Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagonas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-05 15:28
Ik heb een raadsel waar ik in zit bij mijn werkgever. Ik ga hier als eerste bij zeggen dat ik zelf niet de gebruiker ben van het toestel. Ik ben de persoon die de telefoons beheerd bij mijn werkgever en nu is er een discussie ontstaan waar ik in al die tijd al de boeman ben die de gebruikers mag wegsturen.

Wat het scenario is: Bij mijn werkgever op het hoofdkantoor deel ik al jaren iphones uit als werktoestellen voor medewerkers. 2 jaar geleden is hier een policy wijziging geweest in de reparatie van telefoons. De procedure op dit moment is het volgende: Bij een defecte telefoon dient de gebruiker deze zelf te laten repareren en een "expense report" in te vullen om het geld terug te krijgen. Nu is echter de discussie of een werkgever jou kan eisen om de telefoon zelf te laten repareren. Let op: Het gaat hier dus niet om de kosten, maar om het zelf tijd moeten maken om het toestel te laten repareren.

Ik zelf ben tegen deze manier met de voornaamste reden dat ik wekelijks telefoon terug krijg met vervangen schermen van vreselijke kwaliteit. De enige "proof" van deze policy is overigens ook een Email van de voormalige IT director (oftewel staat dit nergens beschreven).

Dus: Mag er ge-eist worden dat een medewerker in zijn eigen tijd het eigendom van het bedrijf laat repareren en dan de kosten hiervan terug vraagt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Over het algemeen gaat een telefoon niet vanzelf kapot maar door toedoen van (een factor in de omgeving van) de werknemer. Dan kan (!!) ik mr voorstellen dat dit eigen tijd mag kosten.

Net zoals dat je je lease-bak tegen een paaltje zet; reparatie moet je dus ook zelf regelen en in sommige gevallen gaat dat ten koste van werkbare uren en/of bonus over die werkbare uren.

Is het handig? Absoluut niet maar dat heet goed ondernemerschap. Wel de lusten dat een werknemer altijd bereikbaar en mobiel is maar niet de lasten van reparatie of zorg...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Even heel nuchter kijkend hier naar, hoe kijk je hier zelf tegen en wat vind jij als beste oplossing? Gezien het van een oude IT manager, is het misschien een idee om dit tegen de nieuwe IT manager te bespreken?

Zelf heb ik ook jarenlang telefoniebeheer gedaan, zelfs bij een opdracht meegemaakt dat wanneer hun telefoon kapot gaat binnen X tijd dat ze een oudere, gebruikte telefoon tijdelijk ter vervanging kregen tot hun huidige gerepareerd was (ook ter les dat ze zuinig moeten omgaan met hun spullen).

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Op hierboven:

Dat zou ik nou niet omschrijven als goed ondernemerschap. Eerder als slecht ondernemerschap, als je daardoor je werknemers opzadelt met de kosten.

Is het geen optie om altijd enkele "reserve" toestellen te hebben liggen, zodat je aan het einde van de maand gewoon 5 toestellen tegelijk op kunt sturen voor reparatie? Dan heb je altijd een beetje voorraad, en kan de werknemer gelijk verder met een nieuwe telefoon.

Als je bang bent dat mensen daardoor niet meer fatsoenlijk omgaan met de werktoestellen, dan kun je kijken naar een soort eigen risico bij meerdere malen kapot per jaar. Maar zoiets moet je dan wel juridisch regelen in een soort personeelshandboek oid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Het is wel vreemd om te lezen dat "bedrijfseigendommen" zomaar afgegeven, opengemaakt en hersteld kunnen en mogen worden bij elke willekeurige reparatie toko om er niet originele onderdelen in te stoppen ..... brrrrrr

Ik zou toch opteren om dit centraal te doen met een swappool aan goedgekeurde toestellen die je dan weer uitgeeft en pas na een goede swipe om te data te verwijderen deze naar een goedgekeurd en gecertificeerd reparatiebedrijf te versturen, maar goed.....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor werkgerelateerde vragen hebben we Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan, tikje die kant op dus.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:02
Ik kijk er vrij simpel tegenaan: als het BYOD (Bring Your Own Device) is, dan is werknemer verantwoordelijk, dus tijd voor reparatie etc. doe je in je eigen tijd.

Is het een telefoon van de zaak, dan is het dus eigendom en verantwoordelijkheid van werkgever. Ik lever dan mijn mobiel in bij onze servicedesk en krijg óf een nieuw cq. tijdelijk exemplaar of heb even geen telefoon.

EDIT: als dit al voor de telefoon geldt, geldt het dan ook voor laptop, semafoon (pieper), porto, piket-/leaseauto? Mijn eigen auto repareer ik in eigen tijd. De piketauto (of leasebak vroeger) is voor de baas z'n tijd en geld. Met semafoons en porto's kunnen we sowieso niet terecht bij de zaak op de hoek...

[ Voor 28% gewijzigd door Cass Casey op 20-08-2018 14:34 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Cass Casey schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:29:
Ik kijk er vrij simpel tegenaan: als het BYOD (Bring Your Own Device) is, dan is werknemer verantwoordelijk, dus tijd voor reparatie etc. doe je in je eigen tijd.

Is het een telefoon van de zaak, dan is het dus eigendom en verantwoordelijkheid van werkgever. Ik lever dan mijn mobiel in bij onze servicedesk en krijg óf een nieuw cq. tijdelijk exemplaar of heb even geen telefoon.
Dit dus. Zou niet willen dat een zakelijke telefoon bij elk willekeurige hobby-bob terecht komt.
Gewoon centraal houden en wellicht een deal maken met de hersteller.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
Spullen van de baas zoals telefoon, laptop, tablet, zijn ook voor rekening van de baas. Als het duidelijk is dat het ding door "normaal"gebruik stuk gaat (Dus niet je iphone is de wc laten vallen ofzo) dan lijkt het mij dat de werkgever voor een reparatie of een vervanging zorgt.

Is het overduidelijk dat het ding door eigen toekomen defect is gegaan (Omdat je met een schaar in de sim aansluiting hebt gezeten :X (Ik heb het gezien)) Dan is het je eigen probleem en krijg je gewoon de rekening van de telefoon. Wat P&O dan mag afhandelen uiteraard :+

[ Voor 33% gewijzigd door HKLM_ op 20-08-2018 14:34 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mogen de telefoons ook privé worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

HKLM_ schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:33:
Spullen van de baas zoals telefoon, laptop, tablet, zijn ook voor rekening van de baas. Als het duidelijk is dat het ding door "normaal"gebruik stuk gaat (Dus niet je iphone is de wc laten vallen ofzo) dan lijkt het mij dat de werkgever voor een reparatie of een vervanging zorgt.

Is het overduidelijk dat het ding door eigen toekomen defect is gegaan (Omdat je met een schaar in de sim aansluiting hebt gezeten :X (Ik heb het gezien)) Dan is het je eigen probleem en krijg je gewoon de rekening van de telefoon. Wat P&O dan mag afhandelen uiteraard :+
Hangt ook van de grootte van de toko af. Bij een kleinere werkgever is het vrij normaal dat je het zelf allemaal regelt (wel op kosten van de baas natuurlijk).

In dit geval: ze hebben een medewerker. Een kleine pool van reparatietoestellen zou goed werken denk ik.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:16
*knip offtopic in deze vorm*

[ Voor 87% gewijzigd door Rukapul op 20-08-2018 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagonas
GlowMouse schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:34:
Mogen de telefoons ook privé worden gebruikt?
Daar hebben we 0 problemen mee. Ik heb zelfs mijn privé abonnement op aanbeveling van mijn manager opgezegd (dat is wel gewoon vastgelegd).

De telefoons zijn allemaal van het bedrijf, en de kosten zijn dus ook gewoon vergoed van reparaties. De hele discussie gaat er dus over dat we de medewerkers vragen om de reparatie zelf te regelen. De reden waarom deze discussie er is is omdat iemand weigert om dit zelf te doen (Dit zou ik persoonlijk ook doen) en aangeeft dat die dan simpelweg zijn werk niet kan doen. Note: Het gaat in dit geval om een telefoon die opeens niet meer op start, waar dus niet direct een schuldige aangewezen kan worden. Ik heb de simkaart al eruit gehaald en de zogenoemde "water indicator" is niet rood gekleurd, dus er lijkt geen probleem dat door de medewerker is veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Ik vind het nog redelijk. Het enige wat de werkgever vraagt is dus zelf de reparatie regelen. ( lees kost max een uur tijd ) Voor de rest wordt alles vergoed. ( je mag er dus ook zelfs privé gebruik van maken )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagonas
corporalnl schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:48:
Ik vind het nog redelijk. Het enige wat de werkgever vraagt is dus zelf de reparatie regelen. ( lees kost max een uur tijd ) Voor de rest wordt alles vergoed. ( je mag er dus ook zelfs privé gebruik van maken )
Ik ga hier wel op reageren dat de telefon persoonlijk gebruikt MAG worden. Veel mensen doen dit niet omdat ze werk en prive telefoons gescheiden willen houden. Als ik alles goed begrijp is het grootste punt dat er dingen worden ge-eist die bij het in gebruik nemen van de telefoon nog niet bekend was, en hier ook niet voor getekend is / op gewezen is. Zo gezegd werd deze regel opeens bedacht 1,5 jaar geleden maar is nooit ergens vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
lagonas schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:14:
De enige "proof" van deze policy is overigens ook een Email van de voormalige IT director (oftewel staat dit nergens beschreven).
Waarom vraag je dit niet eerst aan de huidige director?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 22:05
Ik zou daar als werknemer met een kapotte telefoon heel makkelijk in zijn en het gewoon niet doen.
Aangeven dat het apparaat defect is, vragen of ik het moet inleveren of ermee door moet werken.
Als ik mijn werk niet (goed) kan doen omdat de baas de telefoon niet repareert is niet mijn probleem.
Ik heb daarnaast ook gewoon een privé telefoon waardoor ik sterker sta, gebruik de werktelefoon ook alleen op werk.
Anders ben je ook privé ineens niet meer bereikbaar en heb je zelf misschien nog wel de meeste haast.

Wat nou echt de policy voor jouw bedrijf is zou je dan inderdaad even zwart op wit na moeten vragen, ook handig om naar te kunnen verwijzen als er werknemers zijn die er weerstand tegen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-05 12:02
Ik zou ook de reparatie niet zelf willen regelen, om de simpele reden dat het niet mijn telefoon is. Aan welke eisen moet het dan voldoen? Wie is er verantwoordelijk als de reparatiewinkel even alle data van de telefoon kopieert? Dat zijn zaken waar ik me niet mee bezig wil houden.
MAX3400 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:20:
Over het algemeen gaat een telefoon niet vanzelf kapot maar door toedoen van (een factor in de omgeving van) de werknemer. Dan kan (!!) ik mr voorstellen dat dit eigen tijd mag kosten.
Probleem is dus dat het hier al meteen aanneemt dat het de eigen schuld is van de werknemer dat de telefoon kapot gaat.
Net zoals dat je je lease-bak tegen een paaltje zet; reparatie moet je dus ook zelf regelen en in sommige gevallen gaat dat ten koste van werkbare uren en/of bonus over die werkbare uren.
Zelf regelen is er bij veel leasemaatschappijen juist niet bij, heb je schade of problemen, dan bel je hun, en zij geven aan hoe of wat. Enige is dat je zelf de tijd af mag spreken, en afhankelijk waar je voor komt en welke afspraken er zijn tussen werkgever en leasemaatschappij staat er een tijdelijke auto klaar.
Is het handig? Absoluut niet maar dat heet goed ondernemerschap. Wel de lusten dat een werknemer altijd bereikbaar en mobiel is maar niet de lasten van reparatie of zorg...
Als mijn werkgever zulke grappen zou bedenken, weet ik zeker dat ik opeens heel wat minder bereikbaar ben. Zelfde als een telefoonvergoeding voor het gebruik van mijn privételefoon voor werkdoeleinden. Wel de lusten voor de werkgever, en ik de lasten? Dat duurt niet zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Transportman hoeveel smartphones ken je die spontaan kapot gaan en een nieuw display nodig hebben terwijl ze al weken stil liggen in een kast? Laten we nou niet doen alsof de werknemer geen invloed heeft of & hoe erg een telefoon kapot gaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:39
MAX3400 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:06:
@Transportman hoeveel smartphones ken je die spontaan kapot gaan en een nieuw display nodig hebben terwijl ze al weken stil liggen in een kast? Laten we nou niet doen alsof de werknemer geen invloed heeft of & hoe erg een telefoon kapot gaat.
Dat noemen ze het werkgevers risico. Waar mensen werken gebeuren ongelukken, dat is niet te voorkomen. Je kan echter als werkgever niet deze schade op je werknemers verhalen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

:X :X :X
Ik heb als werknemer inderdaad immens veel invloed op de kans dat mijn werktelefoon kapot gaat. Ik kan 100% garanderen dat die niet kapot gaat, maar dan ben ik ook niet bereikbaar, immers durf ik 'm niet van het bureau te pakken omdat ik 'm misschien laat glippen uit mijn handen. Ook ben ik niet bereikbaar als ik mijn kinderen naar de creche breng 's ochtends omdat hij op werk ligt.

Kom op joh, dit is toch niet realistisch.

Het enige wat je kunt doen is demotiveren dat je niet een nieuwer model krijgt als je 'per ongeluk' stuk laat vallen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, dat kan je wel bij meer dingen verzinnen. Moet al het kantoorpersoneel dan ook maar zelf muis en toetsenbord gaan kopen? Moet een supermarktmedewerker zelf elk gevallen potje vergoeden?

Nee, dat moet je gewoon incalculeren bij je ondernemersrisico.

Als je wil dat werknemers bereikbaar zijn, dan moet je zulke dingen gewoon ergens vastleggen. Het lijkt er nu sterk op dat een manager ergens gewoon heeft besloten dat het zo moet, waarschijnlijk omdat dat hem gewoon werk spaarde. Ik zou het daar als werknemer ook mee oneens zijn. Je hebt nooit getekend om jouw vrije tijd op te offeren om werkapparatuur te laten maken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 22:05
Een werknemer kan alleen bij grove nalatigheid aansprakelijk worden gesteld voor dat soort schade.
Per ongeluk je telefoon laten vallen valt daar niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagonas
Ik post het voor de zekerheid nog een keer:

Note: Het gaat in dit geval om een telefoon die opeens niet meer op start, waar dus niet direct een schuldige aangewezen kan worden. Ik heb de simkaart al eruit gehaald en de zogenoemde "water indicator" is niet rood gekleurd, dus er lijkt geen probleem dat door de medewerker is veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:52
Ik neem aan dat de reparatie wel onder werktijd gedaan mag worden. Je kan je wel afvragen of het zoeken naar- en in de rij staan bij een telefoonwinkel de beste besteding is van de (betaalde) tijd van de medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Als er zoveel kapot gaan, waarom koop je dan niet van die anti-val telefoons, die heb je tegenwoordig ook in smartphone uitvoeringen hé. Wij hebben hier ooit een oude Nokia aan een salesmanager meegegeven omdat ie 4 weken oprij zijn telefoon kwam brengen.
Na die 2 weken te hebben gehad, heeft ie zijn nieuwste gebruikt tot dat hij weg ging bij het bedrijf (~1,5 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Mij werd ook gevraagd om zelf vervanging van de accu van mijn werktelefoon te regelen, maar dat mocht wel in werktijd. Heb daarbij wel aangegeven dat alle risico's bij de werkgever liggen, omdat het ook zijn toestel is. Dus geen gezeur over een eventueel slecht uitgevoerde reparatie en dat ik van plan was om bij de dichtstbijzijnde reparateur te gaan. Dat is per e-mail goedgekeurd.

Ik kan mijn eigen tijd wel beter besteden. Het is niet dat ik hem moedwillig gesloopt heb ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-08-2018 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
Is dit niet een beetje muggenziften...
Ik moet ook zelf een afspraak maken om het onderhoud van mijn firmawagen te regelen...

Ze betalen het, zoek een shop op weg naar huis, en regel het net na of voor het werk. En als je helemaal je uren telt vertrek je gewoon een half uur eerder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09

Yucon

*broem*

Dus eigenlijk heeft niemand iets aan de huidige regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als jij verantwoordelijk bent voor het uitdelen, lijkt het me een mooi moment om dat aan te kaarten "hogerop". Ik zou zeggen: regel tijdelijke vervangende telefoons, en zorg dat ze centraal en in bulk gerepareerd worden.
En preventief: iPhones zijn spekgladde breekbare rotdingen, dus zorg dat ze standaard in een stevige rubber case zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-05 12:02
Dat kan vaak genoeg gebeuren. Daarnaast, een telefoon is net als de werklaptop een gebruiksvoorwerp, daar zit gewoon een risico aan dat het beschadigt/defect raakt tijdens normaal gebruik. Een werknemer moet er zeker goed mee omgaan, maar het risico hoort in eerste plaats bij de werkgever te liggen. Pas bij aantoonbare nalatigheid dient naar de werknemer gekeken te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zie echt het probleem niet. Als ik daar werknemer was en ik zat met een stukke telefoon die ik zelf zou moeten laten repareren, waarna mijn werkgever de kosten vergoedt, dan bel ik een reparatiebedrijf, laat ik het apparaat bij de receptie afhalen, en ik zie hem vanzelf een keer terug. In de tussentijd ben ik niet bereikbaar tenzij ik een leentelefoon krijg.

Als je daarna bij me komt zeuren waarom ik voor een tientje een koerier heb laten komen dan kun je op een post-it een berekening mee krijgen die laat zien dat dat goedkoper is dan dat ik naar een reparatieshop in de binnenstad moet rijden, parkeren, een uur wachten, en weer terug moet rijden. Als je het als werkgever daarna nog niet snapt, dan moet je misschien serieus aan zijn ondernemerskunsten gaan twijfelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat je als tussenpersoon die alle morieljes uitreikt aan de collega's prima hard kunt maken naar je werkgever dat het voordeliger en verstandiger is en minder geld kost dat de reparaties via jouw georganiseerd worden. Je hoeft de reparaties uiteraard niet zelf te gaan doen. Je kunt op deze manier wel de telefoons naar een reparatietoko sturen die originele onderdelen heeft zodat je niet later nog een keer komt et zitten met een touchID die het niet meer doet, een scherm wat andere kleuren geeft of slecht reageert of wat dan ook.

Eén of twee telefoons op de plank leggen zodat je per direct een collega met een "leentoestel" de deur uit kunt sturen zorgt er voor dat die in ieder geval z'n werk kan blijven doen terwijl zijn eigen telefoon gefixt wordt. Wanneer de eigen telefoon weer terug is op de zaak ruil je de boel weer op en reset je de leentelefoon. Lang leve clouddiensten voor dit soort zaken.

Als je dit er bij je leidinggevende/werkgever in weet te prenten en het voordeel er uit weet te persen dan zal het proces best wel eens bijgeschaafd kunnen worden.

Werknemers die 's middags laat thuis komen, kinderen op moeten halen of wegbrengen, zelf nog moeten eten sporten of wat dan ook hebben helemaal geen tijd om na werktijd nog eens een reparatie te organiseren aan een telefoontje. Ondertussen waren ze wel een dagdeel op de zaak waar dit prima geregeld had kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waarom zou je decentraal en extern laten repareren?
Telefoon van werkgever is een bedrijfseigendom.
Kapot? Werkgever regelt het maar.
Uiteraard een richtlijn over gebruik door werknemer, maar daar houdt het dan ook wel op.
BYOD zoekt werknemer maar uit dat hij goed z'n werk kan blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Even los van of je de werknemer mag verplichten lijkt met me vooral niet wenseleijk en een slechte policy.

Je moet niet willen dat medewerkers de bedrijfstelefoons (met dus bedrijfsgegevens erop) bij willekeurige reperateurs in gaan leveren ter reparatie. Enerzijds in verband met garantie en de kwaliteit van de herstellingen. Daarnaast is de vraag wie er verantwoordeljk is als bij de hersteller iets mis gaat.

Maar zeker ook op vlak van dataprotectie en de gdpr regels etc is het niet wenselijk dat jullie niet weten waar de toestellen allemaal ter reparatie worden achtergelaten.

Logisch zou zijndat jullie deze als werkgever allemaal naar het erkende repaircenter terugsturen, indien geen garantie krijg je een bestek.

Is een iets meer werk maar dan heb je wel een geijkte en correcte proceduren waarbij er niet later allerlei discussies ontstaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Skimovic op 21-08-2018 00:30 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
MAX3400 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:20:

Lijkt me een bedenkelijke lease firma die zo tewerk gaat.. Een lease auto is per definitie niet jou eigendom. Bij problemen breng je die dan ook naar de 'eigenaar'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Dat noemen ze het werkgevers risico. Waar mensen werken gebeuren ongelukken, dat is niet te voorkomen. Je kan echter als werkgever niet deze schade op je werknemers verhalen.
Je kan het wel proberen en er zijn genoeg personen die deze schade ook zelf vergoeden want beleid vanuit de organisatie. Men maakt blijkbaar de keuze dat het hun eigen fout is en derhalve de lasten daarvan dienen te dragen. Nobel vanuit de medewerker, slecht werkgeversschap vanuit de ondernemer. Het is spijtig dat er dan of vanuit de ondernemer dan wel vanuti de medewerker wordt gedacht dat het de arbeidsrelatie op scherp kan zetten indien hier een probleem van gemaakt wordt.

Helaas zie je met wel meer zaken hede ten dagen dat er minder realistische eisen worden gesteld aan hoe er met bepaalde spullen omgegaan dient te worden en uiteindelijk hoor je het voornamelijk met leaseautos en met werktelefoons. Beschadigingen moeten koste wat kost voorkomen worden en anders wordt er gesuggereerd dat de kosten bij de werknemer kunnen komen te liggen, iets wat buiten bewust handelen (en leaseautos nog een paar andere situaties) simpelweg niet zo is. Alle spullen die je gebruikt hebben simpelweg een risico dat ze beschadigd raken het zijn dan ook gebruiksvoorwerpen waarbij deze specifieke voorwerpen ook nog aan allerlei condities worden blootgesteld die risicoverhogend zijn.

Als het enkel om tijd gaat moet je jezelf ook afvragen in hoeverre deze reparatie alsnog ergens onder werktijd gedaan wordt. Gaat men wat eerder naar huis of komen ze wat later aan omdat ze de telefoon weg aan het brengen waren. Uiteindelijk kost het niet bereikbaar zijn al geld, de reparatie kost al geld en dan nog een stukje verborgen kosten waar de tijd naar toe gaat (is dat de werknemer of alsnog voor de werkgever maar minder tastbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
sypie schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:36:
Je hoeft de reparaties uiteraard niet zelf te gaan doen.
Dat zou nog best een optie zijn: iPhones zijn ontworpen om te breken, en schermen zijn zeer eenvoudig en snel te vervangen. Als je daar even mee oefent, en die schermpjes gewoon op voorraad hebt, vervang je ze terwijl de werknemer even koffie haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

lagonas schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Ik post het voor de zekerheid nog een keer:

Note: Het gaat in dit geval om een telefoon die opeens niet meer op start, waar dus niet direct een schuldige aangewezen kan worden. Ik heb de simkaart al eruit gehaald en de zogenoemde "water indicator" is niet rood gekleurd, dus er lijkt geen probleem dat door de medewerker is veroorzaakt.
Werknemer heeft in dit geval gelijk. Het is niet werknemers' toestel, het is van de zaak.

Die dient dat dan ook te organiseren. Een werktelefoon is niet een "privilege", hoe graag sommige werkgevers dat ook zo willen laten overkomen.

Als mijn werktelefoon een stuiter maakt, al is het savonds laat thuis, dan gaat ie naar de werkgever en komt er een nieuwe of reparatie.

Als ze dat niet willen doen kunnen ze gerust een telefoon op mn buro neerzetten, zo'n mooie ouderwetse stationaire telefoon.

Ik vermoed een middel/klein bedrijf, met slechts een of enkele kantoren?

Zodra het iets groter wordt dan dat komen ze er al snel achter dat dit helemaal niet goedkoper en/of beter is als werknemers het zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Mijn werkgever wil niet dat ik mijn telefoon in de kast leg. Hij verwacht dat ik dat ding altijd bij me heb en dan zou er natuurlijk eens iets mis kunnen gaan. Daarom draait hij ook op voor de kosten (in tijd en geld) van een eventuele reparatie: ik draag dat ding bij me omdat hij dat wil, niet omdat ik dat zo leuk vind. Mijn collega's komen ook wat later als ze hun lease bak even weg moeten brengen voor onderhoud of reparatie en als ze hem weer op moeten halen gaan ze wat eerder weg.

Gelukkig doet hij er ook niet moeilijk over. Ik werk hoe dan ook 1 dag per week (soms 2) thuis en dan kan ik best even een uurtje schrijven op het laten repareren van mijn telefoon. Als je op een rustig moment gaat, sta je 3 kwartier (werken onmogelijk, want geen mobiel....) later weer buiten met een gerepareerde mobiel. En ja, dan wordt een reparatie ineens een stuk duurder. Dat geld kan hij uitsparen door het slimmer te regelen, maar blijkbaar gebeurt het zo weinig dat dat niet de moeite waard is. Geen reservetoestellen hebben is een keuze, maar niet mijn keuze. Opsturen voor reparatie is dus niet echt een optie. Dat zou inderdaad veel minder tijd kosten: gewoon op laten halen op de zaak en weer af laten leveren.

Als een werknemer elke 3 maanden met een kapotte mobiel staat, dan geef je hem de 3e keer gewoon een officiele waarschuwing. Dat kun je natuurlijk wel doen. Gebeurt het dan binnen 3 maanden weer, dan mag de werknemer geen toestel meer kiezen maar dan wordt het een bouwvakkerstelefoon om verdere schade te voorkomen. :) Na die officiele waarschuwing zal de werknemer waarschijnlijk wel wat voorzichtiger zijn met zijn spullen. Mijn mobiel is nu overigens bijna 3 jaar oud en in die tijd ben ik er 1 keer mee naar een reparateur geweest voor een nieuwe accu. De beheerder heeft al aangegeven dat ik iets nieuws mag bestellen als er weer iets met het toestel is.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-08-2018 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagonas
Dit vraagstuk lijkt heel simpel opgelost te zijn nu. Internal Audit kreeg lucht van de zaak welke onmiddellijk vraagtekens hierbij zette. Hun oordeel: Er is geen policy, dus dit mag niet aan de medewerkers gevraagd worden. De voormalige IT Director had in deze niet eens de zeggenschap om deze policy bepalen zonder inmenging van anderen. Volgens hun (Internetal Audit) lijkt er hier puur naar "makkelijkheid" gekeken te worden waar er voor gekozen was was om geen degelijke service af te sluiten met Apple (enterprise omgeving, dus ze willen graag dat we rechtstreeks met de fabrikant zaken doen) waardoor we achteraf nu meer geld kwijt zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
lagonas schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:35:
Dit vraagstuk lijkt heel simpel opgelost te zijn nu. Internal Audit kreeg lucht van de zaak welke onmiddellijk vraagtekens hierbij zette. Hun oordeel: Er is geen policy, dus dit mag niet aan de medewerkers gevraagd worden. De voormalige IT Director had in deze niet eens de zeggenschap om deze policy bepalen zonder inmenging van anderen. Volgens hun (Internetal Audit) lijkt er hier puur naar "makkelijkheid" gekeken te worden waar er voor gekozen was was om geen degelijke service af te sluiten met Apple (enterprise omgeving, dus ze willen graag dat we rechtstreeks met de fabrikant zaken doen) waardoor we achteraf nu meer geld kwijt zullen zijn.
Grappig dat Internal Audit zich niet veel drukker maakt om het risico van bijvoorbeeld data diefstal bij de lokale reparatie toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

knakworst

Get more sats!

op zich is het advies om rechtstreeks met Apple zaken te doen wel meer in lijn met de dataveiligheid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagonas
toolkist schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:28:
[...]

Grappig dat Internal Audit zich niet veel drukker maakt om het risico van bijvoorbeeld data diefstal bij de lokale reparatie toko.
Dat is bij ons niet hun taak om zich meteen mee bezig te houden. Daar gaat IT security zich over buigen en als daar niet veranderd dan buigt het naar interval audit, gezien security zn werk niet (goed) gedaan heeft.
Pagina: 1