Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stien
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 15:39
Ik heb voor mijn bedrijf (een ERP leverancier waar ik al geruime tijd werkzaam ben als consultant) een product bedacht en ontwikkeld wat zeer enthousiast ontvangen is door onze klanten. Dit product wordt inmiddels onder licentie aangeboden bij onze klanten en levert de organisatie een aardige bedrag per jaar op en overtuigd ook veel nieuwe klanten van ons systeem.

Nu ben ik niet zo slim geweest om op voorhand het gesprek aan te gaan over een eventuele winstdeling oid.
Maar ik wil wel komend jaar alsnog deze discussie aangaan.

Het product is nu enkele maanden live brengt op dit moment al per jaar €100.000,- op en kan in de toekomst zelfs groeien tot €500.000 / €600.000 per jaar afhankelijk van het aantal klanten dat hiermee gaat werken.

Hoe zouden jullie dit gesprek benaderen en wat voor wens/eis zouden jullie op tafel leggen om toch ook mee te kunnen delen in de opbrengst die dit product genereert.
-Een flinke loonsverhoging?
-Een bonus als percentage van de opbrengst?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt, tijdens werktijd, voor je werkgever, een systeem ontwikkeld.

Daar krijg je salaris voor.

Als het buiten je scope was, had je daar inderdaad vooraf eisen aan moeten stellen.

Nu kan je niets eisen, enkel hopen op wat goodwill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Je bent in loondienst dus de verwachtingen kun je beter temperen.

Organisaties hebben typisch geen winstdelingmodel voor individuele successen.

Een loonsverhoging kun je op insteken en is ook wat voor te zeggen. Daarnaast zou je kunnen denken aan een verandering van rol mits je denkt dat je dit trucje kunt herhalen. Als consultant ben je maar beperkt schaalbaar in wat je oplevert. Als je echter richting product development gaat dan is je output veel beter schaalbaar en is een meer senior/principal rol met dito salaris makkelijker te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Heel raar dit..

"Mijn" software levert mijn werkgever ook miljoenen op.. ik krijg slechts salaris.
Ik mag dan wel werken in een gezond bedrijf.

In loondienst krijg je salaris.. wat je baas aan jou verdient is geen reden om meer te eisen.

Je kunt wel aangeven dat je vind dat jij meer moet verdienen omdat je goed werk hebt geleverd.
Echter als je baas vindt dat je het juiste verdient heb je geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stien
Ik snap jullie reacties. Alleen ik ben geen ontwikkelaar en ik heb geen opdracht gekregen om een product XY of Z te realiseren. Ik ben een consultant die klanten adviseert en ondersteund, daar krijg ik salaris voor en betalen mijn klanten mij voor.
Maar nu heb ik er iets naast ontwikkeld wat buiten mijn takenpakket valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Is het in werktijd ontwikkeld of in eigen tijd?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:47
Stien schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:54:
Ik snap jullie reacties. Alleen ik ben geen ontwikkelaar en ik heb geen opdracht gekregen om een product XY of Z te realiseren. Ik ben een consultant die klanten adviseert en ondersteund, daar krijg ik salaris voor en betalen mijn klanten mij voor.
Maar nu heb ik er iets naast ontwikkeld wat buiten mijn takenpakket valt.
en daar heb je netjes uren voor gerekend en betaald gekregen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Die software is waarschijnlijk al van je baas, jij krijgt salaris voor je gewerkte uren.
https://blog.iusmentis.com/2008/03/08/in-eigen-tijd-gemaakte-software-kan-toch-van-uw-baas-zijn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Stien schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:35:
Dit product wordt inmiddels onder licentie aangeboden bij onze klanten en levert de organisatie een aardige bedrag per jaar op en overtuigd ook veel nieuwe klanten van ons systeem.

Nu ben ik niet zo slim geweest om op voorhand het gesprek aan te gaan over een eventuele winstdeling oid.
De vraag is altijd, stel dat het geen succes zou zijn, zou je de schade (verlies arbeidsuren/productiviteit) dan ook willen delen?

Als het antwoord 'ja' is, moet je ondernemer worden en producten gaan ontwikkelen.
Als het antwoord 'nee' is, moet je lekker in loondienst blijven en accepteren dat het mazzel van je werkgever is.

Daarbij kan ik me wel voorstellen dat je werkgever blij met je is, maar daar kun je geen eisen aan koppelen mbt de opbrengst.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:17
En uren die jij steekt in een product dat al van de baas is, ongeacht of je het in eigen tijd doet of niet, geef jij cadeau en geeft jou geen eigendomsrechten tenzij dit vooraf besproken is. De baas kan jou dan ook niet verplichten in je eigen uren aan dat project te werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stien
Thanks iedereen, duidelijk.
Ik denk dat ik inderdaad een andere benadering ga hanteren en een hoger salaris ga vragen in relatie tot functioneren in de brede zin van het woord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stien schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:12:
Ik denk dat ik inderdaad een andere benadering ga hanteren en een hoger salaris ga vragen in relatie tot functioneren in de brede zin van het woord.
Dat lijkt me een verstandige keuze, en gezien het succes van je product voor de opdrachtgever/werkgever ook een verstandige benadering om "ja" tegen te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Stien schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:12:
Als jij buiten je functie als consultant nog software ontwikkeld die tonen per jaar oplevert moet er bij je werkgever wel te praten zijn over opslag. Je kunt het er altijd op een nette manier over hebben zonder direct te eisen of te vinden ergens recht op te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stien
Ik was ook geenszins van plan om hard te eisen :-). Misschien kwam de OP zo over, maar dat was niet mijn insteek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:08

Reptile209

- gers -

Je kunt natuurlijk ook aansturen op een (eenmalige?) bonus voor prestatie boven verwachtingen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Voor jezelf beginnen dus als je daadwerkelijk zo goed bent. 100k per jaar is zakelijk gezien trouwens nog steeds peanuts.

Ik heb hetzelfde gehad, aan het begin van m'n carrière meer dan 10 jaar geleden voor het wereldschokkende salaris van 3100€ bruto een prototype ontwikkelt voor een multinational, huidige omzet 100 miljard, wat redelijk succesvol was. Dat heeft toen het hoogste management doen besluiten verder te gaan met deze techniek, wat weer grote investeringen gebracht heeft. Concurrenten zijn er later ook mee gestart. Uiteindelijk heb je het over bedragen van 10-tallen miljoenen of nog veel meer die daar mee gepaard gaan. Letterlijk nooit een cent van gezien. Ik zie werknemerschap dan ook gewoon als uitbuiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:39
Reptile209 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:58:
Je kunt natuurlijk ook aansturen op een (eenmalige?) bonus voor prestatie boven verwachtingen.
Beter inzetten op loonsverhoging. Gaat mee in vakantiegeld, pensioen en is tot in lengte van dagen (en gaat dus ook mee in coa verhogingen e.d.) of tot een andere job.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

gold_dust schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:24:
Voor jezelf beginnen dus als je daadwerkelijk zo goed bent. 100k per jaar is zakelijk gezien trouwens nog steeds peanuts.

Ik heb hetzelfde gehad, aan het begin van m'n carrière meer dan 10 jaar geleden voor het wereldschokkende salaris van 3100€ bruto een prototype ontwikkelt voor een multinational, huidige omzet 100 miljard, wat redelijk succesvol was. Dat heeft toen het hoogste management doen besluiten verder te gaan met deze techniek, wat weer grote investeringen gebracht heeft. Concurrenten zijn er later ook mee gestart. Uiteindelijk heb je het over bedragen van 10-tallen miljoenen of nog veel meer die daar mee gepaard gaan. Letterlijk nooit een cent van gezien. Ik zie werknemerschap dan ook gewoon als uitbuiting.
Want als het een flop was geworden, had je ook de verantwoordelijkheid genomen? Werknemerschap is ondernemersrisico afwentelen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Predje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:48:
Heel raar dit..
In loondienst krijg je salaris.. wat je baas aan jou verdient is geen reden om meer te eisen.
Absurde uitspraak. Er is hier een direct verband tussen een enkele medewerker en een extra omzet van 5 a 6 ton. Als dat geen reden meer is om te praten, wat dan wel in godsnaam? Kijk naar sales mensen, als die een half miljoen binnentrekken, krijgen ze altijd wel een deel daarvan.

Er zijn dus redenen genoeg, probleem is inderdaad wel dat volgens de letter van de wet of het arbeidscontract je nergens recht op hebt. Je hebt echter wel recht op redelijkheid. Het is niet redelijk om iemand die (als voorbeeld) 10 keer meer opleverd dan een gemiddelde medewerker op geen enkele wijze te belonen. Als dat de cultuur is, dan is dat rampzalig voor prestatie-drang, innovatie, etc.

Iemand anders wordt nu rijk van jouw werk. Ik zou op constructieve wijze mijn uiterste best doen om er een deel van te claimen, moreel sta je volledig in je recht. Een bedrijf wat hierin geen krimp geeft, zou ik zo snel mogelijk verlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predje
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:06:
[...]

Absurde uitspraak. Er is hier een direct verband tussen een enkele medewerker en een extra omzet van 5 a 6 ton. Als dat geen reden meer is om te praten, wat dan wel in godsnaam? Kijk naar sales mensen, als die een half miljoen binnentrekken, krijgen ze altijd wel een deel daarvan.

Er zijn dus redenen genoeg, probleem is inderdaad wel dat volgens de letter van de wet of het arbeidscontract je nergens recht op hebt. Je hebt echter wel recht op redelijkheid. Het is niet redelijk om iemand die (als voorbeeld) 10 keer meer opleverd dan een gemiddelde medewerker op geen enkele wijze te belonen. Als dat de cultuur is, dan is dat rampzalig voor prestatie-drang, innovatie, etc.

Iemand anders wordt nu rijk van jouw werk. Ik zou op constructieve wijze mijn uiterste best doen om er een deel van te claimen, moreel sta je volledig in je recht. Een bedrijf wat hierin geen krimp geeft, zou ik zo snel mogelijk verlaten.
Wanneer jij je werkgever veel oplevert is dat prima grond om eens over opslag te praten.
Maar echt niet meer dan dat en je hebt sowieso nergens recht op.

Ik ben in loondienst op basis van afspraken waarmee ik akkoord ben gegaan.
Nu ontwikkelde ik een app voor mijn werkgever (in opdracht van mijn werkgever) waarmee we miljoenen binnenhalen.
Toch heb ik geen recht op een dikke bonus.

Natuurlijk zou het heel lief zijn en een beetje goede baas zou het geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Predje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:28:
[...]

Wanneer jij je werkgever veel oplevert is dat prima grond om eens over opslag te praten.
Maar echt niet meer dan dat en je hebt sowieso nergens recht op.

Ik ben in loondienst op basis van afspraken waarmee ik akkoord ben gegaan.
Nu ontwikkelde ik een app voor mijn werkgever (in opdracht van mijn werkgever) waarmee we miljoenen binnenhalen.
Toch heb ik geen recht op een dikke bonus.

Natuurlijk zou het heel lief zijn en een beetje goede baas zou het geven..
Ja, dat is toch precies wat ik zeg: wettelijk nergens recht op, moreel wel. Ik reageer op je stelling dat er geen reden is om meer te eisen. Die reden is er wel, ongeveer 500.000 redenen in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

Ja, dat is toch precies wat ik zeg: wettelijk nergens recht op, moreel wel. Ik reageer op je stelling dat er geen reden is om meer te eisen. Die reden is er wel, ongeveer 500.000 redenen in dit geval.
En als jij je bedrijf per ongeluk flink in de soep laat lopen met 500.000 euro schade, of een project waar je aan werkt flopt, ga jij dat dan ook netjes uit je eigen portemonnee terugbetalen? Puur op basis van morele verplichtingen, aangezien je juridisch niets fout doet?

Een werknemer wordt betaald voor tijd en inzet. Als je betaling en verantwoordelijkheid wil op basis van resultaat (of, negatief, schade) moet je een andere arbeidsconstructie hebben. Of een heel goed contract met een bonusregeling.

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 21-08-2018 14:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bwerg schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

En als jij je bedrijf per ongeluk flink in de soep laat lopen met 500.000 euro schade, ga jij dat dan ook netjes uit je eigen portemonnee terugbetalen? Puur op basis van morele verplichtingen, aangezien je juridisch niets fout doet?
Een extreem hypothetische situatie die weinig toevoegd. Hij heeft software gebouwd waar vraag naar is. Het wordt aan klanten verkocht uit naam van het bedrijf, en die zet zich neer als eigenaar en verantwoordelijke, en tevens ontvanger van 100% van de omzet.

Maar als je een antwoord op deze vergezochte situatie wil: JA. Maar dan ook de medewerker echt eigenaar maken. Oftewel die paar ton omzet per jaar rechtstreeks richting medewerker, dan is een stuk verantwoordelijkheid over negatieve effecten gepast. Lusten en lasten, kiezen of delen.

Verder had ik het over belonen zonder uit te wijden over de vorm van de beloning. Het kan een eenmalige dikke cash bonus zijn. Lijkt me gepast voor zo'n innovatieve medewerker. Wat ook kan is een promotie. Iemand die zit zelf verzind zou ik als werkgever graag willen behouden. Of een winstdeling, wat gewoon heel erg normaal is, zoals ook bij iedere sales functie.

Ik protesteer met name tegen het voorzichtige en behoudende van Nederlandse werknemers, we houden elkaar klein, alsof we het niet verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:55:
[...]

Een extreem hypothetische situatie die weinig toevoegd.
Flauwekul. Er werken dagelijks honderden, zo niet duizenden, mensen aan softwareprojecten die floppen en die verlies draaien. Ze introduceren bugs die schade opleveren. Magazijnmedewerkers laten pallets vallen. Daar gaat de werknemer geen kosten op verhalen. Als werknemer krijg je de uiteindelijke nettokosten voor het bedrijf niet eens te zien.
en die zet zich neer als eigenaar en verantwoordelijke, en tevens ontvanger van 100% van de omzet.
Wat ze dus ook zijn...
Maar als je een antwoord op deze vergezochte situatie wil: JA.
Pff, ja hoor. Dus als jij een bug incheckt en dat geeft wat rotzooi waar je collega's een dagje mee bezig zijn, ga jij dat persoonlijk betalen. Als jij op de werkvloer wat laat vallen koop je persoonlijk vervanging. Natuurlijk.
Maar dan ook de medewerker echt eigenaar maken.
En dan is mijn opmerking hypothetisch? De TS is geen eigenaar van het bedrijf waar hij werkt. Je bent nu gewoon aan het fantaseren over totaal andere werkverhoudingen.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 21-08-2018 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip op de man*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 21-08-2018 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:39:
Wat is je punt? Er is geen fantasie. Ik heb duidelijk aangegeven dat hij wettelijk nergens recht op heeft, maar moreel wel.
Mijn punt is dat dat "wettelijk recht" veel meer is dan dat, namelijk simpelweg zaken van tevoren afspreken. Als je achteraf wel verwacht dat je grote winsten uitbetaald krijgt terwijl je hele andere voorwaarden hebt geaccepteerd, ben je niet erg realistisch bezig. Dus je hele verhaal over dat werknemers meer horen te verdienen en dat ze dat bij de sales-afdeling ook doen is zinloos: als je dat vindt bespreek je dat bij je sollicitatie, niet achteraf.

Dat is ook het punt wat ik wilde maken met de schade: een bedrijf gaat die voorwaarden ook niet wijzigen. Zij de winst, zij de verantwoordelijkheid. Klaar. Nee, jij gaat die 500k schade niet vrijwillig terugbetalen.

Ja, je zou het eens kunnen hebben over opslag of een bonus. Of je dat krijgt hangt van veel meer zaken af dan alleen dit éne product: zien ze nu meer in je dan voorheen, en willen ze je behouden? Hopelijk is het antwoord ja, en het is nu niet ongepast om het erover te hebben. Maar als het antwoord nee is, dan is er ook echt geen morele verplichting. Je werkgever zal wel snappen dat dat erg demotiveert, dus die keuze is aan hem.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 21-08-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Daarom, altijd van te voren afspraken maken. En wanneer je het buiten werktijd ontwikkeld hebt en je kan dat bewijzen, dan kan je met je eigen idee naar de concurrent en daar in dienst treden en het idee gewoon meenemen. Dan is je werkgever wel opeens geïnteresseerd in een bonus/winstdeling.

Wat van belang is, dat je ook vast legt wat er met de rechten gebeurd als je opeens een carrière switch maakt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
Wat betreft de vergelijking met Sales, dat is lang niet overal zo.
Zeker als het gaat over klantonderhoud, dan krijg je een systeem waar verkopers meer gaan vechten over de klanten die aan hen toegewezen worden dan over deals met die klanten;

Bovendien, als een verkoper een groot stuk commissie krijgt, dan is het basisloon ook een pak lager. Als het dan een tijdje minder gaat is het ook echt boterhammen met choco.

Je kan dan beter met je baas over een goede bonusregeling spreken of een winstdeelname als je nog plannen in die richting hebt. Anders moet je maar proberen die plannen alleen te realiseren, of aan een andere werkgever gaan voorstellen (als je het zo ver wil drijven).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:10
Stien schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:35:
Het product is nu enkele maanden live brengt op dit moment al per jaar €100.000,- op en kan in de toekomst zelfs groeien tot €500.000 / €600.000 per jaar afhankelijk van het aantal klanten dat hiermee gaat werken.
Klinkt natuurlijk als een mooi succes, maar je moet ook niet overschatten hoe belangrijk jij bent geweest in het behalen van dat resultaat denk ik? Hoeveel van die omzet had je bijv. kunnen halen zonder de beschikking te hebben over het klantennetwerk en andere resources van je baas? Een goed idee is maar een klein deel van een commercieel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik denk dat een bedrag afhankelijk van de omzet geen optie is (ziets heb ik nog nooit gehoord), maar een eenmalige bonus van een vast bedrag niet iets geks is. Maar misschien is een promotie naar een volgende functie een nog strategischer optie, je hebt je een bijzondere bijdrage aan het bedrijfsresultaat geleverd, daar mag wel iets tegenover staan. Promotie heeft voor jou als voordeel de hogere schaal en dat het in de toekomst elk jaar doortikt. Voor het bedrijf als voordeel dat je zo als voorbeeld voor anderen kunt dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wim-Bart schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:32:
En wanneer je het buiten werktijd ontwikkeld hebt en je kan dat bewijzen, dan kan je met je eigen idee naar de concurrent en daar in dienst treden en het idee gewoon meenemen.
offtopic:
Tenzij je dat expliciet afspreekt, geldt dat doorgaans niet - zeker niet als je hobby-product in hetzelfde vakgebied zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10-2024

CEx

Je hebt nergens recht op. Maar brutalen hebben de halve wereld; bepaal voor je zelf in hoeverre jij aan de wieg hebt gestaan van dit succes, dat is niet alleen het bedenken van het idee, maar ook de ontwikkeling en de klantenkring. Heb je dit zelf gedaan, of bestaande programmatuur gewijzigd en heb je zelf nieuwe klanten binnen gehaald of waren dit bestaande klanten?
Ten slotte bepaal voor je zelf of je een dergelijke stunt nog eens zou kunnen herhalen.

Ga vervolgens met je baas in gesprek en leg hem de situatie uit en je wens om hiervoor extra beloond te worden. Wellicht gaat hij niet akkoord, ben je bereid je ontslag te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 15:22
bwerg schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:39:
[...]

offtopic:
Tenzij je dat expliciet afspreekt, geldt dat doorgaans niet - zeker niet als je hobby-product in hetzelfde vakgebied zit.
Zolang er in je arbeidscontract niets over staat (zowel concurrentiebeding als rechten op eigen werk) zou je in eigen tijd iets kunnen ontwikkelen en naar de concurrent stappen, maar ik gok dat 99,99% van de developers wel een beding in het contract heeft staan waarmee eigendom van zulke hobby-producten bij de werkgever komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Transportman schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:55:
[...]

Zolang er in je arbeidscontract niets over staat (zowel concurrentiebeding als rechten op eigen werk) zou je in eigen tijd iets kunnen ontwikkelen en naar de concurrent stappen, maar ik gok dat 99,99% van de developers wel een beding in het contract heeft staan waarmee eigendom van zulke hobby-producten bij de werkgever komen te liggen.
offtopic:
Nee, zo is dat dus wettelijk niet geregeld. De default is dat ALLES wat je maakt gerelateerd aan je functie, ook in eigen tijd, eigendom van de baas is. Dat in de meeste contracten expliciet staat genoemd kan geen kwaad, maar is strict genomen niet noodzakelijk (ooit het vak ICT en recht gevolgd bij de RUG...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 15:22
Hielko schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:18:
[...]

offtopic:
Nee, zo is dat dus wettelijk niet geregeld. De default is dat ALLES wat je maakt gerelateerd aan je functie, ook in eigen tijd, eigendom van de baas is. Dat in de meeste contracten expliciet staat genoemd kan geen kwaad, maar is strict genomen niet noodzakelijk (ooit het vak ICT en recht gevolgd bij de RUG...).
offtopic:
Bedankt voor de correctie, dat wist ik niet. Weer wat geleerd vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:33

Yucon

*broem*

[...]

offtopic:
TS is geen developer. Het hangt een beetje af van de invulling van 'consultant' bij dat bedrijf, maar kon hiervoor wel eens een heel belangrijk detail zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:42
[...]

offtopic:
Heb je hier wat bronnetjes bij toevallig? Ben daar wel geïnteresseerd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
KoningsGap schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:40:
[...]

Heb je hier wat bronnetjes bij toevallig? Ben daar wel geïnteresseerd in.
Als je wat zoekt op werkgeversauteursrecht kan je denk ik wel wat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:42
Hielko schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:43:
[...]

Als je wat zoekt op werkgeversauteursrecht kan je denk ik wel wat vinden.
Ik had de hoop dat je misschien wat klaar had staan haha, maar ik heb al iets gevonden:

https://blog.iusmentis.co...an-toch-van-uw-baas-zijn/
In een recent vonnis (update 2/7: LJN BD5822) las ik over een werkgever (het ministerie van Binnenlandse Zaken) die werd verrast door een aantal copyright notices, aangebracht door een ontevreden werknemer in de uitvoer (HTML-pagina’s) van een aantal webapplicaties. Die werknemer was namelijk van mening dat de rechten op een deel van de applicatie bij hem lagen, omdat hij gebruik maakte van in eigen tijd ontwikkelde software en bovendien niet schriftelijk opgedragen was dergelijke software te maken. Hij gaf daarbij aan dat

het door hem vermelden van “copyright 2006 X” in de bronvermelding van bovengenoemde producten en het niet beschikbaar stellen van de broncode mede het gevolg is van het feit dat hij, ondanks veelvuldig aandringen, de werkzaamheden waarvan hij vindt dat ze niet binnen de functie vallen, niet als opgedragen taken schriftelijk bevestigd kan krijgen.
Met andere woorden, hij erkende zelf dat hij de opdracht had gekregen. En als je iets maakt in opdracht, ligt het auteursrecht bij je werkgever. Ook als het totaal niet tot je werkzaamheden behoort om het te maken. Je zou de opdracht kunnen weigeren omdat het niet tot je werk behoort, maar als je de opdracht aanvaardt, dan is het deel van je werk en dan liggen de rechten bij je werkgever. Je kunt niet een opdracht van je werkgever aanvaarden en dan auteursrecht op delen van het resultaat claimen.

Zoals de rechter het motiveert in het vonnis:

Het is innerlijk tegenstrijdig om enerzijds te erkennen dat hem (programmeer- en ontwikkel)taken zijn opgedragen als gespecificeerd in zijn eigen e-mail van 13 maart 2006, maar bij uitblijven van de verlangde schriftelijke bevestiging daarvan door zijn werkgever (…) opeens te stellen dat het geen opgedragen taken betrof. Alleen omdat hij meende dat deze taken zijn functie te buiten gingen, heeft hij in dit aldus escalerende arbeidsconflict naderhand opeens gesteld deze als niet langer opgedragen te beschouwen en is hij zich vervolgens op eigen auteursrechten van de applicaties gaan beroepen.
Artikel 7 van de Auteurswet zegt dat de werkgever het auteursrecht toekomt op alles wat je maakt dat past binnen je functieomschrijving. Of dat nu thuis is of op het werk, op je eigen PC of de laptop van de zaak is niet relevant. Wil je dat niet, dan moet je daar goede afspraken over maken met je werkgever.
Pagina: 1