Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 12:06
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik bezig met een warmte- en ventilatieoplossing. Het wordt een woning in SIP panelen, semi-luchtdicht, dus er zal een type D ventilatie met WTW in komen naast een warmtepomp (gasloos).

Waar ik tot nu toe nog niet echt een antwoord op heb gekregen van diverse leveranciers is wat voor opzet de aan- en afvoer van luchtkanalen moet hebben. Ik heb zelf een opzet gemaakt, maar bij aanvragen voor systemen heb ik nog nooit een reactie gehad op de vraag "is mijn opzet voor aan/afvoer zinnig"

Nu is het al heel wat als je momenteel uberhaupt een reactie krijgt van een leverancier in de drukte, dus wellicht kan ik hier op tweakers wat richting krijgen in mijn ventilatieopzet.

Dus, mijn vraag is: heb ik de aan-/afvoer van lucht op deze manier correct? De belangrijkste aanname die ik doe is dat aangezien in ons huis de beneden en bovenverdieping middels een vide één grote ruimte zijn de warmte naar de nok stijgt en ik deze warmte weer naar beneden wil halen, en dat ik aan het achterzijde van de uitbouw en het "achterzijde" van de de bovenverdieping verse lucht inblaas. Bij de bovenverdieping is dat dan ook "nok" maar dat is dan maar zo.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/af5nwvs0h/Screenshot_1.png

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/kdqmjhbrl/Screenshot_2.png

Samenvattend uit de tekening:
- Afvoer in het toilet
- Afvoer in de badkamer
- Afvoer in de nok boven de keuken/vide
- Afvoer in de nok boven de trap

- Aanvoer in de nok boven de verdiepingsvloer
- Aanvoer boven de zithoek (nok 4m)
- Aanvoer boven de keuken vanaf het snijpunt van de twee daken. Dat is nog nokhoogte 4m
- Aanvoer naast de trap in de rand van de vide
- Aanvoer in de slaapkamer

NB. de ventilatieunit zal in de rechterbovenhoek van de bijkeuken komen (het knooppunt van de lijnen)

Aangezien de bovenverdieping een open ruimte is zonder muren zullen de aan- en afvoer richting de nok zichtwerk spirobuizen worden. Idem boven de zithoek.
In de slaapkamer/badkamer zullen de buizen waarschijnlijk in de balklaag lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 21-08-2018 09:18 ]

Alle reacties

• Stefke
Iemand die hier iets over kan zeggen?

• Stefke
Hmmm... had gehoopt dat in tegenstelling tot leveranciers hier wel iemand was die hier wat over wilde zeggen

• Stefke
laatste poging :)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Volgens mij probeer je de natuurlijke luchtstroom tegen te gaan. door bovenin verse relatief koele lucht in te blazen en op een lager niveau lucht af te zuigen. Hoop je daar een energetisch voordeel mee te halen? Doel van de ventilate is verse lucht, en dat ga je nu denk ik niet krijgen.
Maar dit is iets wat je gewoon aan iemand die er verstand van heeft moet overlaten, denk ik.

• Stefke
Bedankt voor je reactie :D

Andersom (boven afzuigen en beneden aanvoeren). Omdat het huis tot aan de nok een grote ruimte is ga ik er vanuit dat de warme lucht van beneden opstijgt en daar blijft hangen.

NB. De aan- en afvoer gebeurt ion deze opzet door een WTW installatie, dus die haalt verse lucht van buiten en verspreid die naar binnen (op "leefniveau"). De verbruikte (en opgewarmde lucht) zou ik dan van bovenuit de woning halen en naar buiten afvoeren. De warmte moet dan door de WTW overgebracht worden naar de verse lucht.

De reden dat ik op de bovenverdieping (bij raam 1.2) lucht aanvoer is omdat dat een leefruimte is en een "doodlopende" route

Maar misschien denk ik verkeerd. Helaas echter heeft nog geen enkel bedrijf waar ik aanvragen heb gedaan voor installaties hier iets over willen zeggen. Ze hebben het meestal al te druk om uberhaupt een prijs de deur uit te doen, laat staan over zoiets na te denken.
Kom ik niet echt verder mee.

Verwijderd

Ik heb voor eenzelfde uitdaging gestaan en ook al krijg je advies dan moet je nog kritisch zijn hoor. Ik haalde er zo een paar fouten uit.

Onze situatie is best wel gelijk. 2 woonlagen, WTW, hoge nok en warmtepomp icm vloerverwarming. We hebben alleen geen vide van enige betekenis.

Je plannen zien er zo op het 1ste gezicht goed uit. Ik kan niet zeggen dat ik bijster veel verstand heb van stromingsleer etc maar ik kan wel meegeven wat ik in de praktijk heb gemerkt.

Vergeet niet de zomer: in een zwaar geisoleerd huis is warmte opbouw een probleem. Wij hebben ook een hoge nok situatie en dat blijft eeuwig warm 's nachts. Ik zit nu te denken een klein schoorsteentje te plaatsen in de nok zodat de warmte weggetrokken wordt. 's winters moet ik 'm dan dicht kunnen zetten.

Op zich zou afvoer in de nok een oplossing zijn denk ik. In de winter wordt de warmte hergebruikt en in de zomer via de bypass geloosd.

Het is mij altijd op het hart gedrukt dat je goed moet nadenken over het overstroom principe. Dus kieren onder de deuren zodat (als je ramen gesloten zijn) een duidelijk luchtstroom krijgt van de leefruimtes naar de gebruiksruimtes naar de WTW en naar buiten. Teveel of te weinig uit- en inblaas of te kleine kieren verstoort deze balans. Eigenlijk simpel. Stel je blaast 150m3 in in een ruimte dan moet dat in dezelfde tijd weer eruit gehaald worden worden, anders heeft het geen zin.

Hoog uitblazen: Ik weet niet of het van toepassing is bij je maar vergeet niet dat als je hoog verse lucht uitblaast dit altijd koelere lucht betreft en die de neiging heeft te 'vallen' wat niet als aangenaam wordt ervaren als je op de bank zit ernaast.

Ik vind dat persoonlijk boven m'n bed wel weer erg aangenaam.

Hoop dat het een beetje helpt.

• Stefke
Boven komt in eerste instantie helemaal geen (vloer)verwarming. Het is een balklaagvloer en ik hoop dat de warmte van beneden het boven al genoeg opwarmt (en hopelijk niet teveel ;) ). Voor extra koeling in de zomer leg ik in eerste instantie wel leidingen naar boven, zodat eventueel later toch iets van vloerverwarming (lees: koeling) kan worden aangelegd, of misschien zet ik dan bijv. een fancoil aan het einde van de bovenruimte, zodat ik actief de ruimte boven kan koelen.

Inderdaad is het de bedoeling van mijn opzet dat via de deurkieren (het worden bijna allemaal op-de-wand schuifdeuren dus kieren genoeg) de in bepaalde ruimtes aangevoerde lucht via de andere ruimtes weer wordt afgevoerd.
Dat betreft echter eigenlijk alleen de slaapkamer. De overige ruimtes zijn een badkamer, toilet en bijkeuken.

Verder is ons huis één grote ruimte en dan kan ik volgens niet meer doen dan een opzet waarbij ik aan de ene zijde van de ruimte lucht inbreng en ergens anders in de ruimte de lucht afvoer.

Het meest logisch lijkt me dan om vooral aan het einde van de uitbouw en het einde van de bovenverdieping lucht in te brengen en deze in het midden van de ruimte (in de nok) weer af te voeren.
Tussen die punten heb ik extra aanvoerpunten gemaakt (rond de keuken)
Pagina: 1