Begin 2015 heb ik bij een webshop een SIM-only abonnement gekocht met los toestel. Deze toko begon in de jaren daarna met gigantisch irritante targeted ads op Facebook in de trant van ‘Hey Freekers, je SIM-only bij provider X loopt binnenkort af. Klik hier om te vernieuwen’ of ‘Bevalt Toestel Y nog steeds? Laat een review achter!’. Daar was ik destijds niet zo van gecharmeerd en nu met de AVG zag ik mijn kans schoon om mij uit hun klantenbestand te laten verwijderen. Ik heb namelijk geen behoefte meer om überhaupt ooit nog iets bij deze club te bestellen.
Ik heb meerdere malen contact gehad met deze webshop. Allereerst leverden ze geen overzicht aan met welke data ze van mij hadden. Toen ik dan uiteindelijk toch een overzicht met alle data wat ze van me hadden ontving was dat schrikbarend veel. Ze blijken nog steeds een kopie van mijn ID te hebben, ook al is mijn order allang verwerkt en mijn abonnement verlopen. Mijn reactie was dus ‘Doe maar verwijderen’. Maar je snapt natuurlijk dat dit niet zo makkelijk gaat.
Volgens deze webshop kunnen ze mijn persoonsgegevens niet zomaar verwijderen en wel om de volgende reden:
Het ironische is dat in hun privacy verklaring het volgende vermeld staat omtrent het verwijderen van gegevens:
Inmiddels reageert de Data Protection Officer van deze club op geen enkele van mijn mails meer, waarschijnlijk in de hoop dat ik het erbij laat zitten, vandaar dat ik hier advies probeer in te winnen; Staat deze winkel in zijn recht om mijn gegevens niet te verwijderen of houden hun argumenten juridisch gezien geen stand?
Ik heb meerdere malen contact gehad met deze webshop. Allereerst leverden ze geen overzicht aan met welke data ze van mij hadden. Toen ik dan uiteindelijk toch een overzicht met alle data wat ze van me hadden ontving was dat schrikbarend veel. Ze blijken nog steeds een kopie van mijn ID te hebben, ook al is mijn order allang verwerkt en mijn abonnement verlopen. Mijn reactie was dus ‘Doe maar verwijderen’. Maar je snapt natuurlijk dat dit niet zo makkelijk gaat.
Volgens deze webshop kunnen ze mijn persoonsgegevens niet zomaar verwijderen en wel om de volgende reden:
Ik vraag me af of dit daadwerkelijk zo is en of dit niet een verzonnen fabeltje is. Ik kan hierover namelijk niks terug vinden of ik gebruik wellicht de verkeerde zoektermen. Op mijn vraag waar deze dossierplicht verder staat uitgewerkt/uitgelegd, kreeg ik de volgende (in mijn ogen irrelevante) reactie:We mogen je persoonsgegevens niet zomaar verwijderen, omdat je via [NAAM SHOP] een contract bent aangegaan bij [NAAM PROVIDER]. We hebben hierom volgens de telecommunicatiewet een dossierplicht, en we zijn dus wettelijk verplicht om je persoonsgegevens te bewaren.
Voor puntje 1 valt wellicht nog iets te zeggen, alhoewel ik niet weet hoe lang je deze gegevens moet bewaren voor de Belastingdienst. 5 jaar? Hoe dan ook, 2 en 3 zijn naar mijn idee niet meer van toepassing; het abonnement is allang verlopen.We bewaren je persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. Daarnaast bestaat de dossierplicht uit een combinatie van (1) fiscale verantwoordelijkheid bij de belastingdienst, (2) telecommunicatiewet en (3) afspraken met de provider.
Het ironische is dat in hun privacy verklaring het volgende vermeld staat omtrent het verwijderen van gegevens:
Op mijn opmerking dat ik een los toestel heb besteld en een SIM-only en dat dit dus twee afzonderlijke producten zijn werd niet ingegaan.Natuurlijk kun je je gegevens bij ons verwijderen, als je dit graag wilt. Dit heeft als gevolg dat je geen klant meer bent van [NAAM WINKEL], en dat je garantie komt te vervallen en je eventuele verzekering wordt beëindigd. Dit komt omdat we dan al je gegevens wissen en niet meer weten of je een bepaald product bij ons hebt besteld. Je verzoek wordt binnen 15 werkdagen door onze klantenservice in behandeling genomen.
Heb je via [NAAM WINKEL] een abonnement besteld? Dan kunnen we je persoonsgegevens niet verwijderen, omdat je via [NAAM WINKEL] bij een van de telecomproviders een contract voor bepaalde tijd bent aangegaan.
Inmiddels reageert de Data Protection Officer van deze club op geen enkele van mijn mails meer, waarschijnlijk in de hoop dat ik het erbij laat zitten, vandaar dat ik hier advies probeer in te winnen; Staat deze winkel in zijn recht om mijn gegevens niet te verwijderen of houden hun argumenten juridisch gezien geen stand?
[ Voor 0% gewijzigd door Freekers op 20-08-2018 20:47 . Reden: Naam winkel stond nog vermeld ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp