Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:35
Ik heb een vraag die hopelijk door iemand hier kan worden beantwoord. Na vele zoekpogingen, wordt het mij niet duidelijk omdat er een extra complexiteit in onze huis aanwezig is, waarvan ik de combi maar niet op Internet kan vinden. Ik vermoed dat het daardoor niet kan.

We wonen in een nieuwbouwhuis met vloerverwarming op iedere verdieping. Ik weet dat er de mogelijkheid is om in de zomermaanden de installatie te gebruiken om de temperatuur te verlagen door er kouder water door de leidingen te laten lopen. De term van condensatie is mij bekend.

Alleen wij zijn aangesloten op stadsverwarming en ik heb geen kelder om deze te vervangen voor een warmtepomp. Ook die topic heb ik gelezen om van de stadsverwarming af te komen.

Zijn er nu mogelijkheden om de stadsverwarming te behouden, maar wel de (handmatige) mogelijkheid te hebben van verkoeling door de leidingen? Dat scheelt enorm in aanschaf van airco's in diverse ruimtes, aangezien we op alle drie verdiepingen vloerverwarming hebben liggen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

a
mgizmo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:20:
Ik heb een vraag die hopelijk door iemand hier kan worden beantwoord. Na vele zoekpogingen, wordt het mij niet duidelijk omdat er een extra complexiteit in onze huis aanwezig is, waarvan ik de combi maar niet op Internet kan vinden. Ik vermoed dat het daardoor niet kan.

We wonen in een nieuwbouwhuis met vloerverwarming op iedere verdieping. Ik weet dat er de mogelijkheid is om in de zomermaanden de installatie te gebruiken om de temperatuur te verlagen door er kouder water door de leidingen te laten lopen. De term van condensatie is mij bekend.

Alleen wij zijn aangesloten op stadsverwarming en ik heb geen kelder om deze te vervangen voor een warmtepomp. Ook die topic heb ik gelezen om van de stadsverwarming af te komen.

Zijn er nu mogelijkheden om de stadsverwarming te behouden, maar wel de (handmatige) mogelijkheid te hebben van verkoeling door de leidingen? Dat scheelt enorm in aanschaf van airco's in diverse ruimtes, aangezien we op alle drie verdiepingen vloerverwarming hebben liggen.
Heb je wel een inbouwkast? Je hebt namelijk geen grote ruimte nodig voor een warmtepomp. Je kan in principe al (grotendeels) af van de stadsverwarming met bijvoorbeeld een Techneco ELGA hybride warmtepomp.

De binnenunit meet 60cm hoog, 30 diep en 30cm breed. De buitenunit is uiteraard groter :P.

Voor wat betreft koelen met vloerverwarming. Stel je daarbij niet teveel van voor. Ik heb zelf een ELGA hangen en ik heb ook vloerverwarming liggen ( beneden. ) Het koelen met de ELGA en de VV werkt nauwelijks. Daar komt nog eens bij dat je vloer wel wat kouder wordt maar de hoeveelheid vocht in je ruimte neemt niet af.

Wat je dus krijgt is een iets lagere temperatuur maar een hogere relatieve luchtvochtigheid in huis, en dat is ontzettend oncomfortabel.

Ik zelf koel intussen niet meer middels mijn vloer, het duurt te lang, werkt nauwelijks en het comfort wordt er beroerder op.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
mkleinman schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:32:

Voor wat betreft koelen met vloerverwarming. Stel je daarbij niet teveel van voor.
Ik wil hier toch even op reageren.
Ik woon sinds 1 april 2016 in een huurhuis die NOM is opgeleverd. Geen gas, dak vol zonnepanelen en een warmtepomp met eigen bron (gesloten lus, diepte ongeveer 150 meter zo zeiden ze). Ik weet even niet uit mijn hoofd welk merk en type pomp het is.

We hebben overal vloerverwarming en kunnen op beide slaapkamers + zolder via regelaars aan de muur de vloerverwarming kouder/warmer zetten. In de winter zetten we deze zodanig dat hij niet aan gaat boven(dus niet verwarmen: alleen beneden en badkamer), en in de zomer zorgen we dat boven mee koelt.

Zeker deze zomer hebben we het koelen als érg fijn ervaren ! Wij kunnen instellen vanaf welke binnen/buiten temperatuur de koeling aan slaat. Vervolgens blijft hij aan tot de grens temperaturen weer bereikt zijn.
Deze zomer zorgde dat ervoor dat het 'sochtends vroeg weer 22-23 graden is binnen, en overdag maximaal rond de 26 (einde middag).
Het koelen op de slaapkamer is uiteraard fijn tijdens het slapen. Geen slapeloze nachten gehad...

Ons huis is overigens niet heel groot: buitenafmetingen ongeveer 7 bij 6 meter, 1 normaal formaat slaapkamer en 1 kleine, vaste trap naar zolder waarbij de nok is gedraaid dus daar een grote open ruimte.

Edit:
Hier ook geen last van benauwdheid en/of hoge luchtvochtigheid. Misschien helpt de mechanische ventilatie die de constant wel een beetje ventileert (de standaard stille stand)... we zetten die alleen maar op de hardste stand als er gedoucht wordt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 20-08-2018 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Hangt er helemaal van af. Ik woon in een nieuwbouwwijk met een centrale stadsverwarming. Die biedt ook aan de mogelijkheid om te koelen. Dat is dan wel allemaal al vanaf de bouw zo bedacht en aangelegd in de wijk en ik moet zeggen: dat werkt prima.

Tijdens de hete weken in juli (toen het buiten 37 graden was) werd het bij mij niet warmer dan 24 graden. Er gaat ong 17graden koel water dan door de leidingen. Geen last van benauwdheid en/of hoge luchtvochtigheid.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik koel ook op 3 verdiepingen (rijtjeshuis 1986) en dat voorkomt dat de temperatuur doorschiet naar 27 graden in huis.
Met koelen (doe ik enkel overdag) blijft de temperatuur in huis max 24,5 graden, waar deze dus anders flink doorschiet.

Zolang de nachten goed afkoelen, koel ik niet snachts, maar gooi ik ramen open...Dat voorkomt dan teveel luchtvochtigheid binnen.

Ik zou het niet meer willen missen...
(ik ben volledig gasloos trouwens met een Mitsubishi ecodan 5 kW, + douchewtw + 3-fase doorstroomverwarmer 11 kW + 450 ltr hygiene buffervat)

Kijk ook eens naar een "echte" L/W warmtepomp in verschillende capaciteiten (5, 7, 9 kW).
In de UK is de Panasonic monobloc (enkel een buitenunit nodig) prettig(er) geprijst
(en dan gaat de subsidie er nog af)
Er hoeft dan ook geen f-gassen monteur aan te pas te komen.
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea

Voor je tapwater zou je een L/W wp boiler kunnen nemen. Ook bijna gratis met subsidie eraf
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Dag stadsver(w)arming ;w

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2018 16:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Passief koelen via de vloer bevalt ons ook uitstekend. Het koelvermogen is niet zo hoog als bij een airco maar het scheelt wel aanzienlijk. Ook is de gevoelstemperatuur lager dan de metingen suggereren, helemaal als je op blote voeten loopt.

Ook bij koeling is het belangrijk dat je huis goed geïsoleerd is en zoninstraling tot een minimum wordt beperkt, dus zorg voor goede zonwering. Ik kan me ook voorstellen dat een vloerverwarming die gebouwd is voor lage temperatuur verwarming en de leidingen dichter op elkaar heeft liggen beter werkt voor koeling dan een vloerverwarming die is gebouwd op hogere aanvoertemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 08:49
Koelen jullie de Vloerverwarming via een warmtepomp of anders?

Ik ben zelf namelijk ook op zoek naar iets dergelijks, huidige situatie is dat ik een oude woning (1930, wel nageisoleerd) voorzien van een (jaren 90) CV heb. Hierop is achteraf vloerverwarming toegevoegd via een verdeler met pomp, waarop water met hoge temperatuur wordt aangeboden.

Ik heb via een collega het idee overgenomen om te zorgen voor een (extern) circuit met koud water (bv grondwater (heb ik zat)) waarmee je de aanvoer leiding van het (externe) koel circuit koeler maakt en hiermee de verdeler 'voed'.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

mgizmo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:20:
Paar punten die me te binnen schieten:
- om te kunnen koelen zal je dus iets van een T-aansluiting moeten maken waar je warmte binnenkomt, zodat je kan kiezen tussen warm of koud water dat richting je vloerverwarming gaat.
- mag je uberhaupt van de stadsverwarming wel aan de installatie komen? Vaak is dat eigendom van de warmteleverancier en mag je er niet aan komen?
- waar wil je het koude water vandaan halen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:35
Tallguy schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:45:
Hangt er helemaal van af. Ik woon in een nieuwbouwwijk met een centrale stadsverwarming. Die biedt ook aan de mogelijkheid om te koelen. Dat is dan wel allemaal al vanaf de bouw zo bedacht en aangelegd in de wijk en ik moet zeggen: dat werkt prima.

Tijdens de hete weken in juli (toen het buiten 37 graden was) werd het bij mij niet warmer dan 24 graden. Er gaat ong 17graden koel water dan door de leidingen. Geen last van benauwdheid en/of hoge luchtvochtigheid.
Kun je mij vertellen welke systeem er precies in het huis is gemonteerd? Ik waardeer alle reacties, maar volgens mij gaan die allen over warmtepomp en ik ben juist benieuwd in combinatie met stadsverwarming.

Hoe wordt het systeem geschakeld in de buizen? Er moet ergens een splitsing zitten, maar met wat? Is duidelijk fabrikant eruit te halen en type door je?
Microkid schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:50:
[...]

Paar punten die me te binnen schieten:
- om te kunnen koelen zal je dus iets van een T-aansluiting moeten maken waar je warmte binnenkomt, zodat je kan kiezen tussen warm of koud water dat richting je vloerverwarming gaat.
- mag je uberhaupt van de stadsverwarming wel aan de installatie komen? Vaak is dat eigendom van de warmteleverancier en mag je er niet aan komen?
- waar wil je het koude water vandaan halen?
- Ja begrijp ik, ik zoek die informatie juist.
- Wel achter de wisselaar volgens mij. Dat is immers bezit. De wisselaar is huur.
- Ik neem aan de bestaande in de vloer icm aanvulling van kraanwater (andere oplossing zie ik even niet zonder een grondboring e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

@mgizmo Vanuit de wijkcentrale wordt zowel warm als koud water naar de huizen gestuurd. In de meterkast komt dat het huis binnen. Daar hangt een of ander Italiaans merk kast waarin de leidingen verder het huis in gaan naar een trapkast waar spullen van WTH zijn gemonteerd (verdeler en kleppen).

Het koelen is te regelen door de hoofdthermostaat om te zetten van verwarmen naar koelen. Uit voorzorg zet ik dan in de meterkast ook de hendels om. De splitsing zelf zit in de verdeler van WTH.

specs | 3360wP met SE3000

Pagina: 1