Renovatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Binnenkort wil ik de badkamer aanpakken in mijn nieuwbouw woning uit 2016. Momenteel heb ik geen bad en dat wil ik er graag in hebben.

Mijn excuses voor mijn tekenkunsten.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2e5iemu.jpg

Toelichting: rechtsonder toilet, rechtsboven inloopdouche glazenwand met aan de rechterkant de thermostaatkraan en rechtsboven (zwart) doucheputje. Links badkamermeubel met kraan en afvoer uiteraard. Links boven radiator.

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/29v18wi.jpg

Zoals te zien is komt het bad linksboven en een muurtje tussen de douche en het bad. Daarvoor moet ik dus een afvoer aanleggen. Ook koud en warm water leiding. Daarnaast wil ik een goot maken voor de douche om wat beter te laten weglopen en niet water de badkamer in te lopen. Het badkamermeubel kan iets worden verplaatst zodat het bad er ruim tussen past en de kraan nog steeds aangesloten kan worden, al dan niet met een iets langere slang. Radiator niet ingetekend omdat het dan wel erg rommelig zou worden, deze wil ik omhoog plaatsen en leidingen verlengen door de muur boven het bad.

Hoe ik dit wil gaan aanpakken:

Allereerst de huidige douche er uithalen en rechtsboven tegels op de vloer en de muur weghalen. Daarna de leidingen vrij maken van de douche en verleggen naar de noordelijke muur. Hier voorzie ik eigenlijk geen problemen. Daarna wordt het (mijn inziens) wat lastiger, gezien de afvoer van het bad 75mm zou moeten worden (gelezen online). Ik maak mij namelijk wat zorgen over de vloer, dat ik daar niet zomaar in ga komen/kan gaan breken. Het is zo’n tunnelvloer van beton, waarschijnlijk fabriek af met aarding er in, denk ik.

Mocht dat toch lukken, frees ik daarna schachten voor warm en koud water voor het bad langs de noordelijke muur, vervolgens in de muur omhoog. Daarna ruimte maken voor de goot voor de douche en aansluiten op bestaande afvoer.

Testen of er geen lekken zijn en dan de gaten vullen met beton en muren dichten. Vervolgens tegelen en het muurtje maken van cellenbeton. Deze ook weer tegelen en de rest afkitten. Het lastigste lijkt me er dan wel op te zitten. Vervolgens bad plaatsen door deze ook op cellenbeton te zetten (met serviceluikje), aansluiten, tegelen en afkitten.

Zoals aangegeven maak ik me het meest ‘zorgen’ om het breekwerk in de vloer, kan iemand mij hier van advies voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Ik snap je schets, maatvoering zou eea wat meer inzichtelijk maken.
Wat mij opvalt:
- je breekt een aantal tegels weg, hoe worden deze vervangen? Doe je hier geheel andere tegels of dezelfde? Let op kleurverschil (kleurcodering tegel én fabricagekleur van datum)
- bad kan je daar plaatsen, afvoer achterlangs richting de douche
- zou de douche een douchebak worden? Dan kan je afvoer en mogelijk ook onder door
- ik vermoed dat er ook een zandcementdekvloer is aangebracht op je betonvloer. Hier zou je het in moeten zoeken
- denk goed over waterdichtheid, kimband en coat, kitwerk etc. Er gaat nogal wat water door je badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:40
Zomaar hakken in je beton vloer zou ik afraden als je dieper moet dan circa 2 cm want daaronder ligt meestal de wapening. Je dekvloer is waarschijnlijk 5 cm en met wat hakwerk in de beton krijg krijg je een afvoer rond 50 wel onder te tegel weggewerkt.
Ik zou inderdaad opteren voor een douchebak want het bad aansluiten en ook nog een goot in de vloer maken is bepaald geen sinecure.
Dat hakken gaat vreselijk tegen vallen zeker zonder schade te veroorzaken aan het bestaande leidingwerk waar je op aan moet breien.
Zoiet op een kleine verhoging geen idee?
https://www.sanitairwinke...Hh2CKaK98VsBoCakoQAvD_BwE

[ Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 21-08-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Dit ga ik even volgen.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 31-05 11:06

BCGraaf

BC

Zijn er geen foto’s of tekeningen hoe het riool en de water leidingen lopen? Dan kan je misschien wat gerichter te werk gaan.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Rgerr schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:30:
Daarna wordt het (mijn inziens) wat lastiger, gezien de afvoer van het bad 75mm zou moeten worden (gelezen online). Ik maak mij namelijk wat zorgen over de vloer, dat ik daar niet zomaar in ga komen/kan gaan breken.
Zolang jij niet in het bad gaat zitten poepen kan je prima uit de voeten met 50mm buis tot aan de standleiding. En als het een betrekkelijke kleine afstand is zelfs met 40mm.

Neem aan dat je de bad afvoer ergens bij de douche wilt koppelen met de huidige afvoer. Is die überhaupt wel 75mm in het liggende gedeelte? Anders krijg je een verloop van groot naar klein, dat is helemaal niet optimaal.
Hoogstwaarschijnlijk zit er in de standleiding een 110x75 spruitstuk met daarin een verloop naar 50 die dan de vloer ingaat voor de douche en wasbak.

Hierbij ga ik er wel vanuit dat je badkamer op een verdieping zit en niet op de begane grond. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 22-08-2018 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
sbruynis schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:49:
Ik snap je schets, maatvoering zou eea wat meer inzichtelijk maken.
Wat mij opvalt:
- je breekt een aantal tegels weg, hoe worden deze vervangen? Doe je hier geheel andere tegels of dezelfde? Let op kleurverschil (kleurcodering tegel én fabricagekleur van datum)
- bad kan je daar plaatsen, afvoer achterlangs richting de douche
- zou de douche een douchebak worden? Dan kan je afvoer en mogelijk ook onder door
- ik vermoed dat er ook een zandcementdekvloer is aangebracht op je betonvloer. Hier zou je het in moeten zoeken
- denk goed over waterdichtheid, kimband en coat, kitwerk etc. Er gaat nogal wat water door je badkamer
Maatvoering is 280x210cm, had ik inderdaad even op de tekening moeten zetten. :) Ik heb nog (genoeg) dezelfde tegels liggen, dus dat is niet zo'n probleem.

Als ik een douchebak zou plaatsen, neem ik aan dat ik die zal moeten verhogen? Lijkt mij eigenlijk wat onhandig als ik toch het doucheputje moet open breken om de afvoer van de douche en goot op aan te sluiten. Ben van plan om eerst de leiding van de douche los te halen in de muur, en dan voorzichtig in de vloer los te halen zodat ik langzaam de leiding(en) kan blootleggen en vervolgens verleggen.
D.deJong schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:37:
Zomaar hakken in je beton vloer zou ik afraden als je dieper moet dan circa 2 cm want daaronder ligt meestal de wapening. Je dekvloer is waarschijnlijk 5 cm en met wat hakwerk in de beton krijg krijg je een afvoer rond 50 wel onder te tegel weggewerkt.
Ik zou inderdaad opteren voor een douchebak want het bad aansluiten en ook nog een goot in de vloer maken is bepaald geen sinecure.
Dat hakken gaat vreselijk tegen vallen zeker zonder schade te veroorzaken aan het bestaande leidingwerk waar je op aan moet breien.
Zoiet op een kleine verhoging geen idee?
https://www.sanitairwinke...Hh2CKaK98VsBoCakoQAvD_BwE
Heb de aannemer gisteren even gebeld, hij kon mij vertellen dat ik 'rustig' 10cm diep kon gaan bikken, mits in natuurlijk rekening hou met de leidingen. Was volgens hem geen probleem. Heb een hamerboor en een betonfrees liggen, zal het daar ook niet mee lukken om alles enigszins netjes los te krijgen?
BCGraaf schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:59:
Zijn er geen foto’s of tekeningen hoe het riool en de water leidingen lopen? Dan kan je misschien wat gerichter te werk gaan.
Gisteren dus gebeld met de aannemer, en dat was mijn eerste vraag ook. Antwoord was vrij kort: nee, die zijn er niet. :+
Anoniem: 262853 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:09:
[...]

Zolang jij niet in het bad gaat zitten poepen kan je prima uit de voeten met 50mm buis tot aan de standleiding. En als het een betrekkelijke kleine afstand is zelfs met 40mm.

Neem aan dat je de bad afvoer ergens bij de douche wilt koppelen met de huidige afvoer. Is die überhaupt wel 75mm in het liggende gedeelte? Anders krijg je een verloop van groot naar klein, dat is helemaal niet optimaal.
Hoogstwaarschijnlijk zit er in de standleiding een 110x75 spruitstuk met daarin een verloop naar 50 die dan de vloer ingaat voor de douche en wasbak.

Hierbij ga ik er wel vanuit dat je badkamer op een verdieping zit en niet op de begane grond. ;)
Dat scheelt al een hoop breekwerk, 50 (of zelfs 40) is nog wel weg te werken. Ik wil inderdaad de afvoer van het bad koppelen aan de douche, afmeting daarvan weet ik niet gezien ik nog niet begonnen ben met het breken. Badkamer staat trouwens inderdaad op een verdieping. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 15:45
Als je de badafvoer aansluit op je doucheraansluiting even rekening houden met het volume van je badwater, dit kan bij het laten leeglopen zo even 120 liter zijn, dit in combinatie met een klein douchebaksifon kan het gebeuren dat je badwater omhoog komt in je douchebak of je sifon leeg trekt .
Dit geeft dan weer stank klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00
Ik zou persoonlijk geen muurtje tussen de douch en het bad doen. Dat hadden wij in onze badkamer voor de verbouwing en het zorgt echt voor heel veel licht verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Evink schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:59:
Als je de badafvoer aansluit op je doucheraansluiting even rekening houden met het volume van je badwater, dit kan bij het laten leeglopen zo even 120 liter zijn, dit in combinatie met een klein douchebaksifon kan het gebeuren dat je badwater omhoog komt in je douchebak of je sifon leeg trekt .
Dit geeft dan weer stank klachten.
Hoe dien ik daar rekening mee te houden? Door de afvoer van het bad 'verder op' aan te sluiten bijvoorbeeld?
SuperKneus schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:02:
Ik zou persoonlijk geen muurtje tussen de douch en het bad doen. Dat hadden wij in onze badkamer voor de verbouwing en het zorgt echt voor heel veel licht verlies.
Ga er een verlaagd plafond in maken met (dimbare) spotjes, zo ook boven de douche. Buren van mij hebben ook zo'n muurtje, had al gezien dat het inderdaad veel licht wegneemt. Wel bedankt voor de tip!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xBqkCHErpoPErwdobclDWg4W/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
Rgerr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:11:
[...]
Hoe dien ik daar rekening mee te houden? Door de afvoer van het bad 'verder op' aan te sluiten bijvoorbeeld?
[...]
Daar zijn verschillende manieren voor, een goede beluchting is belangrijk, wellicht een secundaire beluchting achter de badaansluiting?

Het ligt er ook aan waar de huidige standleiding zit (vaak achter het toilet)

Wellicht een bevriende loodgieter die er even naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Evink schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Daar zijn verschillende manieren voor, een goede beluchting is belangrijk, wellicht een secundaire beluchting achter de badaansluiting?

Die beluchting is niet nodig. Bij het juist ontwerpen van je leidingen zit er namelijk al 30% beluchting bij in. Waardoor je die beluchting niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:12
SuperKneus schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:02:
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Gebruik glazen bouwblokken,
die laten wel het licht door maar je hebt wel de afscheiding

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dit is een suggestie neem ik aan? Hoe verwacht je dat de leidingen momenteel lopen?
Evink schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Had de aannemer ook al even gevraagd daarvoor, die gaf 50mm aan gezien de korte afstand. Elders las ik ook al dat iemand 40mm had gebruikt en daar erg tevreden over was. Maar denk dat ik toch voor 50mm ga, heb een betonfrees die komt tot 45mm diep, klein stukje er bij uit bikken en dan kan de leiding er in (met een beetje afschot natuurlijk).
bdevogt schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Gebruik glazen bouwblokken,
die laten wel het licht door maar je hebt wel de afscheiding
Ga er een verlaagd plafond met dimbare spotjes inmaken, heb bij buren hetzelfde gezien met zo'n muurtje en hoeveeheid licht dat het wegneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Rgerr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:40:
[...]

Dit is een suggestie neem ik aan?
Dit is hoe het via de norm zou moeten ja. met kortst mogelijke leiding beloop. Op deze manier heb je ook het minste afschot. als je het langs de kanten zou leggen heb je meer leiding en meer afschot door de langere lengte
[...]
Had de aannemer ook al even gevraagd daarvoor, die gaf 50mm aan gezien de korte afstand. Elders las ik ook al dat iemand 40mm had gebruikt en daar erg tevreden over was. Maar denk dat ik toch voor 50mm ga, heb een betonfrees die komt tot 45mm diep, klein stukje er bij uit bikken en dan kan de leiding er in (met een beetje afschot natuurlijk).
Beetje afschot met een te kleine leiding.. ( eventuele aankoek van haar en zeepresten.. ) Wens ik je over een jaar succes.. Zou hier toch even goed over na denken als ik jou was.
[...]

Hoe verwacht je dat de leidingen momenteel lopen?
Gok dat het zo zit:

Huidige indeling

[ Voor 5% gewijzigd door Consigliere op 22-08-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:55
Is het niet makkelijker om de douch afvoer aan je wastafel afvoer te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Consigliere schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:26:
[...]

Dit is hoe het via de norm zou moeten ja. met kortst mogelijke leiding beloop. Op deze manier heb je ook het minste afschot. als je het langs de kanten zou leggen heb je meer leiding en meer afschot door de langere lengte

[...]

Beetje afschot met een te kleine leiding.. ( eventuele aankoek van haar en zeepresten.. ) Wens ik je over een jaar succes.. Zou hier toch even goed over na denken als ik jou was.

[...]

Gok dat het zo zit:

[afbeelding]
fockarty schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:29:
Is het niet makkelijker om de douch afvoer aan je wastafel afvoer te maken?
Daar zit ik dus over na te denken, om de afvoer van de douche aan de afvoer van de wastafel vast te maken. Maar als zoals @Consigliere zegt 50mm eigenlijk te weinig is... Zou dat echt zo veel verschil gaan maken? Het scheelt echt een hele hoop breekwerk om de huidge 50mm van wastafel te vervangen voor 63mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Wastafel en bad gebruik je toch niet tegelijkertijd? Over is 10cm weg kunnen breken wel heel erg ambitieus. ;)

En waarom niet even een badkamerplannen van een willekeurige badentoko? Dan zie je wat beter wat je aan het doen bent. Zo zie je ook dat het wandje bij de douche je heel veel licht gaat kosten, iets wat anderen je ook zeggen. Of heb je geen ramen in je badkamer? Dan moet je er met verlichting goed rekening mee houden. Anyhow, zo'n wandje verkleint je ruimte gevoelsmatig enorm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Niet inhoudelijk, maar op floorplanner.com kun je met een gratis accountje tot op de milimeter dingen intekenen ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:55
nou, je douche laat je zoals het is, bad aan de wastafelafvoer onder het sifon. Lijkt me sterk dat dan je badwater in je wastafel krijgt.. Wastafel zit hoger dan je waterpeil in bad dus dat zou nooit moeten kunnen volgens de communicerende vaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Rgerr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:32:
[...]

[...]

Daar zit ik dus over na te denken, om de afvoer van de douche aan de afvoer van de wastafel vast te maken. Maar als zoals @Consigliere zegt 50mm eigenlijk te weinig is... Zou dat echt zo veel verschil gaan maken? Het scheelt echt een hele hoop breekwerk om de huidge 50mm van wastafel te vervangen voor 63mm.
ø50 werkt prima . Zal zeker niet zeggen dat het niet werkt.. maar om je even mee te nemen in de weg van het water,.,, die 120 ltr.. die jankt als een gek door die ø50 heen om weg te kunnen... slurpt helemaal vol omdat wij een kleinere buis hebben genomen.. dan de ø63. Wat zoekt dat water... ? lucht ! om door te kunnen stromen.. vind de lege buis van de wastafel ( tot aan de sifon ) en gaat aan de sifon lurken voor lucht om weg te kunnen stromen.. gevolg.. slurp geluiden uit je wastafel of nare luchtjes omdat hij je sifon leeg trekt. Lijkt mij nou niet echt wenselijk?!

Wat betreft je douche op wastafel zo zit het nu al gemaakt gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Señor Sjon schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:34:
Wastafel en bad gebruik je toch niet tegelijkertijd? Over is 10cm weg kunnen breken wel heel erg ambitieus. ;)

En waarom niet even een badkamerplannen van een willekeurige badentoko? Dan zie je wat beter wat je aan het doen bent. Zo zie je ook dat het wandje bij de douche je heel veel licht gaat kosten, iets wat anderen je ook zeggen. Of heb je geen ramen in je badkamer? Dan moet je er met verlichting goed rekening mee houden. Anyhow, zo'n wandje verkleint je ruimte gevoelsmatig enorm.
Al wel even een tekeningetje laten maken, maar niet gepost. :) Verder komt er een verlaagd plafond in met dimbare spotjes voor dus meer licht, ook 'achter' het muurtje (welke overigens niet tot aan het plafond komt).
Consigliere schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

ø50 werkt prima . Zal zeker niet zeggen dat het niet werkt.. maar om je even mee te nemen in de weg van het water,.,, die 120 ltr.. die jankt als een gek door die ø50 heen om weg te kunnen... slurpt helemaal vol omdat wij een kleinere buis hebben genomen.. dan de ø63. Wat zoekt dat water... ? lucht ! om door te kunnen stromen.. vind de lege buis van de wastafel ( tot aan de sifon ) en gaat aan de sifon lurken voor lucht om weg te kunnen stromen.. gevolg.. slurp geluiden uit je wastafel of nare luchtjes omdat hij je sifon leeg trekt. Lijkt mij nou niet echt wenselijk?!

Wat betreft je douche op wastafel zo zit het nu al gemaakt gok ik
Zuigt deze geen lucht aan vanuit het 'overstroomgat'?

Stel dat de leiding vanaf de wastafel toch volgens norm 63mm is, is het geen probleem om ook 63mm (of 50mm) op die leiding aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Rgerr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:47:
[...]
Zuigt deze geen lucht aan vanuit het 'overstroomgat'?

Stel dat de leiding vanaf de wastafel toch volgens norm 63mm is, is het geen probleem om ook 63mm (of 50mm) op die leiding aan te sluiten?
De leiding vanaf wastafel is 50 hoop ik . ook volgens norm.. ( daar zou hij tot max 2 meter ook ø40 mogen zijn. )

Het aansluiten op lijkt altijd te 'kunnen' echter zit je met lucht om een goede stroming te realiseren.

Het overstroomgat.. is kleiner dan de luchthoeveelheid die hij nodig heeft .. en aangezien die ook vol komt met water door die 120 ltr die erop staat te drukken.. heeft het geen toegevoegde waarde

Mooi voorbeeld bij Geberit vandaan in hun Toren.

Wat er gebeurd als je bad leeg loopt door 2 verschillende leidingen.. ( let op waar hij zijn lucht vandaan haalt uiteindelijk.. ( bij jou komt dan de Wastafel erbij. )

[YouTube: https://youtu.be/6Uj8dkZbhy0?t=351]

[ Voor 15% gewijzigd door Consigliere op 22-08-2018 11:56 . Reden: Filmpje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:10
Ik zou persoonlijk een glazen douche-/badwand op het rechter eind van het bad zetten. Dat lijkt me goedkoper dan een muurtje, makkelijker te installeren en je lost alle licht en ruimtelijkheid problemen op.
Het enige nadeel is dat je af en toe wat kalk moet verwijderen, of elke keer na het douchen moet zemen. Dat zou ik er voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Consigliere schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

De leiding vanaf wastafel is 50 hoop ik . ook volgens norm.. ( daar zou hij tot max 2 meter ook ø40 mogen zijn. )

Het aansluiten op lijkt altijd te 'kunnen' echter zit je met lucht om een goede stroming te realiseren.

Het overstroomgat.. is kleiner dan de luchthoeveelheid die hij nodig heeft .. en aangezien die ook vol komt met water door die 120 ltr die erop staat te drukken.. heeft het geen toegevoegde waarde

Mooi voorbeeld bij Geberit vandaan in hun Toren.

Wat er gebeurd als je bad leeg loopt door 2 verschillende leidingen.. ( let op waar hij zijn lucht vandaan haalt uiteindelijk.. ( bij jou komt dan de Wastafel erbij. )

[video]
Goed punt, misschien toch de leiding van (waarschijnlijk) 50mm vervangen door 63mm... Een hoop meer werk, maar als je vervolgens niet fatsoenlijk het bad kan laten leeglopen is het het wel waard.
Nivado schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:55:
Ik zou persoonlijk een glazen douche-/badwand op het rechter eind van het bad zetten. Dat lijkt me goedkoper dan een muurtje, makkelijker te installeren en je lost alle licht en ruimtelijkheid problemen op.
Het enige nadeel is dat je af en toe wat kalk moet verwijderen, of elke keer na het douchen moet zemen. Dat zou ik er voor over hebben.
De vrouw wil graag schapjes in de muur, glazenwand is daarom geen optie... Toch bedankt voor je suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:10
Rgerr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:00:
[...]
De vrouw wil graag schapjes in de muur, glazenwand is daarom geen optie... Toch bedankt voor je suggestie.
Kan je die schapjes dan niet in een andere muur maken? Je wint de muur dikte tenslotte ook aan de bad zijde, dan kan je hen aan de andere kant ook weer inleveren.
Het technische aspect terzijde, weet ze zeker dat ze schapjes in de muur wilt? Ik snap dat dat op Pinterest er leuk uit ziet, maar als je ten eerste niet kan zien wat er in de schapjes staat (donker in de douche door de muur), ten tweede het binnen no time vol zit met kalk, zeepresten en andere narigheid, is het echt niet meer zo heel leuk, als laatste is het ook gewoon heel veel extra werk om het schoon te maken/houden.
Schapjes in de douche, komt er in mijn huis dus niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Nivado schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:20:
[...]

Kan je die schapjes dan niet in een andere muur maken? Je wint de muur dikte tenslotte ook aan de bad zijde, dan kan je hen aan de andere kant ook weer inleveren.
Het technische aspect terzijde, weet ze zeker dat ze schapjes in de muur wilt? Ik snap dat dat op Pinterest er leuk uit ziet, maar als je ten eerste niet kan zien wat er in de schapjes staat (donker in de douche door de muur), ten tweede het binnen no time vol zit met kalk, zeepresten en andere narigheid, is het echt niet meer zo heel leuk, als laatste is het ook gewoon heel veel extra werk om het schoon te maken/houden.
Schapjes in de douche, komt er in mijn huis dus niet in.
Ga ik nog overwegen, het probleem is niet zo zeer waar de schapjes komen, zit hem meer in het uitbikken van een bestaande (kalkzandsteen) muur. Dat wordt wat lastiger dan een nieuwe muur neerzetten en gewoon een 7cm blok ipv 15cm blok gebruiken. :+ Maar zoals gezegd, ga het overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik zie je ontwerp en heb zelf onlangs de badkamer vernieuwd. Wat betreft ruimte indeling zijn er misschien nog wel verbeteringen in je ontwerp mogelijk. Wij hebben het zo gedaan om zoveel mogelijk ruimte over te houden om toch te lopen, en om een ruime douche te hebben. Wellicht ook iets voor jou? Aangezien de leidingen hiervoor vrijwel niet verlegd hoeven te worden. De rechterkant van het bad is overigens ook een muur waar het bad tegenaan staat. Links van het bad is een schapje waar je wat spulletjes als shampoo etc. kunt zetten. De deur en raam hebben wij overigens op dezelfde plekken zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AggjFEoEnAweayeISFxIXiY0/thumb.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door za3redrum op 22-08-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
za3redrum schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:38:
Ik zie je ontwerp en heb zelf onlangs de badkamer vernieuwd. Wat betreft ruimte indeling zijn er misschien nog wel verbeteringen in je ontwerp mogelijk. Wij hebben het zo gedaan om zoveel mogelijk ruimte over te houden om toch te lopen, en om een ruime douche te hebben. Wellicht ook iets voor jou? Aangezien de leidingen hiervoor vrijwel niet verlegd hoeven te worden. De rechterkant van het bad is overigens ook een muur waar het bad tegenaan staat. Links van het bad is een schapje waar je wat spulletjes als shampoo etc. kunt zetten. De deur en raam hebben wij overigens op dezelfde plekken zitten.

[afbeelding]
Wat zijn de afmetingen van je badkamer? Ik heb gekeken naar je ontwerp en het e.e.a. uitgemeten en bij mij gaat zoiets net niet lekker passen of ik zou het toilet een kwartslag tegen de klok in moeten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het toilet verplaatsen kun je denk ik wel vergeten. Daar zit de grootste diameter afvoer aan en die versleep je vaak niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Rgerr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Wat zijn de afmetingen van je badkamer? Ik heb gekeken naar je ontwerp en het e.e.a. uitgemeten en bij mij gaat zoiets net niet lekker passen of ik zou het toilet een kwartslag tegen de klok in moeten draaien.
3.2 breed en 2.8 diep geloof ik uit mijn hoofd. Best wel een redelijke ruimte dus (op 1 na grootste ruimte op de eerste etage). De diepte van de douche zou wel minder kunnen zijn geweest (20 cm) en dan is het nog ruim. Nu is de douche bewegingsruimte gewoon erg ruim, wat wij wel lekker vinden. De breedte van de WC is daarnaast ook best wel breed gehouden. Het bad is 1.80m lang. Zoals je nu de WC plaatst misbruik je juist aardig wat ruimte in de diepte. Het plaatsen van de WC zoals in mijn tekening leverde ons veel loopruimte op. Als je 'm een kwartslag draait zoals in je tekening moet je loopruimte creëren wat ten koste gaat van je doucheruimte. Ons badmeubel is daarnaast 80cm breed, maar had ook 1m kunnen zijn als we dat hadden gewild. Daarnaast hebben we tegen de muur van de deur ook een hoog handdoekmeubel geplaatst wat weer zorgt voor extra opslagruimte.

@Kaasplank Dat klopt, je moet 'm maar net op de goede plek hebben zitten. Wij hebben dat opgelost door het plateau achter de WC wat dieper te maken. Het is niet lelijk (40 cm ong) en het zorgt ervoor dat je nog wat spulletjes erop kwijt kunt (toiletspullen).

[ Voor 9% gewijzigd door za3redrum op 22-08-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
za3redrum schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:59:
[...]

3.2 breed en 2.8 diep geloof ik uit mijn hoofd. Best wel een redelijke ruimte dus (op 1 na grootste ruimte op de eerste etage). De diepte van de douche zou wel minder kunnen zijn geweest (20 cm) en dan is het nog ruim. Nu is de douche bewegingsruimte gewoon erg ruim, wat wij wel lekker vinden. De breedte van de WC is daarnaast ook best wel breed gehouden. Het bad is 1.80m lang. Zoals je nu de WC plaatst misbruik je juist aardig wat ruimte in de diepte. Het plaatsen van de WC zoals in mijn tekening leverde ons veel loopruimte op. Als je 'm een kwartslag draait zoals in je tekening moet je loopruimte creëren wat ten koste gaat van je doucheruimte. Ons badmeubel is daarnaast 80cm breed, maar had ook 1m kunnen zijn als we dat hadden gewild. Daarnaast hebben we tegen de muur van de deur ook een hoog handdoekmeubel geplaatst wat weer zorgt voor extra opslagruimte.

@Kaasplank Dat klopt, je moet 'm maar net op de goede plek hebben zitten. Wij hebben dat opgelost door het plateau achter de WC wat dieper te maken. Het is niet lelijk (40 cm ong) en het zorgt ervoor dat je nog wat spulletjes erop kwijt kunt (toiletspullen).
Hier is de badkamer 280x210, een stuk kleiner dan jou badkamer. Het ontwerp vind ik erg mooi, maar gaat helaas niet passen. Ook al neem ik een bad van 160cm en plaats ik de douchewand een stuk breder, maar lever ik in op loopruimte van het toilet. Zoals @Kaasplank al aangaf, kan dat nog wel eens lastig worden. Nog maar eens goed alles in overweging nemen, dat het mooi moet worden worden staat op 1, maar mag ook wel een beetje behapbaar zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:55
Hey,

Over je vraag met de vloerafvoer, zoals ook al door andere aangegeven kan het inderdaad. Echter is er een reden dat je vaak bij badkamerzaken een extra opgehoogte vloer krijgt zodat de afvoer zoveel mogelijk in deklaag zit of ze geven je een douchebak (heb je ook best mooie opties in als je tegels als zijwand neemt.
Ook uit ervaring kan ik vertellen dat het niet zo'n leuke klus is want uiteindelijk moet je wel meer als 50/63mm de vloer in omdat je leiding bij een douchgoot/afvoer pas een stuk lager eruit komt (en je niet je pcv direct onder je tegels wil hebben op de lange duur. Bovendien heb je ruimte nodig om bestaande leiding schoon te maken en te lijmen enzo, dus lokaal nog 1/2cm dieper. Totaal gaat richting de 10cm. In mijn geval kwam ik op het laatste moment zelfs elektra tegen precies onder de doucheput dus wees voorbereid, zeker bij (iets oudere) appartementen. Het frezen is niet zo'n probleem, goede haakse slijper/frees met diamantschijf en je bent er zo doorheen (slijper=extreme stof bende, ook uit ervaring). Maar het uithakken met een normale hamerboor (<700W) kan echt een helse klus worden, ik zou het even aankijken en als het moeizaam gaat een betere/pneumatische machine huren/kopen.
Voor de rest was je er gelukkig zelf al achter gekomen dat je horizontale afvoer op goed verloop moet doen. Zorg ervoor de rest voor dat afvoer goed te onderhouden is, liefst leiding zo recht mogelijk en zo min mogelijk gekke S bochten of dergelijk.
Over douche en bad combinatie kan ik je helaas niet zo veel vertellen behalve: gebruik liever Y dan T stuk bij splitsing ivm stroming/terugloop/onderhoud en kan me voorstellen dat je hem niet vlak bij doucheput bij elkaar wil laten komen. Mijn gevoel zegt bad bij wasbak, maarja wasbak is meestal maar 50mm tot vlakbij valpijp. dacht dat je daar speciale beluchters voor had
Maar over bad/douche combi kan iemand anders je waarschijnlijk beter advies over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

andries98 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:29:
Over douche en bad combinatie kan ik je helaas niet zo veel vertellen behalve: gebruik liever Y dan T stuk bij splitsing ivm stroming/terugloop/onderhoud
:*) Y-stuk is normtechnisch verplicht. Alleen aansluiting op standleiding moet een t-stuk ( 88.5 gr. )
andries98 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:29:
Mijn gevoel zegt bad bij wasbak, maarja wasbak is meestal maar 50mm tot vlakbij valpijp. dacht dat je daar speciale beluchters voor had
Beluchters zijn leuke dingen.. echter een doorn in het oog als deze vervuild of iets raken door welke reden dan ook.. Stank over last en al. Daarbij.. Raakt je standleiding verstopt.. of het laatste stukje.. heb ik liever 50ltr vies water in mijn bad.. dan 2 ltr dat door die beluchter naar buiten word geperst.. O-)

[ Voor 68% gewijzigd door Consigliere op 24-08-2018 07:55 . Reden: Aanpassen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dank voor alle reacties en het meedenken! Genoeg stof tot nadenken.

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-05 16:48
Dit iets oudere topic trok mijn aandacht - zit zelf in de afrondingsfase van onze nieuwe badkamer. :)

Je badafvoer op 50 is meer dan voldoende. Mijn huis is ooit opgeleverd met 40 en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Geen klokkende geluiden, geen luchtjes door leeggetrokken siphons, geen verstoppingen. Zolang de beluchting goed is geregeld gaat het goed (bij mij middels een standpijp naar het dak).

Volgens mij had je besloten je WC op dezelfde plek te houden dus dit is wellicht ten overvloedde, maar verplaatsen is zoals iemand anders al zei lastig. Belangrijk is dat je niet meer bochten toevoegt en de lengte van de pijp niet te lang wordt. Die twee kunnen er voor zorgen dat er onvoldoende doorspoel kracht overblijft om alles weg te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

FalconerHG schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:59:
Je badafvoer op 50 is meer dan voldoende.
Neem aan dat je hiermee bedoeld mits goed belucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
Consigliere schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:00:
[...]
Neem aan dat je hiermee bedoeld mits goed belucht?
Dat valt af te lezen uit mijn opmerking over mijn eigen 40mm afvoer die met goede beluchting het prima doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

FalconerHG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:39:
[...]

Dat valt af te lezen uit mijn opmerking over mijn eigen 40mm afvoer die met goede beluchting het prima doet. :)
je zegt eigenlijk ik heb 40 belucht dat werkt goed. dus 50 werkt zeker goed...
Terwijl 63 de norm is
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
Consigliere schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:55:
[...]

Terwijl 63 de norm is
O+
Precies - het huis is in 1987 gebouwd en het heeft dus 31 jaar lang geen problemen opgeleverd. Iedere situatie is anders, maar het is duidelijk dat het kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

FalconerHG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:36:
[...]

Precies - het huis is in 1987 gebouwd en het heeft dus 31 jaar lang geen problemen opgeleverd. Iedere situatie is anders, maar het is duidelijk dat het kan werken.
Zeg ook zeker niet dat het niet zo is. Echter hoort een toestel te werken zonder secundaire beluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Tsja, de 63 is een catch-all. Bij 40 kan het blijkbaar werken, maar niet in iedere situatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Señor Sjon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:51:
Tsja, de 63 is een catch-all. Bij 40 kan het blijkbaar werken, maar niet in iedere situatie.
63mm is de norm die gehanteerd hoort te worden. Echter klappen beunhazen en DIY mensen er 50 of zelfs 40 in want het bad loopt toch leeg bij die ander.. Totdat je gezeur krijgt met vaag slurpen ergens of verstoppingen..

Ik zeg niet dan 40 of 50 niet kan echter krijg je wel veel sneller problemen

Zo kun je een wc aansluiten op 75mm Werkt ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door Consigliere op 11-09-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
Consigliere schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:02:
[...]

63mm is de norm die gehanteerd hoort te worden. Echter klappen beunhazen en DIY mensen er 50 of zelfs 40 in want het bad loopt toch leeg bij die ander.. Totdat je gezeur krijgt met vaag slurpen ergens of verstoppingen..

Ik zeg niet dan 40 of 50 niet kan echter krijg je wel veel sneller problemen

Zo kun je een wc aansluiten op 75mm Werkt ook :)
In mijn geval (en van de 3500 huishoudens in deze wijk) zijn het de bouwers die 40mm hebben aangelegd voor bad en douche.

Ik denk dat de conclusie is "het kan onder omstandigheden kleiner dan 63mm, maar waar mogelijk moet 63mm je doel zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

FalconerHG schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:52:
[...]
Ik denk dat de conclusie is "het kan onder omstandigheden kleiner dan 63mm, maar waar mogelijk moet 63mm je doel zijn".
Dus eigenlijk wil je nu zeggen dat de norm NEN3215 en NTR 3216 volslagen idioot zijn?

Want wat je nu suggereert is: Gewoon 40 maken . Je kan altijd aangeven dat 63 niet past
8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
Nee dan lees je niet goed/te snel. :)

Voor mij is 63mm gewoon geen optie. Mijn afvoerbuizen zijn diep verwerkt in het beton (niet de werkvloer) en upgraden van 40mm naar 63mm gaat enorm kostbaar zijn, terwijl het al 30 jaar goed werkt.

Neemt niet weg dat het jammer is dat ze in de hele wijk 40mm hebben gebruikt voor de badkamer afvoeren. Dit soort standaarden zijn er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
Consigliere schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:55:
[...]
Terwijl 63 de norm is
O+
63?
NEN3215.4.2.3 geeft aan 75mm liggend en 50mm staand deel, 63mm is ook geen standaard PVC handelsmaat, (wel in PP of PE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Evink schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:24:
[...]

63?
NEN3215.4.2.3 geeft aan 75mm liggend en 50mm staand deel, 63mm is ook geen standaard PVC handelsmaat, (wel in PP of PE)
Klopt dat het dan 75 word. ( Ik werk altijd alles uit met PE.. vandaar de 63..
Het is namelijk 44mm inwendig staand en 57mm liggend wat uitkomt bij PVC op 75 maar 63 bij PE
FalconerHG schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:15:
Neemt niet weg dat het jammer is dat ze in de hele wijk 40mm hebben gebruikt voor de badkamer afvoeren. Dit soort standaarden zijn er niet voor niets.
Erg jammer dat het overal zo gemaakt is... 1 verstopping en je bent als alles tegen zit op slopers hoogte

[ Voor 30% gewijzigd door Consigliere op 17-09-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Zo, dan toch aan de badkamer begonnen. :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2rzez9t.jpg

Een paar vragen:

- De hoeken ga ik waterdicht maken met kimband en kimpasta. Nu heb ik alleen niet de onderste rij tegels verwijderd. Kan ik ‘gewoon’ de kimband met pasta daar zo’n beetje tegen aan drukken, aan de onderkant van huidige tegels?
- Verwijderen van de tegellijm, zijn daar nog handige trucjes voor? De lijm is keihard, dus een manier om de lijm eventueel wat zachter te maken is wel handig.
Pagina: 1