Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Heeft er iemand van jullie suggesties voor een fijne/simpele software-versiebeheer tooling?
Ik zou graag, in plaats van excel o.i.d.. heel ''eenvoudig'' een opzet willen maken in een tooling, om aan te geven:

Ik heb
-van Software X,
--versie Y,
---dit is de laatste stabiele versie,
----end of life is 2019
-----end of support is 2094
------etc etc

Zoiets...
Dit om te voorkomen dat een organisatie steeds te laat is met upgrades, waardoor om een gegeven moment het domino effect komt en veel zaken afhankelijk van elkaar zijn.

Op internet vind ik veel opensource dingen, maar vooral linux gebaseerd. Hier heb ik geen ervaring mee.
Liefst uiteraard freeware, aangezien ik geen uitgebreide exotische functionaliteiten nodig heb (naar mijn gevoel)

Thnx.

[ Voor 16% gewijzigd door brianb op 21-08-2018 10:25 ]

Beste antwoord (via brianb op 22-08-2018 09:14)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zou kunnen kijken naar wat (al dan niet gratis) asset management systemen / licentie management systemen. Met mogelijk een extra vrij veld. Al is dat misschien overkill.

Een voordeel van iets anders dan Excel, is dat Excel bij gebruik door meer personen (haast, slordig, etc.) nogal foutgevoelig kan zijn. Zeker als er geen harde controles zijn ingebouwd en de structuur is beveiligd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat is er mis met Excel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
Ik zeg niet dat er iets mis is met Excel, toch? Ik geef alleen aan een andere tooling te willen gebruiken, om van al die excel bestanden af te komen.
Je afdelingswachtwoorden kan je ook in Excel doen, maar is KeePass toch een veel fijner alternatief.
Is nu het zelfde principe, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57
Hoeveel man wil je servicen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
Gaat meer er om dat we als ICT duidelijk in beeld hebben op welke versie alles draait, en men zo weet wanneer iets EOL is zodat de upgrades in gang gezet kunnen worden.
Er is hier in het verleden teveel blijven liggen, waardoor we nu op vele fronten achter de feiten aan lopen.
Vandaar dat het management wil dat we als ICT (en dat wil elke ICT afdeling sowieso wel lijkt me) een overzicht houden, wie, wat, waar, hoe lang etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

brianb schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:16:
[...]
, om van al die excel bestanden af te komen...
Merkwaardige redenatie. De gegevens zullen toch moeten worden opgeslagen. 'k Bedoel: dan staan ze in een xml bestandje, of in een .db bestandje. Heb je precies dezelfde problemen mee als met een .xslx bestand.
brianb schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:16:
[...]
Je afdelingswachtwoorden kan je ook in Excel doen, maar is KeePass toch een veel fijner alternatief.
Is nu het zelfde principe, vandaar mijn vraag.
Omdat KeePass extra functionaliteit heeft t.o.v. Excel. Zo kan KeePass bijv het wachtwoord voor je invullen en ongetwijfeld nog meer handige dingen. Ik vraag je dus naar welke handige dingen jij op zoek bent voor je software database

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
Omdat KeePass extra functionaliteit heeft t.o.v. Excel. Zo kan KeePass bijv het wachtwoord voor je invullen en ongetwijfeld nog meer handige dingen. Ik vraag je dus naar welke handige dingen jij op zoek bent voor je software database
Wat ik zoek, en waarschijnlijk met ''handig'' bedoel, is om een juiste opzet te vinden om dit op te zetten.
Ik wil voorkomen om 86 tabbladen of een grote spaghetti te krijgen in Excel.

Ik dacht dus, en had gehoopt maar kan nog niks vinden, dat er een soort versioning tooling is, waarin je kan aangeven SW X draait nu op V1.1, laatste stabiele versie is V1.2, en de laatste beschikbare versie is V1.7. Release date is dit en dat... etc.
Iets in deze trant. Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen en ik wil voorkomen om te tekstueel te werk te gaan.
Verder hoeft dit niks voor medewerkers te doen zoals auto-fill zoals KeyPass dat kan. Het is puur voor mij en mijn 3 collega's, om versiebeheer bij te houden.
Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zou kunnen kijken naar wat (al dan niet gratis) asset management systemen / licentie management systemen. Met mogelijk een extra vrij veld. Al is dat misschien overkill.

Een voordeel van iets anders dan Excel, is dat Excel bij gebruik door meer personen (haast, slordig, etc.) nogal foutgevoelig kan zijn. Zeker als er geen harde controles zijn ingebouwd en de structuur is beveiligd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
F_J_K schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:55:

Exact, vooral met dat laatste sla je de spijker op zijn kop. Men gaat met teveel mensen tegelijkertijd er in werken, waardoor verkeerde versies in het leven worden geroepen. Ik zal eens naar je genoemde systemen zoeken. Mijn dank is groot zo ver :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:40

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Wellicht is Spiceworks iets voor je? Ik heb hier vroeger mee gewerkt en hier zat voor zover ik me kan herinneren ook een software module in. Ik geloof zelfs dat die zelf kan scannen naar de software die geinstalleerd is.

Spiceworks was vroeger gratis trouwens met reclame's ertussen. Geen idee of dit nog zo is.

[ Voor 17% gewijzigd door Yagermeister op 22-08-2018 13:27 ]

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:33
Je zou eens kunnen kijken naar Secunia Software Vulnerability Manager.
Is geen freeware, maar het scant al je systemen en laat dan precies zien of je achterloopt qua patches, hoe ernstig de bug is, naar welke versie je zou moeten, of een product EOL is etc. voor alle bekende software op die systemen.
Denk aan Adobe, Windows zelf, .NET, Node.js, openssl etc. etc.

edit: Ze hadden vroeger ook een personal edition, maar daar zijn ze mee gestopt :(

[ Voor 9% gewijzigd door Meekoh op 22-08-2018 13:43 ]

Computer says no

Pagina: 1