Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Kast: http://www.thermaltake.co...cation.aspx?id=C_00000082
Materiaal is 'SECC:' "Steel, electrogalvanized, cold-rolled, coil, a low-cost type of metal with high thermal conduction that is often used for computer cases." - Wiki.

Deze kast heb ik verbouwd. Ook had de verf van Thermaltake had een soort hobbelig patroon. Alles geschuurd met 180 en 320, een vreselijk rotwerk. Nu is er dus maar één kans om alles goed zwart te spuiten in een normale matte afwerking. Op losse delen heb ik getest met de spuitverf van Action. Na het schuren, wassen en drogen een soort witte primer/grondlaag aangebracht en daarna zwart. Kwaliteit twijfelachtig. Bij een kras of stoot komt al snel de onderlaag tevoorschijn. Op sommige plekken zijn grote verzamelingen van minuscule belletjes of iets dergelijks te zien, doet denken aan luchtige vla. Ik heb de delen niet in de zon gehad. Stukken die wel gelukt zijn zien er trouwens lekker glad uit.

Uit wat nazoek werk blijkt dat ik wellicht dunnere lagen aan zou kunnen brengen en dit meerdere keren. Is dat dé oplossing tegen belletjes?
Is het verstandig om preventief de Action spuitverf te vervangen door iets van hogere kwaliteit? En dan, welke?

Jullie tips en vooral ervaringen zijn zeer welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:06
Action verf is echt rommel. Ook een paar keer dingen mee proberen te spuiten, vloog er gewoon vanaf.

Voor de wat goedkopere dingen gebruik ik Gamma, moet het echt hoge kwaliteit zijn, Motip. Naar mijn mening de beste (spuit)lak die er is. Ontzettend sterk, en een mooi resultaat. Word ook veel gebruikt op auto's.

Gebruik dan ook niet de primer van de Action, gebruik ook primer van Motip.
Naar mijn idee is vooral de primer van de Action rommel, als je de verf zonder primer, of andere primer gebruikt is het nog wel redelijk.
Maar nog steeds geef ik liever wat meer uit. Liever 1 keer goede lak kopen en het maar 1 keer hoeven te doen, als het 3 keer moeten doen, en dan nog met een matig resultaat zitten.

Edit: Zie dat je witte primer gebruikt, dat is ook niet echt geweldig voor zwart. Dan wil je liever grijze, of misschien zelfs zwarte primer hebben. Zo donker mogelijk. Dekt beter, en het zwart word veel dieper.

En over de lagen, het liever 10 dunne lagen, als 5 dikke. Maar dat is meer een oplossing tegen doorlopen, en voor een mooier resultaat. Te dikke verf zorgt over het algemeen niet voor belletjes. (of zijn het echt druppels?)

[ Voor 72% gewijzigd door WEBGAMING op 21-08-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Actionverf is prima, als kwaliteit je niet zoveel boeit. Voor mijn casemods heb ik 't redelijk wat gebruikt, maar dat was dan ook op een ondergrond van piepschuim en gips, heel ander materiaal.
Ik zou zeggen, ga naar de bouwmarkt voor de betere spuitbussen, of naar de automaterialenhandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tailp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 20:23
'Belletjes' komen ook voor als je ondergrond niet schoon is. Goed ontvetten voordat je gaat spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-06 22:36
Motip is eerder genoemd. Als bij baan werk ik in een automaterialenzaak ervaring met meerdere lakken, uiteindeijk kom ik weer terug bij Motip. Berner heeft ook goede lakken, echter zijn dat gewoon rebranded van een andere fabrikant ik weet alleen niet welke fabrikant. Makkelijkste is Motip. Daar rijd 2/3e van de auto's ook mee rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Motip inderdaad. Krijg je ook meestal als je naar een auto verf bedrijf gaat :P

of misschien powder coating? Geen idee of dat kan bij een pc case eigenlijk aangezien dat best dik is. wel extreem stevig haha :P

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-04 05:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 15:02
Poedercoaten is best een goed idee. Netter ga je het niet krijgen. Dik maakt voor poedercoaten niets uit. Dikkere delen moeten alleen langer de oven in omdat ze meer tijd nodig hebben om op te warmen. Heeft het voorwerk dikke en dunne delen metalen dan dient de oven daarop aangepast te worden, sommige delen extra verwarmen. Maar dat lijkt mij voor een metalen pc kast niet aan de orde.

Belangrijkste voor een mooie afwerking is een schone ondergrond. Beter een keer extra ontvetten en met je vette vingers er vanaf blijven dan tig lagen aanbrengen in een poging het weer 'strak' te krijgen.

Sommige poedercoaters doen ook kleine klusjes voor particulieren, Google is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mooi duidelijk verhaal over de spuitverf. Ik reken er op dat dat 30-50 euro gaat kosten voor de Motip bussen. Namelijk de primer/grondverf, niet-overdreven-mat zwart en rood voor accenten. Waarschijnlijk meerdere bussen zwart.

Voor poedercoaten heb ik een schatting binnen van een bedrijf voor 100 euro. Zou ook nog 150 euro kunnen worden haal ik uit de context. Niet duidelijk of preparatie van materiaal daar bij in zit. Het scheelt de moeite van het spuiten, en het risico op fouten wordt uit mijn handen genomen neem ik aan, maar accenten moeten nog steeds handmatig aangebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:06
Poedercoaten is wel leuk, en eigenlijk wel het beste (sterkste) inderdaad.
Maar wel lastig hoor. Want je kan natuurlijk alleen stalen delen poedercoaten. Als je dan wil dat je plastic delen matchen qua kleur, wens ik je veel succes, dat word heel erg lastig.
En al krijg je het nu goed gematched, over een jaar is het verkleurd, en is het misschien wel helemaal anders.
Zelfs grote fabrikanten krijgen het soms niet goed voor elkaar.

Nee, dat zou ik niet aanraden.

Als je geen heel bijzondere verf gaat gebruiken moet het zeker wel gaan lukken voor 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Al het plastic is al zwart. :)

Het plastic dat bovenop gebruikt wordt is vervangen door een groot rooster. Een aantal andere plastic zaken zoals klipjes voor brackets en bays enz. zijn eruit gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:49
Saturnus schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:06:
Mooi duidelijk verhaal over de spuitverf. Ik reken er op dat dat 30-50 euro gaat kosten voor de Motip bussen. Namelijk de primer/grondverf, niet-overdreven-mat zwart en rood voor accenten. Waarschijnlijk meerdere bussen zwart.

Voor poedercoaten heb ik een schatting binnen van een bedrijf voor 100 euro. Zou ook nog 150 euro kunnen worden haal ik uit de context. Niet duidelijk of preparatie van materiaal daar bij in zit. Het scheelt de moeite van het spuiten, en het risico op fouten wordt uit mijn handen genomen neem ik aan, maar accenten moeten nog steeds handmatig aangebracht worden.
Die offertes zeggen niks. Gewoon naar een poedercoat bedrijf toestappen en waarschijnlijk kan het veel goedkoper. Ik was ook niet zo van het er naar toe gaan en mailde al verschillende bedrijven toen ik diverse motor onderdelen wilde laten coaten en kreeg meerdere offertes van meer dan 200 euro. Vervolgens zei iemand tegen mij dat dat veel te duur was en dat je gewoon langs moest gaan. En inderdaad, ik was geloof ik rond de 70 euro kwijt en heb toen een heel subframe van een motor laten coaten en de voetsteunen/wat covers. Dus een case moet ook echt wel voor die prijs kunnen.

Het enige wat je dan vaak moet doen is alles goed voorbereiden. Zij gaan de boel voor dat geld niet uit elkaar halen. Dus gewoon alles aanleveren 'as is' en als er belangrijke schroefgaten zitten, deze zelf aftappen met schroefdraad of goed aangeven. En ook niet 'vandaag besteld, morgen in huis'. Het was in dit geval zo goedkoop, omdat ze het dan gewoon tussendoor doen als er nog plek is.

Uiteindelijk heb je dan wel een super strakke finish die je er ook niet zomaar af stoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 11:45
Saturnus schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:01:
Kast: http://www.thermaltake.co...cation.aspx?id=C_00000082
Materiaal is 'SECC:' "Steel, electrogalvanized, cold-rolled, coil, a low-cost type of metal with high thermal conduction that is often used for computer cases." - Wiki.

Deze kast heb ik verbouwd. Ook had de verf van Thermaltake had een soort hobbelig patroon. Alles geschuurd met 180 en 320, een vreselijk rotwerk. Nu is er dus maar één kans om alles goed zwart te spuiten in een normale matte afwerking. Op losse delen heb ik getest met de spuitverf van Action. Na het schuren, wassen en drogen een soort witte primer/grondlaag aangebracht en daarna zwart. Kwaliteit twijfelachtig. Bij een kras of stoot komt al snel de onderlaag tevoorschijn. Op sommige plekken zijn grote verzamelingen van minuscule belletjes of iets dergelijks te zien, doet denken aan luchtige vla. Ik heb de delen niet in de zon gehad. Stukken die wel gelukt zijn zien er trouwens lekker glad uit.

Uit wat nazoek werk blijkt dat ik wellicht dunnere lagen aan zou kunnen brengen en dit meerdere keren. Is dat dé oplossing tegen belletjes?
Is het verstandig om preventief de Action spuitverf te vervangen door iets van hogere kwaliteit? En dan, welke?

Jullie tips en vooral ervaringen zijn zeer welkom.
Laat je niet gek maken door de kwaliteit van de action, die spuitbussen zijn vaak van dezelfde kwaliteit als die van de bouwmarkt. Hier kun je prima mee werken.

Raad je wel aan om een donkere primer te gebruiken een grijze bijvoorbeeld.

Het beste is nog altijd het proces goed te doorlopen.

Schuren met grof naar korrel naar fijn niet te fijn omdat je dan enkel het oppervlakte dicht polijst
korrel 250 is grof zat
ontvetten
primer
schuren met fijn korrel om oneffenheden weg te halen en een gladde primer laag te krijgen
ontvetten

Bovenstaand proces herhalen naar gewenst resultaat(meestal 2 a 3 keer).

Daarna in dunne lagen met een goede tussentijd de kleur spuiten
na een goed aantal even lagen nog een keer fijn schuren met 400
Ontvetten en nogmaals spuiten.

Hierna schuren richting korrel 1200 of fijner.

Ja het is veel werk maar je wilt het ook goed hebben denk ik. Dit bovenstaande kan prima met action verf, gezien je er al veel werk in moet stoppen kun je beter gewoon goedkopere verf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:56

SA007

Moderator Tweaking
Vergeet niet dat als je een krasbestendig resultaat wil dat je ~2-3 lagen blanke lak erover wil hebben.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ben zelf eens langs een schadeherstelbedrijf gegaan, gevraagd wat ze konden doen, en ze konden wel een keertje tussendoor/samen met een andere klus de boel zwart spuiten. En voor 50€ was ik klaar.
Netjes in de zwarte acryllak, sterk, krasbestendig en zelf geen werk aan gehad.

Als je zelf aan de slag wil gaan, ben je toch wel heel wat tijd, moeite en materiaal kwijt. Dus net als dat poedercoaten van hierboven: Even rondneuzen bij bedrijven in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
For the record...
Het heeft zowaar een paar jaar geduurd, en na 3 weken in januari zit het er op. Het project is ondermaats afgesloten.

Er zijn een aantal fouten gemaakt waarvoor in dit topic ook gewaarschuwd was.
1) Even een kastje zwart spuiten in een weekend...nope, dit duurt vele dagen. Zelfs zonder alle fouten zou het minimaal een dag of 5 geduurd hebben.
2) Zorg dat je de juiste plek hebt. ~15 graden was voldoende, maar ook moet er niet teveel stof zijn. Zodoende had ik een gedeelte van de garage omgebouwd tot halve spuitcabine, met afzuiging, elke dag knallen met de verwarming en vervolgens voor elke spuitbeurt het stof neergeslagen met water spray en ook regelmatig de boel gestofzuigd.
3) Het metaal niet te glad schuren (is hier gezegd), anders veeg je de verf er zo af omdat het niet hecht.
4) Laag voor laag primer dun aanbrengen (is gezegd) en de som van het geheel dan een lekker dikke laag laten zijn zodat bij het vlakken je niet op metaal terecht komt, en dat geldt dan ook voor de verflaag.
5) Kom je bij het vlakken van de verflaag op metaal terecht en is bovenstaande dus niet goed gedaan, dan kan je beter volledig opnieuw beginnen. Als je een stuk opnieuw moet primeren en dat spul komt terecht op verf, dan krijg je schifting, bubbels, enz. Volgens mij vreet de primer zich een weg naar het metaal.

Toen de verf er eenmaal op lag was er correctie nodig en bij die correctie bleek dus dat er plekken waren waar de primer zo dun was dat het metaal bereikt werd... 1,5 weken bezig geweest met allerlei gebieden aftapen en 'pleisters' van primer aanbrengen om de metaallaag te bedekken die steeds bereikt werd tijdens herstel. Enkele van die pleisterlijnen zijn nog te zien in het eindresultaat, zelfs na het mooi vlak schuren nadat overal weer primer zat. Toen de verf over die gebieden heen en de gebieden waar al geverfd was. Helaas was er meer stof aanwezig in de laatste 2 dagen van het project terwijl (door mijn maatregelen) het daarvoor behoorlijk acceptabel was. De gebruikte primer (zwart) en verf zijn van Motip. Iedereen hier zegt dat het goed is dus het zal wel niet daaraan liggen.

Het eindresultaat is een kast die volledig zwart is, geen grijs/metaal meer zoals bij oude kasten altijd het geval was binnenin en achterop, en het zwart is opzich egaler dan wat in de fabriek gebruikt is, waardoor het luxer oogt. Het had wel wat donkerder mogen zijn. De oneffenheden zijn niet mooi. Op de bovenkant zie je concentraties 'lichter' zwart, alsof er een lamp op weerkaatst. Dan nog hier en daar een stofje of ruwigheden. In het donker ziet de kast er best ok uit. Daarom ook niet nog meer geld uitgegeven aan blanke lak.

Conclusie dan... Heb je de skills om te spuiten? Gefeliciteerd, ga er voor. Heb je die niet en wil je iets groot en goed aanpakken, ga dan alsjeblieft een spuitbedrijf zoeken en bespaar je de ellende die ik hier heb gehad. Die uren en uren die ik had kunnen besparen door het een bedrijf te laten doen zouden keiharde euro's waard zijn geweest. Terugkijkende nu zou die 150 euro het waard zijn geweest, maar als ik dat aan het begin zou hebben geweten zou ik het hele project niet eens begonnen zijn.

Inmiddels weer bij de tijd met een Thermaltake View 51.

• skip
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 08:26
Action is waardeloze verf. Degene die anders beweert komt een hoop ervaring te kort. Leuk voor een bloempotje waar je nooit aankomt. Maar op gebruiksvoorwerpen kan je het echt op je buik schrijven.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:56

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat dit 4 laar later wel duidelijk is, zoals ook in de eerste reply gezegd is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.