HDR echt genieten en duidelijk beter dan non-HDR. Neem je echter een game als The Witcher 3, dan zorgt HDR modus voor gruwelijke color banding in de skybox :r en ben je beter af met SDR modus.

Kortom, bekijk de games die je speelt en of die het ondersteunen. Onderzoek of de implementatie in de game in kwestie de moeite waard is en maak dan een keuze. Je mag er wel op rekenen dat het lijstje in de toekomst groter zal worden maar ik vrees dat het voorbehouden zal blijven voor de AAA titels.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
@Verwijderd Ik weet niet of je Battlefield 1 speelt? Maar in BF1 vind ik HDR weer minder toevoegen, de lucht wolken en zon is super mooi, en handig als je in het licht kijkt als je in een gang staat want je ziet dan in eens de vijand ipv dat alles onzichtbaar word door het felle licht. Maar qua kleuren word het juist weer wat saaier is mijn beleving.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Gekke Jantje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:00:
@Verwijderd Ik weet niet of je Battlefield 1 speelt? Maar in BF1 vind ik HDR weer minder toevoegen, de lucht wolken en zon is super mooi, en handig als je in het licht kijkt als je in een gang staat want je ziet dan in eens de vijand ipv dat alles onzichtbaar word door het felle licht. Maar qua kleuren word het juist weer wat saaier is mijn beleving.
Wel de juiste persoon taggen he! ;)

Nee BF1 speel ik niet dus ik kan daar weinig over zeggen. Het zou heel goed kunnen dat de implementatie gewoon matig is. In TW3 ervaar ik namelijk ook "saaiere kleuren".

Wat je ook niet moet vergeten is dat de ene HDR standaard de andere niet is. Sommige monitoren ondersteunen eigenlijk niet echt HDR10 maar HDR8 omdat het geen (hetzij dithered of echt) 10-bit paneel is, of omdat de maximale helderheid gewoon te laag is om een breed bereik aan tinten weer te geven. Er staan zat HDR schermen in de pricewatch met de 300cd/m² die een normale monitor ook heeft. 8)7 HDR is vaak gemastered op 1.000cd/m²+. In beide gevallen zorgt HDR modus juist voor een flets en saai beeld in elk geval.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Als HDR lelijker leek, dan is er iets mis met capabilities of instellingen van scherm en/of bronmateriaal.

Helaas is dat schering en inslag "HDR" is een leuke kreet, maar 1) standaardisatie is nog ver weg, zowel qua protocollen (ben niet zo thuis in HDR gaming, maar des te meer in broadcast video, waar je alleen al HDR10, Dolby en HLG standaarden hebt) en 2) juiste calibratie is bij HDR essentieel - en wat 'juist' is kan per bron verschillen.

Als je bronmateriaal anders gecalibreerd is dan je scherm, krijg je vaak fletse grijze beelden die inderdaad slechter lijken dan SDR. Monitoren (en TV's) worden bijna altijd afgeleverd met veel te hoge helderheid. Dat is bij SDR al slecht, maar bij HDR totaal funest. Goede kans dat de mensen die riepen dat HDR lelijker was daar niet naar gekeken hebben.

Dit lijkt een redelijke overzicht te geven van de uitdagingen, al is het artikel meer dan een jaar oud, dus details zullen anders zijn:
https://www.trustedreview...hat-is-hdr-gaming-2946693

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:25:
[...]

Als HDR lelijker leek, dan is er iets mis met capabilities of instellingen van scherm en/of bronmateriaal.

Helaas is dat schering en inslag "HDR" is een leuke kreet, maar 1) standaardisatie is nog ver weg, zowel qua protocollen (ben niet zo thuis in HDR gaming, maar des te meer in broadcast video, waar je alleen al HDR10, Dolby en HLG standaarden hebt) en 2) juiste calibratie is bij HDR essentieel - en wat 'juist' is kan per bron verschillen.

Als je bronmateriaal anders gecalibreerd is dan je scherm, krijg je vaak fletse grijze beelden die inderdaad slechter lijken dan SDR. Monitoren (en TV's) worden bijna altijd afgeleverd met veel te hoge helderheid. Dat is bij SDR al slecht, maar bij HDR totaal funest. Goede kans dat de mensen die riepen dat HDR lelijker was daar niet naar gekeken hebben.

Dit lijkt een redelijke overzicht te geven van de uitdagingen, al is het artikel meer dan een jaar oud, dus details zullen anders zijn:
https://www.trustedreview...hat-is-hdr-gaming-2946693
Eens met het bovenstaande. Wel een enkele kanttekening, namelijk dat helderheid in deze een vrij verneukeratieve term is.

Daarmee bedoel je waarschijnlijk de instelling "Brightness", welke indien verhoogd ten koste gaat van de kleurverzadiging. Met helderheid kan ook de hoeveelheid cd/m² bedoeld worden, welke in het geval van een HDR monitor zo hoog mogelijk moet zijn voor maximaal effect.

Het vervelende is dat veel schermen het gebrek aan cd/m² proberen te maskeren met hoge "Brightness" wat een uitermate lelijk beeld oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Interessante reacties! Ik speel veel battlefield games en nu ook witcher 3. Wil wss fallout 3 en 4 en mss cod reeks ook gaan uitspelen. Wisselende ervaringen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

TweakerVincent schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:26:
Interessante reacties! Ik speel veel battlefield games en nu ook witcher 3. Wil wss fallout 3 en 4 en mss cod reeks ook gaan uitspelen. Wisselende ervaringen hier.
Wat betreft PC gaming; maak je geen zorgen. De PC versie van TW3 ondersteunt geen HDR. :P

Dat is alleen maar beschikbaar op de PS4 Pro en de XBOX One X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Blaat schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:34:
[...]

Wat betreft PC gaming; maak je geen zorgen. De PC versie van TW3 ondersteunt geen HDR. :P

Dat is alleen maar beschikbaar op de PS4 Pro en de XBOX One X.
Oh dat wist ik niet. Ik zag wel dat bf1 het ondersteunt. Heeft het zin als ik alleen pc game?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

TweakerVincent schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:35:
[...]

Oh dat wist ik niet. Ik zag wel dat bf1 het ondersteunt. Heeft het zin als ik alleen pc game?
Ik zou zeggen, kijk naar de lijst van games die het ondersteunen en oordeel zelf! :)

Linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Blaat schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:10:
[...]

Wel de juiste persoon taggen he! ;)

Nee BF1 speel ik niet dus ik kan daar weinig over zeggen. Het zou heel goed kunnen dat de implementatie gewoon matig is. In TW3 ervaar ik namelijk ook "saaiere kleuren".

Wat je ook niet moet vergeten is dat de ene HDR standaard de andere niet is. Sommige monitoren ondersteunen eigenlijk niet echt HDR10 maar HDR8 omdat het geen (hetzij dithered of echt) 10-bit paneel is, of omdat de maximale helderheid gewoon te laag is om een breed bereik aan tinten weer te geven. Er staan zat HDR schermen in de pricewatch met de 300cd/m² die een normale monitor ook heeft. 8)7 HDR is vaak gemastered op 1.000cd/m²+. In beide gevallen zorgt HDR modus juist voor een flets en saai beeld in elk geval.
Het is echter niet flets, bepaalde de kleuren lijken alleen minder volume te bevatten, het alleen het rode en groene word wat zachter. Er zit wel een Nits slider in en die zit ik dan op 625 wat de HDR piekhelderheid is van mijn scherm.

Pagina: 1