Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Denkren
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo Tweakers,

Ik ben naar dit forum gekomen, omdat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.
Ik ben van plan om nieuwe spullen aan te gaan schaffen, en ik heb een bepaald wensen lijstje.
Ik ga de vragen die hier in het topic horen te staan beantwoorden, en hopen dat jullie mij kunnen vertellen waar ik nog meer op dien te letten.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
De laptop gaat de vervanger worden van mijn inmiddels veel te oude desktop, die ik nu gebruik om een beetje Youtube filmpjes te kijken, mailen en gewoon standaard pc gebruik.
Maar met de laptop wil ik ook gaan gamen, video's bewerken die ik zelf maak, en daarna post op Youtube (motor filmpjes). Dit wil ik doen met Windows 10.
En uiteraard ook gewoon het standaard pc gebruik zoals boven al beschreven.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het budget is ongeveer €2100,- Maar moet er wel bij zeggen dat ik ook nog een 32 inch monitor erbij wil hebben, omdat ik dat gewend ben nu. Maar deze monitor die ik nu heb, mist een paar aansluitingen die ik wel nodig ga hebben. Aangezien ik mijn oude desktop ga omzetten naar nas server, en de desktop alleen een VGA en DVI uitgang heeft, heb ik dus een DVI aansluiting nodig op de monitor, Samen met een Display port voor de aansluiting van laptop met monitor en een hdmi poort om daar mijn Xbox one op aan te sluiten.
Waarom wil je dan gamen op je laptop, als je dat ook al kan doen met de Xbox one?
Omdat ik een old skool man ben eigenlijk, en beter om kan gaan met toetsenbord en muis, dan met een controller. (Oldskool als in Unreal Tournament '99 en Counterstrike) En ja die games, kan ik nog net spelen met mijn desktop. Maar er zijn zoveel mooie shooters uit tegenwoordig.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Niet veel, ik zit (allang) niet meer op school, en ga ook niet meer naar LAN party's. Maar als ik op vakantie ga, of een weekendje weg met de motor, dan wil ik hem wel meenemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik ben niet erg merkgericht, maar wil wel een NVIDIA GTX 1060 kaart in de laptop.
Heb meerdere pc's gehad en ook verschillende Nvidia kaarten EN ook AMD kaarten. En Nvidia heeft toch wel de voorkeur.

Nu zag ik via jullie pricewatch de volgende laptop staan.
pricewatch: HP Omen 17-an194nd
En die vond ik volgens mij wel ok!

Echter dan komt de keuze voor een monitor om de hoek kijken, en dan zie ik staan G-sync en Free-sync.
Nu heb ik ook gelezen dat G-sync voor Nvidia is en Freesync voor AMD.
Maar gelet op het budget zal Gsync een beetje boel erboven liggen.
Dus is ook mijn vraag, maakt het iets uit als je een monitor koopt met Free-sync, terwijl je een Nvidia kaart hebt? Of is dat Free-sync ook uit te zetten?

Via pricewatch zag ik de vergelijking tussen 2 monitors.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1113269;473797/

Maar ik sta open tot alle suggesties, alternatieven etc.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest met vragen en beantwoorden.
Zo niet dan laat het me ajb weten.
Ook opmerkingen over dat ik me niet aan de forum regels heb gehouden, ik verander het zodat het wel goed is.

Bij voorbaat enorme dank voor het meedenken.

Better to save the mystery Than surrender to the secret

Beste antwoord (via Denkren op 27-08-2018 14:04)

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

op de freesync + nvidia vraag:

Een freesync scherm zal zich aan een nvidia kaart gewoon gedragen als een normaal scherm, zonder free of gsync, wat dus betekent dat je uiteindelijk niks aan de feature hebt, en gewoon tearing tegen kan komen in spellen (als je onder de 60fps zakt)

Niet iets om je druk om te maken als je niet anders gewend ben, en gsync te duur is, het heeft iig geen zin om extra te betalen voor freesync als je niet van plan bent een AMD gpu te nemen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Alle reacties

• Denkren
89 views, maar nog steeds geen reactie.
Heb ik iets verkeerds gezegd of gedaan?
Laat het even weten, en dan pas ik het aan.

Verwijderd

Werkdag, vakantietijd, ofwel; geduld is een schone zaak.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
vraag 1:
Het budget van 2100 is dat incl monitor?

vraag 2:
Waarom geen desktop als je toch niet van plan bent om de laptop ergens naar toe te nemen? Een Desktop bouwen kan veel voordeliger en dan heb je voor 2100 een dik systeem incl monitor en met laptop moet je meer concessies doen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • Beste antwoord

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Een freesync scherm zal zich aan een nvidia kaart gewoon gedragen als een normaal scherm, zonder free of gsync, wat dus betekent dat je uiteindelijk niks aan de feature hebt, en gewoon tearing tegen kan komen in spellen (als je onder de 60fps zakt)

Niet iets om je druk om te maken als je niet anders gewend ben, en gsync te duur is, het heeft iig geen zin om extra te betalen voor freesync als je niet van plan bent een AMD gpu te nemen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Denkren
Metaalhoofd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:32:
vraag 1:
Het budget van 2100 is dat incl monitor?

vraag 2:
Waarom geen desktop als je toch niet van plan bent om de laptop ergens naar toe te nemen? Een Desktop bouwen kan veel voordeliger en dan heb je voor 2100 een dik systeem incl monitor en met laptop moet je meer concessies doen
Antwoorden op beide vragen

Vraag 1:
Ja dat budget is inclusief monitor. Nu zag ik bij Coolblue een leuke aanbieding voor een widescreen van LG.
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=LG+34UB67-B

Vraag 2:
Ook daarover heb ik nagedacht. Want mijn vrouw heeft een macbook pro, dus die kan ook mee als ik weg ga.
Het is eigenlijk een luxe probleem, maar ik wil die laptop voor mijzelf hebben. En ja hij zal 95% van de tijd als desktop dienen, maar als ik met vakantie weg ga (bijv. met de motor naar Oostenrijk oid) dan wil ik ook nog lekker een potje kunnen gamen in de avond uurtjes. Het (motor) filmpje gemaakt met de actioncam kunnen uploaden en alvast bewerken, etc etc etc.
Dus hij zal hoofdzakelijk als desktop ingezet worden, maar als ik dan weg ga, kan ik hem gerust meenemen.

Dat dit betekend dat ik een dikkere setup moet laten vallen, ach ja. Alles waar ik nu naar ga upgraden zal al een wereld van verschil maken.
En de spec's die ik nu zoek zijn volgens mij toch best wel ok voor nu en de komende tijd.

• Denkren
vectormatic schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:37:

Bedankt voor dit antwoord.
Dan weet ik dat als ik toevallig een monitor zie waar toevallig freesync op zit, dat dit verder geen probleem hoeft te zijn!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
op formaat 34" zou ik toch eerder geneigd zijn om een monitor te nemen met resolutie van 3440x1440, omdat je anders naar mijn idee echt de pixels kan tellen (voor gewone schermen ligt voor de meeste mensen de grens bij 24/27" (1080p op 24" of lager en 1440p op 27" of hoger (en op een gegeven moment 4k bij de echt grote schermen)).
maar die 3440x1440 34"schermen beginnen wel bij 550

Een 1060 is daarentegen wat underpowered ervoor, al zou dat wel kunnen op medium/hoge settings, maar je zou dan toch eerder iets met een 1070 of 1080 willen nemen en dan wordt het budget toch vrij krap voor een laptop.

Star Citizen Referral Code

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Metaalhoofd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:54:
op formaat 34" zou ik toch eerder geneigd zijn om een monitor te nemen met resolutie van 3440x1440, omdat je anders naar mijn idee echt de pixels kan tellen (voor gewone schermen ligt voor de meeste mensen de grens bij 24/27" (1080p op 24" of lager en 1440p op 27" of hoger (en op een gegeven moment 4k bij de echt grote schermen)).

Een 1060 is daarentegen wat underpowered ervoor, al zou dat wel kunnen op medium/hoge settings, maar je zou dan toch eerder iets met een 1070 of 1080 willen nemen en dan wordt het budget toch vrij krap voor een laptop.
Dat ligt natuurlijk wel aan de afstand, OP wil ook met de X1 op het scherm spelen, dus kans is aanwezig dat ie er wat verder van af gaat zitten (en juist daarom een groter scherm wil hebben)

• Denkren
Metaalhoofd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:54:

Nou het grote probleem (als het een probleem is)
Ik heb nu een 32 inch scherm voor mijn neus, maar deze heeft niet de aansluitingen die ik nodig ga hebben als ik alles wil aansluiten wat ik van plan ben (DVI voor de oude pc die ik als nas wil gaan gebruiken, Display port voor de laptop op aan te sluiten, en HDMI voor de Xbox one)
Dus deze gaat naar mijn vrouw, zodat die 2 dezelfde 32 inch schermen heeft voor haar webdesign etc.

En ja dan ga je kijken wat je wilt he.
Nou heb ik als 2de monitor een 27 inch staan, en dan leek het mij wel mooi om qua hoogte etc goed te zitten met een widescreen monitor. Die 27 inch gebruik ik nu voor de X-box om mee te racen. Ja ik ben zo'n verwend persoon die een racestoel met stuur heeft staan. Maar bijvoorbeeld een shooter spelen vanuit die stoel is gewoon niet goed te doen.

Ik zie inderdaad dat een GTX 1070 of nog hoger flink uit het budget zal gaan happen.
Dus misschien dan nog maar even door sparen, om het budget te laten groeien.
Ik ben niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, en wat ik aanschaf moet gewoon goed zijn en goed functioneren met elkaar.
Vandaar dat k ook hulp heb gezocht bij jullie, omdat ik daarvoor gewoon niet de kennis in huis heb.

• Denkren
Ik ben dus op mijn besluit voor de Geforce 1060 terug gekomen, en denk dat ik ook maar voor een desktop zal gaan. Nou staan er een paar leuke te koop met respectievelijk een 1070 maar ook een 1080 kaart erin. Dus ik denk dat ik qua pc wel eruit ben.

Rest alleen nog de monitor. en dat moet een grote jongen worden. liefst 35 ".
En daar zijn een paar monitors die daarvoor in het vizier komen.

Namelijk
pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart
pricewatch: AOC AG352UCG6 Zwart
pricewatch: HP Omen X 35 Zwart
pricewatch: Acer Predator Z35P Zwart

Er zit in ieder geval G-sync op ipv Freesync, aangezien er ook een Nvidia kaart in de desktop zit.
En qua spec's zijn deze eigenlijk wel gelijk.
Ja de ene is een VA panel, en de ander IPS etc.
Persoonlijk denk ik dat de Omen het beste is, maar dat is dan ook gebaseerd op de voet van de monitor.
Hierbij zijn de andere voeten groter, maar misschien wel steviger zodat er minder risico op "meedeinen" ontstaat.

Hebben jullie hier een mening op?

Pagina: 1