Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_kroket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 21:15
Mijn vraag
HPE server ml150 Gen9 net een straaljager qua geluid, hoe krijg ik m stiller?

Tja niet alledaags maar goed, ik weet hij staat niet gekoeld en dat zou moeten, maar is er een slimme kosten effectieve manier om deze server toch wat minder herrie te laten maken.

Hij staat op een zolder boven in garage, echter nog hoor je m in huis. Tot grote frustratie van vrouw etc.
Specs:
32 GIG ECC ADVANTAGE DDR4 (32GB Multi-bit ECC)
1x Xeon E5-2620V3
2x 480 HP SSD
5x 2TB 2.5 Baracuda
1X RAID Controller
1X PCIE AMD R7 350X 4GB

Op de server draait vmware met 2 Windows server 2016 en SQL server voor dataverweerking.

Overwegingen:
Kleine USB airco ervoor, plaatsen in patchkast met actieve koeling, waterkoeling ?
Andere fans? Zo ja welke en hoe?

Probleem is natuurlijk niet alleen CPU, maar de schijven en voornamelijk de raidcontroller die temp opschroeven.

Iemand andere ideeën? Of ook hoe te doen.
Zeker waterkoeling durf ik zelf niet aan.

[ Voor 9% gewijzigd door k_kroket op 21-08-2018 06:39 . Reden: Specs toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je er niet HPE hardware in? Denk dan vooral aan schijven en controller kaarten. Deze servers zetten dan uit voorzorg de fans een stuk hoger. Ook een videokaart kan een degelijk effect hebben helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
HPE servers kunnen ook met veel zwaardere CPU en geheugen setups verrassend stil zijn (bijna niet te horen), meestal zijn de towers redelijk stil.
Ze worden inderdaad (flink) luidruchtiger als je er non-HPE hardware in steekt, disks maar vooral PCIe kaarten. Fan speed hier met een DL380p Gen8 ging van 22% naar 65% toen ik er een 10Gbit kaartje in stak, zelfde chips als de HPE variant die duurder is maar niet van HPE zelf dus de fans gaan harder...
Zeker met een GPU met TDP van 65w en een RAID controller (niet HPE branded?) zullen de fans harder gaan...
Er waren vroeger trucjes om met weerstandjes de fans zachter te krijgen, eventueel kan je proberen er stillere fans in te zetten en hopen dat iLO niet valt over het toerental (en dan weigert te booten...)
Anders kan je nog een houten kast eromheen bouwen met geluidsdempend schuim.
Zorg in ieder geval dat de iLO geüpdatet is, dat wil nog wel eens de fans op hol laten slaan maar hier is dat waarschijnlijk niet het probleem.
Als je inlogt op iLO, wat zijn de temperaturen en fanspeed nu? Weet niet zeker of dit zonder licentie kan (en of je een licentie hebt) anders is er op HP's website een trial licentie te vinden voor iLO :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_kroket
Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/i4pxdmcez/image.png

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/5dbr75knf/image.png

Zoals je ziet draaien de fans op 100%

terwijl de temperatuur niet eens zo extreem is.

[ Voor 19% gewijzigd door k_kroket op 21-08-2018 09:14 . Reden: plaatjes er goed inzetten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

k_kroket schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:03:
[img]https://postimg.cc/image/i4pxdmcez/][afbeelding]

[img]https://postimg.cc/image/5dbr75knf/][afbeelding]

Zoals je ziet draaien de fans op 100%

terwijl de temperatuur niet eens zo extreem is.
Dan is het taak om uit te zoeken waarom ze dat doen he :)

Trek om te beginnen die non-hpe videokaart er eens uit en kijk wat er gebeurd

p.s.je afbeeldingen staan er niet helemaal lekker in

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 21-08-2018 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 15:39

Nemesizz

Untouchable

Zelf heb ik een ML350 G6 met een dedicated (non-HP) videokaart (gebruik hem als 'workstation') en blijft redelijk stil (geen straaljager althans). Dus dat een non-HP deveice het perse zou veroorzaken denk ik dus niet (weet niet hoe het met nieuwere versies zit, maar mijn 'oudje' had daar geen last van).

Echter:
Hij staat op een zolder boven in garage
Met dit weer (behoorlijk warm laatste tijd) zal het daar op zolder ook behoorlijk warm zijn.

Bedrijf waar m'n broer gewerkt heeft hadden ze de server eerst ook gewoon op zolder staan, en in de zomer ging dat ding non-stop in straaljager modus omdat het daar qua omgevingstemperatuur gewoon te warm was (ook een ML350 G6, zelfde als wat ik thuis heb). Later hebben ze er een hokje omgebouwd met een airco en toen was het lawaai ook voorbij.

Ik denk dus als je op een of andere manier het voor elkaar kan krijgen dat je die ruimte kan koelen (airco bijvoorbeeld) dat je dan ook wel van het lawaai af zal zijn.

Je kan ook nog wel testen met de diagnostic software of er niet ergens een probleem is waardoor die in een fail-safe gaat (dan willen de fans ook wel naar 100% vliegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 15:21
Power settings instellen op low power mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:21

Felyrion

goodgoan!

Klinkt alsof hij in de "beveiliging" schiet zogezegd.
iLO doet een aantal checks op hardware en als er iets gevonden wordt wat niet helemaal klopt zal hij op 100% blijven draaien.

Normaal gedrag (iig bij mijn ML350 en DL380 G8's) is dat ze bij het booten op 100% draaien tot de iLO checks zijn geweest en als alles OK is dan daalt het langzaam af naar waardes waarbij de temperaturen stabiel blijven.

De iLO log's zijn wel gewoon schoon?

en nog een vraag: gaan de fans ooit onder de 100%? In koelere omstandigheden?

[ Voor 8% gewijzigd door Felyrion op 21-08-2018 17:21 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_kroket
Als ik nu kijk draaien de fans op 97% t lijkt er op dat t geluid dan al wat minder is.

Als ik naar de power mode kijk staat deze op : Dynamic Power Savings Mode

Wat gebeurd er als ik die in Low Power Mode zet?

Alles staat op Groen in ILO, het enige is idd dat de "Videokaart" die overigens niet gebruikt wordt (er hangt immers geen scherm aan) geen ok vinkje.
Ik kan wel proberen m er uit te halen.. Echter heb ik m inderdaad ook wel stiller gehad met de video kaart er in.. Maar dat was voor dat ik VMware etc. had geinstalleerd.

De grootste switch die ik gedaan heb is van de on board raid controller gaan naar een HPE Smart HBA H240 gegaan..
Zijn daar eventueel problemen mee bekent?

Alvast wederom bedankt voor jullie wijze reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_kroket
Heb de videokaart er uitgehaald. Mini USB airco aangesloten vandaag einde dag toch weer 100% fan activiteit.
Na net er uithalen video kaart 38, 43%

Volgende dag 54% had goede hoop..

Maar helaas weer straaljager hoewel iets minder frequent dan voorheen.
Ilo geeft overigens alles ok

[ Voor 5% gewijzigd door k_kroket op 02-09-2018 00:34 ]

Pagina: 1