Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreasbuykx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb nu een Sony Xperia Z1 compact die met plakbandjes aan elkaar hangt (letterlijk!), en wil een nieuwe.
Mijn maximale-kosten eis heb ik inmiddels verhoogd tot zo'n 350euro om een mid-range/high-end toestel te kunnen kopen met voldoende specificaties. Ik speel geen spelletjes maar wil wel graag foto's en filmpjes in goede kwaliteit kunnen bekijken.

Ik wil graag een toestel dat Android 8 draait zodat ik zo lang mogelijk (minstens 3 jaar hoop ik) een goed presterend toestel heb.

Ik ga uit van een 5" toestel omdat de keuze aan kleine high-end toestellen te beperkt is (maximum lengte 149mm, dat past hopelijk nog in mijn broekzakken).

Ik vind goede foto's belangrijk en was over de Z1 niet helemaal enthousiast.

Mijn zoektocht op tweakers leverde een shortlist van twee toestellen: de Samsung Galaxy S7 en de Sony Xperia XZ1 die beide voor 335 over de toonbank gaan.

Gezien de specificaties, prestaties en reviews over beeldscherm en camera heb ik een voorkeur voor de S7, maar dat toestel is wel al 'oud' en wordt geleverd met Android 6. Het toestel kan Android 8 draaien maar of er een update komt voor Android 9 is nog niet zeker. Ook las ik dat er het sd-kaart geheugen niet adoptable is, dat heeft de XZ1 naar ik aanneem wel.

Mijn vragen zijn:
  1. Is het een redelijke aanname dat de S7 nog zeker drie jaar mee kan, zelfs als er geen update voor Android 9 uitkomt?
  2. Is het niet adoptable zijn van het sd-kaart geheugen in de praktijk een bezwaar? Ik heb dat nu lijkt me ook niet.
  3. De Tweakers review waardering van een 9 is gebaseerd lijkt me op de stand van de technologie begin 2016. Als het toestel nu gereviewed zou worden zou het dan nog steeds hoger gewaardeerd worden dan de XZ1?
  4. Zijn er andere alternatieven die gelijkwaardige prestaties leveren t.a.v. foto's (bijv Moto X4?)
  5. Zijn er andere redenen om voor S7 te kiezen of juist de XZ1?
Bedankt voor jullie reacties!
Andreas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

eigenlijk is een tweedehands oneplus 5 een prima optie die lang van updates voorzien wordt V&A aangeboden: OnePlus 5T (6GB RAM, 64GB opslag) Zwart
of een gewone 5 V&A aangeboden: OnePlus 5 (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:38
andreasbuykx schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:21:
Mijn vragen zijn:
  1. Is het een redelijke aanname dat de S7 nog zeker drie jaar mee kan, zelfs als er geen update voor Android 9 uitkomt?
  2. Is het niet adoptable zijn van het sd-kaart geheugen in de praktijk een bezwaar? Ik heb dat nu lijkt me ook niet.
  3. De Tweakers review waardering van een 9 is gebaseerd lijkt me op de stand van de technologie begin 2016. Als het toestel nu gereviewed zou worden zou het dan nog steeds hoger gewaardeerd worden dan de XZ1?
  4. Zijn er andere alternatieven die gelijkwaardige prestaties leveren t.a.v. foto's (bijv Moto X4?)
  5. Zijn er andere redenen om voor S7 te kiezen of juist de XZ1?
1. Samsung garandeerd 3 jaar updates op zijn toestellen, de S7 is 2,5 jaar oud. Nog 3 jaar er mee doen zal technisch wel kunnen, maar, voor software updates zal het ophouden.
2. Als je het nu niet hebt, zal je er straks ook geen last van hebben.
3. Reviews zijn altijd een moment opname, fouten kunnen door een software update wegvallen, eisen veranderen over tijd.
4. Als ik op basis van prijs, versie en lengte je gegevens invoer in de pricewatch krijg ik de volgende lijst:
categorie: Smartphones
Hieruit zou ik de A8 van dit jaar adviseren boven de S7. pricewatch: Samsung Galaxy A8 (2018) dual sim Zwart
5. Keuze tussen Sony en Samsung is de schil die ze over Android leggen (smaken verschillen), en eventueel voorkeur voor custom rom support die bij Sony beter is.