Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer valt uit na GPU gebruik + ezdebug led

Pagina: 1
Acties:

• jsprvndrn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-10-2024
Beste tweakers,

Sinds amper een week mijn eerste build, maar sinds vandaag toch wat kuren. Ik heb al het één en ander geprobeerd en opgezocht, maar ik kom er niet uit. Op dit moment krijg ik een EZ Debug CPU led. Hopelijk weet één van jullie mij de juiste weg in te helpen.

Ik gebruik mijn computer voor 3D renderen met een GTX 1070ti. Vorige week werkte de computer nog en ik heb 'm gebruikt voor een aantal simpele taken en ik heb ook wat gerenderd. Vandaag heb ik heel kort getest hoe de graphics zijn in een game, maar toen viel de computer uit en begon 'ie te rebooten. Vervolgens heb ik de graphics lager gezet in de game, maar wederom een reboot. De temperatuur van de GPU is niet hoger geweest dan 55 graden.

Vervolgens wilde ik een 3D model renderen op de GPU, maar na een paar seconde ging de computer weer uit, maar nu reboot 'ie niet meer krijg ik een EZ Debug led van de CPU. Ik heb de CPU gecheckt op kromme pinnen, maar ziet er volkomen goed uit. Ik heb de GPU verwijdert en proberen te booten, maar ook daar geen resultaat. Ik heb een CMOS reset gedaan, geen resultaat. RAM verwijdert, geen resultaat.

Het probleem is sowieso ontstaan bij het gebruik van de GPU; bij zowel de game als het renderen ging de computer uit. Met nu dan een EZ Debug Led als gevolg.

Er zijn twee dingen die misschien problemen hebben gegeven:
- Ik heb gisteravond een tweede SSD (500GB) aangesloten, maar ik had geen passende behuizing dus ik heb 'm even los gehangen. Misschien dat hier iets is gebeurd qua kortsluiting.
- De voeding is gedateerd, maar heeft het de afgelopen week wel prima gedaan. Kan de GPU de druppel zijn geweest?

Op dit moment start de pc niet op en geeft het mobo de cpu debugled aan, naar mijn idee is er niets mis met de cpu. Ik sta op het punt om een nieuwe voeding te kopen, maar ik weet dus niet zeker of dit wel het probleem is. Wat kan ik nog het beste checken?

Zie hieronder de complete build:
(SSD's en PSU had ik nog liggen, de rest is nieuw)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1MSI B360-A Pro€ 88,-€ 88,-
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G€ 479,-€ 479,-
1WD Blue Mobile PC Drive (8MB cache, 7mm), 500GB€ 47,90€ 47,90
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 153,90€ 153,90
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 385,99€ 385,99
1OCZ Vertex 4 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.337,29

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-11 22:53
Het klinkt als je voeding. ( heb zelf een vergelijkbare storing, en ga de voeding binnenkort vervangen )

Voeding is inderdaad gedateerd. Daarnaast je zegt dat je een SSD erbij geplaatst hebt, heb je er last van sindsdien? En wat gebeurd er als je deze loshaalt.

• jsprvndrn
McFastFood schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:50:
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.
Bedankt voor het reageren. Ik heb dit geprobeerd, ik krijg helaas geen beeld, ook niet met een ander reepje. Ik las op het MSI forum een instructie om de bios te resetten zonder beeld, maar dit wilt ook niet lukken.
corporalnl schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:08:
Het klinkt als je voeding. ( heb zelf een vergelijkbare storing, en ga de voeding binnenkort vervangen )

Voeding is inderdaad gedateerd. Daarnaast je zegt dat je een SSD erbij geplaatst hebt, heb je er last van sindsdien? En wat gebeurd er als je deze loshaalt.
SSD er tussenuit gehaald, geen resultaat.

[ Voor 19% gewijzigd door jsprvndrn op 20-08-2018 16:13 ]

• jsprvndrn
Goed, ik sta met m'n bek vol tanden maar via YouTube heb ik een oplossing gevonden om uit de EZ Debug CPU te komen. Misschien werkt dit ook bij jou @corporalnl.

1) Houd de case aan/uit-knop ingedrukt
2) Tegelijkertijd moet je supersnel de PSU-knop aan en uit doen.
3) Laat de case aan/uit-knop los

Me GPU probleem zit 'm waarschijnlijk in de voeding. Ik heb de tweede SSD eruit gehaald en hij rendert zonder uit te vallen, maar er zit wel een beetje coil whine in m'n GPU dat waarschijnlijk duidt op te weinig voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door jsprvndrn op 20-08-2018 16:37 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:39

nelizmastr

Goed wies kapot

jsprvndrn schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:28:
Me GPU probleem zit 'm waarschijnlijk in de voeding. Ik heb de tweede SSD eruit gehaald en hij rendert zonder uit te vallen, maar er zit wel een beetje coil whine in m'n GPU dat waarschijnlijk duidt op te weinig voeding.
Niet te weinig voeding, te weinig kwaliteit voeding ;)

De ModXtream is nogal een antiek ding voor een voeding. Een al niet fantastische voeding in de basis wordt niet beter door de jaren heen. Koop er wat degelijks voor terug als je nieuw bouwt. De Corsair TX550M en de Seasonic Focus Plus Gold zijn goede kwaliteit midrange voedingen met gold efficientie. Een 550W is meer dan voldoende.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jsprvndrn
nelizmastr schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:42:
[...]

Niet te weinig voeding, te weinig kwaliteit voeding ;)

De ModXtream is nogal een antiek ding voor een voeding. Een al niet fantastische voeding in de basis wordt niet beter door de jaren heen. Koop er wat degelijks voor terug als je nieuw bouwt. De Corsair TX550M en de Seasonic Focus Plus Gold zijn goede kwaliteit midrange voedingen met gold efficientie. Een 550W is meer dan voldoende.
Ik heb direct de TX550M besteld, ik hoop op beterschap. Ik zal jullie up to date houden :)

• jsprvndrn
jsprvndrn schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

Ik heb direct de TX550M besteld, ik hoop op beterschap. Ik zal jullie up to date houden :)
Meer dan 2 jaar later inmiddels, maar de voeding was inderdaad het probleem. M'n pc werkt nog steeds super sinds de nieuwe voeding, nooit meer problemen gehad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:49
Ik had niet anders verwacht!
Pagina: 1