Alternatief voor SPL1000 EQ series (minder blaasgeluid)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-09-2018
Hallo mede-tweakers,

Vanwege mijn beperkte kennis in audio-installaties, heb ik na enkele uren opzoekingswerk dit weekend een Mivoc HYPE 10g subwoofer aangekocht. Als ik mij niet vergis zou deze moeten werken op mijn SPL1000 EQ series.

Nu ik wat aandacht gespendeerd heb aan audio-systemen en specifiek mijn versterker, ben ik beginnen beseffen dat er toch veel blaasgeluid uitkomt. Ik gebruikte mijn muziekinstallatie namelijk enkel voor het luisteren van muziek maar zou deze nu het nu ook als home theater willen gebruiken. Vandaar overweeg ik een andere versterker/receiver die minder geluid maakt.

Huidige "setup":
- Skytex SPL1000 EQ series: 2x500W bij 4ohm en 2x 350W bij 8ohm
- 20j oude JVC speakers (die perfect werken op mijn versterker via luidsprekerkabel): zie nergens informatie op de speakers zelf maar ze gaan zeer luid..
- Mivoc HYPE 10g actieve subwoofer (deze week komt mijn bestelling toe): 300W (120rms) & 4-16ohm

Vraag 1:
Ik dacht aan een receiver zoals een 'SKYTRONIC 2x200W STEREO VERSTERKER' omdat dit geen geluid maakt, compact & betaalbaar is en werkt via luidsprekerkabel. Helaas vind ik geen dergelijke receiver die mijn toekomstige 300W subwoofer aankan. Kan iemand mij iets dergelijks aanraden of vertellen hoe ik mijn huidig versterker stiller maak?

Vraag 2:
Ik had vernomen dat ik op 2 manieren mijn subwoofer kan aansluiten op mijn SPL1000. Namelijk:
-Manier 1: Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/412l7U8AV9L._SX450_.jpg
-Manier 2: Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51tXuDJuNsL._SX450_.jpg
Welke manier is aangeraden voor mijn huidige/toekomstige setup en waar moet ik rekening mee houden bij het aankopen van zo'n compacte versterker (zie vb. skytronic)?

Sorry voor mogelijk onduidelijkheden of tekort aan informatie maar zoals je hieruit kan afleiden, ken ik er (nog) niet zoveel van :/

Ik apprecieer alle antwoorden!

Alleszins al bedankt ;)
Dieter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:34
DieBo schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:16:
Helaas vind ik geen dergelijke receiver die mijn toekomstige 300W subwoofer aankan.
De subwoofer is actief, je hoeft deze alleen te voorzien van signaal en niet van vermogen. Sowieso zou ik met dergelijk spullen niet al te hard op vermogen letten.
Kan iemand mij iets dergelijks aanraden of vertellen hoe ik mijn huidig versterker stiller maak?
Geen actief gekoelde apparatuur kopen en zeker niet van een merk als Skytex of iets in die trant.
Welke manier is aangeraden voor mijn huidige/toekomstige setup en waar moet ik rekening mee houden bij het aankopen van zo'n compacte versterker (zie vb. skytronic)?
Manier van aansluiten is nu nog niets over te zeggen, het hangt onder andere af van welke mogelijkheden de toekomstige versterker/receiver biedt. Voordeel met zowel High- als Low Level ingangen is dat je het altijd aan kan sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBo
Heel erg bedankt, je hebt zeker want verduidelijking gebracht!

Voor de zekerheid. Het zou dus geen probleem mogen zijn om mijn actieve sub aan te sluiten met meer W dan de versterker? En daarbij nog eens mijn speakers aan te sluiten zolang de speakers zelf het wattage niet overschrijden? Stel nu dat beide speakers 200W elk zijn met een versterker van 200W per kanaal, dan kan mijn woofer zonder problemen daarbij op aansluitmanier 1? Ik zou in dit geval wel opteren voor aansluitmanier 2 want je weet nooit..

"Geen actief gekoelde apparatuur kopen en zeker niet van een merk als Skytex of iets in die trant."
Ik kan online niet vinden wat actief gekoelde apparatuur net inhoud, kan je meer uitleg geven hierover? Ik veronderstel hiermee dat je de 'SKYTRONIC 2x200W STEREO VERSTERKER' (kan afkoelingssysteem niet vinden van deze receiver) niet aanraadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 21:38

TommieW

Numa numa.

Het wattage van je versterker geeft aan hoeveel hij maximaal kan versterken. Wanneer je een actieve subwoofer heeft, hoeft je versterker hier niets voor te versterken. Dat doet het "actieve deel" van de subwoofer. Je versterker hoeft dan alleen nog het signaal te sturen, maar niet de stroom om de subwoofer daadwerkelijk in beweging te krijgen.

Ik moet zeggen dat de plaatjes voor mij net niet duidelijk genoeg zijn om te kunnen zeggen welke je moet hebben.

Iets dat actief gekoeld is, heeft een fan voor de koeling. Daarmee kan het apparaat wel een stuk beter warmte afvoeren, maar dan hoor je wel weer de fan. Iets dat passief gekoeld is heeft dus geen fan die lawaai kan maken. Maar dan moet je wel ervoor zorgen dat het apparaat op een andere manier de hitte kwijt kan. (Dus bijvoorbeeld in een niet afgesloten kast.)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:34
DieBo schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:53:
Ik zou in dit geval wel opteren voor aansluitmanier 2 want je weet nooit..
Omdat? High Level en Low Level geven alleen signaal en nemen geen vermogen.
"Geen actief gekoelde apparatuur kopen en zeker niet van een merk als Skytex of iets in die trant."
Ik kan online niet vinden wat actief gekoelde apparatuur net inhoud, kan je meer uitleg geven hierover? Ik veronderstel hiermee dat je de 'SKYTRONIC 2x200W STEREO VERSTERKER' (kan afkoelingssysteem niet vinden van deze receiver) niet aanraadt.
Als je foto's bekijkt dan zou je bij actief gekoelde apparatuur ergens een opening moeten zien met een ventilator er in. Al zegt dat niet alles, soms is de ventilator intern weggewerkt en moet je echt foto's zoeken waar het apparaat open is. Als je de Skytex SPL1000 EQ opzoekt zie je duidelijk een opening voor de ventilator zitten.

Ik zou sowieso geen merk als Skytex, Skytronix, Marquant (of iets in die trant) nemen, het is echt pure rotzooi een betere benaming is er niet voor. Staar je ook niet te blind op dat vermogen. Dat moet je bij normale merken als niet doen en bij dit soort merken is het helemaal pure marketing. Afbeeldingen die ik zie van de Skytex spreken over maximaal 100 Watt opgenomen vermogen. Ik zou eerder gokken op 20 - 30 Watt maximaal wat zo'n prul gaat leveren. Dat is nog steeds meer dan genoeg, geen problemen tot daar, maar het blijft rotzooi. Met een laag budget zou ik eerder een oudere versterker/receiver van Marktplaats oppikken, daar heb je meer aan dan één van bovengenoemde merken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DieBo
Bedankt mensen!

Heb ondertussen de keuze gemaakt een niet gekoelde versterker te zoeken. De woofer is aangekomen en ben er zeer tevreden van. Heb wel een nieuwe vraag gestart op het forum vanwege de speaker verbonden aan de woofer niet helder is wanneer ik het geluid luid zet.

• DieBo
Hallo,

Ik heb zeer weinig ervaring op het vlak van audiosystemen in elkaar steken en heb hierbij 2 nieuwe vragen aangezien mijn subwoofer vandaag aangekomen is.

Vraag 1:
Om mijn subwoofer te testen heb ik op het linker kanaal mijn subwoofer aangesloten en op het rechterkanaal 1 speaker. Op het eerste zicht geen probleem totdak ik het volume hoger draaide. Zeer vreemd maar bij max volume begon de bass van de speaker (rechterkanaal) te werken terwijl ik enkel het geluid/kanaal van mijn woofer op het linkerkanaal (de bedoeling was dus enkel bass horen) aangezet had. Bij lagere volumes merk ik dit niet.

Het rechter- en linkerkanaal raken elkaar in geen geval aan dus ik vermoed dat het probleem bij de versterker ligt, klopt dit? Ik denk dat de versterker het linker en rechter kanaal niet volledig scheidt van elkaar. Hoe zou ik het probleem kunnen testen en oplossen?
Op zich is dit geen probleem als alle kanalen aangesloten zijn zoals het hoort maar ik vind dit toch zeer vreemd..

Oplossing 1?
Ik dacht eraan om een niet gekoelde versterker te kopen (zoals karaoke/autoversterker). Zou dit kunnen helpen?

Vraag 2
Het de bedoeling is dat ik mijn subwoofer aansluit op mijn versterker en de speakers daarbij rechtstreeks verbind met de subwoofer (niet op versterker). Dit werkt zonder problemen maar ik merk dat bij een hoog volume de speakers niet meer helder zijn (namelijk geruis en vermoedelijk afkomstig van een overvloed aan bass). Ik merk 2 dingen op. Eerst en vooral als ik de bass van mijn sub verhoog, vermindert het geruis in de speaker. Er is ook minder geruis als ik de crossover (kan tot 180hz) van de woofer hoger zet. Bij lage volumes heb ik dus geen enkel probleem maar vanaf dat mijn bass echt merkbaar is (en zelf de bass en corssover op max staan), krijg ik storend geruis op mijn speaker. Is er een manier om het geruis weg te krijgen of alsnog te verminderen?

Oplossing 2?
Ik dacht er eventueel aan om om mijn subwoofer op het rechter als linkerkanaal van mijn versterker te steken en dit ook te doen voor de speakers (dus linker speaker op linkerkanaal en rechter op rechterkanaal). Geen idee of dit een goed of slecht plan is...

Huidige "setup":
- Skytex SPL1000 EQ series: 2x500W bij 4ohm en 2x 350W bij 8ohm
- 20j oude JVC speakers (die perfect werken op mijn versterker via luidsprekerkabel): zie nergens informatie op de speakers zelf maar ze gaan zeer luid..
- Mivoc HYPE 10g actieve subwoofer: 300W (120rms) & 4-16ohm
-Geluid speel ik af via itunes (laptop) die via een aux aan mijn versterker verbonden is (is dit wel goed genoeg?)

Alle antwoorden welkom _/-\o_

Thanks a lot! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:10
Antwoord 1: dit probleem heet overspraak Wikipedia: Overspraak iedere versterker heeft daar last van. De ene meer dan de andere. Het heeft niets te maken met het type versterker en zeker niet met de methode van koeling
Antwoord 2: Het is de moeite waard om te proberen de speakers gewoon op de versterker aan te sluiten. Kwaad kan het iig niet. Ik verwacht alleen dat je te hard speelt voor de JVC's.
Dat het probleem vermindert als je de overgangsfrequentie wijzigt, begrijp ik niet. Ik verwacht namelijk niet dat dat iets doet met het signaal richting de JVC's. Ook het verminderen van ruis door de bas harder te zetten kan ik alleen psycho-acoustisch verklaren (door de harde bas, hoor je de ruis niet meer)
Hoe sluit je nu de sub aan op de versterker trouwens? op line in of high level-in? (laatste, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBo
Blissard, bedankt voor je uitleg :)

Ik sluit aan via luidsprekerkabels dus ik vermoed high lvlin? Dus gwn de metalen kabeltjes op het einde in de woofer/versterker en dan vastdraaien/klikken.

Ik heb er trouwens geen idee van of mijn JVC speakers 4 of 8 ohm zijn. Mijn woofer is 4-16 ohm en mijn versterker 4-8. Bij een speaker ohm van 4 is er gene probleem maar wat als mijn speakers 8 ohm zijn? 8+4=12 en dat is boven de versterker impedantie..

Ik veronderstel dat de woofer de bass van de JVC's overneemt als ik de bass of crossover hoger zet. Daardoor is er minder bass op de speakers en gaan ze minder geruis produceren. Wel vreemd aangezien ik dit probleem nooit had bij een rechtstreekse connectie tussen speakers en versterker.

Ik zal een nieuwe versterker kopen en zien wat dat geeft :)

[ Voor 20% gewijzigd door DieBo op 24-08-2018 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@DieBo de Impedantie maakt niet zo heel veel uit. De subwoofer heeft zijn eigen versterker die op elkaar zijn afgestemd, dat ga zowieso goed. De jvc’s hangen aan een eindtrap van een paar honderd watt. Dat gaat ook wel goed.

Ik kan me niet voorstellen dat de instellingen op de woofer invloed hebben op het signaal dat naar de jvc’s gaat. Lijkt logisch, maar dat zou een heel complexe versterker in de subwoofer veronderstellen. Dat is het denk ik niet.
Ik verwacht dat het signaal gewoon intern is doorgelust met een aftakking voor de subwoofer. Dan heeft de instelling dus 0 invloed op de jvc’s. Als je genoeg snoer hebt en geen buren, zou je de sub buiten kunnen zetten en de jvc’s binnen en hiermee eens experimenteren zonder de akoestische invloed van de sub. (Zet sub buiten, jvc binnen en varieer met de instellingen van de sub. Luister of je de verschillen dan nog hoort)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:08
DieBo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:32:
Vraag 2
Het de bedoeling is dat ik mijn subwoofer aansluit op mijn versterker en de speakers daarbij rechtstreeks verbind met de subwoofer (niet op versterker). Dit werkt zonder problemen maar ik merk dat bij een hoog volume de speakers niet meer helder zijn (namelijk geruis en vermoedelijk afkomstig van een overvloed aan bass).
De subwoofer die je hebt heeft een eigen versterker ingebouwd. Waarom gebruik je die niet voor de sub en laat je de jvc boxen gewoon op de Skytec aangesloten? De sub heeft dan voeding en een normaal lijnsignaal nodig. Het signaal wat de Skytec ingaat (de rood-witte aansluitingen) tak je af naar de sub en sluit je aan op de Line in (waarom heb je anders een actieve sub gekocht?).

Ik ben het wel met Fear eens, dat Skytec spul is echt budget meuk. Alle vermogens zijn pure marketing en verklaart ook waarom op hoog volume de speakers niet meer helder zijn. Die versterker is gewoon niet krachtig genoeg om én de sub én de jvc's tegelijk van voldoende vermogen te voorzien, en loopt dus tegen zijn clippoint aan (of zelfs eroverheen, te zien aan de rode peak ledjes op de voorkant). Vandaar ook dat ik je zou adviseren om voor de sub in ieder geval de ingebouwde versterker te gebruiken. Die is namelijk afgestemd op de gebruikte woofer van de sub en bevat (ik neem aan) ook de juiste beveiligingen. Op die manier ontlast je de Skytec in ieder geval voor het sub signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBo
@blissard , je hebt gelijk. De crossover hebben precies geen invloed (meer). Ik heb dit vandaag nog eens getest en merk nu geen verschil, zeer verdacht maar het is niet het eerste vreemde ding dat opduikt sinds ik de woofer heb. Ik had de woofr namelijk 10 seconden en opeens stopte die met spelen voor 10 minuten. Ik dacht dat ik die al blown had maar stond nog op zeer laag volume dus zou zeer vreemd geweest zijn. Nuja het zal waarschijnlijk aan mezelf liggen die bepaalde opties aanpas..

@PatrickPR, ik wacht nog op 1 luidsprekerkabel voor de woofer (heb er maar 1 voor 1 kanaal). Van zodra ik er 2 heb, laat ik nog iets weten. Ik vind het wel zeer vreemd dat de versterker de woofer met speaker niet zou aankunnen. Ik zie namelijk nog geen groene of rode lampjes branden op de versterker en deze gevarenindicators hebben altijd uitstekend gewerkt met de speakers zelf. Misschien is het zo dat de versterker zich enkel richt op de woofer en niet woofer met speakers en de speakers eerder overbelast worden?
Is die rood witte (inputs staat er op) niet enkel voor signaal door te geven via laptop, tv,...? Bij mij staat dit toch daarop ingesteld dus zou niet begrijpen dat ik dit kan vebinden met de woofer. De enige ingangen die mijn versterker heeft is, luidsprekerkabel (ik ken er natuurlij kniet vele van dus kan zeker fout zijn).

[ Voor 13% gewijzigd door DieBo op 24-08-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@DieBo @PatrickPR
De sub is momenteel correct aangesloten op de high level input. Dat betekent niet dat hij de interne versterker niet meer zou gebruiken. Alleen gebruikt hij het highlevel signaal om een lowlevel input voor de sub te maken en lust hij vervolgens het highlevel signaal onbehandeld door naar de jvc’s. Helemaal volgens de regels en dus niets aan veranderen.

Wel moet zowel links als rechts volledig op de sub en vervolgens op de jvc’s worden aangesloten. Is dat nu wel of niet het geval?

De rood witte cinch/tulp/rca aansluitingen op de subwoofer heb je in jouw geval niet nodig.

Eventuele ruis kan ook veroorzaakt worden door een laag ingangsniveau. Zet je telefoon / laptop etc. eens op vol volume en regel met de skytech het volume dan terug naar luisterbaarniveau. Hoor je dan nog veel ruis?

[ Voor 38% gewijzigd door blissard op 24-08-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBo
Ik heb net mijn 2de kabel ontvangen en heb de woofer op linkers en rehter kanaal aangelsoten op de versterker terwijl de speakers aangesloten zijn op de woofer.
Resultaat: verwarring.. Er is telkens een speaker met storing. Ik heb ze nu al zo vaak overal opnieuw aangesloten zowel de kabels van woofer naar amp en ook de speakers naar amp. En telkens is het ofwel links of rechts die storing heeft.

Hoe kan ik checken waaraan het ligt? De ene keer lijkt het te komen van de woofer en andere keer van versterker.

[ Voor 44% gewijzigd door DieBo op 24-08-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBo
SOLVED: versterker heeft aan rechterkant slecht signaal waardoor er ruis is. Heb dit bij mij speakers only gewoon nooit gemerkt omdat ik beide speakers telkens even luid zette en de storing waarschijnlijk als te hoog geluidsvolume ervaarde..

Nieuwe niet gekoelde versterker deze keer!

Thanks iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Geen skytec nemen deze keer, koop desnoods een 2e hands.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@DieBo goed dat het probleem duidelijk is. Raad van digifun lijkt me prima. Ff shoppen op marktplaats of zo en iets moois op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
@DieBo

Ik adviseer je gewoon eens te gaan kijken bij een kringloop, en ga dan voor een merk als Marantz, NAD, Pioneer, Sony, Technics.
Ga vooral niet voor de glimmende plastic rommel van Skytec oud, dat is werkelijk de bodem van audiospul.
Een versterker van bovengenoemde merken zal niet al te duur zijn, en als je het subje optimaal wil gebruiken, ga dan voor een versterker met iets als ''Pre / sub - out''
Meestal zit je dan wel goed.

Ik heb laastst voor een prikkie een mooie NAD set op de kop getikt, en ben zelf zeer tevreden.
Pagina: 1