Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Powerline kit aansluiten: Is het mogelijk en welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien hier op het forum genoeg mensen zijn die 20 maal verstandiger en slimmer zijn dan ik, kom ik maar weer met hangende pootjes vragen om hulp. Hier volgt een beetje achtergrond informatie:
In ons huis hebben de vorige bewoners een beetje gerommeld met de stopcontacten op mijn kamer. Ik weet niet wat de precies is, maar voor zover we weten heb ik hier 3 plekken met "stopcontacten" 1 is een kastje van 4 waarvan het zeker weten een stekkerdoos is, die getrokken is vanaf de verdieping naar beneden. Beetje raar gedaan, maar de vorige bewoners waren niet de handigste. Dan heb ik er nog 1, die weten we eigenlijk ook bijna zeker dat het een geen echt stopcontact is. Dan blijft er eentje over, een enkel dingetje, vastgemaakt aan de muur, in hetzelfde blokje als de lichtschakelaar (geen idee of het relevant is, misschien omdat er een licht bij zit is het dikke vette prima ofzo :? ) Daarvan denken we dat het gewoon een normaal stopcontact is.
Dan volgt nu de eerste vraag: Is er een manier waarop je dat kan checken? Ik wil namelijk graag een powerline kit naar boven laten lopen, en ik vraag me af of dat kan. Voor zover ik mezelf heb ingelezen, kan het allemaal mits dat stopcontact een echt stopcontact is en geen gaar doorgelust (zoiets 8)7 ) semi stekkerdoos ding.

Dan volgt nu de tweede vraag:
Wij hebben een internet snelheid in het pakket van 100 Mbit/s download en 10 Mbit/s upload. Dat is gelijk het maximaal haalbare op het adres op het moment. Nu heb ik alles verbonden met wifi en met dank aan een wifi versterker heb ik nu:

Ping-> 6ms

Jitter->2ms

Download-> 45,4 Mbps

Upload-> 11.9 Mbps.

Gemeten met de kpn speedtest. Persoonlijk vind ik het apart dat ik 11.9 Mbps upload haal via wifi, terwijl maximaal haalbaar 10 Mbit/s is. Zijn dit 2 totaal verschillende dingen of zijn mijn kabels naar mijn router spontaan superpowered ofzo?
Welke snelheid powerline kit moet ik nemen als ik zo optimaal mogelijk gebruik wil maken van mijn netwerk.
De simpelste zijn al 300Mbps terwijl ik weer max 100 Mbit/s snelheid kan krijgen hier. Kan iemand me het verschil uitleggen die wel genoeg hersencapaciteit heeft om dingen te bevatten? Ik snap er namelijk ondertussen niks meer van.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-08-2018 18:41)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:59:
[...]

@TERW_DAN Hoe snel moet die dan ongeveer zijn?
Gemiddeld haalt men met een "1200Mbps" of "2000Mbps" set een link rate van rond de 115Mbps. Dat komt neer op netto zo'n 57Mbps. Voor veel toepassingen voldoende. Maar met jouw beschrijving heb ik het vermoeden dat jouw installatie onder dat gemiddelde uit zal komen. Hoe ver? Geen idee, daar valt zonder te weten hoe het exact in elkaar steekt weinig over te zeggen.

Wat wel makkelijk te zeggen is: heb je randaarde op die "stopcontacten"? En is dat ook daadwerkelijk geleidend verbonden met het aardingspunt in de meterkast? Zo ja heb je bij goede appaaratuur goede kans op goede verbinding. Zo nee waarschijnlijk niet.
@Nielson Het fatsoeneren van het elektriciteit gedoe zit niet bij de plannen voor de nabije toekomst, we zijn het zeker nog wel van plan. Maar waarschijnlijk over een jaar of 4... ik heb nog niet iedereen hier weten te overtuigen van de wonderen van een kabel. Er staan nog andere projecten op de planning wat betreft lichte verbouwing. En er komt gewoon stroom uit het handige Harrie gebeuren, dus zolang het allemaal veilig zit (wat het geval is, we hebben er een keertje iemand naar laten kijken) heeft het veranderen daarvan geen haast als er op een andere manier ook gewoon fatsoenlijke internet geschapen kan worden
Als het echt zo erg is als je beschrijft vraag ik me af hoe het met de brandveiligheid gesteld is. Als het mis gaat en een vertegenwoordiger van de verzekering ziet dit kan het een erg duur geintje worden... wat voor "iemand" heeft ernaar gekeken? Iemand die NEN 3140 gecertificeerd is en NEN 1010 kent?

Als het daadwerkelijk ingebouwde verlengsnoeren zijn voldoet het namelijk nooit aan NEN 1010. Dus ofwel je eigen aannames zijn onterecht, danwel diegene snapt het ook niet en kan jou niet vertellen of de verzekering overtuigen dat het veilig is.

Los daarvan, kabels netjes wegwerken kan enige moeite kosten als het allemaal mooi moet, maar als alles al door beun de haas gedaan is in het verleden en dat netjes op orde maken niet bovenaan de prioriteitenlijst staat kun je toch makkelijk even een UTP aan de plint/onderkant trap vastmaken totdat je zover bent alles te fatsoeneren? Kosten van een goede UTP kabel nog geen twee tientjes; kosten van een goede (>="1200Mbps") PLC-adapter set: minstens EUR 65. En die UTP levert je gegarandeerd 1Gbps, de PLC adapter geeft best-case 1/4 daarvan maar waarschijnlijk nog een stuk minder.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 16:02
Leg gewoon een UTP kabeltje als je toch bezig gaat met fatsoeneren van je electriciteitsaansluiting, dit klinkt nogal als beunwerk van een handige harrie.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je geen zin hebt om wat te doen met de bekabeling, duw gewoon zo'n powerline kitje op die verlengdoos, dat werkt waarschijnlijk ook wel.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:57:
En als je geen zin hebt om wat te doen met de bekabeling, duw gewoon zo'n powerline kitje op die verlengdoos, dat werkt waarschijnlijk ook wel.

@Nielson Het fatsoeneren van het elektriciteit gedoe zit niet bij de plannen voor de nabije toekomst, we zijn het zeker nog wel van plan. Maar waarschijnlijk over een jaar of 4... ik heb nog niet iedereen hier weten te overtuigen van de wonderen van een kabel. Er staan nog andere projecten op de planning wat betreft lichte verbouwing. En er komt gewoon stroom uit het handige Harrie gebeuren, dus zolang het allemaal veilig zit (wat het geval is, we hebben er een keertje iemand naar laten kijken) heeft het veranderen daarvan geen haast als er op een andere manier ook gewoon fatsoenlijke internet geschapen kan worden

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2018 16:11 . Reden: Antwoorden op 1 iemand en de ander volstrekt negeren is niet zo netjes è ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Daar is heel weinig zinnigs over te zeggen. Powerline is afhankelijk van talloze factoren (kwaliteit van kabels, de lengte, de groepen waar eea aanhangt etc). Dus het kan zijn dat je er 500Mb/s over kan halen, het kan ook met 6Mb/s gedaan zijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Gemiddeld haalt men met een "1200Mbps" of "2000Mbps" set een link rate van rond de 115Mbps. Dat komt neer op netto zo'n 57Mbps. Voor veel toepassingen voldoende. Maar met jouw beschrijving heb ik het vermoeden dat jouw installatie onder dat gemiddelde uit zal komen. Hoe ver? Geen idee, daar valt zonder te weten hoe het exact in elkaar steekt weinig over te zeggen.

Wat wel makkelijk te zeggen is: heb je randaarde op die "stopcontacten"? En is dat ook daadwerkelijk geleidend verbonden met het aardingspunt in de meterkast? Zo ja heb je bij goede appaaratuur goede kans op goede verbinding. Zo nee waarschijnlijk niet.
Als het echt zo erg is als je beschrijft vraag ik me af hoe het met de brandveiligheid gesteld is. Als het mis gaat en een vertegenwoordiger van de verzekering ziet dit kan het een erg duur geintje worden... wat voor "iemand" heeft ernaar gekeken? Iemand die NEN 3140 gecertificeerd is en NEN 1010 kent?

Als het daadwerkelijk ingebouwde verlengsnoeren zijn voldoet het namelijk nooit aan NEN 1010. Dus ofwel je eigen aannames zijn onterecht, danwel diegene snapt het ook niet en kan jou niet vertellen of de verzekering overtuigen dat het veilig is.

Los daarvan, kabels netjes wegwerken kan enige moeite kosten als het allemaal mooi moet, maar als alles al door beun de haas gedaan is in het verleden en dat netjes op orde maken niet bovenaan de prioriteitenlijst staat kun je toch makkelijk even een UTP aan de plint/onderkant trap vastmaken totdat je zover bent alles te fatsoeneren? Kosten van een goede UTP kabel nog geen twee tientjes; kosten van een goede (>="1200Mbps") PLC-adapter set: minstens EUR 65. En die UTP levert je gegarandeerd 1Gbps, de PLC adapter geeft best-case 1/4 daarvan maar waarschijnlijk nog een stuk minder.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:15:
[...]

[...]

@dion_b Met een kabel rechtstreeks uit de router haal ik met 6 Mbit/s van de beloofde snelheid. Dat is dus helemaal in orde, maar als ik hem met een zeer verouderde Devolo kit van kpn verbind, op dezelfde verdieping krijg ik maar een derde van die snelheid. Twijfels over powerplug kits zijn bij deze geboren. Maar ik wil wel meerdere aansluitingen maken op de plekken waar ik bekabeld internet wil. Is het mogelijk om 1 kabel vanuit de router om te vormen tot 2 aansluitingen? Als dat zo is moet ik me denk ik even verdiepen in manieren om kabels netjes weg te werken. Geld besparen klinkt namelijk ook wel aantrekkelijk, al helemaal als je daardoor betere kwaliteit krijgt :9

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met een switch kun je van 1 kabel er zoveel maken als je zelf wilt, en als dat een gb variant is kost het ook geen snelheid

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

@dion_b Met een kabel rechtstreeks uit de router haal ik met 6 Mbit/s van de beloofde snelheid. Dat is dus helemaal in orde, maar als ik hem met een zeer verouderde Devolo kit van kpn verbind, op dezelfde verdieping krijg ik maar een derde van die snelheid. Twijfels over powerplug kits zijn bij deze geboren.
Verbindingen met een bottleneck hebben niet een of andere "vertragingsfactor". Het is puur een kwestie van de zwakste schakel in een keten. Als die snelheid X aankan, dan haal je dat altijd (zolang geen andere onderdeel beperkend wordt). Of dat nu 100%, 50% of 10% is van de prestaties van een andere schakel.

Devolo staat nochtans bekend als een van de beste fabrikanten, met grote, zware filters. Dat gezegd: KPN heeft gekozen voor erg low-end powerline adapters, met al 5 jaar terug verouderde Homeplug AV 1.1 - best case zijn het "500Mbps" gevallen, dus een generatie ouder dan de "1200Mbps" die ik eerder noemde, en zonder MIMO. Zeker als je randaarde hebt kan het veel beter. Maar het blijft veel geld uitgeven voor een minderwaardige oplossing.
Maar ik wil wel meerdere aansluitingen maken op de plekken waar ik bekabeld internet wil. Is het mogelijk om 1 kabel vanuit de router om te vormen tot 2 aansluitingen? Als dat zo is moet ik me denk ik even verdiepen in manieren om kabels netjes weg te werken. Geld besparen klinkt namelijk ook wel aantrekkelijk, al helemaal als je daardoor betere kwaliteit krijgt :9
Daar hebben ze inderdaad switches voor uitgevonden. Een kwalitatief goede Gigabit switch (kijk bijv naar pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch ) heb je al voor EUR 15, dus ook met de meerprijs van een switch blijft bedraad aansluiten veruit het goedkoopste.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:39:
[...]

Verbindingen met een bottleneck hebben niet een of andere "vertragingsfactor". Het is puur een kwestie van de zwakste schakel in een keten. Als die snelheid X aankan, dan haal je dat altijd (zolang geen andere onderdeel beperkend wordt). Of dat nu 100%, 50% of 10% is van de prestaties van een andere schakel.

Devolo staat nochtans bekend als een van de beste fabrikanten, met grote, zware filters. Dat gezegd: KPN heeft gekozen voor erg low-end powerline adapters, met al 5 jaar terug verouderde Homeplug AV 1.1 - best case zijn het "500Mbps" gevallen, dus een generatie ouder dan de "1200Mbps" die ik eerder noemde, en zonder MIMO. Zeker als je randaarde hebt kan het veel beter. Maar het blijft veel geld uitgeven voor een minderwaardige oplossing.

[...]

Daar hebben ze inderdaad switches voor uitgevonden. Een kwalitatief goede Gigabit switch (kijk bijv naar pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch ) heb je al voor EUR 15, dus ook met de meerprijs van een switch blijft bedraad aansluiten veruit het goedkoopste.
Bedankt! Je hebt me overtuigd... nu moet ik alleen de rest van de bewoners van huize moi er even van weten te overtuigen dat mooi clean kabels wegwerken het waard is. Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg!
Pagina: 1