Overstappen van ISDN naar Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Voor kennissen ben ik opzoek naar een oplossing die graag de overstap willen maken van ISDN naar Ziggo.
Niet alleen voor de snelheid-upgrade, maar ook omdat ISDN als het goed is dit of volgend jaar wordt gestopt.
Op dit moment zijn er 3 telefoonlijnen, waarvan één voor de fax. Vanuit Ziggo begrijp ik dat een fax gewoon blijft werken (Samsung CLX-3185FW) als je deze direct aansluit op het modem, waarvan echter het probleem is dat de kabelaansluiting te ver weg ligt van de plaats waar de fax staat.

Op dit moment heb ik drie oplossingen in gedachte:
- Fax deelt telefoonlijn die ik draadloos verbindt over DECT (wel duur zo te zien, maar kan wellicht goedkoper)
- Faxen via de computer (eventueel met faxprovider)
- Kabel trekken

Er zijn draadlozekastjes die als het ware een extra puts aansluiting maken, maar naar mijn weten hebben ook DECT telefoons doorgaans een extra aansluiting. Echter ben ik totaal niet bekend met faxtechnologie, dus weet ik niet of ik die zomaar kan gebruiken om de fax op aan te sluiten.

Faxen via de computer zou ook moeten lukken, al kost mij dit wel weer tijd met uitleggen, en aangezien de leeftijd hoog is (respectvol bedoeld!) wil ik dit scenario liever voorkomen.

Kabels trekken is helaas ook niet zo eenvoudig, dus dat liever ook niet.
Daarom kijk ik liever uit naar een draadloze oplossing. :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
- ISDN (KPN) - 3 lijnen (mag naar 2x)
- KPN ADSL (20Mbit/s - veel te laag, vandaar mede overstap)
- 3x Apple Airports
- 1x Time Capsule
- DECT telefoons, maar aansloten bekabeld

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
http://www.phone-master.nl/RTX/RTX.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HollowGamer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:11:
...Kabels trekken is helaas ook niet zo eenvoudig, dus dat liever ook niet...
Hoe zit die fax nu aangesloten, dan? Toch ook via een kabel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43
Is die fax nog echt nodig ? Hoeveel faxen ze daadwerkelijk nog ? Als ze alleen nog gefaxed worden dan die bedrijven even een mailtje sturen dat we in 2018 leven ;).

Makkelijkste optie is fax2mail en zou mijn voorkeur hebben omdat ook lang niet altijd de fax werkt op analoge telefoon poortjes van de modems.

Als je meer dan 1 gesprek kanaal wilt hebben dien je wel een zakelijk iets te hebben of een losse VoIP provider. Consumenten aansluitingen kunnen wel meerdere poorten hebben maar hebben max 1 gesprek kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:46:
[...]

Hoe zit die fax nu aangesloten, dan? Toch ook via een kabel?
Ja, maar nergens in de buurt van de COAX-aansluiting. ;)
Alles staat nu bij elkaar (ISDN + DECT + KPN modem + Airport + Fax), maar de COAX komt helaas bij veel oudere woningen in de woonkamer ergens binnen.

Dus van Ziggo-modem naar fax is (nog) geen kabel. Hetzelfde geld voor de telefoons, maar omdat dit over DECT gaat kun je het basisstation eenvoudig(er) verschuiven en de andere ergens neerzetten waar je wilt.

ADSL is helaas geen optie, omdat de snelheid niet hoger kan dan dit en nu kunnen deze nog even langs elkaar lopen, al is dat enkel voor de overstap.
Jan-man schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:48:
Is die fax nog echt nodig ? Hoeveel faxen ze daadwerkelijk nog ? Als ze alleen nog gefaxed worden dan die bedrijven even een mailtje sturen dat we in 2018 leven ;).

Makkelijkste optie is fax2mail en zou mijn voorkeur hebben omdat ook lang niet altijd de fax werkt op analoge telefoon poortjes van de modems.

Als je meer dan 1 gesprek kanaal wilt hebben dien je wel een zakelijk iets te hebben of een losse VoIP provider. Consumenten aansluitingen kunnen wel meerdere poorten hebben maar hebben max 1 gesprek kanaal.
Dat is eigenlijk het plan, want faxen is inderdaad zo 90's, helaas lijken ze nog erg hieraan gehecht.
Volgensmij wordt er 1x per jaar gefaxed, maar dat moet ik dus gaan navragen, en is dus zonde van alle investering. Verder lees ik dat de fax altijd de lijn bezet houdt (gaat niet anders volgensmij over Ziggo VoIP), dus daar zul je ook weer een workaround voor moeten doen volgens de handleiding (lijn tijdelijk op 'fax-modus' zetten als je weet dat je er één ontvangt).

Je hebt helemaal gelijk betreft die meerdere kanalen, maar wil het gewoon simpel houden. Twee aansluitingen = 2 telefoons. Dit hebben ze nu ook en zijn ze gewend. Voor ons 'jonge mensen' is het simpelweg kanaal switchen (via inderdaad ondersteunende provider), maar ik wil het gewoon deze mensen niet aandoen. ;)
Voordeel is ook dat ze zich niet kunnen vergissen en ieder zijn eigen device heeft. Verder hebben veel mobiele providers leuke bundels, dus daar wil ik meer tijd in investeren.

fax2mail had ik ook gezien, in de vorm van HelloFax, wel duur, maar dat kan ik in argument meenemen om inderdaad volledig over te stappen op email. Bij Nederlandse providers lijkt dit enkel mogelijk zakelijk, klopt dit? Er schijnen ook weer allemaal gedoe mee te zijn omdat je niet altijd naar het buitenland kan faxen (wederom een vraag die ik beantwoord moet zien te krijgen).

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 21-08-2018 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:19
Is die 20 Mbps de huidige internetsnelheid? Met het overstappen van annex B naar annex A zou je nog wel eens een hogere snelheid kunnen krijgen. Check voor de zekerheid even op http://netco.fpi-info.fourstack.nl wat de mogelijkheden zijn.

En is (gezien de leeftijd) een hogere snelheid ècht noodzakelijk?

Voor de fax kun je nog andere kanten op. Benoem een analoge lijn als meerprijs - kunnen ze zelf de afweging maken. Een andere optie is overstappen op XS4ALL. Je kunt dan je DECT-telefonie rechtstreeks via de FRITZ!Box afhandelen en houdt een analoge poort over voor de fax. Je kunt zelfs de ISDN-infrastructuur in stand houden door gebruik te maken van de interne S0-bus.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis in de huidige apparatuur hoe wordt analoog naar ISDN omgezet? Een korte search leert mij al dat ook faxen met Ziggo slecht of niet gaat werken, simpel gezegt het is ook VOIP en dat gaat slecht samen met de fax. Alleen als ze zaken doen met Duitsland is een fax soms handig verder kan altijd mail gebruikt worden in Nederland. Email heeft in Duitsland geen juridische status (met alle ellende van dien) in Nederland wel.
Fax behouden gaat je gewoon veel geld kosten.
Overigens neem in het hele plaatje voor die mensen ook kosten van Mobiel mee. Waarschijnlijk hebben ze die wel en is het een kwestie van mindset om ze over te krijgen om eigenlijk altijd mobiel te gebruiken want dat is goedkoper.
Heb mijn moeder ook zover, voordeel haar mobiel werkt perfect samen met haar bluetooth gehoorapparaat waardoor bellen weer perfect gaat. (Vraag niet wat ze kosten want dan zijn airpods ineens spotgoedkoop).
Bedenk dat als je ze helpt dat het tijd kost en het werkt beter een paar keer kort uitleg te geven dan 1 keer lang.

[ Voor 36% gewijzigd door Frogmen op 21-08-2018 12:00 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:55:
...Fax behouden gaat je gewoon veel geld kosten.
Het aanhouden van een ISDN-lijn kost ze ook veel geld. Geld is kennelijk het probleem niet. KPN gaat de stekker uit ISDN trekken, dát is het probleem

@TS: je hebt zo te zien weinig vertrouwen in je eigen vaardigheid mbt het aanleggen van kabels. Je zou kunnen overwegen om een /V&A topic te openen. D'r is vast wel iemand die dat voor een beschaafd bedrag voor je kan doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

HollowGamer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:02:
Alles staat nu bij elkaar (ISDN + DECT + KPN modem + Airport + Fax), maar de COAX komt helaas bij veel oudere woningen in de woonkamer ergens binnen.
Dan is het wellicht (veel) handiger om de coax te (laten) verleggen (door de monteur). Vraag eens na hoeveel dat kost. Dan komt het nieuwe kastje precies daar waar je 'm nodig hebt, in plaats van dat je moet gaan hannessen.
Dat is eigenlijk het plan, want faxen is inderdaad zo 90's, helaas lijken ze nog erg hieraan gehecht.
Volgensmij wordt er 1x per jaar gefaxed, maar dat moet ik dus gaan navragen, en is dus zonde van alle investering.
Fax heeft nog steeds wat voordeeltjes die al dat gecomputeriseerde moois gewoon niet hebben. En je hoeft 'm echt maar één keer (ooit) écht nodig te hebben en je hebt in een klap de hele investering eruit. Wat dat betreft vind ik persoonlijk dat je als "verbeteraar" gewoon die backward compatability in de vingers moet hebben. Diep beschamend dat bv. kpn het niet eens probeert.

Zeker omdat FoIP best wel kan maar je moet dan niet je infrastructuur puur op VoIP optimaliseren. Daar wringt de schoen. Doe je het netjes, gaat het prima. En dat vind ik toch eigenlijk best wel een taak voor een traditioneel betrouwbare partij als de kpn.
Verder lees ik dat de fax altijd de lijn bezet houdt (gaat niet anders volgensmij over Ziggo VoIP), dus daar zul je ook weer een workaround voor moeten doen volgens de handleiding (lijn tijdelijk op 'fax-modus' zetten als je weet dat je er één ontvangt).
Dat lijkt me redelijk onwerkbaar. Je kan eventueel wel zo'n fritzbox met S0 als fax-to-FoIP apparaat inzetten. (Geen ATA maar een... DFA?) Als in, je porteert je faxnummer naar een FoIP-dienst.
Voordeel is ook dat ze zich niet kunnen vergissen en ieder zijn eigen device heeft.
Dan had je dus voorheen drie aansluitingen die je reduceert tot twee en dat wil je "so simpel mogelijk" houden? Voor dezelfde drie devices?
Verder hebben veel mobiele providers leuke bundels, dus daar wil ik meer tijd in investeren.
Een 4G-buitengebiedsaansluiting, iets met VoIP en FoIP, wat?
fax2mail
Dan krijg je ze binnen als PDF ipv TIFF, handig. Belangrijker, die dienst is een oplossing voor een ander scenario, het "oh ja we moeten ook nog faxen maar we willen hip doen met email". Hier gaat het erom dat er nog gefaxt kan worden, en omdat je directe provider (kpn, ziggo) er een zooitje van maakt moet je wellicht overstappen op een derde (FoIP) partij. Dus de conversie zit aan de andere kant.

Tangentieel, iemand die zich tpc.int herinnert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nescafe schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:37:
Is die 20 Mbps de huidige internetsnelheid? Met het overstappen van annex B naar annex A zou je nog wel eens een hogere snelheid kunnen krijgen. Check voor de zekerheid even op http://netco.fpi-info.fourstack.nl wat de mogelijkheden zijn.

En is (gezien de leeftijd) een hogere snelheid ècht noodzakelijk?

Voor de fax kun je nog andere kanten op. Benoem een analoge lijn als meerprijs - kunnen ze zelf de afweging maken. Een andere optie is overstappen op XS4ALL. Je kunt dan je DECT-telefonie rechtstreeks via de FRITZ!Box afhandelen en houdt een analoge poort over voor de fax. Je kunt zelfs de ISDN-infrastructuur in stand houden door gebruik te maken van de interne S0-bus.
Een hogere snelheid is mogelijk, maar het is al een ouder huis en de infrastructuur is 'nogal verwarrend'.
Overal lopen wel kabels, is er een lus, of hangt het aan elkaar. Mijn zorg is ook dat het punt te ver weg is van ISRA, waardoor je alsnog die snelheid niet gaat halen.

Inderdaad moet het hele analoge gebeuren weg worden gehaald, maar ik wil er mijn vingers niet aan branden. Een overstap van Ziggo is dan veel eenvoudiger omdat er met de COAX aansluiting/kabel niks is gebeurd (zover ik kan zien).
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:03:
[...]

Het aanhouden van een ISDN-lijn kost ze ook veel geld. Geld is kennelijk het probleem niet. KPN gaat de stekker uit ISDN trekken, dát is het probleem

@TS: je hebt zo te zien weinig vertrouwen in je eigen vaardigheid mbt het aanleggen van kabels. Je zou kunnen overwegen om een /V&A topic te openen. D'r is vast wel iemand die dat voor een beschaafd bedrag voor je kan doen
Inderdaad, in 2019 gaat het eruit (helemaal terecht ook!).
De techniek is verouderd, altijd gevoelig en alles is nu mogelijk met nieuwe en betere tech.

Inmiddels is er gekozen voor de volgende oplossing:
- Ziggo Alles-in-een 200/20 + 2 lijnen
- Geen fax meer (gebruikte ze 0/1 per jaar, maar i.p. daarvan via e-mail)
- DECT-telefoons (2 bij modem in de buurt, rest verspreid door huis)
- Analoge TV van Ziggo wordt overgezet naar digitaal.

KPN dus er volledig uit en aangezien die 2 verschillen, moet het lukken om deze goed op te zeggen.
Al is helaas mijn ervaring niet altijd positief. :|

Thanks voor al het advies! De fax eruit gooien was en is zeker een goede oplossing.
Nu ook het modem wat geschut kan staan ziet het er straks allemaal beter uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 718429 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

Dan is het wellicht (veel) handiger om de coax te (laten) verleggen (door de monteur). Vraag eens na hoeveel dat kost. Dan komt het nieuwe kastje precies daar waar je 'm nodig hebt, in plaats van dat je moet gaan hannessen.
Minder verstandig idee.

UTP kun je binnenhuis zo lang maken als je wilt (nouja, zolang je geen 100m haalt) zonder impact op performance of stabiliteit. Coax werkt met een breedbandig signaal waarbij hoge en lage frequenties verschillende dempingseigenschappen hebben dus moet alles opnieuw ingeregeld worden in de eindversterkerkast als je een andere kabellengte tussen die versterker en het overnamepunt in huis gaat gebruiken. Dat kan alleen een monteur van Ziggo, kost tijd en daarom flink wat geld.
Alternatief is dat je zelf gaat prutsen. Technisch is de kans groot dat je het signaal op de nieuwe plek niet op orde kunt krijgen, administratief heb je het demarkatiepunt tussen jou en Ziggo (wat eigendom is van Ziggo) verlegd en kan Ziggo geen verantwoordelijkheid nemen voor het signaal. Moet er ooit een monteur komen, dan gaat hij eerst (op jouw kosten) het overnamepunt herstellen en dan pas kijken naar evt storing.

TLDR: aansluitpunt coax verplaatsen is complex en duur. Niet doen. Gewoon de Ziggo modem bij het aansluitpunt laten en binnenhuis met UTP (voor Ethernet of telefonie) verder.
HollowGamer schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:10:
[...]

KPN dus er volledig uit en aangezien die 2 verschillen, moet het lukken om deze goed op te zeggen.
Al is helaas mijn ervaring niet altijd positief. :|
Tip:
Geen overstapservice gebruiken die op dezelfde dag je nieuwe verbinding actief maakt als de oude afgeschakeld wordt. Als er iets mis gaat bij installatie (en dat is meestal wanneer dingen mis gaan) hang je dan. Beter is het om eerst alles van Ziggo ernaast te nemen en pas als dat naar tevredenheid werkt KPN opzeggen. Kost allicht een maandje of twee dubbel, maar dan neem je tenminste geen risico.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:04:
Tip:
Geen overstapservice gebruiken die op dezelfde dag je nieuwe verbinding actief maakt als de oude afgeschakeld wordt. Als er iets mis gaat bij installatie (en dat is meestal wanneer dingen mis gaan) hang je dan. Beter is het om eerst alles van Ziggo ernaast te nemen en pas als dat naar tevredenheid werkt KPN opzeggen. Kost allicht een maandje of twee dubbel, maar dan neem je tenminste geen risico.
Thanks, dit wilde ik inderdaad gaan doen. :)
Het enige waarmee ik zit is dat de telefoonnummers goed worden overgenomen, we gaan ervoor. ;)
Pagina: 1